גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם אפשר לנצח את הדיקטטורות בלי חצי מהעולם

בדור הקודם שמאל וימין במערב התלכדו נגד איום סובייטי. עכשיו הם מתלכדים נגד איום רוסי ● אבל האם דמוקרטיות יכולות לנצח בלי אסיה, אפריקה והמזה"ת?

בן סלמאן ושי ג׳ינפינג בריאד, החודש. תיארו זאת כהתחלה של עידן חדש ביחסים / צילום: Associated Press
בן סלמאן ושי ג׳ינפינג בריאד, החודש. תיארו זאת כהתחלה של עידן חדש ביחסים / צילום: Associated Press

שגיאתו הגדולה ביותר של ולדימיר פוטין הייתה שהוא לא הביא בחשבון את הביולוגיה של הפוליטיקה המערבית. היה עליו, או על יורשיו, לחכות להסתלקות דור שלם של מנהיגים לפני שיצאו למלחמה נגד הסדר העולמי.

אף כי עברו 30 שנה ויותר מאז ברית המועצות קרסה והמלחמה הקרה הסתיימה, את המערב מוסיפים להנהיג אנשים שהמאבק נגד הקומוניזם עיצב את אופיים ואת הרגליהם. נשיא ארה"ב התחיל את הקריירה הפוליטית שלו בימי השיא של המלחמה הקרה. בשביל אחרים, צעירים ממנו, המלחמה ההיא הייתה מאורע מכונן.

לפצח את סוד הקסם של המנכ"ל ההודי | ראיון
ישר מקו החזית במזרח אוקראינה: זלנסקי מחשמל את וושינגטון | יואב קרני, פרשנות
הביקור המפתיע של זלנסקי וה-1.7 טריליון דולר שעל כף המאזניים: ביידן מסתער על בית הנבחרים בפעם האחרונה |יואב קרני, פרשנות

באופן בלתי נמנע הזיכרון דהה. אני מניח שבשביל בני 40 ומטה המלחמה הקרה אינה יותר מערך אנציקלופדי, או אתר תיירות במרכז ברלין. אבל היא הייתה הדרמה הנמשכת החשובה ביותר של 75 השנים האחרונות. היא הטילה צל על כל תחומי החיים: פוליטיקה, צבא, כלכלה, תרבות.

האיום על אורח החיים

בסימן המלחמה הקרה מיליונים למדו להבחין בין טוב לרע, איש איש לשיטתו. דיקטטורה, דיכוי, מדינת משטרה, זכויות הפרט, חופש דיבור ועצמאות בתי המשפט היו תפיסות שהתחדדו והתעצבו אז. האיום על המערב לא היה רק צבאי, אלא נגע לאורח חייו, לערכיו, לשאיפותיו ולתקוותיו.

המלחמה הקרה יצרה הסכמה פוליטית רחבה להפתיע בין הימין הדמוקרטי לשמאל הדמוקרטי. זה חשוב, מפני שבין שתי מלחמות העולם, שמאל וימין התחמקו מן הצורך להתנגד ברצינות לדיקטטורים הפשיסטיים. לאחר המלחמה, פצועים ומלומדי ניסיון, הם התייצבו נגד הקומוניזם.

פוטין הקל ראש במידה שבה טראומות העבר מוסיפות להדריך את גישת המערב. הוא הגזים בהערכת הפרגמטיות הצרופה של האירופאים. הוא לא היה מסוגל להעלות בדעתו שהם יקריבו אינטרסים כלכליים ומסחריים לטובת ארץ, שהוא אפילו אינו מכיר בעצם הלגיטימיות של קיומה.

האמריקאים והאירופים פשוט דפדפו במהירות אחורה, חזרו אל הפרק הקודם, והעמידו את פוטין במקום שבו עמדו לפניו סטאלין, חרושצ'וב וברז'נייב. לא היה קשה לשכנע את רוב דעת הקהל המערבית שניצחון רוסי באוקראינה יאיים על אורח חייה ועל ערכיה. השכנוע הזה הוא שמעניק לאוקראינה את היכולת החומרית והצבאית להתנגד.

געגועים אל העריצים של פעם

נראה, לעומת זאת, שציפיות פוטין לשוויון נפש של העולם החיצון התאמתו מחוץ ליבשת אירופה. זה ההבדל הגדול בין המלחמה הקרה נגד האימפריה הסובייטית לבין המלחמה הקרה נגד רוסיה.

במלחמה הקרה הראשונה היו למערב הרבה שותפים מהעולם הלא-אירופי, גם אם ביניהם ובין דמוקרטיה לא היה ולא כלום. המכנה המשותף היה האיבה לקומוניזם. בשמה הוא כרת בריתות עם עריצים ברוטליים בשלוש יבשות. גם הסובייטים מצאו עריצים משלהם, שהיו מוכנים להישבע אמונים ל"סוציאליזם המדעי" ול"אינטרנציונליזם הפרולטרי".

במזרח התיכון הייתה אז חלוקת עבודה ברורה למדי, לפחות עד שנות השבעים. רוב הדיקטטורים החילוניים, שאימצו תוויות סוציאליסטיות, התייצבו לצד ברית המועצות, ונהנו מתמורות נדיבות. המלוכות והאמירויות הפיאודליות ויראות-השמים נתנו את ידן למאבק נגד הקומוניזם.

ערב הסעודית ניתקה את קשריה עם ברית המועצות ב-1938, והאשימה אותה בניסיון לחולל מהפכה בעולם המוסלמי. היחסים התחדשו רק כעבור 54 שנה, לאחר התמוטטות ברית המועצות. כיוצא בזה הסעודים כוננו יחסים עם סין רק ב-1990. עד אז הם הכירו בטייוואן.

הנסיך פיטר את הדירקטורים

בשנים האחרונות ערב הסעודית חדלה להיות אוליגרכיה, והפכה לדיקטטורה אישית. ללא מאבק אידיאולוגי נגד קומוניזם שונא-אלוהים ושוחר מהפכות היא מתנתקת בהדרגה מהמערב. בעלי בריתה הם הדיקטטורים של סין ורוסיה. היא עושה איתם עסקים, שיש להם משמעויות היסטוריות מפליגות. הדיקטטור הסיני שי ג'ינפינג בא החודש לריאד לביקור שמשרד החוץ הסיני תיאר כ"התחלה של עידן חדש" ביחסים עם העולם הערבי.

הדורות הקודמים של בית המלוכה הסעודי משלו באמצעות הסכמה רחבה. אפשר להגיד על מלכי סעודיה שהם היו יושבי ראש הדירקטוריון, לא הבעלים של החברה. נסיך הכתר הנוכחי פרק את עול העבר, ופיטר את כל הדירקטורים. שי ופוטין של רוסיה הם מקורות השראתו. בזמן של תחרות גלובלית עזה בין המערב לסין ולרוסיה, מוחמד בן סלמאן מתקרב אל הדיקטטורים במידה המסכנת את כושר ההתנגדות המערבי.

אדישותו של העולם הלא-אירופי כלפי ייסוריה של אוקראינה הומחשו בשבוע שעבר בוועידת פסגה ענקית בוושינגטון. 49 מנהיגים אפריקאים באו לפגוש את הנשיא ביידן. הודעה משותפת בת 906 מילים הזכירה את אוקראינה רק פעם אחת, כבדרך אגב, בקשר עם משבר המזון בעולם. בכל קנה מידה סביר, זה היה כישלון צורב, אם כי הוא לא התפרש כך בארה"ב. מותר לשער שוועידות פסגה דומות באזורים אחרים של העולם הלא-אירופי היו מניבות אותן התוצאות עצמן.

המחנה המערבי מלוכד ממה שהיה. מחוץ לאירופה הוא כולל גם את יפן, אוסטרליה, דרום קוריאה וקנדה. אבל בניגוד משווע למלחמה הקרה של המאה ה-20, הוא אינו כולל אף ארץ אחת באפריקה, במזרח התיכון, בדרום אסיה, בדרום-מזרח אסיה ובאמריקה הלטינית. זה אינו מתכון ארוך טווח לניצחון במאבק נגד הדיקטטורות, אם כי ייתכן בהחלט שזה מתכון להישאר בחיים במאבק ארוך ויקר.

עוד כתבות

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת