ירדו מהעץ: האחים יעקובי נכנעו ללחץ וויתרו על הבונוס

צמד בעלי השליטה בחברת התשתיות הציבורית נכנעו ללחץ המוסדיים והתקשורת ויסתפקו בשנים הקרובות בשכר קבוע בלבד

האחים אמיר ופיני יעקובי / צילום: אריק סולטן
האחים אמיר ופיני יעקובי / צילום: אריק סולטן

האחים פיני ואמיר יעקובי, בעלי השליטה ומנהלי חברת התשתיות הבורסאית אחים יעקובי, נאלצו לוותר על בקשתם  לשינוי תנאי הסף לקבלת בונוסים מהחברה. זאת בעקבות ביקורת בתקשורת והתנגדות הגופים המוסדיים להחלטה שביקשו השניים  לאשר באסיפה הכללית של החברה.

המניה קרסה? המנהלים יקבלו בונוס: כל בעיות הבורסה בחברה אחת 
הנתונים שמוכיחים: הישראלים שכחו עד כמה חוב יכול להיות מסוכן
נזיל ומגן מאינפלציה: המוצר הפיננסי שהפך ללהיט וגייס החודש 6 מיליארד שקל  

קבוצת אחים יעקובי , ביקשה לאחרונה מבעלי המניות שלה לאשר שינוי בתנאי הסף של קבלת התגמול המשתנה שנקבעו כשהחברה הונפקה, ב-2017. התנאים המקוריים היו שיינתן לאחים תגמול שנתי על בסיס תוצאות החברה, של עד 2.4 מיליון שקל ליו"ר פיני יעקובי, ועד 1.6 מיליון שקל למנכ"ל אמיר יעקובי, וזאת בתנאי שרווח החברה לפני מס יהיה גבוה מ-10 מיליון שקל והיא תעמוד באופן מלא בתנאי הפירעון של ההלוואות שהעניקו לה בנקים. אלא שעל רקע התוצאות החלשות של החברה בשנים האחרונות, השניים לא קיבלו בונוסים .

השינוי שביקשה החברה לאשר לאחרונה קבע כי גם אם תנאי הסף לא יתקיימו, יוענקו לפיני ולאמיר יעקובי מענקים של עד שלושה חודשי שכר לכל אחד, בהתאם ל"יעדים אישיים מדידים שיקבעו מראש". במקביל, תקרת המענק לשניים הופחתה ל-1.8 מיליון שקל ו-1.2 מיליון שקל, בהתאמה.

האסיפה לאישור השינוי נדחתה לצורך דיון עם גופי ייעוץ ומשקיעים מוסדיים, ובשבוע שעבר - לא לפני שזכתה לביקורת קשה בתקשורת הכלכלית - פרסמה החברה זימון מעודכן "לאור קיום דיונים עם גופים המייעצים למשקיעים מוסדיים".

כעת יתבקשו בעלי המניות לאשר מחדש את תנאי הכהונה של האחים, שיתבצעו בהם שינויים: התגמול השנתי המשתנה יבוטל, קרי השניים יהיו זכאים רק לתגמול קבוע, ושכרם הקבוע יוצמד למדד המחירים לצרכן. פיני יעקובי יהיה זכאי לשכר חודשי של 131 אלף שקל בתוספת מע"מ, ואמיר יעקובי ל-115 אלף שקל בתוספת מע"מ, ושכרם יוצמד למדד המחירים לצרכן כשמדד הבסיס יהיה אוקטובר 2022. עבור מספר נושאי משרה אחרים שהינם  קרובי משפחה של פיני ואמיר, לא יהיה שינוי בתגמולים והם יהיו זכאים גם לתגמול משתנה (כגון בונוס שנתי, משכורת נוספת וכדומה).

אחים יעקובי עוסקת בהקמת וביצוע פרויקטים, שירות ותפעול מערכות ומבנים, ובתחום הסביבה הירוקה. החברה נסחרת בבורסה בשווי כ-97 מיליון שקל לאחר שאיבדה כ-80% מאז שהונפקה לפני כחמש שנים.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022 הכנסות החברה ירדו ב-21% לעומת התקופה המקבילה, ל-230 מיליון שקל, אך בזכות רווח הון שרשמה היא עברה לרווח נקי של 19.9 מיליון שקל לעומת הפסד של 6.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

מאחים יעקובי נמסר: "במהלך ישיבת ועדת התגמול ודירקטוריון הקבוצה, הוחלט שבזמן זה יש להשאיר את אופן התגמול כפי שהיה, כאשר בעלי השליטה מוותרים באופן מוחלט על כל בונוס אישי בשלוש השנים הקרובות ושכרם הקבוע יוצמד למדד. אנו בטוחים שהחברה תמשיך להציג מגמות חיוביות ושיפור בתוצאות כפי שעשתה בשנה האחרונה".