גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פחות משנה לבחירות ברשויות המקומיות: התושבים מתנגדים וראשי הערים מעכבים פרויקטי תשתית

העבודות לשיפור התחבורה הציבורית בארץ מתבצעות במרץ בערים רבות • אלא שלפני הבחירות המוניציפליות, התושבים מבינים שזו ההזדמנות שלהם להשמיע קול ולהתנגד לעבודות הנחוצות שפוגעות בטווח הקצר באיכות החיים שלהם

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: Shutterstock
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סגירת רחוב אלנבי בתל אביב לתנועה לצורך עבודות על הרכבת הקלה היא אירוע תחבורתי משמעותי בקנה מידה מטרופוליני: בשל העובדה שהרחוב הוא ציר אוטובוסים מרכזי, סגירתו תאלץ להסיט אותם לרחובות אחרים: בן ציון, יהודה הלוי, שדרות רוטשילד ועוד.

הסטת נתיבי האוטובוסים, יחד עם הרעש והבלגן שמביאות עבודות התשתית ובשילוב עם תוכניות להתחדשות עירונית שמבוצעות באתרים רבים בעיר - הובילו את התושבים באזור לפעולה. הם פתחו בקמפיין מחאה במטרה להסיט את האוטובוסים למקום אחר.

האם מחירי הדירות מתחילים לרדת? השבוע נקבל את התשובה 
עם 2.7 מיליון שקל: מה אפשר לקנות באזור השפלה 
באר עתיקה מתחת ליסודות: איך מתמודדים עם ממצאים ארכיאולוגיים באתרי בנייה 

התושבים התארגנו והפגינו מול נאומיו של ראש העירייה רון חולדאי שמתמודד בבחירות המקומיות בעוד פחות משנה לקדנציה נוספת, ניסחו עצומות והגישו עתירה. אל תוך המתח הזה נכנסת העובדה שפתיחת הקו האדום נדחתה למועד לא ידוע ולא רק שהעירייה מתמודדת עם העבודות, היא גם לא יכולה להציג קבלות לציבור. בסופו של דבר העירייה הטילה פצצה: לא נאפשר את סגירת רחוב אלנבי לעבודות עד שהקו האדום לא ייפתח ועד שלא ניווכח שהרכבות נוסעות באופן חלק.

במשרדי הממשלה המסר נקלט וההערכה המקובלת היא שהרחוב לא ייסגר לעבודות לפני הבחירות המקומיות, והפרויקט שגם כך נמצא בעיכוב עלה על הנתיב הקריטי לדחייה בפתיחתו שכבר הוזזה משנת 2024 ל־2026 ולאחרונה ל־2027.

בעיריית תל אביב, כמו בעיריות אחרות שעמן שוחחנו, מכחישים כל קשר לתקופת הבחירות. ואולם אי אפשר להתעלם מהעיתוי ומהרגישות הציבורית שמתבטאת כעת. עיריית תל אביב שנודעת בנחישותה שמה רגל על הברקס ונוסף לרכבת הקלה מעכבת גם סלילת שבילי האופניים. אפילו ראש העיר הוותיק מטה אוזן למתרחש.

שלט מחאה שהציבו תושבי קריית אונו נגד נתיב תחבורה ציבורית בצד שמאל של הכביש / צילום: יערה לויזון

ירושלים: המשך העבודות על הקו הכחול יחכו

הסיפור בתל אביב משקף את המתח שתקופת בחירות מקומיות מביאה איתה: מצד אחד - תושבים מרגישים שהם נשמעים בתקופה זו שבה מנהיגיהם רודפים אחר קולם, ומצד שני - פרויקטים לאומיים נדחים ומתמסמסים ואזרחי המדינה כולה, ולא רק תושבי אותה העיר, משלמים את מחיר הדחיות.

תל אביב החלוצה, שנעשים בה פרויקטים לאומיים בקצב מסחרר והיא גם יוזמת פרויקטים נוספים משלה, אינה הדוגמה היחידה לחוסר היכולת ללכת עד הסוף בקידום מיזמים שנתקעו שנים.

נהג אוטובוס מירושלים סינן בעודו ממתין בפקק הבלתי נגמר, "משה לאון הרס את העיר, הכול חפור, פקוק ותקוע", ושיקף במעט את המומנטום שנתון בו ראש עירייה העומד לבחירה מחודשת שבעירו מתרחשות עבודות תשתית רבות. ובעוד שהקשב בציבור הרחב נתון לתל אביב, בבירה מתרחשת מתחת לרדאר דרמה לא פחות גדולה: ראש העיריה משה לאון מעכב את תחילת העבודות המשמעותיות על הקו הכחול בעיר ומתנה את תחילתן בסיום השלב הראשון בביצוע הקו הירוק בעיר.

לאון מאפשר את הכנת הקרקע ועבודות בממשק הקו עם הקווים שגם כך נמצאים בעבודה, אבל העבודות המשמעותיות מתוכננות להתחיל רק ב־2024. הסיבה הרשמית היא שלביות ביצוע והעובדה שיש בעיר 70 אתרי עבודה פעילים, אך גם הפעם תאריך תחילת העבודות יוצא בדיוק לאחר הבחירות. במשרדי הממשלה מביעים דאגה מכך, ומעריכים שמדובר בדחייה ודאית בפתיחת הקו הכחול שתוכנן לסוף שנת 2027. הסכנה היא לא רק בפגיעה בלוחות הזמנים אלא גם בהתחייבות המדינה מול הקבלנים שאמורים לקבל לידיהם מקטעים במועדים מסוימים, שעלולים להידחות ולחייבה בתשלום פיצויים.

"שנה מאתגרת - יש פחד להתחיל פרויקטים"

מי שאומרת את הדברים בפומבי היא מנכ"לית חברת נתיבי איילון אורלי שטרן, שאחראית לסלילת נתיבים לאוטובוסים ולאופניים בגוש דן. בכנס המהנדסים שהתקיים בחודש שעבר הודתה שטרן כי "עומדת לפנינו שנה מאתגרת של בחירות לרשויות המקומיות. אנחנו עובדים בכל הרשויות ויש פחד להתחיל פרויקטים. מצד שני, אנחנו צריכים להשלים את העבודות. ככל שעובר הזמן, העבודה בתוך הערים הופכת לאתגר עצום".

ב־2019 פרסם מבקר המדינה דוח על התקדמות ביצוע נתיבים לאוטובוסים ברשויות המקומיות שהעלה כי בשבע רשויות נדחה ביצוע הפרויקט עד לאחר הבחירות המקומיות שהתקיימו בסוף 2018: חולון, לוד, הרצליה, כפר סבא, רעננה, רמלה וקריית אונו. המבקר העיר לחברה, למשרד התחבורה ולרשויות המקומיות על כך שהתקדמות הפרויקט נעצרה במשך חודשים רבים ללא נימוקים מקצועיים. "הדחיות המתוכננות בשנת בחירות לרשויות המקומיות, מצטרפות לדחיות הנוספות בפרויקט מהיר לעיר; בדחיות אלה יש משום פגיעה חמורה בקידום פרויקט זה ובאינטרס הציבורי הכולל", נכתב בדוח.

בדוח נוסף, שפורסם בחודש שעבר, תיאר המבקר כיצד עיריית רעננה ביטלה את הפרויקט; בבת ים העירייה חזרה בה מסיכומים; ובכפר סבא העירייה מערימה עיכובים רבים. "התקדמות הפרויקטים של החברה תלויה בהסכמתן של רשויות מקומיות, שלעתים האינטרסים שלהן אינם עולים בקנה אחד עם האינטרסים שבבסיס קידום הפרויקטים. התופעה מהותית במיוחד כאשר מדובר בפרויקטים העוברים בתחומיהן של כמה רשויות, כך בעניין פרויקט 'מהיר לעיר'", הסביר המבקר.

ואכן, בעיריית כפר סבא הפרויקט הוקפא לאחר שהושלם מקטע קצר אחד בלבד שבאופן ניסיוני העירייה ניהלה את העבודות עליו. בעירייה מסבירים את ההקפאה כצורך "לתכנן מחדש" את המקטע.

בגבעתיים יתחילו לפני הבחירות בביצוע ציר אחד לאחר שנים של התנגדות מצד העירייה אך הציר המרכזי בעיר - כצנלסון - עליו מתוכננות העבודות רק בשנת 2024, לאחר הבחירות המקומיות.

באור יהודה הודיעה העירייה באופן מפתיע כי העבודות על הנת"צ בעיר יימשכו בתקופת הבחירות אך העירייה לא תתחייב להפעיל אותו כנת"צ. ההחלטה נובעת מכך שהעירייה רוצה ליהנות מתכולות הפרויקט שישדרגו את המרחב הציבורי, על חשבון הפרויקט התחבורתי, מבלי להתחייב לפעול להגשמת ייעודו ותכליתו.

"לתת לציבור כלים להבין את התוכניות"

"הבחירות המקומיות מהוות הזדמנות מובהקת שמייצרת במה למבקשים להשפיע על פרויקטי התשתית - כשהמתמודדים לראשות העיר זקוקים יותר מתמיד לקולם של האזרחים", מסביר בן גוטמן, יועץ אסטרטגי ושותף במשרד יחסי הציבור PR360 שקודם לכן שימש דובר חברת נתיבי ישראל. "פרויקטי התשתית בערים נוגעים ליותר ויותר תושבים באופן שמביא לשיבוש משמעותי באורח החיים שאנשים הכירו כל חייהם והמשמעות של הלחץ בתקופת בחירות היא במחיר שאותו הציבור משלם בזמן, בכסף, ובשינויים בפרויקטים שלעתים חוטאים לצורך התחבורתי".

לדבריו, "הרבה פעמים הדרך להתמודד עם התנגדות של רשויות מקומיות היא באמצעות 'שוחד' של גימורי המדרכות, עיצוב הסככות, הקמת גינות וכד', כי חייבים להתקדם בפרויקטים. ברמה האסטרטגית הייתי מציע לראשי הערים לדבר אל הציבור בשפה של תקווה ועל תרומת הפרויקטים האלו בעתיד לחייהם. יותר מעניין לדבר על העתיד שראש העיר מייצר עבור תושביו מאשר לשקוע בבוץ העבודות".

האדריכל איל מגדלוביץ, מנכ"ל עמותת מעירים, טוען ש"צריך לגשר על פערי המידע והציבור צריך להיות חלק מקבלת ההחלטות בשלב הרבה יותר מוקדם ובאופן שוטף. הליכים של שיתוף ציבור הם וולונטריים ומסתכמים ברמת יידוע הציבור, ובמקרה של תשתיות אפילו זה לא תמיד קיים - ומדובר בתוכניות שהכי משפיעות על חייהם של אנשים. את תחנות הרכבת הקלה למשל אין דרך לראות לפני שהן מוקמות. אנחנו אחת המדינות הצפופות בעולם ואין לנו פריבילגיה לא להיות מעורבים ולהשמיע קול ובעצם לשנות את התרבות שהיא לא רק 'נימבי' אלא כזו שמבינה שזה הדבר הכי חשוב להיות מעורבים בו".

איך מפרידים בין מעורבות ציבורית בריאה לבין מאבקי נימבי שמעכבים את ההתקדמות בתחבורה ובתשתיות?
"אני לא סובל את המילה נימבי. בהליכי תכנון כמעט אף אחד לא מסתכל על ההתנגדויות אלא אם הוגשו על ידי יזם, עירייה או גוף ממשלתי. במדינה הדמוקרטית שלפחות אני שואף לחיות בה, המינימום זה לתת לציבור להשמיע קול נגד או בעד תוכנית שיכולה לשנות את חייו של אזרח. גם אם פרויקט חוסם לי את המרפסת - אלו חיי וצריך להיות לזה מקום. האם צריך לקבל כל התנגדות? ברור שלא, אבל צריך לא להגיד 'זה נימבי' אלא להגיד זו הזכות הכי בסיסית, להגן עליה ולתת לה ביטוי.

"במקביל, צריך יותר משאבים, לתקצב את הוועדות, לתת להן עוד כוח אדם ולגשר על פערי הידע כי לציבור אין כלים להבין את התוכניות. אולי אם תהיה יותר שותפות ויבינו יותר יהיו פחות התנגדויות?".

אייל מגדלוביץ, עמותת מעירים / צילום: תמונה פרטית

"אני מאמין בדרכי ולכן אני לא חושש"

טפח מעוצמת ההתנגדות שראשי עיר עומדים מולם מתגלה לאחרונה בקריית אונו שם תושבים רבים גילו רק עם תחילת העבודות שמבוצע נתיב תחבורה ציבורית ברחוב הראשי בעיר ובמסגרת העבודה ייכרתו עצים, וכי הנת"צ יוקם בצד שמאל של הכביש - בין היתר בשל התעקשות העירייה לשמור על מקומות חניה ועל פניות ימינה לרחובות המצטלבים.

תחילה ההתנגדות הייתה לעצם קיומו של הנתיב לאוטובוסים, ומאוחר יותר לסלילתו בצדו השמאלי של הכביש. כן מוחים התושבים על העובדה ששביל האופניים עובר מצד אחד של הדרך לצד השני של הדרך ושוב חוזר.

בשונה מראשי ערים אחרים, ראש העירייה ישראל גל החליט להמשיך בעבודות כמתוכנן, בתקופת בחירות. "הטענה היחידה שהטרידה אותי היא הבטיחות, ומשעה שקיבלתי תשובות ממהנדסי התנועה נחה דעתי. אני מאמין בדרכי ולכן אני לא חושש", אמר לגלובס ראש העירייה.

ישראל גל, ראש עיריית קרית אונו / צילום: יונתן בלום

באשר לטענה של מתנגדיו בדבר חוסר שקיפות הוא אומר: "זו טענה שקרית מעיקרה. לא היה שיתוף ציבור כזה במדינת ישראל. היו 22 דיונים כולל שיתוף ציבור, כולל הצבעה פה אחד גם של האופוזיציה.

"מדהים לראות את אלה שמתלוננים שאין תחבורה ציבורית יוצאים נגד קידום שלה. אני מתמודד עם הסתה, עם שקרים ועם הפחדות ומשלם מחיר אישי כבד. טבע האדם הוא לרצות להיבחר שוב ואני יכול להבין את מי שנלחצים, אבל אני מוכן לקחת את הסיכון. אם נתקע את התחבורה הציבורית, מחר נתלונן שאין? אם לא ניתן היצע לאופניים - איך יבואו הרוכבים? משבר התחבורה בישראל קטסטרופלי וחייבים לטפל בו".

תגובות: "אנחנו עושים מאמץ אדיר לצמצם את לוחות הזמנים"

עיריית תל אביב־יפו מסרה בתגובה: "אין עוד עיר בישראל שמתקיים בה היקף עבודות מסיבי שכזה, עבור פרויקט לאומי שישרת את כלל אזרחי ישראל, ולכן מגוחך לטעון כי העירייה מונעת משיקולים הקשורים לבחירות. כידוע, בימים אלה עובדים על שלושה קווי רק"ל בו־זמנית ברחבי העיר ועיריית תל אביב־יפו עושה מאמץ אדיר לצמצם את לוחות זמנים כך שההפרעה לציבור ולתנועה תהיה מינימלית עד כמה שאפשר. העבודות על הקו הסגול דורשות את סגירת הרחוב במקטע המרכזי של אלנבי בין קינג ג'ורג' לרחוב לוינסקי, שהינו ציר תחבורה ציבורית מטרופוליני מהחשובים בארץ. בכדי לצמצם ככל שניתן את הפגיעה, סבורים כל הגורמים כי יש לסגור את רחוב אלנבי במועד המאוחר ביותר".

עיריית ירושלים: "פרויקט הקו הכחול בירושלים כבר החל בשלושה מקטעים ברחבי העיר (הר חוצבים, גילה - הרוזמרין ודרום דרך חברון) החופפים את עבודות הקו הירוק. ישנם כמה מקטעים של הקו הכחול שצפויים להתחיל בינואר 2024 בדרך חברון, וזאת בעקבות תעדוף עבודות ויכולת הספיגה של התנועה בעיר את היקף העבודות הגדול המתבצע בירושלים. העבודות על הקו הכחול בדרך חברון צפויות להתחיל רק לאחר סיום השלב הראשון (אינפרא 1) של הקו הירוק".

עיריית אור יהודה: "עיריית אור יהודה גאה בהיותה עיר שבה מקודמים שלושת הפרויקטים המרכזיים להסעת המונים - הקו הסגול של הרכבת הקלה, המטרו ופרויקט מהיר לעיר, כל זאת לאור התכנון להכפלת העיר בשנים הקרובות. לפני מספר חודשים החלו העבודות להקמת פרויקט מהיר לעיר שטומן בחובו הזדמנות משמעותית לשפר את התחבורה הציבורית בעיר. עוד חשוב להדגיש כי פרויקט זה כולל גם עבודות שדרוג נרחבות של רחוב העצמאות מתחת לפני הקרקע ומעל ויאפשר את חידוש פניו של הרחוב הוותיק בעיר.

"עם זאת וכפי שהבהרנו לא פעם למשרד התחבורה - הפעלת הנת"צ תתקיים אך ורק בתנאי שהתחבורה הציבורית תתוגבר משמעותית ובכל מקרה הוא יתקיים מספר שעות במהלך היום ואחר הצהריים. גם במשרד התחבורה מבינים שלולא שדרוג משמעותי בתחב"צ, אין הצדקה להפעלת נת"צ. אנו מתקדמים בעבודות ברחוב העצמאות ולאחרונה התקבלה בהחלטה משותפת עם משרד התחבורה שלא לקדם את המשך התכנון של הנת"צ שהיה אמור להתקיים ברחובות קזז־בן פורת־אליהו סעדון בשל חוסר כדאיות".

עיריית כפר סבא: "פרויקט מהיר לעיר מנוהל באחריות על ידי החברה הכלכלית ובשקיפות מלאה מול משרד התחבורה, תוך שמירה על הסטנדרט העירוני הגבוה ביותר. המקטע ברחוב ויצמן, שבין צומת 55 לרחוב העמק, נמצא לקראת סיום בימים אלה. סוכם עם משרד תחבורה על המשך תקצוב ותכנון הפרויקט ברחוב טשרניחובסקי, בתיאום עם העירייה ובשיתוף התושבים".

עוד כתבות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● עוד עולה מהנתונים כי כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות