גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרויקט ענק בשכונת פלורנטין בתל אביב יוצא לדרך, ואף בנק לא בתמונה

סביבת הריבית הגבוהה לא מרתיעה את היזמים: פרויקט פלורנטין סקוור ימומן בשוק החוץ־בנקאי בהיקף של 1.2 מיליארד שקל ● חברת רובי קפיטל, בשיתוף מיטב ואיילון, תעניק את הליווי הפיננסי בריבית של עד 7.75% ● הפרויקט בדרום ת"א יציע עירוב שימושים וכן שימור של בניין מפקדת "ההגנה"

פרויקט ''פלורנטין סקוור'' בדרום תל אביב / הדמיה: יח''צ
פרויקט ''פלורנטין סקוור'' בדרום תל אביב / הדמיה: יח''צ

גם במציאות של ריבית גבוהה, היזמים ממשיכים לבחור בשוק החוץ־בנקאי: חברת רובי קפיטל הודיעה לאחרונה כי תעניק מימון בסך של 1.2 מיליארד שקל לפרויקט "פלורנטין סקוור" בדרום תל אביב, עסקה שעליה התמודדו גם שלושת הבנקים הגדולים - כך נודע לגלובס. הפרויקט יכלול 200 יחידות דיור וכ־7,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה, ועלות הבנייה שלו מוערכת בכ־900 מיליון שקל. 

הערים שבהן התשואות על השקעות נדל"ן הכי גבוהות, ואיפה כדאי להיזהר | בדיקת גלובס
ענף הנדל"ן בבורסה: איפה מתחבאות ההזדמנויות להשקעה?

הפרויקט יכלול חמישה בניינים מעורבי שימושים, אחד מהם בן 17 קומות, בסמוך לצומת הרחובות דרך סלמה והרצל. לצד יחידות הדיור הוא יציע גם 4,727 מ"ר שטחי תעסוקה, 2,330 מ"ר שטחי מסחר, 349 חניות ו־1,200 מ"ר של מחסנים.

הפרויקט כולל גם שימור של "בית המשביר המרכזי", שהוקם בשנת 1935 ושימש בעבר כמפקדה של ארגון "ההגנה". החברה המבצעת היא אלקטרה בנייה, שתבנה 30,399 מ"ר עיליים ו־15,858 מ"ר תת־קרקעיים. אדריכל הפרויקט הוא אילן פיבקו.

כאמור, שלושת הבנקים הגדולים התמודדו גם הם על האפשרות להעמיד את המימון לביצוע הפרויקט, אך לא נבחרו בסופו של דבר. על רקע זה יש לציין כי בנק דיסקונט העמיד בתחילת הדרך, עוד ביולי 2018, מימון לטובת השלמת רכישת הקרקע לפרויקט, בגובה 156 מיליון שקל, אך לא נבחר ללוות את ביצוע הפרויקט עצמו.

"ריבית בתנאים בנקאיים לכל דבר"

הפרויקט מקודם על־ידי חברת סיטיאל סאלמה מגורים, המארגנת והיוזמת של הפרויקט, וקבוצת רכישה המונה כ־100 חברים. את "חבילת" המימון הגדולה תעמיד רובי קפיטל בשיתוף בית ההשקעות מיטב ואיילון חברה לביטוח. רובי קפיטל ומיטב יעמידו את המימון לקבוצת הרכישה ואת הליווי והערבויות הנדרשות לחברה היזמית, ואיילון תעמיד את פוליסות חוק המכר.

הריבית בעסקה היא בין 5.75% ל-7.75% (פריים + 1 עד פריים + 3) בסך־הכול, והריבית לחברי קבוצת הרכישה היא ריבית צמודה למדד, נמוכה מעט מ־5%. גורמים המעורבים בעסקה מגדירים את תנאי המימון כ"תנאים בנקאיים לכל דבר ועניין".

"בניגוד לבנקים, החברות החוץ־בנקאיות והגופים המוסדיים לא בהכרח מושפעים ישירות מעליית הריבית במשק", מציין עו"ד אסף אנגלרד, שותף מייסד במשרד עורכי הדין אנגלרד ושות', מומחה בנדל"ן ובמימון נדל"ן. "הם יכולים לגייס כספים ממקורות נוספים שאינם המערכת הבנקאית, וכך ההשפעה של הריבית עליהם אינה ישירה. המציאות היא שישנה כיום תחרות 'לא הוגנת' כביכול בתחום הזה, בגלל הרגולציה על הבנקים, לטובת השוק החוץ‏־בנקאי והמוסדיים, שיכול להציע תנאים טובים וגמישים הרבה יותר ליזמים".

המורכבות והחיתום הפרטני הכריעו את הכף

ברובי קפיטל מגדירים את העסקה "מורכבת", בין היתר בשל השילוב בין חברה יזמית לקבוצת רכישה. נראה כי גם הצורך בחיתום פרטני של עשרות אנשים, והעובדה שהפרויקט התעכב כמה שנים מסיבות שונות, דחפו את העסקה אל עבר השוק החוץ־בנקאי, שנחשב גמיש וזריז יותר בעסקאות מסוג זה.

יוסי לחיאני, מנכ"ל חברת סיטיאל, מסר: "החברה, לאחר בחינה מדוקדקת של התנאים באזור, התשתיות, התמחור והמורכבות הנדרשת למימון הפרויקט ולקידומו, בחרה ברובי קפיטל. אנחנו שמחים על סגירת העסקה ומתרגשים לקראת יישומה, לטובת ולרווחת אוכלוסיות רבות שרוצות להתגורר באזור המבוקש של שכונת פלורנטין בתל אביב".

לדברי יעקב ניצן, מנכ"ל ושותף בקבוצת רובי קפיטל, "שוק מימון הנדל"ן השתנה, אבל בניגוד למה שנוטים לחשוב, זה לא מגיע ממקום של מצוקה, אלא כתוצאה משינוי מנטלי, תפיסתי: זו קריאת השכמה לשוק, שמוכיחה שיש היום אלטרנטיבות לבנקים, מכל סוג שהוא. זאת הבשורה האמיתית כאן.

"לצד זה, אין ספק כי תחום הליווי הפיננסי נמצא בתקופה מאתגרת ומחייב דיוק ויצירתיות. אנו שמחים להיות פורצי דרך וחדשניים בכל הקשור למימון הפרויקט הזה ופרויקטים אחרים, וגאים להיות שותפים בפרויקט פלורנטין סקוור, המספק הזדמנות בלתי חוזרת לכל מי שרוצה לגור, לעבוד ולבלות בתל אביב". 

יעקב ניצן, מנכ''ל ושותף בקבוצת רובי קפיטל / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

עו"ד מיכל מגידו, מנהלת ענף ערבויות באיילון ביטוח וסמנכ"לית אשראי בחברת איילון מימון, שהובילה את העסקה מצד חברת הביטוח, מסרה: "אנו שמחים על שיתוף־הפעולה עם רובי קפיטל בפרויקט דגל מסוג זה, ובטוחים בהצלחתנו המשותפת".

מצידה של מיטב הובילו את העסקה אבי ברקוביץ', המשנה למנהל ההשקעות הראשי; וגדי ברקו, מנהל מערך האשראי.

העסקה לוותה גם על־ידי יועץ המימון שחר אבישי מאבישי כרמל פיננסים וכן על־ידי עורכי הדין ערן מזרחי, איתמר לב וארז גוריון ממשרד ERM; עו"ד אדם שפרוך ממשרד ארנון, תדמור-לוי; עורכי הדין אורי אביגד ואלי נבו ממשרד APM; ועורכי הדין גל פיינגולד ונטלי אללוף ממשרד מיתר.

"השוק החוץ־בנקאי מנצל את התייקרות האשראי הבנקאי"

"זאת ללא ספק הצהרה, מצד השוק החוץ־בנקאי בכלל ומצד רובי קפיטל עצמה", מוסיף עו"ד אנגלרד. "השוק החוץ־בנקאי פורח בימים אלה ובין היתר מנצל את עליית הריבית ואת עליית המחירים באשראי הבנקאי. יש לחברות החוץ־בנקאיות לא מעט כסף, ודאי לציבוריות שביניהן שכבר הספיקו לגייס כספים רבים מהציבור.

"באשר לעסקת פלורנטין סקוור עצמה, רובי קפיטל נכנסת באופן מעשי לתחום החוב הבכיר (נתח המימון המרכזי לפרויקט, שלרוב ניתן על־ידי הבנקים, י.נ), וזה בהחלט שינוי של כללי המשחק: רובי מאותת שהיא חדורת מטרה להפוך למעין בנק בפני עצמה. אני חושב שנראה עוד עסקאות כאלה מכיוון השוק החוץ־בנקאי כבר בעתיד הקרוב". 

עוד כתבות

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

המסר של הנייה למצרים ולקטאר: "בוחנים את ההצעה ברוח חיובית"

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"