ההקצנה נמשכת: הטליבאן אוסר על נשות אפגניסטן ללמוד באוניברסיטאות

צו חדש מרחיב את האיסור על חינוך נשים שמשך גינוי בינלאומי למדינה והותיר את ממשלתה הקיצונית מבודדת

אוניברסיטת קאבול. ההשכלה הגבוהה נאסרה על נשים באפגניסטן / צילום: Reuters, Stringer
אוניברסיטת קאבול. ההשכלה הגבוהה נאסרה על נשים באפגניסטן / צילום: Reuters, Stringer

ממשלת הטליבאן באפגניסטן אסרה על נשים ללכת לאוניברסיטה ובכך הרחיבה איסור על חינוך נשים שהפך לנקודת חיכוך מרכזית מול הקהילייה הבינלאומית וגרם לארה"ב להטיל על המדינה סנקציות קשות.

ההכרזה נעשתה לאחר שהטליבאן שחרר שני אסירים אמריקאיים במה שממשל ביידן תיאר כמחווה של רצון טוב לוושינגטון.

כך המדינה הענייה בעולם מרוויחה מהמלחמה בין רוסיה ואוקראינה 
"אף אב לא רוצה למכור את הכליה של בנו כדי לשרוד": האפגנים מגיעים לקצה הייאוש 
חצי שנה אחרי הנסיגה האמריקאית - איך נראית המציאות באפגניסטן תחת שלטון הטליבאן 

דובר מחלקת המדינה נד פרייס סירב לזהות מיהם שני האסירים מתוך כבוד לפרטיותם. הוא אמר ששחרורם לא נעשה בתמורה לשחרור אסירים אפגניים או בתמורה לכופר כספי כלשהו. פרייס הוסיף ש"הטליבאן דנו באופן קבוע את הנשים האפגניות לעתיד אפל ועקר, ללא הזדמנויות".

במכתב שפורסם ביום שלישי, נדה מוחמד נדים, שר החינוך בפועל של טליבאן, הורה לכל האוניברסיטאות הפרטיות והציבוריות במדינה לאסור על נשים להיכנס לשיעורים עד להודעה חדשה ובתוקף מיידי.

סטודנטיות באוניברסיטאות אמרו שבתי הספר הודיעו להן להפסיק להגיע ללימודים החל מיום רביעי.

"לא אכלתי מהבוקר, אני לא מצליחה להפסיק לבכות. זה האובדן הגרוע ביותר של חיי. נשות אפגניסטן יכולות לחזור לדירים ולגדל בקר", אמרה תלמידה לכלכלה באוניברסיטת דוניה, מוסד לימודים גבוהים פרטי בקאבול. "ההליכה לאוניברסיטה הייתה התקווה האחרונה שלי לאחר נפילת קאבול לידי הטליבאן. למרבה הצער, גם את התקווה הקטנה הזו שללו מהנשים באפגניסטן".

סגן שליח האו"ם לאפגניסטן, ראמיז אלקברוב, אמר שהאו"ם מאוד מודאג מההחלטה.

פרייס אמר שהוא שמח על שחרור האסירים האמריקאים אבל מגנה את האיסור על נשים ללמוד.

האיסור ירחיב את הפערים בתוך הטליבאן

"אנחנו לא מפספסים את האירוניה בכך שהממשלה באפגניסטן עושה כלפינו מחווה כזו של רצון טוב במקביל לכך שהם נוקטים צעד כזה כלפי האוכלוסייה באפגניסטן, אבל שאלת התזמון היא שאלה שהטליבאן עצמם צריכים לענות עליה", אמר פרייס לעיתונאים בוושינגטון.

האיסור של הטליבאן על חינוך נשים ונערות כנראה ירחיב את הפערים בתוך הארגון. הנושא הזה הציב קבוצה קטנה של שמרנים אדוקים הקרובים למנהיג הטליבאן מולה חייבטולה אקונדזאזא מול דור צעיר יותר של חברים וכן רוב שאר ההנהגה של טליבאן.

הרבה חברי טליבאן אומרים שהם תומכים בכך שנשים ונערות יוכלו ללמוד. חלק העבירו את משפחותיהם בחזרה לאפגניסטן לאחר גלות בפקיסטן אחרי כיבוש קאבול בשנה שעברה, מתוך תקווה שהבנות והאחיות שלהם יוכלו ללכת לבתי הספר.

אחרי שהטליבאן השתלט על אפגניסטן באוגוסט 2021, סגר הארגון את בתי הספר במדינה. רוב בתי הספר נפתחו אחר כך מחדש, אבל לבנות בבתי ספר תיכוניים נאמר שהתנאים עוד לא מוכנים לכך שיחזרו לכיתות. האיסור על בתי ספר תיכוניים נותר מאז על כנו.

סטודנטיות באוניברסיטאות הורשו ללכת לשיעורים עד עתה. לפני פחות משלושה חודשים, אלפי סטודנטיות הלכו לעשות בחינות כניסה לאוניברסיטה. בתי ספר יסודיים נותרו פתוחים לבנים ולבנות.

הטליבאן אכף סדרת חוקים שמטרתם לגרום לנשים לציית לפרשנות הפונדמנטליסטית שהארגון מפרש את האיסלאם, וכחלק ממנה הנשים באפגניסטן נדחקות החוצה מהחיים הציבוריים והמקצועיים.

הטליבאן אסר על נשים לנסוע למרחק של יותר מ־60 קילומטר ללא מלווה ממין זכר ולעתים קרובות דרש שלנשים יתלוו משגיחים גברים אפילו במטלות פשוטות כמו כניסה לבנייני ממשלה, הליכה לרופא או שימוש במוניות.

משטרת המוסר חזרה לחיים באפגניסטן

מתי ואיך נאכפים כללים אלה נתון לגחמת משטרת המוסר של הטליבאן, מוסד שהטיל אימה על האזרחים בזמן הממשלה הראשונה של טליבאן בשנות ה‏־90 וכעת הוקם מחדש לאחר חזרת הטליבאן לשלטון בשנה שעברה.

בזמן שלטון הטליבאן בשנות ה־90, נאסר על נשים ונערות ללכת לבית ספר. ההתנגדות לחינוך נשים מעוגנת באמונות תרבותיות שמרניות על תפקיד הנשים בחברה האפגנית. באיזורים כפריים, בייחוד בדרום שם יש לטליבאן אחיזה תרבותית חזקה, נערות רבות לעולם לא יוצאות מהבית לאחר שהן מגיעות לגיל הנעורים.

ההחלטה לאסור על חינוך נשים הביאה גינוי מכל העולם והיוותה מכשול להשגת הכרה בינלאומית בממשלה החדשה של הטליבאן. כמו כן גרם האיסור לכך שנעצר סיוע פיננסי חיוני למדינה, שנמצאת בעיצומו של משבר הומניטרי הרה אסון.

בצעד שהחריף את המתחים עם מדינות תרומות, סילק בשבוע שעבר הטליבאן כ־20 אלף אנשים ששהו במחנות עקורים במחוז בדגיס הצפוני, כשהטמפרטורות באיזור ירדו מתחת לאפס, כך נמסר ממועצת הפליטים הנורבגית, ארגון סיוע. רשויות הטליבאן במחוז התעקשו שהמשפחות, שנעקרו מבתיהן בעקבות שנים של לחימה ובצורת, יחזרו לבתים כדי שהמחנה יפורק, אם כי רבות מהן איבדו את בתיהן המקוריים ומתקשות למצוא פרנסה.

בארגון הנורבגי אמרו שטליבאן החל גם לסלק משפחות עקורים ממחנות זמניים במחוז הראט במערב שם שוהות כ־30 אלף משפחות - כ־200 אלף בני אדם.

-וויליאם מולדין השתתף בהכנת הכתבה.