גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהו הגיל הממוצע של כלי רכב בישראל ואיך זה קשור למדיניות מיסוי שגויה

נטל המס על הנהגים בארץ שובר שיאים, ולמדינה אין כוונה לוותר על ההכנסות שנאמדות בכ־40 מיליארד שקל בשנה ● הממשלה מצדיקה זאת באמצעות נימוקים סביבתיים, אך יש דרכים שניתן לנקוט בהן מבלי להכביד על הצרכן: מימון גריטה של מכוניות ישנות והטלת מס נסועה

מכוניות ממלאות דלק. נטל המס על הנהגים בישראל שובר שיאים / צילום: כדיה לוי
מכוניות ממלאות דלק. נטל המס על הנהגים בישראל שובר שיאים / צילום: כדיה לוי

בכל פעם שמזדמן לי לשוחח עם עמיתים בחו"ל או עם בכירים מתעשיית הרכב, אני נשאל את אותן שאלות: "איך אתם מצליחים לנהל שוק רכב נורמלי עם מיסוי כל כך גבוה?", או "האם יש סיכוי שמיסוי הרכב ירד בעתיד?". בתעשיית הרכב העולמית פשוט מתקשים להבין איך השוק הישראלי ממשיך לצמוח עם מסים מצטברים של קרוב ל־100% (כולל מע"מ ומכס), במדינה שהתל"ג שלה וההכנסה הממוצעת לנפש בה נמוכים משמעותית מהממוצע של ה־OECD.

בחנו את עצמכם: מי ידע ששוק המניות יקרוס כך ב-2022 ומה התחזית שלכם לעתיד | המשקיע האינטליגנט
בנק דיסקונט עובר דירה ומשנה את כללי האופן ספייס | בלעדי
הפסימיות שטפה את הכלכלנים: פעמוני המיתון נשמעים חזק | ניתוח

התשובה על השאלה הראשונה היא "התרגלנו". במשך עשורים רבים חינכו אותנו שאנחנו מדינה קטנה, ענייה ומוקפת אויבים, ולפיכך תשלום מס גבוה על "מוצרי מותרות", כמו רכב פרטי, הוא כורח לאומי. התשובה על השאלה השנייה היא "כנראה שהמיסוי לא ירד אף פעם". למדינת ישראל אין כוונות לוותר על ההכנסות ממיסוי רכב, שנאמדות על כ־30־40 מיליארד שקל בשנה. ואם בעבר הנימוק העיקרי לכך היה היעדר מקורות הכנסה חלופיים, הרי שכיום הנימוק הרשמי הוא הנימוק הסביבתי. כלומר, אם המכוניות יוזלו חלילה ההמונים יסתערו, והפליטה והנסועה יגדלו דרמטית.

אולם, יש דרכים שבהן אפשר לשחרר את רסן המיסוי ובו זמנית לשמור על האינטרס הסביבתי והכלכלי. הבעיה היחידה היא שהמדינה מפחדת להשתמש בהן.

הגיע הזמן לחידוש תוכנית הגריטה

נתוני הלמ"ס מראים כי "הגיל הממוצע" של כלי הרכב בישראל הוא נמוך יחסית בהשוואה לעולם - כ־7 שנים "בלבד". אבל הסטטיסטיקה מטעה, וכיום, על פי נתוני הלמ"ס, נעים על כבישי ישראל כ־1.1 מיליון כלי רכב שנרכשו בין 2001 ל־2011, שהם כשליש מכלי הרכב הפרטיים המורשים לנוע על הכבישים.

במונחים של תעשיית הרכב המודרנית, כלי הרכב מתחילת העשור הקודם מזהמים ורחוקים כמה דורות מהסטנדרטים הנוכחיים. רמת פליטת המזהמים שהייתה מותרת בתקנות באירופה לפני כעשור או שניים, גבוהה בעשרות אחוזים מהמותרת כיום. אחרי עשור או שניים של בלאי, מכונית כזו מזהמת כמו שש או שבע מכוניות מודרניות עם טכנולוגיות פליטה עדכניות. עידוד גריטה של מכוניות ישנות והחלפתן במכוניות מודרניות צריכה לעמוד במקום מאוד בסדר העדיפויות הלאומי.

 

נקודה זו, אגב, הופיעה במחקר שפרסם בנק ישראל בשנת 2015. שנתיים לאחר הפסקת תוכנית הגריטה הממשלתית הדלה שהורידה מהכביש אלפים בודדים של כלי רכב, כתבו בבנק ישראל מסקנות נחרצות: "הגריטה המוקדמת כדאית יותר למשק מכפי שהעריכו בעבר, שכן במקרה של תאונה המכוניות הישנות מסוכנות לנוסעיהן ולהולכי רגל יותר ממכוניות חדשות. אם מצרפים לתועלת הזו גם את התועלת הסביבתית הנובעת מתוכנית הגריטה, מתקבל נימוק כבד משקל בעד חידושה. מומלץ להגדיל את המענק הכספי משום, שהדבר יאפשר 'לנקות' את השוק ממכוניות ישנות יותר באופן יעיל יותר".

בבנק ישראל אף הציעו תוכנית חלופית למימון הגריטה: "היבואנים או היצרנים יפרישו לקרן ממשלתית סכום קטן (מאות שקלים) תמורת כל רכב חדש שנמכר. כשכלי הרכב יגיעו ל'גיל' המתאים, הקרן תקנה אותם ותגרוט אותם".

אלא שהמלצות הבנק נפלו על אוזניים אטומות. תוכנית הגריטה לא חודשה, וכרגע אין אפילו כוונות לחדש אותה. המדינה ממשיכה להתייחס לשוק הרכב כאל מקור להכנסות ולא להוצאות תקציביות, והיא מצפה שאת "הפנמת עלות הנזקים הסביבתיים" ימשיכו האזרחים לשלם ללא שום עידוד תקציבי.

כיום קיימת בשוק הרכב הישראלי אלטרנטיבה ממשית למעבר של כלי רכב חשמליים ונטולי זיהום, ולפיכך אופציית הגריטה ריאלית ואפקטיבית מתמיד. התועלות הסביבתיות של מהלך בנוסח "תנו לגריטה מכונית הבנזין ישנה וקבלו החזר מס בעת רכישת מכונית מופחתת זיהום" גדולות מתמיד.

ממשלת סין למשל, כבר יישמה השנה תוכנית כזו בדיוק שהורידה מהכבישים מאות אלפי מכוניות מזהמות תוך חודשים בודדים והעלתה במקומן על הכבישים כלי רכב מודרניים, בטוחים ונקיים.

אבל כאמור, באוצר לא מוכנים לשמוע על תקציב גריטה. אולי בגלל שהתרומה היחסית של המכוניות הישנות (כאמור, בסביבות 1.1 מיליון כלי רכב) להכנסות המדינה ממיסוי על דלק היא משמעותית מאוד. כך לדוגמה, בחציון הראשון של 2022, נרשמה עלייה 8.6% בהכנסה המדינה מהמס על הדלק.

מס נסועה כתחליף למיסוי הירוק

בתחילת ינואר יבוצע עדכון נוסף בנוסחת המיסוי הירוק. מדובר במס שמבוסס על נוסחה שמשקללת את ערכי הפליטה של מספר מזהמים שמייצר כל רכב חדש שנמכר בישראל. לפי אותה נוסחה, נקבע לכל דגם "ציון ירוק" שמשייך אותו לאחת מ־15 קבוצות זיהום או "קבוצות ירוקות". בהתאם לקבוצה, מקבל היבואן (ולא הצרכן) של כל דגם זיכוי ממס קנייה בגובה שנע בין אפס ל־15 אלף שקל על המחיר שלפני מסים. בנוסף, נקבע שאחת לשנתיים תעודכן הנוסחה ותחמיר את הפחתת הפליטה הנדרשת לצורך קבלת זיכוי המס.

אלא שבשיטה הזו יש הרבה פגמים, ובראשם היעדר מוחלט של שקיפות צרכנית. השיטה גם לא מטילה "קנס" על מכוניות מזהמות במיוחד, ובכך מגדילה את הכדאיות היחסית לרכישה ולייבוא שלהן.

אמנם המיסוי הצליח להוריד זמנית את נטל המס הממוצע על כלי רכב בישראל ויצר פלח של מכוניות קטנות בסטנדרטים מודרניים שנמכרו במחירים של מכוניות משומשות, אבל זה שייך להיסטוריה. התעשייה כמעט הפסיקה לייצר מכוניות קטנות וזולות, ואלו שמשווקות כיום באירופה, ובוודאי המכוניות שיגיעו בשנתיים הקרובות לשוק, עומדות בסטנדרטים סביבתיים גבוהים. ברור גם שאם ב־2023 יימכרו בישראל כ־50 אלף מכוניות חשמליות - בסביבות שישית מהשוק - המיסוי הירוק יהיה מיותר ככלי לעידוד של הפחתת הפליטה.

התחליף לאותו מס ירוק הוא מס נסועה, כלומר תשלום על כל קילומטר של נסועה בפועל. לאוצר הייתה תוכנית להטיל מס כזה ב־2023, במקביל להפחתת כלל מס קנייה על רכב חדש ומס דלק. אבל אז החל מכבש לחצים והתוכנית נדחתה ל־2025. ככל הנראה שהיא כבר לא תצא לפועל. ברגע שמנסים להטיל מס על צרכני הנסועה הגדולים ביותר, ציי הרכב, הנושא הופך לסוגייה עתירת לובי. ואם להסתמך על ניסיון העבר, מדובר בקרב אבוד.

עוד כתבות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש