גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איפה לשים את הכסף ב-2023? זו התחזית של עשרה בתי השקעות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● עשרה בתי השקעות מובילים מספקים תחזיות ל-2023, לאחר שנה של טלטלות לא צפויות בשווקים ● מה יעלה בגורל המאבק העולמי באינפלציה, לאן ילכו שוקי המניות, האם נראה צמיחה במשק המקומי, ואילו סקטורים יגלו עמידות לזעזועים המאקרו כלכליים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

שנת 2022 הייתה הכול מלבד צפויה. כמעט כל משקיע שכספו הושקע באיזשהו אפיק, בין שמנייתי, סולידי או אפילו בפיקדון בבנק, ספג הפסדים. נראה שכל ההתאוששות מהקורונה, ומהסגרים וההגבלות שנלוו לה, נקברה תחת ההתפתחויות הבלתי פוסקות - לחימה מדממת באוקראינה, טלטלה במחירי האנרגיה ומאבק נחוש מצד בנקים מרכזיים באינפלציה הגואה, באמצעות העלאות ריבית תכופות.

טסלה לא לבד: עוד 20 מניות גדולות שרשמו את השנה הגרועה ביותר שלהן 
מומחי השקעות בתחזיות לשנה החדשה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים
כל העולם חושב שהוא פיטר את סטיב ג'ובס. עכשיו הוא חושף את הסיפור האמיתי | ראיון 

כמעט כל אפיקי ההשקעה נכנעו לאירועי המאקרו-כלכלה בשנה שחלפה. האינפלציה זינקה - "חשבון" מאוחר על הוצאות הכספים המסיביות מצד הממשלות במשבר הקורונה והשיבושים בשרשרת האספקה. החסכונות הסולידיים של הציבור נשחקו, ומי שהשקיע במדדי אג"ח, שנחשבים מפלט בטוח יחסית, ספג לעיתים תשואות שליליות כמו במדדי המניות (התל-בונד 20 למשל נפל ב-10% השנה).

מדדי המניות הפכו מן הסתם לשקי החבטות של המשקיעים: ת"א-35 ירד "רק" ב-9.6%, בזמן שמדד ת"א-125 איבד 12.3% השנה. בארה"ב המכה הייתה כואבת יותר, מדד S&P 500 נחתך ביותר מ-20% בשנה החולפת ומדד מניות הטכנולוגיה נאסד"ק נפל ב-34%.

בבית ההשקעות תמיר פישמן ציינו בסיכום השנה כי בעוד שהיו אפיקים "שנתנו ביצועים עודפים, כגון איגרות חוב במח"מ (משך חיים ממוצע) קצר וריבית משתנה, באפיק המנייתי, אחרי שהשנתיים האחרונות ניפחו את מכפילי החברות, הביאו עליית סביבת הריבית והחזרה לתמחור שפוי לירידות שערים חדות במרבית הסקטורים, למעט האנרגיה".

על כל פנים, נראה כי משטר העלאות הריבית אחראי ללא מעט מהנזקים שנגרמו למשקיעים. לפתע, הפיקדון בבנק נותן תשואה "נורמלית" בשיעור חד-ספרתי, לאחר למעלה מעשור שלקוחות קיבלו בו שברירי אחוזים. אך מהצד השני, האינפלציה עדיין גבוהה, כך שמי ש"נועל" את הכסף יראה אותו נשחק ריאלית ביחס למציאות. כלומר, המוצרים והשירותים עדיין מתייקרים מהר יותר ממה שהריבית מציעה.

כש-2023 בפתח, והמגמות המאקרו-כלכליות הגלובליות עדיין איתנו, ההערכות לקצב הצמיחה ולביצועי הבורסות מתכנסות לכך. בתי ההשקעות המובילים במשק מעריכים כי קצב הצמיחה בישראל יקטן בצורה משמעותית ביחס לשנה הקודמת, שער הדולר צפוי להערכתם לשמור על יציבות יחסית ומדדי המניות אמורים לטפס ביחס לשנה שחלפה, אם כי באופן מדוד יחסית.

הסביבה הבינלאומית הפכה לרגישה, גם ברמה הגיאופוליטית, והמלחמה בין רוסיה ואוקראינה טרם הוכרעה, כולל אזכור האופציה הבלתי נתפסת של שימוש בנשק גרעיני. אירופה עדיין מחפשת את הדרך להתמודד עם ניתוקה מהגז הרוסי, ומזרחה משם מתגברת המתיחות בין סין לטייוואן, שעלולה לערער את האזור כולו.

דני ירדני, סמנכ"ל ההשקעות של אלטשולר שחם, מציין כי "שנת 2023 נפתחת בשלב שבו נראה כי בזכות העלאות הריבית ניכרת התמתנות ברמת האינפלציה. אנו מעריכים כי במהלך השנה תהליך העלאות הריבית יגיע למיצוי, על רקע ההאטה העולמית והתכווצות הצמיחה. זוהי תוצאה מכבידה של מדיניות הריסון האגרסיבית, אך גם צעד הכרחי לצינון המחירים.

"כבר עתה ניכרת בארה"ב מגמה של ירידה במחירי הנדל"ן, וייתכן שנראה זאת גם בישראל בקרוב. קשה לצפות כיצד תתפתח השנה, אך הערכתנו כעת היא שכאשר האינפלציה תתקרב ליעד הבנק המרכזי, וכיוון הריבית יתברר - תחזור גם הוודאות והשווקים יחזרו לעלות".

להערכת האסטרטג הראשי של פסגות, אורי גרינפלד, בשנה הקרובה "נראה שהמטוטלת של הכלכלה העולמית תחל לנוע סוף סוף לצד השני. האינפלציה העולמית כבר מראה סימנים של התמתנות, והעלאות הריבית החדות של 2022 יוטמעו כנראה במלוא עוצמתן במהלך השנה, ויחזירו את האינפלציה לרמה 'נורמלית'". לדברי גרינפלד, "בצד הריאלי, נדמה שיהיה קשה לחמוק מהאטה גלובלית, אבל אנו מעריכים שבשילוב עם הירידה באינפלציה, אלו ישנו את הטון של הבנקים המרכזיים ברחבי העולם".

 

הבורסה בת"א תעלה פחות מארה"ב

גופי ההשקעות שנאותו לספק את תחזיותיהם לשנה הקרובה הם בתי ההשקעות אפסילון, פסגות, אלטשולר שחם, אנליסט, תמיר פישמן, מיטב ומגדל שוקי הון. כמו כן השתתפו במתן התחזיות בנק לאומי וחברת פעילים של בנק הפועלים, וחברת לידר שוקי הון.

בהתייחס לשוק המקומי, ההערכה הממוצעת של גופי ההשקעות הללו היא כי מדד ת"א-35 יעלה ב-6.6%. בטווח הגבוה, אפסילון, תמיר פישמן ופעילים אופטימיים בהערכתם כי יטפס 12%-13%, ולעומתם לאומי, מיטב ולידר שוקי הון צופים כי המדד יירד בכ-2% בסיכום השנה הקרובה.

בשנה המסתיימת מדד ת"א-35 הניב תשואה "סולידית" יחסית למדדי מניות בינלאומיים אחרים, כשירד "רק" בכ-10%.

באשר למדד המוביל בשוק האמריקאי, ה-S&P 500, הרי שהחזאים סבורים שהוא יטפס בכ-13% בסיכומה של 2023, עלייה כפולה כמעט מזו החזויה במדד התל אביבי. את השנה הנוכחית המדד מסיים (נכון ל-28.12) ברמה הנמוכה מ-3,800 נקודות, פער של 1,000 נקודות כמעט מרמתו בתום השנה הקודמת (4,766 נקודות).

הדולר לא ישמור על העוצמה שלו מול השקל

שער הדולר כיום נע סביב 3.54 שקלים, בתום שנה רבת תהפוכות. המפולת במניות הטכנולוגיה בוול סטריט נוטה להשפיע מיידית על עוצמת השקל. הסיבה היא זרם הדולרים של המשקיעים בטכנולוגיה בארץ, שהביא בעשור האחרון להתחזקות מתמדת של המטבע הישראלי, ומדיניות של רכישות מט"ח (בעיקר דולרים) על ידי בנק ישראל, במטרה להרגיע אותה.

את שנת 2022 התחלנו בשער דולר של 3.11 שקלים, ומאז הדולר התחזק ביחס לשקל בכ-14% עד סוף השנה. זהו דווקא אפיק השקעה חיובי, שהיכה את האפיקים המסורתיים בשנה הלא פשוטה הזו.

בתי ההשקעות נוטים להעריך שהשנה השקל יתחזק בהדרגה מול הדולר לאזור ה-3.37 שקלים בממוצע. מרבית ההערכות בלב הקונצנזוס הן ליחס של 3.4-3.45 שקלים לדולר, והגוף היחיד שמעריך שמעריך התחזקות משמעותית הוא בנק לאומי, עם תחזית של 3.18 שקלים לדולר.

הריבית תטפס עוד והצמיחה תהיה צנועה

ושוב בזווית המקומית, ההערכה הרווחת בקרב בתי ההשקעות היא כי ריבית בנק ישראל תעמוד בממוצע על 3.78%. שלושה מבתי ההשקעות צופים העלאות ריבית עד לרמה של 4% בסיכום 2023, ואחרים סבורים כי הריבית תנוע בטווח של 3.5%-3.75%.

בכל מקרה יתרחשו שתיים עד שלוש העלאות ריבית מרמתה כיום - 3.25%. למי שכבר שכח, עד פברואר השנה שיעור הריבית היה 0.1% בלבד, טרם החלה הדרמה בזירה המוניטרית העולמית.

וכמה יצמח המשק הישראלי? התחזית היא לשיעור צנוע של 2.5% בשנה הקרובה, לעומת נתון של מעל 6% בסיכום 2022. הערכות בתי ההשקעות נעות בין 2% באפסילון, בפסגות, באנליסט ובמיטב, ועד צמיחה של 3.4% שחוזה בנק לאומי.

ואם נחזור לסוגיה הבוערת של האינפלציה, כאן דווקא יש בשורה מסוימת. הנשאלים סבורים שקצב האינפלציה בישראל יעמוד השנה על 2.7% בממוצע, כמעט מחצית משיעורה ב-12 החודשים האחרונים (5.3%). רק גוף אחד סבור שהאינפלציה תנוע בטווח הגבוה של 3.5% בסיכום השנה.

סקטורים מומלצים: שבבים, תקשורת ומזון

ביקשנו מגופי ההשקעות לפרט מהם הסקטורים המומלצים לדעתם להשקעה בשנה הקרובה. התחום שזכה לפופולריות הגבוהה ביותר הוא תחום השבבים. בשנת 2022 התעורר מחסור חמור באספקת שבבים, ששיבש תעשיות שלמות, כמו למשל ייצור הרכב בעולם. אלטשולר שחם, אנליסט ותמיר פישמן (שמציין את תחום המוליכים למחצה) שמים את יהבם על שבבים כאחד הסקטורים שיבלטו לחיוב.

תחום הטכנולוגיה הרחב יותר זוכה לחיבה מצד פסגות ופעילים, ולא הרחק ממנו, גם תחום התקשורת מומלץ - על ידי לידר ומיטב.

ענף המזון זוכה להמלצה מאפסילון, למרות שהמניות בו נפגעו בשיעור חד בשנה החולפת, "אך חברות המזון ימשיכו ליהנות מביקושים חזקים גם בעת האטה בפעילות המשק. להערכתנו, החברות יצליחו לגלגל עלויות לצרכן באופן מלא", אומרים באפסילון, "וירידת מחירי חומרי הגלם והתובלה, שאנו עדים לה כעת, צפויה לסייע בעתיד לרווחיות החברות בענף".

עוד כתבות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב