גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מנותקת מהשטח, תרחיק מועמדים מהמקצוע": הרפורמה בהתמחות רואי החשבון מעוררת סערה

לשכת רואי החשבון, סטודנטים, מתמחים ומשרדים גדולים תוקפים את התוכנית לשינוי התמחות רואי החשבון, שפורסמה בגלובס ● נשיא הלשכה הודיע כי יפעל לביטול הרפורמה, וגורמים במועצת רואי החשבון טוענים: "הנשיא בחר להיעדר מהדיונים"

ערן דוידי, מנכ''ל משרד המשפטים ויו''ר מועצת רואי החשבון, וחן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: דוברות הרשות השופטת, ראובן קפוצ'ינסקי
ערן דוידי, מנכ''ל משרד המשפטים ויו''ר מועצת רואי החשבון, וחן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: דוברות הרשות השופטת, ראובן קפוצ'ינסקי

נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח חן שרייבר, יוצא במתקפה חריפה נגד החלטת מועצת רואי החשבון שפורסמה לראשונה בגלובס, לפיה מתמחים בראיית חשבון יחויבו לעשות לפחות 50% מההתמחות שלהם בביקורת.

"משרד המשפטים לוקח את המקצוע אחורה בזמן ומרחיק סטודנטים חדשים מלהירשם ללימודי ראיית החשבון", טוען שרייבר. לדבריו, "כיום שני שלישים מהמתמחים שקיבלו רישיון עוברים מהמשרדים לעבוד בחברות כחשבים, כמנהלי כספים וכאנשי פיננסים, משום שמתמחים רבים שבחרו ללמוד ראיית חשבון לא מעוניינים להיות מבקרים". 

לידיעת רואי החשבון לעתיד: כך תיראה ההתמחות שלכם בקרוב 
הצעה אחת עשויה לשנות מהקצה אל הקצה את שוק ראיית החשבון בישראל

"התוכנית תהפוך את המקצוע לאפור"

ב־24 בנובמבר הצביעה מועצת רואי החשבון, בראשות מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי, על אישור כללים חדשים להתמחות בראיית חשבון. עד היום אמות־המידה להתמחות במקצוע נגעו רק לפרטים טכניים של ההתמחות, בהם משך ההתמחות, זהות המאמן ונושא ההתמחות, אך כעת מבקש דוידי להתייחס גם למהות, כאשר בלב הכללים החדשים מצויה הדרישה כי החל מינואר 2024 על כל מתמחה לעסוק בביקורת לפחות מחצית מתקופת ההתמחות שלו. כלומר, לא פחות מ־1,700 שעות בתקופה של התמחות מלאה בת שנתיים יוקדשו לביקורת ומתן חוות־דעת על דוחות. 

 

רו"ח שרייבר מבקר בחריפות את החלטת מנכ"ל משרד המשפטים לפרסם את הרפורמה, בניגוד לדעת לשכת רואי החשבון. לטענתו, הדרישה למספר שעות ביקורת מינימלי תפגע במקצוע. "הרפורמה עליה הכריז יו"ר המועצה התקבלה בעקבות הצבעה שנערכה במליאת המועצה בהיעדרי ובהיעדר הסכמתי לכך. ההחלטה, המורה לאלץ את המתמחים להקדיש את חלק הארי של ההתמחות לתחום שהם לא יעסקו בו ביומיום, מבריחה אותם מרישום למקצוע".

לדבריו, "הרפורמה מנותקת מהשטח ומתעקשת להותיר את המקצוע מאחור ולהפוך אותו למקצוע אפור. אני מעריך כי הרפורמה הזו תפגע גם ברישום סטודנטים לחוגים לראיית חשבון וחשבונאות בעתיד. בכוונתי לפעול לביטול ההחלטה בעת כניסת שר משפטים חדש לתפקיד".

ההחלטה על הרפורמה התקבלה כאשר ברקע מתגבשת ממשלה חדשה. רו"ח שרייבר טוען כי מדובר בעיתוי בעייתי: "כרגע זה בכלל לא לגיטימי מבחינת מנכ"ל משרד המשפטים, יו"ר המועצה דוידי, לבצע פעולות משמעותיות כשאנחנו מחכים לכניסת שר חדש. אם הייתי בישיבה, הייתי כמובן קול צעקה, ואני מניח שהוא לא היה מעלה את זה להצבעה. עם כניסת השר החדש אני מתכוון ללכת ולבטל את המהלך".

מנגד, גורמים במועצת רואי החשבון מסרו לגלובס כי לרו"ח שרייבר היו "מספיק הזדמנויות להביע הסתייגות, ולא רק שלא עשה זאת - הוא אף לא טרח להגיע לישיבה המסכמת שנקבעה זמן רב מראש. מי שבוחר להיעדר מהדיונים ונמנע מלהביע עמדתו, יכול לבוא בטענות רק לעצמו".

הסטודנטים והמשרדים הגדולים נגד הרפורמה

מאז הפרסום בגלובס על הרפורמה בהתמחות, מתנהלים דיונים סוערים בקבוצות וואטסאפ ופייסבוק של מתמחים וסטודנטים לראיית חשבון. בעמוד הפייסבוק של "פורום מתמחים - ראיית חשבון", הגיבו מתמחים וסטודנטים שונים לרפורמה בזעם.

בין היתר נכתב כי מדובר ב"החלטה הזויה" ו"פגיעה בחופש העיסוק", וכן תהו "למה שאדם שיודע שהוא רוצה להתמחות במסים יצטרך לעשות שעות ביקורת נגד רצונו כתנאי לסיום ההתמחות? מעבר לכך, אם נצטרך לעשות שנה התמחות בביקורת, זה יצמצם את תקופת הזמן שנוכל להתמחות במחלקה שאנחנו באמת רוצים להיות בה. מה ההיגיון?".

סטודנטים נוספים כתבו שאם היו יודעים שיכריחו אותם לעשות ביקורת, הם לא היו הולכים ללמוד את המקצוע.

אל הביקורת מצטרפים גם גורמים במשרדי רואי החשבון הגדולים בארץ, בהם רו"ח אבי נוימן, שותף מס בכיר במשרד PwC Israel. לדבריו, "יישום הכללים החדשים עלול להביא לכך שלא נוכל להעסיק מתמחים דה־פקטו במחלקות המקצועיות תומכות הביקורת, מכיוון שרק מחצית מתקופת ההתמחות תוכל להיות מוקדשת לביצוע עבודות מקצועיות במחלקות אלה. זה עלול לפגוע באיכות עבודת הביקורת של משרדי רואי החשבון.

"לא ברור כיצד תאושר תקופת התמחות במשרדי ממשלה המעסיקים מתמחים, בהם רשות המסים, אגף שוק ההון או המוסדות הפיננסיים הקיימים בשוק… כל בידול של אוכלוסייה זו מהכללים תפלה לרעה את המתמחים במשרדי ראיית החשבון".

גם רו"ח יוסף לבנזון, יו"ר ועד העובדים בפירמת ראיית החשבון EY ישראל, מצטרף לביקורת: "התוכנית פשוט מנותקת ממציאות חייהם של מתמחי ראיית החשבון בישראל. אין דבר כזה שמשרד ייחד למתמחיו שנה מתוך שנתיים לעבודת ביקורת. הבעיה היא לא עוד פיקוח לא אפקטיבי, אלא התאמת ההתמחות למציאות ובעיקר קיצורה לשנה".

לדברי רו"ח לבנזון, "סוד גלוי בענף הוא שכיום חלק לא מבוטל מהעובדים הנקלטים בפירמות ראיית החשבון אינם רואי חשבון כלל, אלא אוסף בעלי מקצועות חופשיים או אף סטודנטים אשר מבצעים שורת עבודות 'שחורות' בתחום הביקורת ומסייעים בהורדת העומס על 'רואי החשבון האמיתיים' שחסרים למכביר. האם הרגולטורים בענף מודעים בכלל לנוהל זה? האם הם מבינים את השפעתו על מעמד רואה החשבון?".

רו"ח לבנזון מעיד כי מתמחים רבים לא נוגעים בביקורת. "הדרישה לשנה בביקורת היא אות מתה, ובפועל מעטים המתמחים אשר עוסקים בפועל לא בשנה אלא בדקה אחת של עבודת ביקורת. זה הזמן לפקוח עיניים, להכיר במציאות המשתנה. נכון לשנים 2020-2022, למרות קיצור לימודי החשבונאות, הירידה במספר הנרשמים הולכת ומעמיקה. הסטודנטים מצביעים ברגליים ונוטשים את מקצוע ראיית החשבון".

גם באקדמיה לא מרוצים מהתוכנית החדשה. לדברי רו"ח שלומי שוב, ראש החוג לחשבונאות באוניברסיטת רייכמן ויו"ר ועדת ההיגוי לעתיד המקצוע שהקימה לשכת רואי חשבון, טוען כי ההחלטה "עומדת בניגוד גמור להמלצות הביניים של ועדת ההיגוי לעתיד המקצוע, שקבעה בין היתר כי יש דווקא להרחיב את תפיסת ההתמחות בראיית חשבון".

מעבר לכך, אומר רו"ח שוב, "החלטת המועצה לוקה קשות בהסתכלות מערכתית, שהרי כיום ניתן לעשות התמחות בבנקים ובחברות גדולות אחרות וכן בגופים ציבוריים כדוגמת רשות המסים, רשות ניירות ערך ואגף החשב הכללי. לכאורה לא ניתן יהיה ליישב את הסתירה בין ההחלטה החדשה לבין המשך ההתמחויות החשובות הנ"ל, ואני גם לא רואה את הנושא עובר את מבחן בג"ץ, כי הדבר יוצר חוסר שוויון". 

משרד המשפטים נגד נשיא לשכת רואי החשבון

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "הרפורמה נמצאת על סדר יומה של מועצת רואי החשבון למעלה משנה. לאורך התקופה המתווה הועבר פעמיים להתייחסות הציבור ולכלל רואי החשבון בישראל. בעקבות ההערות שהתקבלו מהציבור אף נעשו התאמות בנוסח הסופי של אמות־המידה. בהמשך נערך מחקר עולמי בסיוע חברה מקצועית, שהעלה כי התוכנית צפויה לשפר את מקצועיות המתמחים, ליישר קו עם המגמה הכללית הקיימת בתחום במדינות המערב וחשוב מכל - להביא לשיפור השירות לציבור.

"נשיא הלשכה השתתף בדיון בו הוצג המחקר האמור, אך לא הביע כל עמדה. גם כאשר נשלח אל הלשכה מבעוד מועד המסמך הסופי של טיוטת אמות־המידה, הוא נותר ללא תגובה.

"לבסוף, יובהר כי סדר היום של ישיבות המועצה מופץ לכלל החברים כשבוע לפני המועד, ולכן תמוה מאוד שיש מי שטוען כי הופתע מההחלטה". 

עוד כתבות

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי