גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיווק דירות רק לחרדים והקלות מימון: איך ישפיעו דרישות יהדות התורה על שוק הדיור

מפלגתו של שר השיכון המיועד, יצחק גולדקנופף, דורשת בין היתר סבסוד דיור להשכרה לחברה החרדית, תוספת תקציב לרשויות המקומיות על שיווק למגזר, והקמת שכונות וערים חרדיות נוספות ● אם יתקבלו הדרישות, עלולות להיות לכך השלכות על פיתוח הפריפריה והיצע הדיור בכלל

שר הבינוי המיועד יצחק גולדקנופף. ציפיות נמוכות מהממשלה החדשה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר הבינוי המיועד יצחק גולדקנופף. ציפיות נמוכות מהממשלה החדשה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במשא ומתן הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד עלו שורת דרישות לתוכנית דיור לחברה החרדית ועוררו סערה ציבורית. מפלגתו של שר השיכון המיועד, יצחק גולדקנופף שלפני זמן קצר צוטט אומר כי הוא "לא מכיר משבר בענף הדיור", הגישה רשימת דרישות מפורטת ומרחיקות לכת שנועדו לתת מענה למגזר החרדי בתחום המגורים.

אבל לדרישות של יהדות התורה, אם יתקבלו ויממושמו, עשויות להיות השפעה על שוק הדיור כולו. בין היתר דורשים במפלגה להוביל החלטת ממשלה לתכנון ושיווק לחרדים הכוללת: תכנון 15 אלף יח"ד בכל שנה למגזר ושיווק של לא פחות מעשרת אלפים יח"ד. חריגה תהיה שנת 2023 שבה, כדי לתת מענה ל"מחסור החריף", ישווקו לא פחות מ־15 אלף דירות. עוד במסגרת החלטת הממשלה המיועדת, בכל יישוב שבו יתוכננו או ישווקו 1,500 יח"ד ומעלה, 15% לפחות ייועדו לציבור החרדי.

בנוסף, אחד הסעיפים בתוכנית כולל את הקביעה לפיה במקרה של אי עמידה ביעדי התכנון או השיווק המצוינים לעיל, תעביר הממשלה לקרן להתחדשות עירונית 100 אלף שקל על כל יחידת דיור שלא שווקה או תוכננה בסופו של דבר.

 

"דרישות החרדים הן למעשה עוד מאותו דבר, ואולי אפילו רע יותר", אומרת פרופ' נורית אלפסי, גאוגרפית עירונית וראש המגמה לתכנון ערים באוניברסיטת בן גוריון בנגב "עוד מאותה 'תרופה' שלא עוזרת לנו - על סטרואידים. אפשר להניח שהדרישות הללו יכולות להועיל במשהו מבחינה מגזרית, אבל רובן בסך הכול פלסטר, ובטווח הארוך זה לא עוזר, לא לאוכלוסייה החרדית ובטח שלא למערכת העירונית הכללית בישראל".

"המשמעות של המהלכים האלה היא הליכה דרמטית אחורה", טוען שר הבינוי והשיכון בממשלה היוצאת, זאב אלקין. לדבריו, הדרישה הזו תלחץ את מחירי הדיור למעלה. "ראשי עיר פשוט לא יסכימו לשווק מכרזים כשישנה התניה ל־15% דירות לחברה החרדית, וכשראש עיר מתנגד - אי אפשר להוציא מכרז לפועל", הוא אומר. "כתוצאה מכך לציבור הכללי יהיו הרבה פחות דירות, בצורה דרמטית, עליית המחירים שהייתה אמורה להיבלם תימשך, או שיהיה 'סיבוב' נוסף של עליות מחירים - ואני גם לא כל כך בטוח שכל זה יעזור לחרדים, כי עלייה כללית של המחירים תפגע גם בהם.

"מניתוח של המספרים אפשר להבין שהם כבר היום שואפים לשיווק של 50 אלף דירות בלבד בשנה, לעומת 100 אלף שאנחנו שיווקנו בשנה הנוכחית ובשנה שעברה. זה אומר חזרה לימי ליצמן, בדיוק אל אותה הטעות שנעשתה אחרי ימי כחלון - והסיבה העיקרית לעליית המחירים המטורפת שראינו השנה".

תוספת תקציב על דיור לחרדים?

במסגרת רשימת הדרישות, מבקשים ביהדות התורה כי שר הבינוי והשיכון ייבחן את שיטת מכרזי המקרקעין שבה ישווקו יחידות הדיור, לרבות שיווק מוזל לחסרי דיור והמשך תוכנית מחיר למשתכן כפי שנהגה בתקופת הממשלה ה־34. עוד ברשימה סעיף הקובע כי כדי להגדיל את פתרונות הדיור לציבור החרדי בערים מעורבות בשכונות נפרדות, הממשלה "תפצה" את הרשות בתוספת תקציב לכל יח"ד למגזר החרדי ועד 30 אלף שקל ליחידת דיור. כדי להתגבר על התנגדות רשויות מקומיות בהן פחות מ־15% מהאוכלוסייה חרדית ושלא ירצו לבנות למגזר החרדי, דורשים במפלגה כי שר הפנים יהיה רשאי להעביר סמכויות מהוועדה המקומית לידי הוועדה המחוזית, וזאת באישור הייעוץ המשפטי.

מומחים: בידול עירוני יחזיר אותנו לאחור

ביהדות התורה מבקשים גם להגדיר מתחמים וערים מסוימות כחרדיות. המפלגה דורשת לבטל את החלטת הממשלה היוצאת ולשנות חזרה את הייעוד של מתחמי שפיר קרית גת מערב - לחרדים ולא לציבור הכללי. במפלגה גם נוטים לבטל את ייעוד העיר כסיף בנגב לעיר חרדית. אזור ייעודי נוסף לבנייה למגזר יהיה בהר יונה, הרחבת היישוב החרדי קרית יערים וכן הקמת יישוב חדש "מצפה יהודה" בגוש עציון למגזר החרדי.

אבל מומחים רבים טוענים כי הדרישה להפרדה בנוף האורבני עלולה ליצור עוד ועוד שכונות חדשות שאינן מתוכננות בתכנון מודרני - כזה אשר חותר לעירוניות משולבת, משוכללת, שבה השכונות הקיימות מתחדשות ומתעבות. בישראל הצפיפות העירונית נמוכה, ודווקא ציפוף של המרחב הקיים יכול לשפר באופן משמעותי את המרחב הציבורי, מהלך שקריית גת, למשל, נואשת לו. "קריית גת משוועת להתחדשות ולעיבוי", אומרת פרופ' אלפסי, "ובמקום לעבות ולשכלל את השכונות החדשות, מה שהיה הופך את העיר למוצלחת הרבה יותר, דורשים להקים את האזור הזה ממערב לעיר הקיימת. זה פשע עבור העיר".

לכן אותה התבדלות שמבקשים החרדים יכולה ליצור נזק לא רק למגזר החרדי עצמו, אלא לערים כולן - בייחוד ערים דרומיות נוספות כמו דימונה, ירוחם ואופקים - שההתחדשות העירונית אינה מתבצעת בהן בשל ערכי הקרקע הנמוכים. כך, מזהירים מומחים, הדרישות של נציגי החברה החרדית ממשיכות את מגמת התכנון אשר נהגה כאן מאז שנות ה־90 והעלייה הגדולה מברית המועצות, במקום לפנות לנתיבים חדשניים יותר ולתכנון מקורי ובריא יותר עבור העיר.

הדרישה: ריבית קבועה של 2% על משכנתה

בנוסף ביהדות התורה מבקשים מהממשלה להקים קרן התחדשות עירונית לטובת מימון מתחמי התחדשות עירונית שאינם בעלי היתכנות כלכלית בשל מחירי הקרקע או בשל אופי המרקם העירוני. בנושא המשכנתאות מבקשים ביהדות התורה לקדם הצעת חוק לפיה בעלי תעודת זכאות יקבלו הלוואה בריבית קבועה לא צמודה של עד 2%, או בשיעור ריבית העומד על 2% פחות מהריבית הממוצעת הנוהגת בבנקים (לפי הנמוך מביניהם). סכום ההלוואה לזכאי, יעמוד על 200 אלף־300 אלף שקלים ויחושב על ידי הבנקים כהון עצמי של הרוכשים. לצד הסעיף הזה מבקשים לקדם גם הקלות בירוקרטיות בקבלת הלוואות לדיור ולתקן את הוראות בנק ישראל באופן שתאושר הלוואה לכל מטרה כנגד שיעבוד נכס בשיעור מימון של 70%.

דרישה נוספת שפורסמה בימים האחרונים ועוררה הדים היא סבסוד ב־100 אלף שקל של רכישת דירה בעסקאות יד שנייה - תוכנית שקיימת כבר היום, ותתרחב משמעותית אם תיכנס להסכמים הקואליציוניים. על כך אומרת פרופ' אלפסי: "מדובר בשוד של הקופה הציבורית, והמשמעות של מהלך כזה נוראית. אם זה ייועד לחרדים בלבד, מי ירצה למכור לחילונים? נוסף על כך, הרווח יתגלגל בסופו של דבר גם לכיס של המוכרים, שיעשו יד אחת עם הקונה הזכאי לסבסוד, ויתחלקו ברווח. זה יכול ליצור נזק עצום למשק".

בסעיף אחר דורשים החרדים כי לצורך סיוע בשכר דירה יותאמו מבחני ההכנסה כך שתינתן הכרה בהורה לומד במוסד המפוקח ע"י משרד החינוך (כלומר בני הישיבות). בנוסף, דרשו ביהדות התורה הקמת קרן אשר תסייע בקידום הדיור להשכרה באמצעות בחירת עמותות, חברות לתועלת הציבור וכדומה על ידי משרד השיכון שיעמידו הלוואות של עד מיליון שקל ליזמים בתחום הדיור להשכרה ארוכת טווח. כנגד אותו הסכום תעמיד המדינה סיוע זהה משלה.

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

לפי שווי של 12 מיליארד דולר: הגיוס הענק של חברת הסייבר Wiz

חברת הסייבר הישראלית Wiz הודיעה היום על גיוס של מיליארד דולר, בהובלת קרן ההשקעות האמריקאית אנדריסן הורוביץ והקרנות Lightspeed Ventures Partners ו־Thrive Capital ● מאז הקמתה ב־2020, וויז מחזיקה בשיאי צמיחה בתעשייה

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2.6%, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים

מדד ת"א 35 עולה בכ-1.3% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"