האם בימי אולמרט עמדו המלגות לאברכים על יותר מאלף שקלים בחודש?

עמיחי שיקלי נשאל על הכפלת קצבאות האברכים, ענה עם נתון אחר, וגם הוא בעייתי • המשרוקית של גלובס

עמיחי שיקלי / צילום: רמי זרנגר
עמיחי שיקלי / צילום: רמי זרנגר

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

הרבה זמן לקח להקים את הממשלה שהחלה לפעול בימים האחרונים. בזמן שחלף עד להקמתה נשאלו רבים מהמיועדים לקחת בה חלק על דרישות המפלגות החרדיות במו"מ. גם השר כיום עמיחי שיקלי נשאל אז על הכוונה להכפיל את קצבאת האברכים, נתון שעל פי דיווחים בתקשורת יעלה אותה לכ־1,300 שקלים בחודש, והוא השיב: "אני לא מפחד מזה. אגב, עשיתי קצת שיעורי בית ובממשלת אולמרט זה גם היה מעל אלף שקל המלגה הזאת, זאת אומרת (שזה) כבר היה בעבר". האמנם החרדים כבר נהנו בעבר מהטבה דומה, דווקא מממשלת שמאל־מרכז, וכעת מי שנזעקים על כך עושים זאת מטעמים אחרים? בדקנו.

פנינו לאגף מוסדות תורניים במשרד החינוך, שהוא הגוף האחראי על קצבאות האברכים מאז 2004. הנתונים שקיבלנו מהם היו ברורים: בין 2006, אז החלה לכהן ממשלת אולמרט, ל־2008 עלתה קצבת אברך מ־642 שקל בחודש ל־720 שקל בחודש. ב־2009, שרובה המוחלט כבר היה תחת ממשלתו של נתניהו, הקצבה הגיעה ל־869 שקל בחודש, והשיא שלה עד היום נרשם ב־2011, אז עמדה על 879 שקלים. כלומר, אין נתון של "מעל אלף שקל" לקצבה, לא בימי אולמרט וגם לא אחריו. שוחחנו בעניין גם עם ד"ר גלעד מלאך מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, שהסביר לנו כי בבדיקה השוואתית היסטורית ניתן להצביע על שני פקטורים המשפיעים על סכום הקצבה: הראשון, הגורם לתנודות קטנות יחסית, הוא שהתקציב נקבע כסכום כולל והוא מחולק לפי מספר האברכים בפועל (שלרוב גדל בכל שנה). השני והמשמעותי יותר הוא אם החרדים חברים או לא בקואליציה. ואכן, קל לראות כי בהמשך, כשנתניהו הקים ממשלה עם לפיד הקצבאות ירדו, ולאחר מכן שוב עלו.

אז למה התכוון שיקלי? פנינו אליו עם הנתונים והוא הסביר כי (הסוגריים במקור) לצד הקצבה שאותה בדקנו "לצד אותה תמיכה, הונהג סעיף תקציבי מיוחד במשרד החינוך (לשעבר - בתקציב משרד הדתות), שקבע תוספת גמלת הכנסה ייעודית לאברכים מעוטי יכולת. התוספת הזו לא נקבעה בחוק הבטחת הכנסה התשמ"א־1981. כלומר, היא לא הייתה 'הבטחת הכנסה' אלא השלמה למלגת האברכים. מסיבה זו, אגב, היא בוטלה על ידי 'בג"ץ יקותיאלי' ב־2010, בשל העובדה שהפלתה לטובה אברכים על פני סטודנטים… תוספת הגמלה לא ניתנה אמנם לכל אברך, אך בתקופת ממשלת אולמרט נהנו ממנה בכל שנה למעלה מ־10,000 אברכים… (כיום רק כ־1% מציבור האברכים זכאי לגמלת ההכנסה). בדבריי בתכנית 'פגוש את העיתונות' אמרתי כי בתקופת אולמרט שיעור המלגה לאברכים עמד על למעלה מאלף שקלים. נתון זה, שנאמר במסגרת דיון דינמי, ביטא סטנדרט נפוץ שהיה נחלת חלק נרחב מציבור האברכים באותה תקופה. בשורה התחתונה - התמיכה הממשלתית בציבור האברכים באותה תקופה כללה רכיב משמעותי בדמות תוספת הכנסה ייעודית לאברכים, הגם שהיה מן הראוי לסייג נתון זה בהתאם להתפלגות בשיעורי הזכאות". כלומר, שיקלי נשאל על הכפלת קצבאות האברכים, ובלהט הדיון התבלבל ודיבר על גמלה מסוימת (ובפועל אמר "מלגה").

האם ההסבר הזה מדויק יותר? כן, אבל עדיין בעייתי. אכן ישנה גמלת הבטחת הכנסה לאברכים שהגיעה ב־2008, אחת משנות ממשלת אולמרט, ל־1,040 שקל בחודש (מאז 2010 זה הסכום הקבוע של הגמלה). אלא שרוב האברכים אינם זכאים לגמלה הזאת, שגובהה המשיך להיות זהה גם בממשלות שבהן החרדים לא נכללו. שיקלי צודק בכך שעד שנת 2010 - תקופה שגם ממשלת אולמרט נכללת בה - שיעור האברכים שהיה זכאי לגמלה עמד על 20%, ומאז, בעקבות שינויים שנעשו על רקע עתירה לבג"ץ בעניין, רק כ־1% מהאברכים זכאים לה.

בשורה התחתונה: דבריו של שיקלי לא נכונים ברובם. גובה קצבת האברכים עליה נשאל לא הגיע מעולם לאלף שקל ובשיאו, תחת ממשלת נתניהו, הגיע ל־879 שקל. יש גמלת הבטחת הכנסה לאברכים שעומדת כיום - וגם בחלק מתקופת אולמרט - על 1,040 שקל בחודש. עד 2010 היו זכאים לה כ־20% מהאברכים, וכיום ניתנת לכ־1% בלבד.

תחקיר: טלאור שמש

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: עמיחי שיקלי
מפלגה: הליכוד
תוכנית: פגוש את העיתונות, קשת 12
תאריך: 12.11.22
ציטוט: "בממשלת אולמרט (מלגה לאברכים) עמדה על מעל אלף שקל, זה כבר היה בעבר"
ציון: לא נכון ברובו

המשא ומתן הקואליציוני מעלה סוגיות רבות לדיון הציבורי בהקשר דת ומדינה, ביניהן הכוונה להכפיל את קצבאות האברכים ותלמידי הישיבות. כשנשאל ח"כ עמיחי שיקלי על ידי בן כספית ועמית סגל ב "פגוש את העיתונות" (12.11.22) אם הוא חי בשלום עם העלאת שכר לומדי התורה, הוא ענה: "אני לא מפחד מזה. אגב, עשיתי קצת שיעורי בית ובממשלת אולמרט זה גם היה מעל 1000 שקל המלגה הזאת, זאת אומרת (שזה) כבר היה בעבר. זה לא מה שמטריד אותי".

פנינו לח"כ שיקלי כדי להבין מהיכן למד את הנתון הזה והוא הפנה אותנו לדוד דרוק מדיירקט פולס שלטענתו סיפק לו את המידע, אך מצידו של דרוק לא התקבל מענה למרות פניות חוזרות של המשרוקית.

החל משנת 2004, הגוף הממשלתי האחראי על קצבאות האברכים הוא אגף מוסדות תורניים במשרד החינוך. פנינו אליהם על מנת לקבל נתונים על גובה הקצבה לאורך השנים והם מצידם שלחו לנו את כל הנתונים מאז שנת 2003. ממשלת אולמרט כיהנה בין מאי 2006 למרץ 2009, כאשר בשנים האלה הקצבה אמנם עלתה מ-642 ל-869 שקלים בחודש, אך לא הגיעה ל-1000 שקלים המדוברים שטען שיקלי. למעשה, הסכום הגבוה ביותר מאז 2003 היה 880 שקל בשנת 2011, כשנתניהו היה בשלטון. נציין, כפי שכתבנו בבדיקה קודמת של המשרוקית, שבנוסף למלגה שנותנת המדינה, האברכים ותלמידי הישיבות מקבלים גם סיוע חודשי ממוסד הלימודים עצמו שמגיע מתרומות ודומה בסכומו לגובה בקצבה.

שוחחנו עם ד"ר גלעד מלאך, ראש תכנית התכנית לחרדים בישראל במכון הישראלי לדמוקרטיה, כדי להבין מה משפיע על ההפרשים, לעיתים בשקלים בודדים, בין גובה הקצבאות בכל שנה. מלאך הסביר כי ישנם 2 פקטורים המשפיעים על הסכום פר אברך. הראשון, הגורם לתנודות קטנות יחסית, הוא שתקציב מלגת אברכים נקבע כסכום כולל והוא מחולק לפי מספר האברכים בפועל (שלרוב גדל בכל שנה) וזוהי שחיקה טבעית של גובה הקצבה. השני והמשמעותי יותר הוא אם החרדים חברים או לא בקואליציה. כך לדבריו, בשנים 2003-4 בהן החרדים היו באופוזיציה הקצבה הייתה נמוכה יחסית. בשנים 2005-6 אמנם הם לא נכנסו לממשלה אך תמכו בה מבחוץ ולכן הקצבה עלתה ובשנת 2007 ש"ס חזרה לקואליציה (ממשלת אולמרט) ולכן נראתה עליה נוספת. בשנת 2009 גם ש"ס וגם יהדות התורה חברו לנתניהו ואז הייתה עליה נוספת עד שיא של 880 ש"ח לאברך. לעומת זאת, בשנת 2013-2014, החרדים היו באופוזיציה ואז היה קיצוץ בגובה הקצבה ל-477 ש"ח. מאז 2015, אז חזרו החרדים לקואליציה, הקצבה שוב צמחה לסכום כמעט כפול -863 שקלים ומאז נשחקה באופן טבעי בכמה שקלים או עשרות שקלים בכל שנה. בשנת 2022 עמדה הקצבה על 662 שקלים לאברך.

לאחר פניה נוספת אל ח"כ שיקלי לאור הממצאים שמצאנו, הוא חזר אלינו והבהיר כי "לצד אותה תמיכה, הונהג סעיף תקציבי מיוחד במשרד החינוך (לשעבר - בתקציב משרד הדתות), שקבע תוספת גמלת הכנסה ייעודית לאברכים מעוטי יכולת. התוספת הזו לא נקבעה בחוק הבטחת הכנסה התשמ"א-1981. כלומר, היא לא הייתה 'הבטחת הכנסה' אלא השלמה למלגת האברכים. מסיבה זו, אגב, היא בוטלה על ידי 'בג"ץ יקותיאלי' ב-2010, בשל העובדה שהפלתה לטובה אברכים על פני סטודנטים… תוספת הגמלה לא ניתנה אמנם לכל אברך, אך בתקופת ממשלת אולמרט נהנו ממנה בכל שנה למעלה מ-10,000 אברכים… (כיום רק כ-1% מציבור האברכים זכאי לגמלת ההכנסה)". עוד ביקש להוסיף: "בדבריי בתכנית 'פגוש את העיתונות' אמרתי כי בתקופת אולמרט שיעור המלגה לאברכים עמד על למעלה מאלף שקלים. נתון זה, שנאמר במסגרת דיון דינמי, ביטא סטנדרט נפוץ שהיה נחלת חלק נרחב מציבור האברכים באותה תקופה. בשורה התחתונה - התמיכה הממשלתית בציבור האברכים באותה תקופה כללה רכיב משמעותי בדמות תוספת הכנסה ייעודית לאברכים, הגם שהיה מן הראוי לסייג נתון זה בהתאם להתפלגות בשיעורי הזכאות".

אכן, ישנה קצבה הבטחת הכנסה לאברכים שעומדת על 1040 ש"ח כבר משנת 2010 (פרט לשנת 2015 אז לא שולמה, אך חזרו לשלם בשנת 2016), אך היו שנים בהן גובה הגמלה היה גבוה יותר, כך למשל בשנת 2002 עמד גובה הגמלה על 1223 ש"ח בחודש. לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, החל משנת 1982, במסגרת חוקי התקציב, משולמת גמלת הבטחת הכנסה כסיוע לאברכים בעלי משפחות ומיעוטי יכולת, זאת על אף האמור בחוק הבטחת הכנסה שנכנס לתוקף באותה שנה ושקבע באופן מפורש שאברכי כוללים (כמו גם סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה) אינם זכאים לתשלומי הבטחת הכנסה.

לא כל אברך זכאי לגמלה זאת, אך רק אלה העומדים  בקריטריונים ספציפיים של הביטוח הלאומי. הקצבה אכן נידונה ב"בג"ץ יקותיאלי", שם נקבע לגבי הסעיף התקציבי ממנו משולמת הבטחת הכנסה לאברכים כי "אין הוא יכול להמשיך ולהיכלל - לפחות לא במתכונתו הנוכחית - בחוקי תקציב עתידיים". כאמור, מאז ועד היום נערכו שינויים שמאפשרים לשלם הבטחת הכנסה לאברכים. חשוב לציין כי גמלה זו שולמה לאברכים הרבה לפני ממשלת אולמרט, גם בממשלת ביבי הראשונה, והמשיכה גם אחריו, למעט שנת 2015. עם זאת, יש צדק בדבריו של שיקלי שכן כיום  זכאים לקצבה כ-1% מציבור האברכים ואילו לאורך השנים, עד שנת 2010, שיעור הזכאים עמד על כ-20%.

לסיכום, גובה קצבת אברך, המשולמת לכל האברכים מעצם היותם כאלה, עמד בממשלת אולמרט על 868 ש"ח לאברך. למעשה, מעולם גובה הקצבה הזו לא עלה על 1000 ש"ח. קצבה המשולמת לאברכים ועומדת כבר משנת 2010 על 1040 ש"ח היא גמלת הבטחת הכנסה, אותה קיבלו עד שנת 2010 כ-20% מהאברכים וכיום, בעקבות שינוי קריטריונים לפני מספר שנים, רק 1% זכאים לה. לכן דבריו של שיקלי לא נכונים ברובם.