לאחר המעבר לרווח: אל על חזרה להצטייד במטוסי בואינג - תמורת 230 מיליון דולר

חברת התעופה חתמה על מסמך הצעה לרכישת מטוס דרימליינר, ועל הסכם המסדיר את מועד המסירה של מטוס נוסף מסוג זה • אלו יגדילו ל־17 את צי המטוסים של אל על מדגם זה, שנחשב יעיל יותר בצריכת דלק וכמציע חוויית טיסה משודרגת

מטוס אל על / צילום: מיכל רז חיימוביץ
מטוס אל על / צילום: מיכל רז חיימוביץ

לנוכח השיפור בעסקיה, החזרה לרווח והסרת הערת "עסק חי" מדוחותיה הכספיים, חברת התעופה אל על מוציאה לפועל את תוכנית הרחבת צי המטוסים שלה. לאחר שדיווחה בחודש שעבר על כוונתה להגדיל את כושר הייצור שלה באמצעות הצטיידות במטוס דרימליינר נוסף, הודיעה אל על  כי חתמה על מסמך הצעה לרכישת מטוס חדש מדגם בואינג 787-9, מידי יצרנית המטוסים האמריקאית.

● מתנובה ועד איסתא: הנציג מוכר ובעלי המניות מחמיצים רווח גדול 

בהתאם להצעה, תרכוש אל על מבואינג מטוס המצויד בשני מנועי רולס רויס, אשר יוצר במקור עבור לקוח אחר, תוך התאמות מסוימות אשר יבוצעו עבור אל על, לפי דרישתה. מדובר במטוס ה־17 מסוג דרימליינר שתפעיל אל על, כאשר מועד מסירתו לחברה מתוכנן ברבעון השני של 2024.

במקביל, חתמה אל על עם בואינג על הסכם המסדיר את מועד המסירה המעודכן של מטוס מסוג דרימליינר 787-8, המהווה את המטוס ה־16 בעסקת ההצטיידות במטוסים רחבי גוף שנחתמה בעבר. מטוס זה היה אמור להימסר לאל על לפני יותר משנתיים, אולם מסירתו נדחתה עקב משבר הקורונה, וכעת נקבע כי יימסר לחברה ברבעון השלישי של 2023.

 
  

הצדדים גם סיכמו על סכום כספי שתעמיד בואינג לטובת אל על ויוכל לשמשה עבור טובין או שירותים, תוך ויתור הדדי על טענות הצדדים בכל הנוגע למסירת המטוס ה־16 באיחור. לדברי אל על, עלות הרכישה הכוללת של המטוסים ה־16 וה־17, על פי ההצעה והסכם הדחייה, תסתכם לסך מוערך של כ־230 מיליון דולר.

יאפשר לה להרחיב מפת היעדים

מטוסים אלו יצטרפו לצי מטוסי הדרימליינר של אל על הכולל כיום 15 מטוסים - 12 מטוסי 787-9 ועוד שלושה מטוסי 787-8. רשימה זו כוללת שבעה מטוסים שנרכשו בידי אל על (שלושה מטוסי 787-8 ועוד ארבעה מטוסי 787-9) ועוד שמונה שהוחכרו על ידה בחכירה יבשה (חכירת מטוס ללא צוות הפעלה).

בעבר דיווחה אל על כי העלות המוערכת של רכישת שמונה מטוסים (כולל המטוס ה־16 שיגיע במהלך הקיץ הקרוב), ציוד, חלפים וכדומה, מסתכמת בכ־1.3 מיליארד דולר. כך, שלאחר הסיכום על רכישת המטוס ה־17, תגדל עלות רכישת צי הדרימליינר לכ־1.4 מיליארד דולר.

בינתיים, החלה החברה לבחון מספר חלופות למימון רכישת המטוס ה־16, כאשר בהמשך תיבחן גם חלופת המימון המיטבית עבור המטוס ה־17. לדברי הנהלת אל על מטוסי הדרימליינר יאפשרו לחברה לפתח את רשת הנתיבים שלה ולטוס ליעדים רחוקים, ביניהם טוקיו ויעדים נוספים במזרח, יעדי אל על בארה"ב ועוד.

הצי החדש יעיל יותר בצריכת דלק ומציע חוויית טיסה משודרגת. עמיקם בן־צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, ציין כי החברה ממשיכה להתקדם לדרך חדשה, אשר "באה לידי ביטוי בפרמטרים העסקיים, בביקוש לטיסות, בתוצאות הכספיות החזקות ובהגדלת כושר הייצור".

דינה בן־טל גננסיה, מנכ"לית אל על, מסרה כי "רכישת ה"דרימליינר ה־17 ועיבוי צי החברה במטוסים חדשים, מהווה אבן דרך נוספת ומשמעותית בתהליך צמיחתה והתחדשותה של אל על".

מתאוששת עם הענף ממשבר הקורונה

אל על נסחרת בבורסה לפי שווי של כ־620 מיליון שקל, לאחר שהוסיפה כ־70% לערכה מתחילת השנה, בעקבות התאוששות ענף התעופה העולמי ממשבר הקורונה. בעל השליטה באל על הוא איש העסקים קני רוזנברג, המחזיק ב־39.1% ממניותיה באמצעות חברת כנפי נשרים הפרטית שבבעלותו.

בנוסף, העמיד רוזנברג בתקופת משבר הקורונה הלוואות בעלים לאל על בסך של 70 מיליון דולר. באחרונה פנה רוזנברג לדירקטוריון אל על בהצעה להמיר חלק מהלוואות הבעלים שהעניק להון החברה, ובאופן זה להגדיל את שיעור החזקתו בה.

בעקבות הפנייה הקים דירקטוריון אל על ועדת דירקטוריון בלתי תלויה לבחינת ההצעה. רוזנברג הפך לבעל השליטה באל על לפני כשנתיים, לאחר שהשקיע בחברה כ־360 מיליון שקל במסגרת גיוס הון שביצעה החברה. הגיוס נועד אז למנוע את קריסתה של אל על, שנקלעה לקשיים חמורים כתוצאה ממשבר הקורונה.

בהמשך הזרים רוזנברג לאל על עוד כ־166 מיליון שקל כנגד הקצאת מניות נוספות, ואף העמיד לה הלוואות בעלים שמסתכמות כאמור לכ־70 מיליון דולר (240 מיליון שקל). אל על דיווחה בחודש שעבר כי סיימה את הרבעון השלישי של 2022 עם הכנסות של 626 מיליון דולר, ורווח נקי של 67 מיליון דולר.