משכנתה | פרשנות

ההצעה של גפני להקפיא את הריבית על המשכנתאות דווקא תייקר אותן

אם תאושר ההצעה של יו"ר ועדת הכספים לעצור את עליית הריבית במשכנתאות צמודות פריים, היא לא תשפיע על מי שכבר נטל משכנתה, אלא רק על הנוטלים החדשים • במצב זה הבנקים יוכלו פשוט להפנות את הלווים למסלולים אחרים ויקרים יותר

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים / צילום: איל יצהר
ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים / צילום: איל יצהר

יו"ר ועדת הכספים,ח"כ משה גפני, הניח על שולחן ועדת הכספים הצעת חוק לפיה הריבית על המשכנתאות הצמודות למסלול הפריים לא תעלה כאשר ריבית בנק ישראל עולה. אולם,ההצעה איננה רלוונטית לשיפור מצב נוטלי המשכנתאות הקיימות, אלא רק על משכנתאות שיינתנו אחרי כניסתה לתוקף. במצב כזה הבנקים פשוט יוכלו להפסיק להציע מסלול צמוד פריים ללווים החדשים, שיופנו למסלולים יקרים יותר שבהם גובה הריבית משקף את הסיכון.

איך יודעים שהשותפים הבכירים בקואליציה כבר לא מאמינים לנתניהו?
התורים למכוניות לא מתקצרים: "מבטלים משלוחים בהתראה של יום" | ניתוח 

ההצעה מתקנת את חוק הבנקאות שירות ללקוח, וקובעת כי שיעור ריבית שתאגיד בנקאי גובה בעד הלוואה לדיור עבור דירה יחידה המשמשת למגורים לא ישתנה עקב עליית ריבית בנק ישראל. עם זאת, במקרה ששיעור ריבית בנק ישראל יעלה ביותר מ־1% בשנה אחת - התאגיד הבנקאי יהיה רשאי לעלות את הריבית עד מחצית שיעור העלייה באותה שנה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי בשנה האחרונה הועלה שיעור הריבית באופן ניכר, דבר שהביא לעלייה בגובה ההחזרים החודשיים. במטרה להקל על הנטל הכספי, מוצע לקבוע כי שיעור הריבית שנקבע בהלוואה לדיור לא ישתנה בשל החלטה על עליית הריבית, או ישתנה במחצית השינוי אם הריבית עלתה ביותר מ־1% בשנה. אבל כאמור, ההצעה לא רלוונטית לכל הציבור שנטל משכנתאות עד כה. המשכנתה של האזרחים הללו תמשיך להתנהג בהתאם להצמדות אותן בחרו בעת נטילת המשכנתה. בדיון בוועדת הכספים ציין גפני כי החוק יחול רק על הלוואות לזכאי הטבות משרד השיכון. כלומר, לווים חלשים, אך בהצעת החוק הדבר לא מופיע כלל.

הריבית פוחתת עם עליית הסיכון

משכנתה היא הלוואת ענק שנוטל משק הבית ומצמיד אותה למסלולים שונים שמשתנים בצמוד לשינוי מחיר של אינדיקטורים שונים - כמו ריבית בנק ישראל, תשואות אג"ח ומדד המחירים לצרכן. את תמהיל ההלוואה, הלווה קובע בהתאם לתיאבון הסיכון: ככל שהוא נוטל יותר סיכונים - הריבית שהוא ישלם תהיה נמוכה יותר. כך למשל, אם הוא החליט לקחת את סיכון עליית ריבית בנק ישראל או את סיכון האינפלציה, הוא ישלם פחות מאשר אם בחר לא לקחת סיכונים אלו ולקחת ריבית קבועה.

גפני מציע לנתק את הקשר בין הסיכון לתמחור שלו במסלול צמוד הפריים, ולקבע את התמחור הנמוך למי שבחר לקחת על עצמו את סיכון עליית הריבית. הדבר צפוי לשנות את תמחור המשכנתאות במסלול הפריים: הבנקים יצמצמו את המסלול ויתמחרו אותו בהתאם, או יפצו על תמחור החסר בתמחור יתר של מסלולים אחרים. ההשפעה המיידית תהיה ייקור מסלול הפריים.

כך, העלות ההתחלתית וההחזר החודשי למי שייקח משכנתה חדשה - יעלו. נציין כי כבר כיום עליית מחירי הנדל"ן והריבית מציבות את הציבור שמעוניין במשכנתה בחוסר גמישות, שכן הוא מוגבל בתכנון המשכנתה - כך שההחזר החודשי יהיה לא יותר מ־40% מההכנסה הפנויה. ייקור המסלול הזול יותר שמציעים הבנקים, יפנה את הלקוחות למסלולים היקרים יותר - והמגבלה של החזר לא יותר מ־40% מההכנסה הפנויה תהפוך למשמעותית יותר.