ערב הסעודית, לא מה שחשבתם: המקום שאליו הולכים האדריכלים כדי לבחון את הרעיונות הכי פרועים שלהם

אי בצורת דולפין, אסדת נפט שיקפצו ממנה בנג'י ועיר שחצי ממנה יצוף על המים • החזון של יורש העצר הסעודי מביא אדריכלים מכל העולם להגשים קונספטים לא קונבנציונליים בממלכה

שדה התעופה בערב הסעודית. שערי הכניסה מדמים דיונות / אילוסטרציה: פוסטר ושות
שדה התעופה בערב הסעודית. שערי הכניסה מדמים דיונות / אילוסטרציה: פוסטר ושות

שדה תעופה שמתוכנן להידמות לנווה מדבר; אי שמעוצב בצורת דולפין עם בניינים בצורת ריף אלמוגים; ואסדת נפט קרובה לחוף שהופכת לפארק שעשועים, עם רכבת הרים וקפיצות בנג'י. לארכיטקטים, ערב הסעודית הפכה לשגנרי־לה - מקום לבחון את הרעיונות הכי פרועים והכי לא שגרתיים שלהם.

עד כמה הם יוצאים מהקופסה? "מדובר בכמה מהרעיונות הכי מוזרים שהיו לנו במשך זמן רב ולא יכולנו לבטא אותם באופן יצירתי", אומר אחמד אל עלי, יו"ר X Architects מדובאי, "ועכשיו יש לנו פלטפורמה".

אדריכל העל שבטוח: "אנחנו דוהרים לכיוון של 200 אלף שקל למ"ר בתל אביב"  | ראיון
זוכת פרס ישראל לאדריכלות: ״השכר בענף הפך לבלתי אפשרי״ 
סמנכ"לית של לוריאל מגלה מה השאלה הכי חשובה בעיניה בראיון עבודה 

החברה שלו תכננה אתר נופש שייבנה על הדיונות בחלק הריק של המדינה, וחדרי המלון יעוצבו כמו פרחי מדבר. "ערב הסעודית", הוא אומר, "היא חלומו של כל מעצב".

נסיך הכתר מוחמד בן סלמן, השליט בפועל בערב הסעודית, מדרבן את התכנון המהודר. הוא רוצה להפוך את הממלכה, שהייתה פעם סגורה, לאחת המדינות המתוירות בעולם, וכדי להשיג את המטרה הזו היא מוציא כמעט טריליון דולר על אתרי נופש, תעשיית הפלגות נופש וחברת תעופה.

המסר לארכיטקטים, אומר ג'רארד אוונדון, שותף בכיר בפירמת פוסטר ושות': "לגרום לאנשים לשים לב".

יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמן. רוצה להשיר את חותמו / צילום: Associated Press
 יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמן. רוצה להשיר את חותמו / צילום: Associated Press

פרויקטים מוצעים אחרים הם עיר תעשייתית בשטח כ־29 קמ"ר שמעוצבת כמו מתומן ותצוף למחצה בים האדום; מלון בצורת טבעת על המים עם חדרים על כלונסאות; הפארק האורבני הגדול בעולם, שגודלו פי ארבעה מהסנטרל פארק וייבנה במקום בסיס חיל אוויר שיצא מכלל שימוש. הפרויקט הנועז מכולם הוא גורד שחקים שיגיע לגובה של כ־480 מטר.

"זה הרעיון הכי דפוק שמישהו אי פעם חשב עליו", אומר איידן ווקר, מבקר אדריכלות ואוצר של ועידות עיצוב, שמתגורר בבריטניה. "איך מישהו יכול לחשוב שאפשר לחיות ככה?"

כמה מהתוכניות האלה יהפכו למציאות, אפשר רק יכול לנחש, אבל העבודה על חלקם החלה. רוב הפרויקטים האלה נחלמו כשמחירי הנפט היו נמוכים יותר מאשר היום, כך שאוצר הנפט שערב הסעודית נהנית ממנו עכשיו צפוי להאיץ עוד יותר את תוכניותיו של הנסיך.

פוסטר אנד פרטנרס, משרד אדריכלים מבריטניה, לקח אי שכבר היה בערך בצורה של דולפין והפך אותו לעוד יותר דומה לבעל החיים הימי. האדריכלים חידדו את המאפיינים של הדולפין באמצעות לגונות ותעלות, והוסיפו בניינים שנראו כמו אלמוגים.

החברה תכננה גם שני שדות תעופה בים האדום. התוכנית לאחד מהם כוללת גגות עם מראות, שיוצרים אשליה אופטית של נווה מדבר. לאחר יש שערים בצורת דיונות.

העיצוב: עירוב של מערב עם מאפיינים ערבים

ערב הסעודית החלה למשוך אדריכלים בינלאומיים בתקופת השגשוג של הנפט בשנות ה־70, כשהמתכננים שאבו רעיונות אדריכליים מודרניים מהמערב ומיזגו אותם עם מאפיינים מחצי האי ערב - אבן חול, הצללות מהשמש וחלונות קטנים רבועים.

מלון חבוי בהרים. הנסיך רוצה למשוך תיירים לממלכה / הדמיה: Atelier Jean Nouvel
 מלון חבוי בהרים. הנסיך רוצה למשוך תיירים לממלכה / הדמיה: Atelier Jean Nouvel

הסגנון הזה נודע בשם אדריכלות סלמנית, על שם המלך סלמן בין אבודלעזיז, שהיה אז מנהיג הממלכה.

הנסיך מוחמד רוצה להשאיר את חותמו בקנה מידה גדול יותר מאשר אביו. הוא שיבח את השכנה דובאי על המהירות והאמביציה שאפיינו את הפיתוח שלה. בשנות ה־2000, האמירות הפכה לשוק מבוקש על ידי אדריכלים עם רעיונות גדולים, ובסופו של דבר בנתה את המגדל הגבוה בעולם, כ־830 מטר, ואי בצורת דקל עם וילות ודירות.

התוכניות של בן סלמן אפילו חזקות יותר. הוא עושה פיתוח מחדש לעיר ריאד, ורוצה להפוך את העיר המאובקת ליותר ירוקה, עם פארק מרכזי, גרסה סעודית לשאנז אליזה ורובע יוקרה בסגנון בל אייר לאליטה.

פארקים לתיירות במקום תשתיות נפט

במפרץ הפרסי, הממלכה מתכננת לבנות על תשתית נפט שלושה מלונות, גלגל ענק, מגלשות מים, רכבות הרים ומתקן קפיצה ענקי לבנג'י. בים האדום, יש תוכניות לבניית שורה של פרויקטים תיירותיים, בהם ריזורט יוקרתי שבו יימכר אלכוהול לראשונה במדינה.

מתכנני ערים אומרים שהנסיך נעשה מעורב ברמה הרגשית בעיצוב, ומקשיב בתשומת לב לאדריכלים ומחליט על פרטים קטנים כמו הרהיטים במלונות או מנורות הרחוב.

Diriyah, הבית המקורי של משפחת המלוכה הסעודית, אמור להפוך ליעד תיירותי יוקרתי. כדי לשמור על האותנטיות של הבניינים מהמאה ה־17, שנבנו מלבני בוץ, הנסיך הורה על ייצור של 180 מיליון לבנים בייצור ידני, באמצעות אותם חומרים ושיטות שבהם השתמשו לפני 300 שנה, כך לדברי ג'רי אינזרילו, המנכ"ל האמריקאי של הפרויקט. "הוא מאשר כל דבר", אמר אינזרילו.

הפרויקט היקר ביותר של הנסיך הוא ה־Line, שורה של מגדלים בגובה של כ־480 מטר לאורך כ־120 ק"מ, בלי מכוניות ועם אנרגיה מתחדשת. הפרויקט יהיה חלק מעיר־מדינה עתידנית, שתיקרא Neom, שהנסיך מקווה לבנות בצפון מערב המדינה.