גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחסור במכוניות חשמליות משבש את כל מה שהכירו בענף הרכב

למרות הביקוש הגבוה לכלי רכב חשמליים, מבחר הדגמים בעולם עדיין מצומצם יחסית וזמני ההמתנה ארוכים למדי ● מצב זה מוביל לקוחות רבים לנדוד בין מותגים, ולא להיות שבויים בקסם של אחד ● "השיקול העיקרי של הלקוחות בפלח החשמלי הוא פשוט למצוא רכב", אומרים גורמים בענף

השקת KIA EV6 בתערוכת הרכב בלוס אנג'לס
השקת KIA EV6 בתערוכת הרכב בלוס אנג'לס

כשעוד ועוד יצרנים מצטרפים לשוק הרכב החשמלי ומשיקים מכוניות חשמליות, הם מגלים מאפיין חשוב אצל הלקוחות, שייתכן שלא היה קיים בעבר: הם פחות נאמנים למותג ספציפי ומוכנים לנסות מותגים חדשים.

על פי מחקר של אתר אדמונדס, המפרסם סקירות ומחקרים בשוק הרכב העולמי, כמעט 80% מהאנשים שקנו את הדגם EV6 החשמלי של קיה מתחילת השנה, עשו זאת במסגרת טרייד אין של רכב שאינו מתוצרת קיה. עוד עולה מהמחקר: יותר משני שליש מהאנשים שקנו SUV חשמלי של פורד מהדגם מוסטנג מאך-E עשו זאת במסגרת טרייד אין על מכוניות שאינן תוצרת פורד.

התובנות האלה מדגישות את גודל ההימור של יצרני רכב ותיקים וסטרטאפים המתחרים על לקוחות חדשים בשוק מכוניות חשמליות, שכיום טסלה היא החברה הדומיננטית בו. כשהיצע המכוניות החשמליות קטן באופן משמעותי, הלקוחות פחות נאמנים למותג אחד, ופתוחים לרכוש אחרים.

"הרוכשים מתנסים במותגים חדשים"

בחודשים האחרונים המניה של טסלה ירדה בחדות, ומתחילה השנה רשמה צניחה של 68% בסך הכול. למעשה, מדובר בשנה הגרועה ביותר שחוותה יצרנית הרכב החשמלי הפופולרית. ואם לא די בכך, גם הדימוי של המותג נפגע בקרב הלקוחות, על פי סקרים שונים שנערכו במהלך השנה.

במקביל, הביקוש לדגמים החשמליים נותר גבוה ואף גבר ביחס לשנים קודמות, ועבור חלק מהדגמים יש רשימות המתנה ארוכות המתפרסות שנה קדימה. מצב זה האיץ את המאמץ של חברות רבות להשיק דגמים חשמליים חדשים כמה שיותר מהר, על מנת למצב את עצמן בשוק, בנוסף למגבלות הרגולטוריות המחמירות מעת לעת (למשל, תקנות פליטת פחמן).

"אנחנו רואים עסקאות טרייד אין מכל מיני סוגים", אמר בו בקמן, נשיא החברה Galpin Motors מלוס אנג'לס, בעלת סוכנויות הרכב הגדולות ביותר של פורד בארה"ב. "החל מ־BMW ועד מכוניות קטנות לעיר, אפילו כמה טנדרים".

דאג בטס, מנהל מחלקת רכב בחברת המחקר J.D Power, סבור ש"ליצרני הרכב נוצר חלון הזדמנויות ייחודי ומוגבל למדי למשוך את הלקוחות שמעוניינים לרכוש כלי רכב חשמליים, ולהניע אותם ממותג אחד לאחד". לדבריו: "למרות שדגמים חשמליים רבים הגיעו לארה"ב, המבחר עדיין קטן, וזה לא מותיר לרוכשי מכוניות חשמליות ברירה אלא להתנסות במותגים חדשים.

"מדובר במצב די חריג בשוק הרכב. כיום ישנם 53 דגמים של מכוניות חשמליות שיצאו לשוק או צפויים לצאת בקרוב. לעומת זאת, 625 דגמים של מכוניות נמכרו בארה"ב בסך הכל ב־2022".

"העדיפות של הלקוחות היא למצוא רכב חשמלי"

בעבר, יצרני הרכב סמכו על נאמנות הצרכנים, וכך קיוו שנתח השוק שלהם ישאר גבוה. ואכן, על פי חברת המחקר S&P Global Mobility, בממוצע, כ־50% מהלקוחות שיש ברשותם מותג רכב מסוים, חזרו לקנות מכוניות חדשות של אותה חברה.

על מנת להגדיל מכירות, היצרנים מנסים למשוך קהל לקוחות חדש. לעיתים, הם משקיעים מאמצים רבים בפיתוח דגמים אותם הם מכנים "דגמי התנחלות בלבבות". כלומר, דגמים שנועדו להגיע ללקוחות שנאמנים למותג אחר. לדוגמה, כשפורד השיקה לשוק את ה־SUV ברונקו בשנה שעברה, סוכנויות רכב רבות ראו בלקוחות שנאמנים למותג ג'יפ, יעד פוטנציאלי.

דוגמה נוספת היא ג'נרל מוטורס. החברה מתכננת להשיק מספר דגמים חשמליים חדשים, ומקווה כך למשוך לקוחות חדשים כדי להגדיל את נתח השוק שלה. לדברי מנהלים ביצרנית הרכב האמריקאית, הצפייה היא שכניסת דגמים חשמליים חדשים תגדיל את הפופולריות של ג'נרל מוטורס באזורים בהם יש ביקוש גבוה למכוניות חשמליות, אך המותגים של ג'נרל מוטורס פחות זוכים להצלחה.

"במידה רבה, הלקוחות מוכנים להרחיב את החיפושים שלהם בגלל שיש היצע נמוך בכל תעשיית הרכב העולמית", אמר סטיב מחורוס, מנהל השיווק של שברולט. "השיקול הראשון של רוכש מכונית מסורתי נוטה להיות המחיר, ואחר כך היצרן והדגם. לעומת זאת, השיקול העיקרי של רוכשי מכוניות חשמליות הוא פשוט למצוא אחת. זה משנה את המשחק באופן די משמעותי".

רצה לרכוש פולקסווגן, והתפשר על יונדאי

לאחרונה, ג'ייסון קינט התקשה למצוא מכונית חשמלית לטעמו כשרצה להחליף את השברולט וולט ההיברידית שלו, שרכש לפני כעשור.

קינט, המנהל ארגון מסחר בתקשורת שבסיסו בניו יורק, רצה לרכוש ID.4 של פולקסווגן - מותג שהוא כבר התנסה בו בעבר - או קיה EV6, לאחר שקרא עליה ביקורות טובות. אבל הוא התקשה למצוא מכונית זמינה משני הדגמים. לבסוף, הוא התפשר וקנה יונדאי איוניק 5 לאחר שסוכן רכב הודיע לו שיש לו אחת זמינה במלאי.

"כמובן שעוד נותרה לי חיבה לפולקסווגן, אבל היונדאי שבתה את ליבי. אני מת עליה", סיפר. "אני בהחלט עשוי לרכוש בעתיד רכב נוסף מתוצרת יונדאי אם אהיה מרוצה מהנוכחי".

נאמנות מתגבשת למותג החשמלי החדש

חברות חדשות של מכוניות חשמליות, כמו ריביאן, Lucid Group ו־Fisker, מנסות לנצל את המוכנות של הלקוחות לנטוש את המותגים אליהם הם היו נאמנים לאורך השנים, כדי לנסות משהו חדש.

מנכ"ל ריביאן ר. ג'. סקרינג' אמר בחודש שעבר שלכמחצית מהאנשים שרכשו את הטנדר של החברה מדגם R1T מעולם לא היה טנדר לפני כן. "חלקם רכשו בעיקר מכוניות קטנות, מכוניות סטיישן ואפילו מיניוואנים", ציין.

על פי מחקר של J.D. Power, כשחברות מצליחות לשכנע לקוחות חדשים לרכוש את הדגמים שלהן ולוותר על הנאמנות למותג הישן, כך גדלים סיכוייהן לגרום לאותם לקוחות לרכוש מהן שוב בעתיד. ואכן, על פי אותו מחקר, 64% מהאנשים שהייתה בבעלותם מכונית חשמלית וקנו דגם חדש - רכשו אותו מאותו מותג, זאת בהשוואה לממוצע של 50% בתעשייה כולה.

לדברי סמנכ"ל השיווק בארה"ב של קיה, ראסל ווייג'ר, "אלה חדשות טובות. עוד שנתיים או שלוש החברה תשיק לשוק SUV גדול יותר עם שלוש שורות מושבים, ואנו מצפים שחלק מהלקוחות הנוכחיים שלנו יעברו לדגם הזה. ככה ניתן לשמור עליהם נאמנים גם בעתיד."

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסכים ירוקים בוול סטריט: נאסד"ק עולה באחוז וחצי

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר