תחזית ל-2023: מה יקרה לכלכלות הגדולות בעולם ואיפה יש הזדמנויות?

בענקית ההשקעות הבריטית שרודרס צופים התכווצות של 1% בכלכלת ארה"ב בשנה הקרובה, ומעריכים כי יש סיכוי שהפד יחל בהורדת ריבית כבר לקראת סוף 2023 • מיתון יפגע גם באירופה ובבריטניה, אך צמיחה חזקה תרשם בשווקים המתעוררים ובמיוחד בסין • להערכתם, השינויים העולמיים לא יפסחו על ישראל • תחזיות 2023

שנת 2023 תהיה בסימן של מיתון עולמי / אילוסטרציה: Shutterstock
שנת 2023 תהיה בסימן של מיתון עולמי / אילוסטרציה: Shutterstock

כלכלני ענקית ההשקעות הבריטית שרודרס צופים כי שנת 2023 תביא עמה מיתון עולמי ואי ודאות מוגברת בעולם. עם זאת הם מציינים כי התנהגות כלכלית שונה של מדינות תיצור גם הזדמנויות השקעה, שינוי מהעשור האחרון בו היה קשה להעדיף השקעה במדינה אחת על פני השנייה. להערכתם, השינויים לא יפסחו גם על הכלכלה הישראלית והם רואים תיקונים אגרסיביים ברוב אפיקי ההשקעה ובשווקים והאטה גם בכלכלה המקומית.

5 המלצות מס לסוף השנה: המוצר שמגן מאינפלציה ומתי לא משתלם לקזז הפסדים
המחיר של הורדת האינפלציה: הפרופסור מהרווארד שמזהיר שהכאב עוד לפנינו
לאן הריבית עוד תגיע ואיפה כדאי להשקיע? התחזיות של מומחי ההשקעות

בקבוצה צופים ירידה של 1% בתמ"ג של ארה"ב, התכווצות של 0.8% בבריטניה, קיטון של 0.4% בגרמניה ונסיגה של 0.1% בצמיחה בגוש האירו. להערכתם, הצמיחה השלילית בארה"ב תקזז את הצמיחה החזקה בשווקים המתעוררים, אותה הם אומדים ב- 3.5% ובמיוחד בסין שם הם צופים צמיחה של 5%. לכן להערכתם הצמיחה העולמית ב-2023 תעמוד על 1.3%. לפי הערכות שרודרס כבר בשנת 2024 הצמיחה בארה"ב תתאושש ל-2%, בגוש האירו ל-0.8% והצמיחה העולמית תעמוד 2.2%.

מנהלת ההשקעות הראשית של הקבוצה, ג'והאנה קירקלנד, צופה כי הבנקים המרכזיים ימשיכו לתעדף בשנה הקרובה את השליטה באינפלציה גם במחיר של פגיעה בצמיחה. להערכתה, הדבר יביא ממשלות לנקוט צעדים אקטיביים יותר, הן בהחלטות המס והן בהוצאות שלהן, בניסיון לתמוך במשקי בית ובעסקים. "צעדים פיסקאליים אלו שיקבלו תהודה בעקבות עליית המפלגות הפופוליסטיות ברחבי העולם עלולים להתנגש עם פעולות הבנקים המרכזיים ולגרום לאי ודאות מוגברת", כותבת קירקלנד. היא מעריכה כי מיתון שיחל (או שכבר החל) בארה"ב, בגוש האירו ובבריטניה יאיים במיוחד על כלכלות קטנות ופתוחות המסתמכות על יצוא - מקסיקו ומדינות באסיה ובמרכז ומזרח אירופה.

שינויים אלה יביאו לכך ש"משקיעים רבים יצטרכו מעתה לנווט בטריטוריה לא מוכרת להם, בעודם מסתגלים לתקופה ארוכה של אינפלציה". לדבריה אנו עדים בחודשים האחרונים להזדמנויות וסיכונים הנובעים ממדיניות שונה של בנקים מרכזיים, המונעת על ידי רמות שונות של אינפלציה. "לכן כבר בשנת 2023 נוכל להתחיל לראות פער בין 'המנצחים' וה'מפסידים' בשווקים השונים".

לפי התחזית, ארה"ב תיכנס למיתון בתחילת 2023 בשל השפעת המדיניות המוניטרית ההדוקה של הפד. בקבוצה צופים כאמור התכווצות של 1% (לעומת תחזית קונצנזוס לצמיחה של 0.2%), ומציינים כי משמעותה "ירידה של 14% ברווחי החברות". עוד מעריכים שם כי הדבר יביא "לעלייה משמעותית בשיעורי האבטלה שיגיעו לקראת סוף השנה ל-7%, בערך כפול מהשיעור הנוכחי". לכן הם צופים כי יש אפשרות שכבר לקראת סוף השנה הפד יחליט להוריד את הריבית, בניגוד לשווקים אחרים בעולם.

הזדמנויות בתשתיות ובאג"ח

רועי אבישי, מנכ"ל שרודרס ישראל, ציין כי "מיתון מאפשר למשקיעים לאמוד טוב יותר את עמידות אפיקי ההשקעה השונים. אפיקי ההשקעה הלא סחירים מגיבים באיטיות יותר אך אנו כבר רואים התאמות באפיקי הנדל"ן, פריבט אקוויטי ואשראי לא סחיר. מבין אפיקי ההשקעה, אנו מעריכים שגם בישראל כמו באירופה ובארה"ב, אפיקי התשתיות ימשיכו להוות בסיס איתן בתיק ההשקעות לאור החשיבות האסטרטגית וביקושים גבוהים".

רועי אבישי, מנכ''ל שרודרס ישראל / צילום: יח''צ
 רועי אבישי, מנכ''ל שרודרס ישראל / צילום: יח''צ

בנוגע לשוק האג"ח כותבים בקבוצה, כי "לא יהיה מוגזם לומר ש-2022 הייתה שנה רעה מאוד לחוב קונצרני. עם זאת, כאשר הערכות השווי הן בשוק האג"ח הממשלתיות והן בשוק האג"ח הקונצרניות נראות שוב אטרקטיביות, אפשר להתעודד לקראת 2023".

בשרודרס כותבים כי לאחר העלאות הריבית בעולם "עלויות המימון הגבוהות החלו לשחוק את הצמיחה ואנו צפויים לראות את התנודתיות בעקבות הריבית בשוקי האג"ח מתמתנת ב-2023. התמחור המחודש של שוקי האג"ח הממשלתיות והקונצרניות הפך את הערכות השווי לאטרקטיביות הן על בסיס מרווח והן על בסיס תשואה מוחלטת. למעשה, הערכות השווי הנוכחיות משקפות בעיקר את הסנטימנט הירוד של השנה, ומספקות פרופיל תשואה שוטפת מצוין לחוב קונצרני גלובלי".

צמיחה בסין, מיתון באירופה

שינוי מדיניות הקורונה בסין, ושיעורי ההתחסנות הנמוכים באוכלוסייה הבוגרת, יביאו להערכתם להשפעה שלילית על הכלכלה המקומית בטווח הקצר. אבל "בטווח הבינוני, הסרת המגבלות פירושה שחרור הרסן החונק על הכלכלה המקומית ולכן בסופו של דבר שרודרס צופה כי המשק הסיני ייהנה מהתאוששות מחזורית וצפי צמיחה של 5% בשנת 2023".

אירופה גם היא בדומה לארה"ב בדרכה למיתון לפי הערכתם, אך "מחירי האנרגיה המתמתנים עשויים לאותת שהמיתון כנראה יהיה קצר יותר וקל ממה שנדמה היה בתחילה". למרות עליות המחירים בשל "מצב שוק העבודה, שיבוש מתמשך בשרשרת האספקה והמלחמה באוקראינה", בקבוצה כותבים, כי בניגוד לארה"ב לא בטוח שהבנק האירופי יפסיק לעלות את הריבית וכתוצאה מכך, הצריכה וההשקעה צפויות להיפגע.

עם זאת בקבוצה מציינים, כי "מנגד חשוב לשים לב למניות טכנולוגיה ירוקות וכן מניות הבנק באירופה אשר עשויות להיות אטרקטיביות או לפחות כאלה שעשויות 'לספק קצת יציבות ברווחים' בשנה הקרובה". עוד הם כותבים כי נקודת אור יכולה לבוא מכיוון עצירת העלאות ריבית בארה"ב, ואולי אף הורדה, והיחלשות בדולר שיכולה להועיל לכלכלת גוש האירו.

תחזית הצמיחה בבריטניה מידרדרת ובשרודורס צופים, כי "המשק הבריטי יתכווץ השנה, אך כלכלת בריטניה צפויה לחזור לצמיחה חיובית של 1.3% ב-2024 ולרמה של 2.6% ב-2025. המדד צפוי לעלות ל-7.4% ב-2023, לפני שיירד ל-0.6% ב-2024 ול-0.8% ב-2025. בינתיים, שיעור האבטלה צפוי להגיע לשיא של 4.9% בשנת 2024, לפני שיירד לאט בשנים שלאחר מכן".

בנוגע ליפן כותבים בקבוצה כי היא "נכנסת לשנת 2023 כחריגה ברורה בקרב מדינות אחרות בשווקים המפותחים - הן מבחינת הצמיחה הכלכלית והן לגבי המדיניות המוניטרית והאינפלציה. הכלכלה היפנית חזקה וחברות רבות יצמחו גם בשנה הבאה".

בשרודרס מתייחסים גם להודו וכותבים כי "הכלכלה ההודית ושוק המניות במדינה החזיקו מעמד טוב יחסית בשנת 2022, אך האתגרים העומדים בפני הכלכלה המקומית מעלים את השאלה האם גם 2023 תהיה כך". בקבוצה מעריכים כי מסלול הצמיחה של הודו מספק סיכויים רבים בשוקי המניות ומעריכים כי " הכלכלה ההודית תצמח ב-6.1% במונחים ריאליים, ותגבר על כלכלות גדולות אחרות כמו סין (5%) וארה"ב".

שרודרס מנהלת קרנות ונכסים בהיקף של כטריליון דולר, מתוכם כ-300 מיליארד במניות, 200 מיליארד באג"ח, 250 מיליארד מולטי אסט, 100 מיליארד דולר בקרנות פרייבט אקוויטי, אשראי לא סחיר ותשתיות, כ-100 מיליארד בניהול עושר פרטי והיתר בהשקעות אלטרנטיביות סחירות. המשרד הישראלי נפתח לפני ארבע וחצי שנים.