הנתונים מתעדכנים כלפי מטה: הצמיחה ברבעון השלישי נמוכה מההערכות, הצריכה הפרטית צנחה

הצמיחה נמוכה מהדיווח בפרסום האומדן הראשוני של הלמ"ס מלפני חודש, אז נתון הצמיחה עמד על 2.1% • התוצר לנפש ירד ב-0.4% בחודשים יולי-ספטמבר, מדובר בצניחה בשיעור כפול מההערכה הראשונית שעמדה על ירידה של 0.2%

קניון דיזנגוף סנטר / צילום: כדיה לוי
קניון דיזנגוף סנטר / צילום: כדיה לוי

התוצר במשק צמח ברבעון השלישי של 2022 בקצב שנתי של 1.9% - כך עולה מאומדן עדכני שמפרסמת היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר בצמיחה נמוכה מכפי שדווחה בפרסום האומדן הראשוני של הלמ"ס מלפני חודש, אז דווח על נתון צמיחה של 2.1%. הנתון החדש מתיישר עם התחזיות המוקדמות.

האוצר מפחית את תחזית הצמיחה ל-2023. ומה צפוי באינפלציה? 
התחזית הפסימית: כלכלת ישראל בסכנה גדולה יותר משחשבנו, וזו הסיבה 
מיתון בדרך? הצמיחה בישראל צפויה להיחתך ביותר מחצי ב-2023 

נתוני הצמיחה אומנם לא חזקים כפי שהוערך מראש, אבל עדיין חיוביים בהשוואה בין-לאומית. מדאיג יותר הוא העדכון בנתון התוצר לנפש, שבו אנחנו פחות מצטיינים בדרך כלל. אם קודם חשבנו שהתוצר לנפש ירד ב-0.2% בחודשים יולי-ספטמבר, הרי שלפי הפרסום האחרון של הלמ"ס מדובר בצניחה בשיעור כפול - של 0.4%.

כשהמשק מאט, גם הצרכנים קונים פחות. כך, גם הצריכה הפרטית לנפש ירדה ברבעון השלישי ב-4.4% בחישוב שנתי לעומת הרבעון השני של 2022, שבו נרשמה עלייה של 6.9% בצריכה לנפש. ואולם, גם אם הציבור החל להדק את החגורה בשל ההאטה ועליות הריבית, הוא עדיין נאלץ לשלם יותר על מוצרי בסיס שהתייקרו. לכן, נרשמה ברבעון עלייה של 2.6% בצריכה השוטפת לנפש בתחומים כמו דיור, דלק, חשמל ומזון.

בהוצאות פחות חיוניות, כמו הלבשה, בידור, פנאי וחפצים אישיים - ירדה ההוצאה באופן ניכר ברבעון הקודם - 8.5% בחישוב שנתי. עוד נרשמה צניחה בסעיף ההוצאה ל"מוצרים בני-קיימה", שירד דרמטית ב-28.6% בחישוב שנתי לנפש. בלמ"ס מסבירים כי הנתון הושפע מתחום הרכב. אומנם, המחירים בענף הרכב רק עולים, אבל הישראלים צורכים פחות בשל המחסור הקשה במלאים של יבואני הרכב.

בהשוואה למדינות הייחוס של ה-OECD: ישראל במקום טוב באמצע

באומדן הראשוני של הלמ"ס, מחודש שעבר, פורסם שישראל נמצאת במקום הראשון מבין 12 מדינות ייחוס ב-OECD בקצב גידול התוצר ברבעון השלישי. כעת מתברר, בהשוואה בין-לאומית עדכנית, שישראל בסך הכל במקום טוב באמצע, קצת מעל הממוצע ב-OECD. השוני נובע מהנתונים העדכניים והחלשים יחסית, אבל גם מאופי ההשוואה.

החישוב החדש בודק את השינוי הכמותי בתוצר ברבעון השלישי לעומת הרבעון השני. הנתון בישראל עמד על 0.5%, בדומה למדינות כמו איטליה וליטא, מתחת לארה"ב (0.7%) ונורבגיה (1.5%) - ומעל כלכלות כמו אלה של גרמניה (0.4%) או צרפת (0.2%). היו מדינות שבהם אף נרשמה הצטמקות בתוצר, כמו בריטניה וצ'כיה (ירידה של 0.2% כל אחת). ההשוואה הקודמת הייתה בין הרבעון השלישי לתקופה המקבילה אשתקד, חישוב שמשקלל גם את הזינוק בתוצר הישראלי בסוף השנה שעברה.

נתוני התוצר העדכניים לרבעון השלישי של 2022 מוגדרים עדיין כאומדן. בלמ"ס ציינו כי נתונים שלמים יותר יפורסמו בעוד כחודש.