הסתיים הסכסוך בין הוט ליוצרים על תשלום התמלוגים למחצית 2022

לאחר עיכוב של שלושה חודשים, בהוט העבירו את התשלום לחברת התמלוגים של יוצרי הטלוויזיה • במקביל נמשך המו"מ להסכם כולל

כוכבות הסדרה "מלכות" המשודרת בהוט / צילום: יח''צ אוהד רומנו
כוכבות הסדרה "מלכות" המשודרת בהוט / צילום: יח''צ אוהד רומנו

בימים האחרונים פרסמו מספר במאים ותסריטאים פוסטים ברשתות החברתיות, שבהם תקפו את חברת הוט על כך שאינה משלמת להם תמלוגים על יצירותיהם ששודרו במחצית הראשונה של 2022. 

● הדרכונים החזקים בעולם: מי המוביל ואיפה מדורג הישראלי? 

כך, למשל, נטלי מרכוס, יוצרת הסדרות "היהודים באים", "צפוף" ו"הנחלה", כתבה בחשבון הפייסבוק שלה: "התבשרנו אני ו־1,800 חבריי היוצרים בהוט כי לא נקבל תשלום המגיע לנו על־פי חוק, שכרנו בתמלוגים. הוט החליטה שהיא פשוט מסרבת לשלם רטרואקטיבית את הסכום המגיע לנו לפי הסכם שהם חתומים עליו, על סדרות שכבר שודרו ב־2022".

יו"ר איגוד התסריטאים, נדב בן סימון, כתב גם הוא בחשבון הפייסבוק שלו: "כמה קסומה היא מחזוריות השנה! הקיץ חלף, והנה הגיע הסתיו, ואיתו הנחליאלי הקפצן, רוחות קרירות לעת ערב וגופי שידור שמתחמקים בבוטות מתשלומי תמלוגים ליוצרים. הפעם זוהי חברת הוט, שמתגאה ביצירות המקור שלה וביחסה החם ליוצרים".

ירושלים / צילום: NEXT TV
 ירושלים / צילום: NEXT TV

התשלום המדובר היה אמור להגיע לארגון היוצרים כבר בספטמבר, אולם רק כעת, ולאחר פניית גלובס לשני הצדדים, הושגה הסכמה לגבי העברת הכספים - ובמקביל נמשך משא־ומתן לגבי הסכם רחב יותר.

מאז 2011 לא חודש ההסכם

בעשור האחרון השקיעה הוט יותר ממיליארד שקל בהפקות מקור, וזאת כחלק מהוראות הרגולציה בישראל, המחייבות אותה להשקיע בהן כ־8% מהכנסותיה מדי שנה. לדברי גורמים בחברה, היא משקיעה אף יותר ממה שהיא מחויבת.

במקביל, על הוט לשלם תמלוגים ליוצרים. למעשה, כל גוף שמשדר יצירה טלוויזיונית או קולנועית, מחויב לשלם תמלוגים לארגוני זכויות יוצרים, לפי מודלים שנקבעו במשא־ומתן מול הגופים השונים - ולא מתוקף רגולציה. אחד הגופים המרכזיים בתחום הוא תל"י, חברת התמלוגים של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה בישראל.

בשנת 2011 חתם תל"י על הסכם מול הוט, שתוקפו עמד על כארבע שנים. בפועל, ההסכם הוארך עד להחלטה על שינויים. עד כה לא נעשה שום הליך של שינוי ההסכם, למרות השינויים האדירים שהתחוללו בעולם שידורי הטלוויזיה - משחקניות חדשות בישראל כמו פרטנר או סלקום, ועד שינויים מבניים כמו כניסת הסטרימינג, דוגמת נטפליקס ודיסני.

השנה החליטו בהוט לבחון את ההסכמים מחדש, ולפני כמה חודשים התיישבו הצדדים לשולחן המשא־ומתן כדי לעדכן את התמלוגים הראויים. התפיסה הייתה שהכנסות החברה משפיעות על גובה התמלוגים ומהוות רכיב מרכזי בנוסחה, ולכן אם ההכנסות נפגעות כתוצאה מתחרות קשה יותר או שינויים בשוק - התמלוגים אמורים לרדת בהתאם. נכון לעכשיו, הצדדים עדיין מנהלים את המשא־ומתן כדי להחליט על השיעור הראוי.

שנות הירח / צילום: יח''צ אוהד רומנו
 שנות הירח / צילום: יח''צ אוהד רומנו

אופירה לובניצקי, מנכ"לית תל"י, הוציאה מכתב ליוצרים, ובו כתבה כי הוט דורשת ש"המשא־ומתן בין הצדדים, שהחל רק באוגוסט, יחול רטרואקטיבית מינואר 2022. נדגיש כי במהלך התקופה קיימנו שיחות בניסיון לשכנע את הוט להעביר את דמי הרישיון, אך קיבלנו הודעה שהם החליטו שלא לעשות זאת" (דמי רישיון הם הסכום המשולם תמורת רשות השימוש ביצירות). כאמור, כעת התרצו הצדדים, לפחות בסעיף הזה.

"נקיים משא־ומתן מואץ"

נכון לעכשיו, המשא־ומתן בין תל"י לבין הוט עדיין מתנהל. בהוט מעוניינים לשמור על הזכויות שלהם ביחס לתגמול השנתי הראוי, ובתל"י מעוניינים לקבוע רף גבוה של תמלוגים מעתה והלאה.

מחברת הוט נמסר: "הוט נמצאת בהידברות עם הארגון. לאחר שיושב הנושא בין הצדדים, הודיעה הוט על העברת תשלום לתל"י תוך שמירה על מלוא טענותיה וזכויותיה. החברה השקיעה בעשור האחרון יותר ממיליארד שקל בתוכן הישראלי המקורי, והיא הייתה והינה הבית של היצירה הישראלית המקורית".