גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי מחיקת הענק בשופרסל: "מגיע מנהל חדש וקודם כל מגדיל את ההפסדים"

שופרסל לא המציאה את השיטה: תוכנית ההתייעלות בעלות של 200 מיליון שקל שעליה הכריזה הרשת היא פרקטיקה מקובלת שמאפשרת למנהל נכנס לייצר תשתית להגדלת רווחים בעתיד, מסביר גורם מוסדי ● זאת בשאיפה שהדבר יתבטא גם במחיר המניה ובבונוס שיקבל

יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

ביטוי שגור בשפה העברית מדבר על מטאטא חדש, מטאטא טוב. לא אחת משתמשים בו כדי לתאר מהלכים שנוקט מנהל חדש המגיע לארגון מפסיד, ומבצע תוכנית התייעלות או הבראה אגרסיבית, שהוצאה כספית גדולה בצידה.

תוכנית כזו, המכונה גם "ניקוי אורוות", כוללת בדרך כלל פיטורים, סגירת פעילויות מפסידות, מחיקת מלאים או הפחתת השקעות, והיא נועדה להכשיר את הקרקע להצגת תוצאות טובות יותר בשנים הבאות, שייזקפו כמובן לזכות אותו מנהל.

מניות העם החדשות: איזו מניה המשקיעים הספקולנטים הכי אוהבים? | בדיקת גלובס
האם מחירי הדירות מתחילים לרדת? השבוע נקבל את התשובה | השבוע בנדל"ן, מדור חדש
תנובה ניצחה את שופרסל בקרב על המחירים, אבל המלחמה רק התחילה | ניתוח

בחודש שעבר קיבלו עובדי רשת המזון הגדולה במדינה, שופרסל , תזכורת כואבת למשמעות של הביטוי, כשהדירקטוריון בראשות איציק אברכהן, היו"ר החדש (שעד לתחילת השנה שימש כמנכ"ל הרשת), אישר תוכנית התייעלות בהיקף של מאות מיליוני שקלים, שנועדה לקצץ בשומנים ולטפל ברווחיות הנשחקת של הרשת, הסובלת בשנה האחרונה מהגדלת התחרות ומגידול בעלויות.

צעד זה שהובילו אברכהן והמנכ"ל הטרי אורי וטרמן, הנחשב לבן-טיפוחיו, הוא כאמור חלק מכרוניקה של לא מעט מנהלים בכירים שמגיעים לחברות שעוברות תקופות של משבר עסקי, או מציגות ירידה חדה ברווחיהן. לא אחת, ההתמקמות על כורסת העור שבלשכת המנהל מגיעה יחד עם המספריים שעתידים לגזור, לקצץ ולהפחית.

 

במקרה של שופרסל, מדובר בקיצוץ שיעלה לרשת - שעברה סדרה של טלטלות ניהוליות מתחילת השנה - סכום של כ-200 מיליון שקל, שהופרש בדוחות הרבעון השלישי של השנה. זאת בגין תוכנית התייעלות שכוללת פיטורים של כ-100 מנהלים, סגירת סניפים מפסידים ועוד, מתוך יעד שאפתני להגיע בהמשך לחיסכון תפעולי של 250 מיליון שקל בשנה. בינתיים העבירה ההפרשה בגין עלויות התוכנית את הרשת להפסד רבעוני נדיר מבחינתה.

הצעדים של מנהלי שופרסל החדשים הם כאמור חלק מפרקטיקה כמעט שגורה, שאותה נוקטים מנהלים בכירים שנכנסים לחברות במשבר, ומציגות הפסדים כבדים או התדרדרות בעסקיהן. הרווחיות התפעולית של שופרסל אכן נשחקה, מה שהכין את הקרקע לצעד כזה, ויש כאלה שאינם מופתעים ממנו: "כשמגיע מנכ"ל חדש לחברה ציבורית שמציגה דעיכה בתוצאות", אומר גורם מוסדי מנוסה, "הדבר המשמעותי הראשון שהוא יעשה יהיה בדרך-כלל תוכנית התייעלות מקיפה, שתוביל להפרשות כספיות גדולות בדוחות. למעשה, הוא ירצה להפסיד כמה שיותר בשנה שבה הוא נכנס לתפקיד".

לדבריו, המצב הזה "נכון במיוחד אם הכניסה לתפקיד היא לקראת סוף השנה, כי אז זה מושלם מבחינתו - זה לא מיוחס אליו אלא לקודמו בתפקיד. ככה המנכ"ל החדש מנקה את השולחן שהותיר קודמו, ובעצם מחפש לסכל כל סיכון בארגון שעלול לפגוע בו בעתיד. ואגב, אם הצעד, קרי העלות הכספית של המהלך, הוא דרסטי מדי, מקסימום הוא ייצר לעצמו 'רזרבה' של רווחים לעתיד, וזה פעמיים טוב".

סיבה נוספת שעשויה לדחוף מנהלים לבצע הפרשות מוגדלות בשנה קשה לעסקים קשורה לתנאי העסקתם. לא אחת הם מצוידים בחבילת הטבות שנועדה לדרבן אותם להגדיל את רווחי החברה, ומתגמלת אותם במענק הנגזר מהרווחים או מביצועי המניה.

לפיכך, בשנה שהיא ממילא הפסדית ולא מזכה במענק, והמניה חבוטה בהתאם, נוח יותר לבצע הפרשות גדולות להפסדים, שמחד לא צפויות להשפיע במיוחד על מחיר המניה ומאידך יקימו תשתית לעלייה אפשרית ברווחים בשנים הבאות, כמו גם בתשלומי הבונוסים ובמחיר המניה.

 

50 מיליון שקל הופרשו על התוכנית ביינות ביתן

שופרסל אינה היחידה שביצעה ניקוי אורוות תחת הנהלה חדשה בשנה שממילא הייתה לא מוצלחת בשוק המניות (המניה צנחה ב-16% מתחילת השנה). גם חברת המגבונים עלבד, שסובלת מחולשה בעסקיה לאחר התפוגגות מגפת הקורונה, הפרישה השנה קרוב ל-80 מיליון שקל. זאת בגין הפסקת פעילותה בארה"ב וירידת ערך מלאים שם, ולאחר צניחה של כ-70% במניה השנה ומינוי מנכ"ל חדש - יעקב חן.

מלבד שופרסל, עוד רשת שדיווחה לאחרונה על תוכנית התייעלות היא המתחרה, רשת יינות ביתן. התוכנית תכלול סגירת סניפים מפסידים, פיטורי עובדים ושיפוצים לרגל הכנסת רשת קרפור לארץ. תוכנית זו הושקה על-ידי המנכ"ל החדש של יינות ביתן - אורי קילשטיין, שנכנס לתפקיד ביוני האחרון.

אורי קילשטיין, מנכ''ל קרפור ישראל / צילום: סיון פרג'

בעלת השליטה ביינות ביתן, אלקטרה צריכה של משפחת זלקינד, דיווחה על הפרשה של יותר מ-50 מיליון שקל בגין תוכנית ההתייעלות ברשת. אין זו הפעם הראשונה שאלקטרה צריכה מכריזה על מהלך שכזה. עם מינויו של צביקה שווימר לתפקיד מנכ"ל החברה באוקטובר 2018, הוא ביצע מספר צעדי התייעלות שהובילו להפרשות של עשרות מיליוני שקלים. זאת, בין היתר, בגין סכסוך עם יצרנית מכשירי הסלולר הסינית וואווי, שהוביל להפסקת פעילות של הפצת המכשירים בידי אלקטרה צריכה, וכן תוכנית שמטרתה "להפחית עלויות כדי להתאים את המשאבים להיקף המכירות", צעדים שכללו פיטורי מנהלים ושינוי במבנה הארגוני.

התוצאות הורגשו במהירות, ובעוד שאת שנת 2018 חתמה אלקטרה צריכה עם רווח נקי של 8 מיליון שקל בלבד, נפילה של 95% ביחס לשנה הקודמת - שנה לאחר מכן זינק הרווח הנקי ל-185 מיליון שקל.

צביקה שווימר, מנכ''ל אלקטרה צריכה / צילום: איל יצהר

"המנהל החדש רוצה להודיע 'אני כאן'"

"כשמנהל חדש נכנס לתפקיד, הוא רוצה להודיע 'אני כאן'. מהלך של תוכנית התייעלות בארגון הוא חלק מעצם הכניסה לתפקיד, שמטרתה לייצר איזושהי אמירה עם אג'נדה", אומר החוקר הארגוני, ד"ר אבי שניידר, דיקאן הסטודנטים של המכללה למינהל.

לדבריו, מדובר במסורת רבת-שנים של מנהלים שבעצם נקיטת תוכניות שכאלה, מבקשים להודיע על כניסתם לארגון ועל השינוי הצפוי בו. "אז היום כותבים את המספרים על אקסל ולא עם טוש על הלוח כמו פעם, אבל עדיין צריך להתייחס לאירוע הזה כסוג של תרגיל מנהיגות מול העובדים, וגם מול המשקיעים ובעלי המניות. 'שימו לב יש פה מנהל חדש, עם הידיים על המושכות, שבודק את הארגון'. זה חלק מביטוי המנהיגות של המנהל בארגון".

במקרים אחרים המנכ"ל הטרי מנצל את ההזדמנות של כניסתו לתפקיד כדי לשנות את מדיניות קודמו, במהלכים שכוללים מחיקות ערך משמעותיות בספרי החברה, אולי אף יותר מהנדרש, במטרה להיתפס כמנהל אמיץ ונחוש.

כך למשל, בקיץ 2016 מונה אריק פינטו לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים, ולאחר כחודשיים בתפקיד החליט לנקוט גישה מחמירה יותר מאשר קודמו בתפקיד, ציון קינן, ביחס לפרשת חקירת המסים שבה הסתבך הבנק בארה"ב. באותה פרשה נחשדו בנקים מישראל ומהעולם כי סייעו לעברייני מס להתחמק מתשלומי מסים בארה"ב. פינטו הגדיל משמעותית את ההפרשות בגין הפרשה בספרי הבנק.

אריק פינטו, לשעבר מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: שלומי יוסף

אם עד לכניסת פינטו הפריש הבנק 50 מיליון דולר על פני שנתיים, הרי שעם כניסת המנכ"ל החדש בוצעה הפרשה חד-פעמית גדולה של 70 מיליון דולר. המהלך נתפס מצד אחד כצעד זהיר, שנועד להתמודד עם השלכות הסדר עם הרשויות האמריקאיות בהמשך.

"ככלל", טוען ד"ר שניידר, "יש יתרון בזה שמגיעות עיניים חדשות, בוחנות את הנתונים, ומתקיים ניסיון 'להזיז את הכיסאות'. מצד שני, יש מקרים שהכרתי מקרוב שהמנהל הנכנס היה כל-כך עסוק בלהראות עד כמה הוא 'נכנס לעסק', והרבה לשנות ולהתייעל, עד שאיבד הרבה נכסים ארגוניים טובים שלא הבין עדיין את ערכם. מי שעוסק בלשנות לפני שבדק אם הוא גם משנה לטובה, יוצר נזק אדיר לארגון".

נראה כי הנטייה של המנהלים לאמץ את הפרקטיקה של ניקוי אורוות בחברות שזקוקות לריענון או לחילוץ ממצב פיננסי עגום, מוכיחה את עצמה לא פעם כצעד משתלם עבור כל הצדדים. מנהלים שמבצעים הפרשות או מחיקות ענק נתפסים כמי שהגיעו לעשות את הצעדים ההכרחיים והקשים לתיקון כשלי העבר, שקודמיהם לא רצו לשנות או אף היו אחראים להם. בהמשך הרווח גדל, והמניה עולה.

דוגמה מהשנים האחרונות בחברת התקשורת בזק מלמדת על הצלחה כזאת. המנכ"ל דודו מזרחי ביצע כמה חודשים לאחר כניסתו בשנת 2019 מחיקת ענק של כמיליארד שקל, בגין ירידת ערך של החברה-הבת פלאפון. הצעד הוביל את בזק לרשום הפסד של 1.2 מיליארד שקל בדוחות 2019, אך הרווח זינק בשנה לאחר מכן ל-800 מיליון שקל.

המחיקות לא סייעו להחזיר את טבע לתלם

מקרה שבו מחיקות ענק לא ממש החזירו את החברה לתלם הרווחים היה זה של חברת התרופות טבע, שבה מונה קאר שולץ לתפקיד המנכ"ל בשלהי שנת 2017, כדי להציל את החברה שנקלעה למצוקה קשה בעקבות רכישת הענק הכושלת של חברת אקטביס, שביצע קודמו, ארז ויגודמן.

מנכ''ח טבע קאר שולץ / צילום: יח''צ

זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד הוא הציג תוכנית התייעלות אגרסיבית, שכללה פיטורי אלפי עובדים וסגירת עשרות מפעלים, שנועדה לחסוך לטבע 3 מיליארד דולר בשנה ולוודא כי תוכל לשרת את החוב שלה. התוצאה הייתה צעדים מקיפים שכללו מחיקת מוניטין עצומה של כ-17 מיליארד דולר בדוחות לסיכום 2017. עם זאת, גם בשנה שלאחר מכן רשמה טבע הפסד ענק של 3 מיליארד דולר, ולמעשה, ניסיונות ההתאוששות האיטית שלה נמשכים גם היום.

במקרה אחר, שקשור בחברה-הבת של בזק, בזק בינלאומי, החליט אבי גבאי, כיום מבעלי השליטה בחברת הסלולר פרטנר, לבצע בדיקה מקיפה של שווי הציוד בעת שמונה לתפקיד מנכ"ל החברה שלה לפני כמעט 20 שנה (2003). ברבעון הראשון לכניסתו לתפקיד, שהיה הרבעון האחרון לאותה שנה, בוצעה מחיקה של כ-127 מיליון שקל בבזק בינלאומי בגין ציוד מיושן.

מה ניתן ללמוד מהמהנדס הפיננסי ששמר קצת "קניפלך" לשנה הבאה | שי שלו 

חלפו כבר יותר מ-20 שנה מאז ראיון שהעניק לגלובס איש העסקים איציק שרם. בזמנו נחשב שרם לאחד מאשפי הבורסה המקומיים ואף כונה "המהנדס הפיננסי", אך כרבים מגיבורי אותה תקופה, הוא נאלץ לפנות את הזירה בתחילת העשור הקודם בעקבות הסדרי חוב בעסקיו, שנבעו מהשקעות כושלות בעולמות הטכנולוגיה והנדל"ן במזרח אירופה.

עם זאת, נראה כי לפחות אמיתה אחת שחשף שרם באותה פגישה, תקפה גם היום. 2001 לא היטיבה עם עסקיו של מי שזוהה בעיקר עם ניצול הזדמנויות השקעה בשוק עולה. הרפרטואר של קבוצת ההשקעות שרם-פודים-קלנר (שרפ"ק), שבראשה עמד, כמעט הושבת מפעילות באותה שנה, כשאת מקומם של הרווחים הגבוהים שידעה הקבוצה לספק בדרך-כלל, תפסו הפסדים כבדים שגרמה מפולת בשוקי המניות.

תוצאות שלושת החודשים האחרונים של אותה שנה, אותן ניתן היה להבין מדבריו של שרם, לא יהיו מזהירות אף הן: "אני מניח שברבעון הרביעי ההפסדים שידווחו יהיו גדולים אף יותר. מי שלא ינקה את הספרים ברבעון הזה, עושה טעות. היום זה בון-טון להפחית השקעות, וכל אחד רוצה לשמור קצת 'קניפלך' (קניפל ביידיש - חיסכון הצרור בגרב, ש"ש) לשנה הבאה. את 2001 ישתדלו לשכוח, 2002 תהיה הרבה יותר חיובית".

את "הסוד" שחשף שרם, בשפתו הישירה, יודע כנראה כל מנהל בכיר, ובעיקר כזה הנכנס לתפקיד חדש. מדובר בתופעה שבה מועמסות על התוצאות הכספיות בשנה גרועה ממילא הפרשות גדולות, אולי אף יותר מהנדרש (בגין הפחתת השקעות, מחיקת מלאים, סגירת סניפים וכו'). כל זאת כדי "לנקות שולחן" ולהניח תשתית לשיפור התוצאות ברבעונים הבאים, בהם יגדלו הרווחים, המניה תעלה, וממילא גם התגמולים לבכירים.

עבור שרם ושותפיו לשליטה בקבוצה, יאיר פודים ואביגדור קלנר, 2001 הייתה כבר ממילא "שנה אבודה". זאת מפני שעל-פי תנאי העסקתם נבע רוב התגמול שקיבלו מבונוס שנגזר מרווחי חברות הקבוצה. מבחינתם, הגדלה של ההפסד השנתי פירושה היה גם הגדלת הסיכוי לעבור לרווח בשנים הבאות וקבלת הבונוסים הנגזר מכך.

בסופו של דבר זה לקח יותר זמן ממה שהעריך שרם, כי גם השנתיים הבאות לא היטיבו עם עסקי הקבוצה שהוביל, שהמשיכה לרשום הפסדים כבדים. שרם, פודים וקלנר - שגבו בשנת 2000 לבדה תגמולים בעלות מצרפית של כ-30 מיליון שקל והפכו לשיאני השכר בתל אביב - נאלצו להסתפק בשכר בסיס "צנוע" של כ-1.5 מיליון שקל לשנה כל אחד.

אבל ב-2004, שהייתה שנה מצוינת בשוק ההון, חזרה שרם-פודים-קלנר להציג רווחים שמנים מעסקי הפיננסים שלה, ועימם חזרו גם ה"קניפלך" של השלושה, שחילקו ביניהם סכום של כ-20 מיליון שקל, עיקרו בונוסים בגין רווחי חברות הקבוצה. 

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט