הזכייה של ארגנטינה ומסי בגביע העולם הציפה את הרשת בפייקים

מסי אכן זכה סוף סוף בגביע העולם, אבל שאר הדברים שמתוארים כאן לא קרו • המשרוקית של גלובס

בשבוע שעבר סוף סוף עלה בידו. בגיל 35 הצליח ליאו מסי, כוכב נבחרת ארגנטינה, להוביל את נבחרתו לזכייה בגביע העולם בכדורגל. רוב מדינות העולם ובכללן ישראל הגיבו בהתרגשות גדולה ובסיקור נרחב של ההישג, הארגנטינאים הגיבו בחגיגות המוניות שבאחד המקרים הצריכו חילוץ מוסק של שחקני הנבחרת, והרשתות? שם פרחו בין היתר פייקים שונים שחיברו את הכוכב הגדול של המונדיאל לאירועים שלא ממש קרו. הנה, כמה מהם.

מסי לא תקף. נפתח בפוליטיקה עולמית. איך קשור מסי למלחמה בין רוסיה לאוקראינה? ציוץ ויראלי בטוויטר טען שבפתיחת המונדיאל מסי "הביע את דעותיו" על המתרחש שם: "נמאס לי לראות את המלחמה חסרת ההיגיון הזו! זלנסקי, קח את האנשים שלך וצאו מאירופה, אנחנו יודעים את האמת!". כדי לתת תוקף לציוץ צורפה לו תמונה של מסי אוחז בדף שעליו נכתב: "זלנסקי, לך תזדיין". אבל כפי שמצאו בארגון בדיקת העובדות האמריקאי Lead Stories, התמונה הזו עברה עיבוד גרפי. מדובר בצילום שהעלה מסי לחשבון האינסטגרם שלו ב־2014, והדף שבו הוא מחזיק לא כלל במקור קללה שמופנית לנשיא אוקראינה אלא דברי עידוד לילד בן 9 שהתמודד עם סרטן.

רונאלדו לא פרגן. נעבור לעולם הכדורגל. גם מי שאינם בקיאים לעומק בשדה הזה, מכירים קרוב לוודאי את היריבות הוותיקה בין מסי לבין כוכב העל השני של הענף, הפורטוגלי כריסטיאנו רונאלדו. האם יכול להיות שרונאלדו, שהודח עם נבחרתו בשלב רבע הגמר, מצא בכל זאת את גדלות הנפש כדי לפרגן למסי על ההישג של הגעה לגמר הגביע? יומיים לפני הגמר נפוצה ברשתות החברתיות בהודו תמונה של הכוכב הפורטוגלי מרים את שני אגודליו אל על כשלצידו טלוויזיה עליה מוקרנת דמותו של מסי. התמונה הזאת הופצה בכל מיני נוסחים, בחלקם נלווה לה גם ציטוט שלכאורה נאמר על ידי רונאלדו: "בני מעריץ של מסי. אשתי מארגנטינה. גם אני מעריץ של מסי. אז כל משפחת רונאלדו תומכת בארגנטינה במונדיאל 2022". זה כבר היה אמור להדליק מספיק נורות אדומות, ואכן, ציטוט כזה מעולם לא נאמר על ידי רונאלדו. אבל מה לגבי התמונה? בדיקה של אתר News Mobile הראתה כי זאת נלקחה במקור מכתבה שהופיעה באתר הדיילי מייל הבריטי באוקטובר 2020. בתמונה המקורית רונאלדו אכן הצטלם ליד טלוויזיה עם אגודלים זקורים, אבל על המסך לא נראתה דמותו של מסי - זו הוספה לפוסטים הוויראליים באמצעות עיבוד גרפי - אלא של אצטדיון כדורגל, שבו נערך משחק של נבחרת פורטוגל. באותם ימים רונאלדו חלה בקורונה ונאלץ להסתפק בצפייה מהבית.

אמא יש רק אחת. ונסיים בחגיגות הניצחון. בטורקיה, הודו, בנגלדש ומדינות נוספות צבר תאוצה סרטון מסוף משחק הגמר בו נראה מסי מחבק אישה לבושה בחולצה של נבחרת ארגנטינה. "אמא של מסי באה ומחבקת אותו", טען ציוץ בטוויטר. "חיבוק של ליאו מסי עם אמא שלו", דיווח פוסט בפייסבוק, והיו גם עוד ניסוחים לפרסומים הרבים הללו שחלקם אף עשו את הדרך לכלי תקשורת בהודו. אז מה הבעיה? ובכן, כפי שהסבירו במספר ארגוני בדדיקת עובדות, זו לא אמא של מסי. מהשוואה לתמונות של אמו, סיליה מריה קוצ'יטיני, במשחק הגמר, אפשר לראות כמה וכמה הבדלים שהאתרים השונים מנו. אז את מי מסי כן מחבק בתמונה הזו? את הטבחית של הנבחרת, אנטוניה פאריאס.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת:

הבדיקה של Lead Stories: מסי לא מתח ביקורת על זלנסקי
הבדיקה של ניוז מובייל: תמונה מעובדת של רונאלדו מפרגן למסי הפכה ויראלית
הבדיקה של Boom: הסרטון שבו מסי מחבק את הטבחית של הנבחרת הופץ כאילו מדובר באמו