גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביטוחי הרכב התייקרו ב-20%: באילו דגמים ואיך כדאי לבחור פוליסה

העלייה במספר התאונות והתייקרות החלפים הובילו את חברות הביטוח להפסדים של יותר ממיליארד שקל מתחילת השנה ● כתוצאה מכך צמצמו מבטחי המשנה את החשיפה לישראל ● על כל 1,000 שקל שגבו שילמו החברות 991 בגין תביעות רכב

פורד פוקוס. אחד הדגמים בהם המחיר זינק / צילום: יח''צ
פורד פוקוס. אחד הדגמים בהם המחיר זינק / צילום: יח''צ

דצמבר נחשב לחודש שבו חלק ניכר מהציבור הישראל מחדש את ביטוחי הרכב. כמעט לכל מי שעשה זאת בימים האחרונים חיכתה הפתעה: הביטוחים התייקרו במאות שקלים לעומת השנה שעברה. על פי נתוני סוכנות הביטוח הדיגיטלית Wobi, מתחילת השנה התייקר הביטוח הממוצע (חובה+מקיף) בכ-20%, ובהשוואה לנובמבר שעבר מדובר בפער של 23%.

התורים למכוניות לא מתקצרים: "מבטלים משלוחים בהתראה של יום" | ניתוח
מה ההשלכות של הפסקת עבודות התשתית בשבת, ומה עומד מאחורי סערת החשמל | ניתוח
האטה באשראי הבנקאי ואיום וירטואלי על רווחי הסלולר: תחזית S&P מעלות | ניתוח

כאשר בודקים רואים פערים גדולים בין דגמי הרכב השונים בכל הנוגע לייקור הביטוחים, כמו גם שונות בקצב העלייה במחיר; רכבים שעלות ביטוחם זינקה בחדות בחודשי השנה הראשונים אף הוזלו במקצת בחודש החולף, בעוד שמנגד, אלו שהתייקרותם הייתה מתונה יותר עד לאחרונה, רשמו זינוק חד בעלות.

כך לדוגמה, ביטוח הונדה ג'אז התייקר מול נובמבר 2021 בשיעור של כ-9%, השינוי הנמוך ביותר, אך בהשוואה לאוקטובר האחרון ההתייקרות עמדה על 2.3% בחודש אחד בלבד. מנגד, ביטוח מאזדה 3 זינק ביותר בכ-31% לעומת החודש המקביל אשתקד, אך בנובמבר לבדו נרשמה הוזלה של 1% בביטוח רכב זה.

 

דוגמה נוספת לדגם שהתייקר מאוד בחודש החולף הוא פורד פוקוס, שהביטוח שלו התייקר בנובמבר ב-5% כמעט לעומת אוקטובר. עם זאת, הוא עדיין שומר על התייקרות נמוכה בשנה האחרונה, ולמעשה שני רק להונדה ג'אז.

שני דגמי המיני הפופולאריים - קיה פיקנטו ויונדאי i10 עלו בשיעורים קטנים בחודש נובמבר, של 0.3% ו-0.4%, בהתאמה, אך בשנה האחרונה קפץ מחיר הביטוח שלהן בכ-24% כל אחת.

"הנתונים משקפים באופן ברור את עליית המחירים בעשרות החוזים בשנה החולפת ומדגיש את השונות הגדולה בין חברות הביטוח ודגמי הרכב השונים", אומר נדב שרייבמן, מנהל מחקר ואנליזה ב-WOBI. "ניתן להבחין בשונות גדולה מאוד בין חברות הביטוח, לאור העובדה שחלק מהחברות פעלו לשיפור התיק שלהן על ידי העלאת מחירים סלקטיבית כבר בסוף השנה הקודמת".

מה עומד מאחורי ההפסדים הכבדים?

חברות הביטוח סופגות הפסדים כבדים בענף ביטוחי הרכב זה מספר רבעונים, כשהקורונה שימשה כגורם מניע להגדלת ההפסדים. כפי שנכתב בגלובס, ברבעון הראשון של השנה לבדו עמדו ההפסדים על כ-800 מיליון שקל, מהם 500 מיליון שקל בביטוח רכב רכוש והיתר מביטוחי רכב חובה. מאז המשיך התחום להסב הפסדים אדירים, שבתום תשעת החודשים הראשונים של השנה כבר מגיעים לכ-1.3 מיליארד שקל.

מאחורי ההפסדים עומדות כמה סיבות. באשר להתייקרות ביטוחי הרכוש (מקיף+צד ג'), הסיבה הראשונה היא עליית מספר התאונות, שנובעת מהעלייה בתנועת המכוניות בכבישים, שאותה כולנו מרגישים היטב כשאנחנו עומדים בפקקים.

 

לצד זאת, עלות חלפי המכוניות התייקרה כתוצאה מהמשבר בשרשרת האספקה שהחל עם פרוץ הקורונה, והחריף כשהחלה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. וכשאין חלפים גם שיעור הגניבות עולה.

אגב, לא רק בחלפים עדיין קיימים עיכובים אלא גם באספקת רכבים חדשים. כפי שנכתב השבוע בגלובס, אומנם צפוי צמצום בזמני האספקה, אך לפחות בשלב זה, יבואנים רבים של הדגמים הפופולריים בארץ ממשיכים לקבל מהיצרנים רק חלק קטן מההזמנות בפועל. לדוגמה, תאריך האספקה המשוער של סקודה אוקטביה חדשה הוא סביב יולי 2023.

שיח מתמיד מול הפיקוח להעלאת תעריפים

בהקשר לנושא התביעות, בשוק הביטוח יש גם המציינים שבתי המשפט החלו לאחרונה לפסוק סכומי פיצוי גבוהים משמעותית מבעבר, שגורמים אף הם לגידול בהפסדים.

על פי ניתוח של Wobi, בתחום הביטוח המקיף ניתן לציין כי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד העמיקו החברות את ההפסד החיתומי מ-49 מיליון שקל ל-326 מיליון שקל ברבעון השלישי השנה - כלומר החברות הפסידו 306 מיליון שקל יותר.

בראייה שנתית, ניכר כי החברות ספגו הפסד חיתומי של 1.19 מיליארד שקל, לעומת 52 מיליון שקל בשנה החולפת.

לצד זאת, חברות הביטוח ייקרו גם את ביטוחי החובה, לאחר שנאלצו להגדיל השנה באופן משמעותי את התשלומים שהן צריכות להעביר לקופות החולים מתוך הפרמיות שהן גובות מהמבוטחים בגין טיפול בנפגעי תאונות דרכים, המשולמים באמצעות חברת הביטוח הממשלתית קרנית. מדובר בתוספת של 3.33% שהתווספה בינואר, כאשר בחודש הבא, ינואר 2023, יעלה גם התעריף שמשלמות החברות לביטוח הלאומי בשל תביעות בגין תאונות דרכים.

כאן כפופות חברות הביטוח לתקרה נוקשה מצד רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, אשר מתירה להן תעריפי ספר בגובה של 90% לכל הפחות מתעריפי הפול. מכיוון שאישור כזה לא ניתן מצידה של רשות שוק ההון, מדובר בהפחתה בהנחות שניתנו עד עתה על ידיהן, אך החברות נמצאות בשיח מתמיד מול הפיקוח על הביטוח כדי לאפשר העלאה של תעריפי הספר, כך שבהחלט לא נאמרה עדיין המילה האחרונה.

העמיקו את ההפסד גם בביטוח החובה

מבחינת המאזן החיתומי שלהן, חברות ביטוחי הרכב העמיקו את ההפסד גם בתחום ביטוח החובה לעומת הרבעון השלישי אשתקד, בלא פחות מ-177 מיליון שקל, להפסד שעומד על 277 מיליון שקל ברבעון השלישי השנה.

"לחברות שמפסידות יש שתי דרכים לשיפור התיק הביטוחי", מסביר שרייבמן. "הראשונה היא העלאת הפרמיות והשנייה הקטנת הנזק הממוצע לתאונה. איך עושים זאת? אפשרות אחת היא ללכת בדרך של אחת מחברות הביטוח, ולהציב מחירוני מקסימום לחלקי חילוף אם המבטח לא יבצע את התיקון במוסך הסדר של החברה. כך מקטינים את עלות הנזק כי שולטים על ההוצאה. אפשרות שנייה היא להגדיל את ההשתתפות העצמית של המבוטח".

"מבטחי המשנה ממשיכים לצמצם חשיפה"

ההפסדים הללו לא נעלמו מעיניהם של מבטחי המשנה, אותן חברות ביטוח גלובליות אשר נוטלות על עצמן חלק מהסיכון בתמורה לפרמיות שמשלמות להן חברות הביטוח ה"רגילות".

"מבטחי המשנה ממשיכים בצמצום של החשיפה בענף ביטוח חובה, כאשר ירדו משיעור של 39% ל-29%. לאור זאת, קטן ההפסד המצטבר של מבטחי המשנה מ-934 מיליון שקל ל-462 מיליון שקל מתחילת הרבעון הראשון", מסביר שרייבמן.

חברות ביטוח המשנה צמצמו חשיפה לא רק בישראל אלא במזרח התיכון כולו. לגבי ישראל, צמצום החשיפה של אותם מבטחים כבר הביא להפסקת שיווק של סוג ביטוח אחר - ביטוחי הסיעוד הפרטיים, בעקבות הפסדים גדולים שהם ספגו בעיקר נוכח התארכות תוחלת החיים.

עוד כתבות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמוך מהתחזית: רק 175 אלף משרות התווספו לשוק בארה"ב באפריל

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב