משחק אחד טוב והשווי קופץ: המונדיאל מבלבל את האנליסטים

הכדורגל העולמי משתפר בכל שנה ביכולת לנתח נתונים ולהעריך את שווי השחקנים • אלא שאז מגיעה אליפות העולם שטורפת את הקלפים וגורמת לקבוצות להפריז בשווי השחקנים • האם זה מוצדק? ההיסטוריה מלמדת שלא ממש

קודי גקפו / צילום: Reuters, Szwarc Henri
קודי גקפו / צילום: Reuters, Szwarc Henri

אחרי המונדיאל בברזיל ב־2014 העלה אתר האינטרנט bleacherreport כתבה שעסקה במלך השערים של הטורניר חאמס רודריגז הקולומביאני. הכותרת הייתה: "האם רודריגז יצליח להשפיע על ריאל מדריד כמו שהשפיע עליה זינדין זידאן?".

מניית מנצ'סטר יונייטד מזנקת, אך האם קבוצות כדורגל הן השקעה טובה?
שאלה של לפחות 4 מיליארד דולר: מי יהיה הבעלים הבא של מנצ’סטר יונייטד

רודריגז, אז רק בן 23, סיים את המונדיאל עם שישה שערים והוכתר למלך שערי הטורניר, אחד יותר מליאו מסי וחמישה יותר מכריסטיאנו רונאלדו - שני הכוכבים הגדולים בעולם אז (ואולי גם היום).

בעקבות ההופעה שלו בטורניר מיהרה ריאל מדריד לשלם תמורתו למונאקו הצרפתית 80 מיליון אירו, למרות ששווי השוק שלו ערב המונדיאל עמד על 35 מיליון אירו בלבד.

ההמשך זכור: חאמס, בשפת הכדורגל, לא הצליח "לפרוע את השטרות". כיום, בגיל 31 הוא חתום באולימפיאקוס אחרי שהספיק לשחק בעונה האחרונה בליגה הקטארית. שווי השוק שלו עומד על 9 מיליון אירו בלבד.

חאמס רודריגז / צילום: Reuters, Jose Breton
 חאמס רודריגז / צילום: Reuters, Jose Breton

משחק אחד הופך את השחקן ליהלום

מונדיאלים הם עסק מסוכן בכל הקשור לשווי שחקנים וביצוע עסקאות. למרות שעולם הספורט רווי אנשי מקצוע ואנליזות שנועדו לבחון כמה שווה שחקן, משחק אחד טוב בבמה הגדולה מול מיליארדי צופים מספיק בשביל לתת תחושה שמדובר ביהלום גדול.

משחק אחד יכול להלחיץ קבוצות שמישהו יחטוף להן את הטאלנט והן ממהרות להציע סכומים רחוקים מהשווי, לעתים תוך פריסת דמי הרכישה לכמה עונות קדימה. אחר כך מתברר שההופעה במונדיאל הייתה רק סטיית תקן, והכסף הלך לפח.

גם המונדיאל הנוכחי בקטאר כבר מניב העלאות שווי בתוך ימים, ואנו עתידים לראות את העסקאות המנופחות הללו במהלך שוק ההעברות החורפי שייפתח ימים אחרי סיום הטורניר.

 
  

למרות שאנחנו פחות משבועיים בתוך הטורניר, אפשר לראות את התופעה בשיאה כשמסתכלים על כוכב נבחרת הולנד קודי גקפו - הכוכב הצעיר (23) של איינדהובן היה שווה בספטמבר לפי transfermarkt, שמתמחה בהערכת שווי שחקנים, כ־35 מיליון אירו.

כעת, השיח סביבו הוא שיירכש על ידי קבוצת פרמיירליג, אולי מנצ'סטר יונייטד, תמורת 80 מיליון אירו. מה עשה גקפו בשביל להזניק את המניה שלו? כבש שלושה שערים בשלב הבתים של אליפות העולם לרשתות של נבחרות סנגל, אקוודור וקטאר.

המונדיאל מנציח טעויות וגורר עסקאות רעות

האם הצלחה בבמה הגדולה מרמזת על העתיד? כנראה שלא. המונדיאל הוא מקום שלטענת מומחים מנציח טעויות וגורר עסקאות רעות. ההשפעה של שער שנכבש לעיני מיליארדי אנשים מקבלת פרספקטיבה אחרת משער בליגה. חלק מזה מתרחש בזכות פערים בין נבחרות - כשנבחרת כמו הולנד פוגשת את קטאר החלשה עולה הסיכוי באופן טבעי של חלוץ לכבוש ולקדם את נבחרתו לשלב הבא. דוגמאות לכך לא חסרות.

אלכסנדר גולובין, הקשר של נבחרת רוסיה, נכנס למונדיאל ב־2018 עם שווי של 18 מיליון אירו. במשחק הפתיחה נגד ערב הסעודית הוא כבש שער ובישל שניים. זה הספיק למונאקו לרכוש אותו מיד אחרי המונדיאל ב־30 מיליון אירו - 67% מעל השווי שלו ערב המונדיאל. ארבע שנים אחרי, גולובין עדיין במונאקו.

צ'לסי האנגלית מיהרה מיד אחרי מונדיאל 2010 לשים יד על הקשר הברזילאי רמירז - שווי השוק שלו ערב המונדיאל היה 9 מיליון אירו, אבל רומן אברמוביץ', אז בעלים רעב לתארים, היה בטוח שיש לו קלף מנצח ביד. מיד אחרי הטורניר הוא שילם תמורתו לבנפיקה 22 מיליון אירו - 144% מעל שווי השוק.

מי זוכר היום את מרקוס רוחו הבלם הארגנטיני שהגיע למנצ'סטר יונייטד מיד אחרי מונדיאל 2014 בהעברה של 20 מיליון יורו, למרות שמוקדם יותר באותה עונה הוא הוערך ב־5 מיליון אירו בלבד. יונייטד שילמה תמורתו 300% יותר בזכות המונדיאל ההוא והגנת הברזל של ארגנטינה שמשכה אותה עד לגמר.

האתגר המרכזי של מקבלי ההחלטות

לכדורגל יש היסטוריה עשירה של ניתוח נתונים. צ'ארלס ריפ שהיה רואה חשבון הפך למנתח הנתונים הראשון של הכדורגל בשנות ה־50 של המאה הקודמת. ההיסטריה סביב איסוף נתונים בכדורגל קיבלה דחיפה בזכות שיטת ה־Moneyball של בילי בין בבייסבול ב־2001. הרעיון היה איתור סטטיסטי מתקדם של שחקנים שעדיין לא פרצו, והבאתם בכסף קטן, לקבוצה שאין ברשותה אמצעים להתמודד מול הקבוצות העשירות של הליגה.

בין היה המנג'ר שאחראי לשיטה שהובילה את הקבוצה שלו אוקלנד אתלטיקס להצלחה. ב־2009 הגיעה המקבילה שלה לכדורגל עם Soccernomics, מחקר של סופר הספורט סיימון קופר והכלכלן פרופ' סטפן סיזמנסקי, וניתוח ספורט מונחה נתונים. הרעיון היה לחבר בין כלכלה לנתונים סטטיסטיים של שחקנים, כך שקבוצות יזרקו את הכסף שלהן באופן מבוקר ונכון. בין הממצאים הראשונים של קופר וסיזמנסקי: שוערים מוערכים בחסר בשוק ההעברות, ושחקנים מברזיל מוערכים יתר על המידה.

זינדין זידאן עצמו הביע בעבר את המחשבות שלו לגבי הסכומים שמשלמות קבוצות כדורגל בעקבות מונדיאל מוצלח או בעקבות הצלחה של שחקן בליגה. בראיון ל"גרדיאן" על דמי ההעברה (77.5 מיליון אירו) שריאל מדריד שילמה תמורתו ליובנטוס ב־2001 הוא אמר: "לא חשבתי אז שאני שווה את הסכום המוגזם הזה, וגם היום בדיעבד לא השתנתה הדעה שלי".

ואם חוזרים למונדיאל הנוכחי, הבנת האופן שבו נתונים יכולים לחזות ביצועים עתידיים היא האתגר שעומד בפני מקבלי ההחלטות. בהקשר של גקפו השאלה כבר נשאלה אין ספור פעמים: אם חלוץ יכבוש 25 שערים בליגה ההולנדית נטולת ההגנות, כמה שערים הוא יבקיע בפרמיירליג שבה איכות המשחק גבוהה יותר?