הדולר סגר את הרבעון הגרוע שלו זה 12 שנה. למה דווקא מול השקל הוא מתחזק?

בשבועות האחרונים המטבע האמריקאי נחלש משמעותית מול רוב מקביליו בעולם - אבל מול השקל הוא דווקא מתחזק • הסיבות נעות מהניסיון של המוסדיים להתגונן מהיחלשות הדולר, ועד לירידות בשוק ההון המקומי • איך המגמה תשפיע על האינפלציה ולמה המומחים מעריכים שהיא לא תשנה את החלטת הריבית הקרובה?

חידת המט''ח: הדולר בעולם במגמת ירידה, למה דווקא מול השקל הוא מתחזק? / צילום: Shutterstock
חידת המט''ח: הדולר בעולם במגמת ירידה, למה דווקא מול השקל הוא מתחזק? / צילום: Shutterstock

אם מישהו היה צריך הוכחה שהכלכלה האמריקאית היא עדיין החזקה ביותר בעולם, הרי ש־2022 סיפקה לו את אותה. בנקים מרכזיים ברחבי העולם עקבו בדריכות אחר מוצא פיו של ג'רום פאול, יו"ר הפדרל ריזרב, באשר להעלאות הריבית והמלחמה באינפלציה הגואה. מי שנהנה מכך במשך מרבית השנה הוא הדולר האמריקאי, שהתחזק באופן רוחבי מול המטבעות בעולם, וכך כמובן גם מול השקל הישראלי, שביצר בשנים האחרונות את מעמדו כאחד המטבעות החזקים בעולם.

המפקח על הבנקים נגד הבנקים: הסתירו מידע מעסקים קטנים | בלעדי
בנק ישראל העלה את שיעור הריבית ב-0.5% - לרמה הגבוהה ביותר מאז 2008 

אותה עליית ריבית על הדולר, שהייתה מהירה יותר מהעלאות הריבית ברוב המדינות האחרות ונעשתה בחדות, יצרה פער ריביות בין ארה"ב למרבית העולם והפכה את הדולר למטבע עם תשואה גבוהה מאוד. כך, הדולר סוגר את 2022 עם התחזקות מול מרבית המטבעות בעולם: מול האירו התחזק הדולר בשנה החולפת בכ־6%, מול הליש"ט הבריטי ב־11% ומול היין היפני כמעט ב־13.5%.

אולם בחודשיים האחרונים חל שינוי במגמה הזו, והמטבע האמריקני החל להיחלש מול מרבית מקביליו בעולם, אך לא מול השקל. בעוד שבדצמבר איבד הדולר כ־2% מול האירו, 3% מול היין, ו־1.5% מול הליש"ט - מול השקל הוא דווקא התחזק בכמעט 4%. למעשה, את 2022 התחיל המטבע האמריקאי בשער של 3.11 שקלים, אך מאז הוא התחזק בכ־13% והגיע ביום ראשון בבוקר ליותר מ־3.5 שקלים.

השפל של הדולר ברבעון האחרון של 2022

לפי בלומברג, בחודשים ספטמבר-דצמבר הדולר רשם את הרבעון הגרוע ביותר שלו מול סל המטבעות (מדד הדולר, DXY) מאז 2010 עם ירידה של 8% מהשיא בספטמבר האחרון. למרות זאת, המטבע האמריקאי עלה ביותר מ־6% מאז סוף 2021 - השנה הטובה ביותר מאז 2015.

"התרחבות פער הריביות מוצתה, לאור התקרבות מועד סיום העלאת הריבית בארה"ב, ולכן אינה תומכת בהמשך התחזקות הדולר", מסבירים במחלקת מאקרו כלכלה בבנק דיסקונט. "הריבית הדולרית תרד מהר יותר מאשר הריבית במדינות מפותחות אחרות, תהליך שמגולם ברובו בשווקים ותמך בהיחלשות הדולר בחודשיים האחרונים".

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בבנק לאומי, מציין כי הדולר הוא באמת אחד המטבעות החלשים ביותר כיום. זאת אחרי תקופה ארוכה שהיה חזק מאוד, וכשבתחילת הדרך הוא נתפס כמטבע מקלט וסיפק למשקיעים ריבית גבוהה שרק הלכה ועלתה. "הציפייה היא שהריבית בארה"ב תפסיק לעלות השנה והמשקיעים חושבים שאולי היא אף תרד כבר ב־2023 ברמה מסוימת. ישנו פער בין מה שהפד צופה למה שהשוק צופה וזו קרקע פורייה לאי ודאות ולתנודתיות בתהליך הגישור על הפערים האלו, תהליך שיכול לקרות ברבעון הראשון או השני. בסיטואציה הזו מטבעות אחרים שתהליך ההידוק בהם התחיל מאוחר יותר, כמו האירו והשטרלינג, זוכים לרוח גבית ובסביבת נזילות נמוכה יחסית של חודש דצמבר המגמות האלה מועצמות", אומר לוי.

גם מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, אומר כי אחרי ההתחזקות של הדולר ב-2022, הרבה גופים מעריכים שהדולר ייחלש בשנה שזה אך החלה. להערכתו, ייתכן שההיחלשות הנוכחית נובעת מניסיון של משקיעים להיכנס לפוזיציות על המטבע האמריקאי.

עוד מוקדם להספיד את הדולר

באשר לשנה הקרובה, בלאומי מעריכים כי יתכן שהתיקון מול המטבעות באירופה היה מהיר מדי. "אם נסתכל על הדולר מול מטבעות ספציפיים, התחזיות של השבועות האחרונים מלמדים שיכול להיות שההתחזקות של אירו והשטרלינג מול הדולר הייתה קצת מוגזמת", אומר לוי. "הציפייה מאותן תחזיות היא שרק בסוף 2023 נגיע לרמות אליהן הגענו כיום, וציפיות אלה נתמכות על ידי הזווית המאקרו כלכלית לפיה באירופה יש סביבה כלכלית מאוד מאתגרת שחלק מהכלכלנים כבר טוענים שהיא במיתון וחלק מעריכים שהמיתון יגיע בטווח קצר מאוד".

לכן, להערכתו, הדולר לא יהפוך שוב למטבע חזק, אבל יכול להיות שהפיחות החד שהוא חווה בחודש האחרון היה קצת מוקדם ביחס לתנאים המאקרו כלכליים הנוכחיים, ונראה תיקון בזמן הקרוב. "לקראת השנה הבאה, צריך לבחון כל מקרה לגופו ויש מטבעות כמו היין היפני שם היה שינוי מגמה, כשהיין הוא המטבע שהתחזק במידה הרבה ביותר מול הדולר בתקופה האחרונה".

בדיסקונט מסבירים כי מוקדם להספיד את הדולר, לאור אי הוודאות הגבוהה הצפויה להימשך בחודשים הקרובים ותפקידו של הדולר כמקלט מהאינפלציה. "אירועים כמו חששות מהחרפת הפגיעה הכלכלית בעולם, סימנים לעלייה מחודשת באינפלציה ועוד, יובילו להתחזקות הדולר ולהפך", הם טוענים.

באשר לשקל, הוא כאמור פועל הפוך מהמטבעות האחרים, גם כאשר הדולר נחלש. הפיחות במטבע המקומי נעשה גם מול מטבעות אחרים כמו האירו והשטרלינג, שהגיעו לשערי חליפין שלא נראו זמן רב אל מול השקל. זאת לאחר שבמשך מרבית השנה השקל היה מטבע יציב יחסית ושמר על ערכו.

"מה שמשפיע בטווח הקצר על השקל הם בעיקר שוקי המניות הגלובליים שירדו בשבוע־שבועיים האחרונים בעיקר אחרי החלטת הריבית וציפיות שהסביבה המוניטרית תישאר מהודקת לאורך זמן רב יותר", מסביר לוי. הוא מתייחס לכך שהגופים המוסדיים הישראליים, שמרבית ההשקעות שלהם כבר נעשות כיום בחו"ל ומתבצעות בדולרים, מגדרים את ההשקעות שלהם, וכאשר שוקי המניות יורדים, הם רוכשים דולרים כדי לשמור על ערכן, ובכך תורמים לפיחות בשקל.

לשאלה עד כמה ניתן לייחס את היחלשות השקל להתגברות חששות המשקיעים הזרים משינוי המדיניות הצפוי של הממשלה הקרובה, שפריר מציין כי מצד אחד אין ספק כי היחלשות השקל בחודש האחרון בולטת לשלילה בהשוואה גלובלית, וכך גם התנהגות שוק המניות המקומי. יחד עם זאת, בהחלט ניתן לייחס חלק מהיחלשות המטבע המקומי גם לירידות בשווקים הפיננסיים.

שפריר מוסיף כי "בניגוד לירידה החדה (בהשוואה גלובלית) בשער השקל ובשוק המניות המקומי, שווקים אחרים אינם מצביעים על הרעה בסנטימנט הכלכלי כלפי ישראל - לדוג' תלילות העקום הממשלתי השקלי בישראל (10-30 שנה) ירדה בחדות מאז תוצאות הבחירות, ותוספת התשואה הנדרשת בעבור אגרות חוב דולריות שמדינת ישראל הנפיקה בחו"ל ירדה בחודש האחרון בהשוואה לאגרת החוב האמריקאית המקבילה".

אילו השלכות עשויות לכך על האינפלציה? לדברי לוי "תיסוף השקל הוא גורם שמדכא אינפלציה, ופיחות השקל מעודד אינפלציה. בינתיים הפיחות בשקל מוגבל מאוד ביחס לסל המטבעות, ולכן הלחצים האינפלציוניים שהוא מייצר מוגבלים. אם השקל ישוב להתחזק, סביר להניח שיהיו לכך השפעות מדכאות על האינפלציה. אותו פיחות אמנם נכלל בשיקולים של בנק ישראל לקראת העלאת הריבית שצפויה ביום שני השבוע, אבל השינוי בשער החליפין לא מפתיע ולא דרמטי מספיק כדי לשנות החלטות מאקרו כלכליות שנובעות מתמונת האינפלציה. הפיחות אולי תמך במידה מסוימת באינפלציה, אבל בהחלט לא היה הגורם העיקרי לה ויש גורמים יותר משמעותיים שתמכו בעלייה בסביבת האינפלציה ואליהם בנק ישראל התייחס יותר כמו שוק העבודה, התמונה המאקרו כלכלית, המגמות בעולם וכן הלאה".

התחזיות: השקל יתחזק בטווח הארוך השנה

בתי ההשקעות נוטים להעריך שהשנה השקל יתחזק בהדרגה מול הדולר לאזור ה־3.37 שקלים בממוצע. מרבית ההערכות בלב הקונצנזוס הן ליחס של 3.4־3.45 שקלים לדולר, ובנק לאומי מעריך שהשער הממוצע של הדולר מול השקל ב-12 החודשים הקרובים יהיה בטווח שבין 3.4-3.5 שקלים לדולר. לוי מסביר אילו תהליכים צפויים להשפיע על שער הדולר מול השקל בהמשך. "בשנת 2023 הכוחות הבסיסיים של עודף בחשבון השוטף ותנועות הון שנכנסות לישראל צפוי להימשך ולתמוך בתיסוף של השקל", הוא מעריך. "מנגד, הירידות במניות שהיו הכוח העיקרי שהכביד עליו בשנת 2022, צפויים להימשך זמנית. בתוך זה צריך לקחת בחשבון את בנק ישראל שיכול לנהל את השוק עם הרבה גמישות וכלים שיש לו בארגז. הוא יכול להוריד או להעלות את שער השקל בכלים שיש לו".

בדיסקונט מסבירים גם הם כי הקורלציה השלילית של הדולר עם שוק המניות התחזקה, והוא מתפקד כמכשיר גידור מפני ירידות בשוקי המניות. לפיכך, המשך אי הוודאות לאור חששות ממיתון גלובלי ותנודות בשוקי המניות בעולם במחצית הראשונה של 2023 ישפיעו על שער הדולר להערכתם, כשירידות בשוקי ההון יתמכו בהתחזקות הדולר בעולם, ולהפך.

שפריר מתייחס גם להשפעות הפוליטיות על המטבע המקומי. "מחד, המשך כוחות מבניים תומכים בשקל חזק בטווח הארוך, מאידך, התנהגות השווקים תשפיע בעיקר בטווח הקצר. לגבי מדיניות הממשלה - אם צעדיה יובילו ליציאה מהותית של המשקיעים הזרים מישראל, הדבר יוביל להיחלשות השקל. אבל בתרחיש בו נתניהו יקדם את השלום עם סעודיה (עפ"י הכתבים הפוליטיים הנושא נמצא בסדר עדיפות גבוה מאוד) - הדבר יחזק את הגורמים המבניים התומכים בשקל חזק".