המשכנתה לא תזוז: הפועלים יספוג את עליית הריבית הצפויה מחר

הבנק הודיע שכדי לסייע ללקוחותיו להתמודד עם העלייה בהחזרי המשכנתה, יספוג את עליית הריבית הבאה של בנק ישראל הצפויה להתפרסם מחר • גובה ההחזר החודשי במסלול הפריים לא יושפע מעליית הריבית • אילו לקוחות יהיו זכאים להטבה?

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים  הודיע הבוקר (א') שינסה לסייע ללקוחותיו להתמודד עם העלייה בהחזרי המשכנתה בעקבות העלאות הריבית של בנק ישראל, ולכן יספוג את עליית הריבית הבאה של בנק ישראל הצפויה להתפרסם מחר.

גובה ההחזר החודשי במסלול הפריים ללקוחות זכאים לא יושפע מעליית הריבית הזו וריבית הפריים תישאר עבורם בשיעור של 4.75% בשלב זה, מציינים בבנק. המהלך יתבצע רק אם אכן תעלה הריבית, וללא קשר לגובה עליית הריבית שתוכרז מחר.

מחיר למשתכן הופכת להימור פיננסי: ההנחות גדולות אך גם המשכנתאות | פרשנות
נראה שהציבור בארץ עדיין לא הפנים שתם עידן הכסף הזול בהלוואות | פרשנות
דיסקונט בתחתית: רווחי הבנקים בשיא, אז למה המניות שלהם צוללות? 

המהלך תקף למשך שנה למעל עשרת אלפים לקוחות בעלי משכנתה קיימת בבנק הכוללת מסלול פריים (ומתייחס אליו בלבד), העונים על כל הקריטריונים הבאים: ללקוחות קיים נכס אחד המשועבד לבנק בגין המשכנתה, שיעור המימון הוא מעל 60%, ההחזר החודשי נמוך מ-5,000 שקל (נכון לאפריל 2022, טרם החלו עליות הריביות האחרונות), ההחזר החודשי הכולל התייקר מאז אפריל בסכום של יותר מ-400 שקל בחודש, וההלוואה משולמת ללא פיגורים.

ללקוחות אלה השינוי יחול באופן אוטומטי והם יקבלו הודעה מהבנק בנושא.

בנובמבר הציע הפועלים ללקוחותיו להאריך את תקופת המשכנתה במסלול הפריים, ללא ייקור תנאי ההלוואה על מנת להקל עליהם נוכח העלאת ריבית בנק ישראל.

מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, מסר כי "קיבלנו החלטה להקפיא את עליית הריבית למעל עשרת אלפים לקוחות שלהערכתנו ספגו את ההתייקרויות הגבוהות ביותר בתקופה האחרונה. אנו קשובים לקשיי לקוחותינו וגאים להיות הראשונים במערכת הבנקאית היוצאים במהלך זה".

בבנק מבהירים כי אם יהיו העלאות ריבית נוספות עד סוף שנת 2023, מעבר לעליית ריבית זו, הן תחולנה על ההחזר החודשי. עוד מציינים כי אם במהלך תקופה זו תופחת הריבית במשק בשיעור העולה על שיעור הפחתת הריבית (על פי ההטבה), ההחזר החודשי יותאם להפחתה זו, וזאת על בסיס מנגנון הריבית הקבוע בהסכם ההלוואה.

בתום תקופת ההטבה, החל מיום 1.1.24, התשלומים החודשיים במסלול הלוואת הפריים יישאו את שיעורי ריבית הפריים כפי שיהיו החל מאותה עת, וזאת על פי הקבוע בחוזה ההלוואה.