כמה מרוויח שוטר מתחיל? בן גביר הצהיר שקרוב למינימום, באוצר טוענים שכפול מכך

דוח שמפרסם האוצר אחת לשנה מגלה כי השכר הממוצע של שוטר מתחיל הוא 13.6 אלף שקל • עוד עולה כי קצין מילואים בצה"ל, שפורש בגיל 45, יקבל קצבה ממוצעת של 8.7 מיליון שקל • צה"ל מחויב להקטין את הקצבאות בשנים הקרובות, אבל בינתיים עוד רחוק מהיעד שנקבע • בן גביר: "לוקחים את השכר הממוצע של ניצבים, סנ"צים וקצינים בכירים ומשליכים את זה על השוטרים המתחילים - זה לא לעניין"

ניידת משטרה / צילום: דוברות משטרת ישראל
ניידת משטרה / צילום: דוברות משטרת ישראל

איתמר בן גביר, המיועד לכהן כשר האחראי על המשטרה, מצהיר בעקביות שיפעל להעלאת שכר השוטרים המתחילים באלפי שקלים. השר הנכנס כבר אימץ את עמדת המשטרה, לפיה מצוקת כוח־האדם בארגון וגל העזיבות שנרשם השנה נובעים מהשכר הנמוך - כ־7,000 שקל לשוטר חדש.

האוצר מפחית את תחזית הצמיחה ל-2023. ומה צפוי באינפלציה? 
הכוורת של סמוטריץ' ומה יקרה לחוק חינוך חינם: התוכניות המתגבשות של שר האוצר המיועד | ניתוח 
צניחה ברכישת הדירות החדשות: איזו עיר מובילה בעסקאות ולאיזה מקום נפלה תל אביב? 

זמן קצר לפני שיחלו דיוני תקציב 2023 בין משרד האוצר למערכת הביטחון, פירסמו באוצר את הוצאות השכר בכוחות השונים במסגרת דוח שנתי. באוצר מצהירים שהשכר הקיים של שוטר מתחיל הוא למעשה כפול - ועומד על כ־13.6 אלף שקל בממוצע, ועוד לרמת פעילות מבצעית נמוכה. מה עומד מאחורי הפער הענק בנתונים?

מה גובה השכר? תלוי את מי שואלים

הסטטיסטיקה לא משקרת. היא רק מציגה את האמת של עורכי החישוב. באוצר חישבו את שכר השוטרים המתחילים דרך הברוטו הממוצע של סיירים ובלשים - ליבת הכוח המבצעית של הארגון - בעלי ותק של עד חמש שנים. בנוסף, הנתון שמציג האוצר משקלל לתוכו רכיבים נוספים, כמו למשל מענקי התמדה או דמי ביגוד שמשולמים לשוטרים. לשיטת האוצר, נתוני השכר הנמוכים בהרבה שהציגו השוטרים, משקפים שכר נטו מחודשים ספציפיים שבהם לא נכנסו תוספות שכר לתלוש.

עוד עולה מהדוח שבמשטרה שירתו כ־27 אלף שוטרים בשנת 2021, והשתכרו כ־19.1 אלף שקל בממוצע. שכר השוטרים הממוצע גבוה בכ־2.2 אלף שקל מהנתון המקביל לאנשי הקבע בצה"ל ובכאלף שקל לעומת שירות בתי הסוהר. בגופים החשאיים, המוסד והשב"כ, היה השכר הממוצע גבוה יותר והגיע לכ־24.5 אלף שקל. השכר הממוצע הגבוה ביותר היה ביחידות הסמך של מערכת הביטחון, עם כ־30.4 אלף שקל בחודש לעובד.

רוב תקציב המשטרה מיועד להוצאות השכר והפנסיה של אנשי הארגון. בשנת 2021, כ־11 מיליארד שקל הוקצו למימון השכר והגמלאות, שהם 77% מתקציב המשטרה. ההוצאה על השכר, ובעיקר על הפנסיות, גדלה בעקביות בכל שנה מאז 2015. עם זאת, נשמר היחס של כ־1:3 בין התשלומים לשוטרים ליתר תקציב המשטרה. לפני כשנה נחתם הסכם גג בין משרדי האוצר, ביטחון הפנים והמשטרה להגדרת תקציב השכר לשנים הבאות, עד 2025.

 
  

השר המיועד בן גביר מסר לגלובס בתגובה: "מבדיקה שנערכה, ויעידו תלושי השכר של השוטרים המתחילים, המציאות מוכיחה ששוטר מתחיל מקבל שכר מינימום. לפני שמקבלים מהאוצר נתונים שגויים, ראוי לבדוק את תלושי השכר של השוטרים המתחילים.

"הדמגוגיה שלוקחים את השכר הממוצע של ניצבים, סנ"צים וקצינים בכירים ומשליכים את זה על השוטרים המתחילים, היא לא לעניין. שוטר מתחיל צריך לקבל יותר משכר בסך 8,000 שקל".

הקצבה בצה"ל גדולה פי 5.6 מהממוצע

חזית אחרת נוספת שעולה בדוח נוגעת לפנסיות של פורשי צה"ל. לפי הדוח, קצין במילואים יזכה, החל מפרישתו בגיל צעיר של פחות מ־50, לקצבה ממוצעת לכל החיים בשווי מהוון של 8.7 מיליון שקל. מדובר בקצבה הגדולה פי 5.6 מהממוצע בכלל שירות המדינה. הנתון משקף עלייה לעומת דוח האוצר משנה שעברה, אז הייתה הקצבה לקצינים גדולה פי 5.3 "בלבד" מהממוצע לעובדי מדינה.

סוגיית הפנסיות חוזרת בכל דיון תקציבי בין האוצר למערכת הביטחון. חוץ מאשר בצבא, באוצר כבר הצליחו להתניע התחלה של שינוי. במקום המודל הקיים של פנסיות גישור, המשולמות לפורשים עד להגעתם לגיל פנסיה, מתן תנאי שכר גבוהים יותר. כלומר: לשלם יותר למשרתים פעילים, ופחות לאלה שפשטו את המדים.

קצבת הפנסיה החודשית הממוצעת לקצין צה"ל עומדת כיום על כ־18.6 אלף שקל. אומנם מדובר בירידה, לעומת כ־20.8 אלף שקל בשנת 2015. זאת, בהתאם לתיקון חוק, לפיו צה"ל צריך להתכנס לקצבה ממוצעת של 12 אלף שקל בעבור קצינים שיפרשו משנת 2025 ואילך. אלא שלפי המגמה הקיימת, צה"ל לא יצליח להגיע ליעד שנקבע לקצבה הממוצעת, אלא ל־5,000 שקל יותר.

הרציונל ההיסטורי לצורך בפנסיות מוגדלות עבור יוצאי כוחות הביטחון הייתה שהם משרתים בתפקידים מבצעיים שוחקים, שמובילים לפרישה בגיל צעיר - ולאחר מכן לקשיים בהשתלבות בשוק העבודה. באגף השכר מבקשים לשלול את הטיעון הזה, וטוענים שכ־75% מגמלאי הצבא מוצאים קריירה שנייה ומשתכרים בה 21.4 אלף שקל בממוצע, בנוסף לקצבת הפנסיה מהמדינה.

כפי שנחשף בגלובס, באוצר מבקשים להחזיר את מנגנון "קופה ציבורית" שהיה קיים בעבר. לפיו, תקוזז חלקית הגמלה ליוצא צה"ל שעבר לעבוד במגזר הציבורי. כעת, הנושא נמצא כעת בבדיקה באוצר.

תגובת דובר צה"ל: "פעם נוספת בחר הממונה על השכר לפרסם את הדוח מבלי לקבל את התייחסות צה"ל לאמור בו, ואנו מגלים את ממצאיו מהתקשורת. כפי שנכתב בדוח, שכר המשרתים הממוצע בצה"ל הוא הנמוך ביותר ביחס לגופי הביטחון האחרים וממשיך להישחק ביחס לכוחות הביטחון האחרים. על מנת להשאיר בשורותיו את המשרתים הטובים והמתאימים, צה"ל נדרש לתת תגמול הולם והוגן למשרתיו.

"השכר בצה"ל נקבע בהתאם לשכר במגזר הציבורי והגבלות הממונה על השכר, ומושפע בעיקרו מהשכלה, מהוותק וממאפייני השירות הצבאי של כל משרת, תוך תעדוף משמעותי של לוחמים ומפקדים בשדה. באשר לפערים מגדריים, אין כל פער בין שכרם בצה"ל של נשים וגברים בעלי מאפיינים זהים, שכן השכר נקבע אך ורק על פי מסלול השירות. צה"ל פועל בימים אלו בשיתוף עם משרד האוצר לקידום פתרונות ומענה לאתגרי כוח־האדם בצה"ל, על כלל אוכלוסיות המשרתים השונות, לקראת דיוני התקציב הקרובים".