בחנו את עצמכם: מי ידע ששוק המניות יקרוס כך ב-2022 ומה התחזית שלכם לעתיד

לאחרונה ניסו קוראי הוול סטריט ג'ורנל להיזכר מה התחזיות שסיפקו בתחילת 2022 לשנה שתבוא • הפספוס בתחזיות מובן, אבל מעניינים יותר הפספוסים שקרו כשהקוראים ניסו להיזכר מה אמרו במקור • עכשיו נחשו שוב: מה יעשו המדדים, הנפט, הביטקוין והאג"ח השנה?

רצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Associated Press, Eduardo Munoz Alvarez
רצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Associated Press, Eduardo Munoz Alvarez

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

שתיים מהמלים המכאיבות ביותר בעולם ההשקעות הן "אילו רק". אילו רק הייתם מקשיבים לקול בראש שלכם, שאמר לכם שהאינפלציה תנפץ את השיאים המודרניים ומניות אנרגיה יזנקו.

השנה שבה הדירות ניצחו בענק את ההשקעה במניות | בדיקת גלובס
היישר מישראל: זו אחת ההנפקות הטובות ביותר של השנה 

אילו רק, כשבדיוק נודע לכם שהפדרל ריזרב מתכוון להעלות את הריבית, הייתם יוצאים מקרנות האג"ח שלכם ועוזבים את ההימור ההוא על קריפטו. אילו רק הייתם פועלים על בסיס הניחוש שמניות טכנולוגיה מתומחרות גבוה מדי, והייתם עוזבים אותן לפני שקרסו.

אילו רק הייתם מקשיבים לתחושת הבטן אז, לא היו לכם הפסדים מהפכי מעיים היום. אילו רק היה לכם האומץ לפעול על פי התחזית והתובנות שלכם. אילו רק.

אינספור ניחושים ותחושות בטן מהבהבים בתודעה שלנו במשך שנה. באופן טבעי אנו זוכרים את אלה שהתבררו כנכונים. רוב שאר הניחושים, שהתבררו כשגויים, נזרקים לפח הזבל של המחשבות.

במבט לאחור על עצמכם לפני שנה, מה שאתם יודעים היום שינה ללא הכר את תפיסתכם לגבי מה שחשבתם אז.

שם התרגיל: "מרסק הטיית המחשבה לאחור"

הדפוס הזה, שפסיכולוגים מכנים הטיה במבט לאחור, גורם לנו לחשוב שראינו את העתיד לאורך כל הדרך. מה שקרה היה בלתי נמנע וכל מי שלא ראה את זה בא הוא טמבל. זה משהו שקשה לעמוד בפניו - וזו גם אשליה.

זו הסיבה שאני ממליץ על תרגיל שנתי שאני קורא לו מרסק ההטיה של המחשבה לאחור.

לפני כמעט בדיוק שנה, בניוזלטר בדואר אלקטרוני שאני כותב עבור הוול סטריט ג'ורנל, ביקשתי מהמנויים לחזות, נכון ל-31 בדצמבר 2022 את הנתונים המופיעים להלן.

● ערך הסגירה של מדד דאו ג'ונס
● התשואה של S&P 500
● התשואה על אג"ח של משרד האוצר האמריקאי לעשר שנים
● קצב האינפלציה השנתית
● מחיר הביטקוין; מחיר הזהב; מחיר הנפט הגולמי
● הנכס הפיננסי שיציג את הביצועים הטובים ביותר.

מוקדם יותר החודש, ביקשתי מהמנויים להיזכר בתחזיות שלהם מלפני שנה - או במה שהיו חוזים.

קוראים שניסו להיזכר בתחזיות העבר שלהם אמרו, בממוצע, שהיו חושבים שהדאו יסגור את 2022 ב-34,269 נקודות ושה-S&P 500 יירד ב-1% (יום לפני ששלחתי את הסקר ל-2022 הדאו סגר ב-33,947, וה-S&P 500 ירד ב-14.8% לשנה בינתיים).

קוראים מעריכים, בממוצע, שהיו צופים שתשואת האג"ח תגיע ל-3% והביטקוין יהיה בערך של כ-30,850 דולר. (אג"ח לעשור נתנו תשואה של 3.6% יום לפני כן, לעומת 1.4% בזמן הסקר הראשון שלי. הביטקוין עמד על 16,970 דולר - ירידה מקצת פחות מ-46,900 דולר שנה קודם לכן).

בזמן אמת, בסוף 2021, צפו הקוראים שהדאו יסיים את 2022 ב-36,853, בממוצע, ושה-S&P 500 יעלה ב-6% - הרבה יותר גבוה ממה שכיום הם נזכרים שאמרו. הם צפו שהריבית תגיע ל-2%, וציפו שמחיר הביטקוין יהיה גבוה מ-53,900 דולר.

רק קורא אחד צפה שמניות האנרגיה, שעלו בינתיים השנה ב-60%, יציגו את הביצועים הכי טובים השנה.

הזיכרון משתנה בהתאם למה שקורה בפועל

טום רייקרופט, בן 65, הוא מנקה ארובות בפנסיה מאלכסנדריה, וירג'יניה. בסקר של שנה שעברה, צפה שהדאו יגיע ל-42,000 נקודות. כשביקשתי ממנו השבוע להיזכר בתחזית שלו, ניחש רייקרופט שאמר "משהו כמו 37,000".

זה היה רק יום אחד אחרי שהדאו סגר מעל 34,100 נקודות. "יש לך יותר מהאינפוט הזה במוח אחרי שראית את זה קורה", אמר רייקרופט. "ראית מה התשובה, אז יש לך שליף לרמות בעזרתו".

אדם ג'ונס, בן 46, הוא מהנדס בתעשיית הנפט והגז ביוסטון. השבוע אמר שהיה אומר לפני שנה שהדאו יגמור את 2022 ב-34,000 נקודות, ה-S&P 500 יעלה ב-5% במקרה הטוב, והריביות יעלו לבין 3% ל-5%.

בפועל, הוא אמר לפני שנה שהדאו יגיע ל־40,000 נקודות, שה-S&P 500 יעלה ב-33% ושתשואת האג"ח תעלה רק ל-2.1%.

כשהקראתי לג'ונס את התגובה המקורית שלו, ענה לי: "וואו, וואו".

"ברור שההערכה שלי של שוק המניות בזמנו הייתה ברובה מושפעת ממה שעשה עד לאותה נקודה", אמר. "כעת אני מתאים את תחזיות העבר שלי למערכת הנתונים הנוכחית. כל כך מעניין לראות איך החשיבה שלי מושפעת ממה שקרה מאז".

המשמעות של ההווה כמעט תמיד נסתרת עד שהוא הופך לעבר - ובנקודה זו כבר אי אפשר לשחזר את מצב האי-הידיעה שהתקיים קודם לכן.

זה עושה את זה קל מדי להטעות את עצמכם לחשיבה שידעתם מה יקרה כל הדרך - וזה בתורו יכול להטעות אתכם למחשבה שכעת אתם יודעים מה הדבר הבא שיקרה.

אז קחו כעת רגע למלא את אותן שאלות שמופיעות כאן למעלה בטור, רק הפעם בתשובות שאומרות מה אתם חושבים שיעשו השווקים ב-2023. אתם יכולים לשלוח את התשובות שלכם אליי לדוא"ל intelligentinvestor@wsj.com, לעצמכם, או למישהו שאתם סומכים עליו. או שתדפיסו אותן או תכתבו בכתב יד ותשמרו במקום בטוח. אם אתם עובדים עם יועצים פיננסיים, בקשו גם מהם למלא את השאלון.

שנה מהיום, הסתכלו לאחור על התשובות שלכם. פתאום מה שהיה נראה מובן מאליו ירגיש מעורפל; אשמה שנראית ברורה עלולה להתברר כרב-משמעית; ומה שנראה לכם היום ודאי ייראה לכם אז כאיוולת. מבחינתכם, זה יהיה צעד גדול קדימה כמשקיעים.