גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הריבית הפכה את הקרנות הכספיות ללהיט, ועכשיו הן מעלות את דמי הניהול

הקרנות הכספיות הפכו ללהיט בעקבות עליית הריבית וגייסו עשרות מיליארדי שקלים בשנה החולפת ● כעת מנצלים מנהליהן של עשרות קרנות את המומנטום לייקור דמי הניהול באופן שיגדיל את הכנסותיהם בכ-100 מיליון שקל ● זאת לאחר שנה חלשה שבה איבדה תעשיית הקרנות המקומית כ-30 מיליארד שקל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ההתייקרות שמרגיש הצרכן הישראלי בכיסו בחודשים האחרונים, החל מהחזרי ההלוואות, דרך מוצרי המזון ועד לתעריפי החשמל והמים, לא פוסחת גם על שוק ההון. בתחילת השבוע ייקרו מנהלי קרנות הנאמנות המקומיות את דמי הניהול שהן גובות מהמשקיעים בעשרות קרנות, בהן גם קרנות שהשיגו תשואה שלילית, כלומר למרות שהלקוחות הפסידו כסף וההכנסות התכווצו, הקרנות לא מוותרות על ההכנסות שלהן.

איפה לשים את הכסף ב-2023? זו התחזית של עשרה בתי השקעות
מתי הריבית תרד? זה מה שבאמת חושבים בבנקים | תחזיות 2023
נזיל ומגן מאינפלציה: המוצר הפיננסי שהפך ללהיט וגייס בדצמבר 6 מיליארד שקל 

מדובר בקרנות נאמנות המשתייכות לכל הסוגים, החל מקרנות כספיות שהפכו ללהיט השנה ושמתחרות בפיקדונות של הבנקים, ונהנו מעליית הריבית של בנק ישראל, ועד לקרנות אקטיביות המשקיעות באג"ח ובמניות.

בקרנות הכספיות דמי הניהול הם הנמוכים ביותר, אך בחלק מהקרנות הללו שיעור הזינוק בדמי הניהול הוא גם הגבוה ביותר, ומגיע גם למאות אחוזים. כך למשל, בהראל העלו את דמי הניהול בקרן הכספית מ-0.02% ל-0.1%. באנליסט העלו את דמי הניהול מ-0.03% ל-0.14%. עם זאת, אלו עדיין דמי ניהול מהנמוכים ביותר בתעשייה.

 

מנגד, במור כספית לדוגמה, שהחלה מדמי ניהול גבוהים יחסית, עלו דמי הניהול מ-0.14% ל-0.19%. גם בקסם העלו מחירים בלא מעט קרנות, לאחר שלפני כשנה יצאו במהלך שיווקי שבו הציעו עשרות קרנות ללא דמי ניהול כלל.

העלייה הזו נעשתה כאמור גם בקרנות אקטיביות מסורתיות, שם דמי הניהול מראש היו גבוהים יותר, בשל הצורך בניהול הדוק יותר של השקעות על מנת להשיג תשואה גבוהה יותר. דמי ניהול בקרנות המתמחות במניות היו עד להעלאה האחרונה סביב 1.2% וזינקו לאזור ה-1.5%. בקרנות המתחלקות בין אג"ח למניות (לדוגמה קרנות 10/90 או 20/80), עלו דמי הניהול מאזור ה-0.5% לכ-0.7% וישנן קרנות שדמי הניהול בהן כבר מגיעים ל-1%.

 

גורמים בשוק מעריכים כי בעקבות העלאות דמי הניהול יגדלו ההכנסות של הקרנות בכ-100 מיליון שקל בשנה הקרובה. מנהלי הקרנות רשאים להעלות מחירים פעם אחת בשנה, ב-1 בינואר, ובכל שנה הם אכן עולים בעשרות קרנות. חברת ניהול הקרנות שלא עושה זאת באופן מסורתי היא אלטשולר שחם, שגם הפעם לא ייקרה תעריפים.

המנהלים טוענים כי עבור חלק גדול מהקרנות דמי הניהול שנגבים כיום הם הפסדיים (לעיתים משיקולים שיווקיים של משיכת משקיעים טרם העלאת דמי הניהול). זאת בזמן שלטענתם הם נאלצים להתמודד לאחרונה עם עליית תעריפים בתשלומים שלהם לצדדים שלישיים.

כך למשל, עמלת ההפצה המשולמת לבנקים, שהם הצינור הכמעט בלעדי ללקוחות הקצה, עומדת על 0.1% מההשקעות. מעבר לזה עמלת תפעול לבנק המתפעל היא 0.01% וכן אגרת יצירה משולמת לרשות ני"ע, של 0.01% על כל שקל שנכנס. כך, בקרנות משלמים כ-0.12% לגורמים חיצוניים בגין ניהול הקרן עוד לפני אגרת תשקיף ואגרת ניהול קרן שמשולמת גם היא לרשות ני"ע.

מעבר לכך, הם מזכירים כי הבורסה לני"ע ייקרה לאחרונה תעריפים כדי לעקוב אחר המדדים שלה - התייקרות שרלוונטית לכחמישית מנכסי הקרנות - אלו שעוקבות אחר מדדים. בבורסה עצמה טוענים בתגובה כי מדובר בעליית תעריפים מזערית ובכל מקרה העמלות שהיא גובה נמוכות מהנהוג בעולם.

במקביל גם ספקי שירות העלו מחירים, דוגמת חברות תוכנה או הגנת סייבר הדרושות לתפעול העסק ושמירה על הלקוחות, כך שכדי לשמור על רווח לא הייתה להם ברירה אלא לייקר תעריפים.

הבעיה הגדולה מבחינת הלקוחות היא שייקור דמי הניהול נעשית לאחר שהלקוחות כבר השקיעו את כספם בקרן. זאת בניגוד לדוגמה לעולם הגמל והפנסיה, שם דמי הניהול מוגנים משינויים לרעה למשך חמש שנים לפחות מהרגע שהלקוח החל להפקיד כסף.

במקרה של תעשיית הקרנות היועצים בבנקים מודיעים על ייקור דמי הניהול באמצעות הודעות אלקטרוניות או דואר במעטפה, ולא בשיחת טלפון ישירה, כאשר רוב הציבור מעדיף להתעלם מהודעות דואר אלה.

הכספיות גייסו אשתקד 33.7 מיליארד שקל

מעבר לסוגיית דמי הניהול, אין ספק כי השנה שחלפה הייתה השנה של הקרנות הכספיות. עליית הריבית הפכה את המוצר הזה לאטרקטיבי אחרי שנים שהקרנות הללו הציעו ריבית אפסית בהתאם לריבית האפסית של בנק ישראל ששלטה במשק בשנים האחרונות. כעת, לאחר שהנגיד אמיר ירון העלה ביום ב' את הריבית ב-0.5%, היא כבר עומדת על 3.75%.

עליית הריבית הביאו את הקרנות הכספיות, שנהנות מהטבות מס ונזילות אל מול הפיקדון הבנקאי, אך גם מגלמות רמת סיכון הגבוהה במקצת מאותם פיקדונות, לגייס ב-2022 סכום של 33.7 מיליארד שקל. גיוסים אלו הביאו את שיעור הנכסים של הקרנות הכספיות מכ-4% בתחילת השנה לכ-13.6% בסוף דצמבר.

הגידול הזה עומד בניגוד מוחלט ליתר התעשייה. סך נכסי כל הקרנות התכווץ במהלך 2022 בכ-30 מיליארד שקל, ירידה של כ-7.5% והוא עומד בסוף 2022 על 369 מיליארד שקל. על פי שון אשכנזי, מנהל קשרי יועצים במיטב בית השקעות, התשואה השלילית "תרמה" ירידת ערך של כ-39 מיליארד שקל עקב הירידות בשווקים ומולה כניסת הכספים הסתכמה בכ-9.3 מיליארד שקל.

הקרנות האקטיביות המסורתיות סבלו מיציאת כספים מסיבית בסך של כ-27.4 מיליארד שקל, כשלעומתן הקרנות הפסיביות דווקא גייסו סכום של כ-3.8 מיליארד שקל שנחלק בין הקרנות המחקות עם גיוס של כ-800 מיליון שקל וקרנות הסל עם גיוס של כ-3 מיליארד שקל.

השנה של אנליסט: הגדילה נכסיה ב-150%

חודש דצמבר לא היה שונה במגמותיו המרכזיות מהחודשים האחרונים עם יציאת כספים מהקרנות האקטיביות המסורתיות בסכום של כ-4 מיליארד שקל, יציאה בסכום של כ-1.4 מיליארד שקל מהקרנות הפסיביות וגיוס אדיר בקרנות הכספיות, בסך של כ-6.9 מיליארד שקל. כך שבחודש שעבר גייסה התעשייה כ-1.5 מיליארד שקל.

מי שהובילה את הגיוסים בקרנות הכספיות היא אנליסט, שהצליחה מתחילת השנה לגייס סכום משמעותי של יותר מ-9 מיליארד שקל ובדצמבר לבדו כמעט 3 מיליארד שקל. עד כמה משמעותיים הגיוסים הללו? אנליסט החלה את 2022 עם היקף נכסים של 5.4 מיליארד שקל בלבד, והוא עומד בסוף השנה על 13.5 מיליארד שקל, גידול של 150%.

"אנחנו פועלים בקרנות הכספיות שנים רבות, מאז שהעולם הזה קם", מספר אלון אגושביץ, מנכ"ל קרנות הנאמנות בבית ההשקעות. "קרן כספית משקיעה בפיקדונות בבנקים, במק"מים, באג"ח קצרות טווח ובנע"מים, וצריך לדעת לתמרן היטב בין האפיקים השונים. האם להשקיע בפיקדונות בריבית משתנה או קבועה, כיצד להתאים את ההשקעות לציפיות לעליית ריבית, צריך לייצר קשרים טובים עם הבנקים כדי להשיג ריבית טובה".

הוא מוסיף כי כאשר הבנקים לא גלגלו את עליית הריבית לפיקדונות, החלו בבית ההשקעות להשקיע במק"מים, כיוון שזה לאחרונה לתמיכה של בנק ישראל שהחל להנפיק מק"מים, צעד שנועד לקדם את העלאת הריבית על הפיקדונות של הציבור.

"ההשקעה הזו הניבה תשואות עודפות על פיקדונות הבנקים. זו מומחיות בפני עצמה כמו שדרושה מומחיות במניות. לפעמים מדובר בניואנסים קטנים אבל זו המשמעות ללקוח, שתאפשר לו להשיג תשואה עודפת".

הגופים הקטנים הצליחו לגייס בקרנות האקטיביות

לדבריו, "כל מי שמשווה תשואות רואה שבקרנות שלנו התשואות עודפות ואנחנו במקומות הראשונים בכל פרקי הזמן - שנה, שנתיים ושלוש. גם כאשר העלנו דמי ניהול, הם עדיין מהנמוכים בתעשייה, וכאשר התשואה עומדת בקרנות הכספיות על 3.4%, ותעלה אחרי העלאת הריבית אולי גם ל-3.6%, דמי ניהול של 0.1%-0.2% כבר לא מהווים משקולת משמעותית על התשואה הפנימית של הקרנות האלה", מסביר אגושביץ.

לצד אנליסט עומדים בקרב המגייסים הגדולים בקרנות הכספיות הראל (7.3 מיליארד שקל), מיטב (5.1 מיליארד), פסגות (4.8) ומור (3.6).

בנטרול הגיוסים בכספיות המגייס הגדול ביותר הוא פורסט, שגייס 1.6 מיליארד שקל בשנה שחלפה, כאשר מלבד מור שהפך לשחקן משמעותי בצמרת אין גופים גדולים, אלא אילים, עם גיוס של 102 מיליון שקל ותמיר פישמן עם 90 מיליון שקל.

הסיבה שהגופים הקטנים הצליחו לגייס כספים בקרנות האקטיביות היא שעד לפני מספר חודשים השוק הישראלי היה עדיף באופן משמעותי על השוק האמריקאי, וכגוף קטן הם יכולים לנהל את החשיפה בשוק המקומי בהשקעות קטנות, כשכל עסקה מוצלחת תהיה משמעותית לתשואה של הקרן.

מדובר בהשקעות שהגופים הגדולים לא יכולים להשקיע בהן, בין היתר בשל קשיי נזילות.

כשהשוק כולו השיג תשואות טובות המניות הקטנות בלטו עוד יותר לטובה, אך כשהשוק נחלש זה יהפוך לחיסרון, ואותן השקעות יתפקדו רע יותר מהשוק כולו ויהוו משקולת עבור אותם גופים קטנים.

לפי שעה, שינוי המגמה שבו השוק המקומי מציג תשואות חסר לעומת השווקים הגדולים בחו"ל עוד לא בא לידי ביטוי בקרנות, בעיקר מאחר שמערכות הדירוג של הבנקים ממליצות על קרנות לא לפי ההרכב שלהן אלא לפי התוצאות שלהן לפני שנה, שנתיים או שלוש.

פדיונות של כ־8 מיליארד שקל לאלטשולר שחם

ולבסוף, את רשימת הפודים הגדולים בקרנות הנאמנות מובילה אלטשולר שחם, שסיימה את 2022 עם פדיונות של כ-7.65 מיליארד שקל, ובנטרול הגיוסים בקרנות הכספיות פדו הקרנות האחרות של בית ההשקעות כ-8.4 מיליארד שקל.

הראל ומיטב סיימו את השנה החולפת עם גיוסים חיוביים נאים של 3.8 מיליארד ו-2 מיליארד שקל, בהתאמה, אך בנטרול הגיוסים בקרנות הכספיות הן מסיימות את השנה עם פדיונות של יותר מ-3 מיליארד שקל כל אחת.

בית ההשקעות ילין לפידות, אשר לו אין קרנות כספיות, פדה אשתקד כ-1.2 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות.

עוד כתבות

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

נעילה חיובית בוול סטריט; הנאסד"ק עלה ב-1.1%, אנבידיה הוסיפה 2.5%

נעילה שלילית באירופה ● ההנג סנג צנח בכ-1.4% ● תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות בירידות שערים קלות ● מניית יצרנית השבבים הדרום־קוריאנית סמסונג אלקטרוניקס ירדה בכ-3%, לאחר שדווח על בעיות בחלק מהשבבים שלה

מושב הבונים / צילום: שלומי יוסף

בכמה נמכרה קרקע של חצי דונם במושב היוקרתי מול הים?

מגרש של חצי דונם במושב הבונים נמכר ב־3.76 מיליון שקל, נמוך מההצעות במכרזים קודמים ● מדובר בקרקעות נדירות בחוף הכרמל, שמחלקן הגדול אף נשקף נוף לים, ולכן המכרז עורר רעש גדול

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הבורר הכריע: למי מהשכנים באמת שייך הגג?

העליון הסדיר את הסוגיה הנוגעת לאופן שבו יש להתחשב בתשלומי משכנתה לאחר הפרידה ● בית המשפט לענייני משפחה קבע בהחלטה עקרונית כי יש לפרסם פסקי דין והחלטות בתחום המשפחה ככלל ● וגם: 48 בעלי דירות מול 3 בעלי פנטהאוזים - מי ניצח בבית המשפט?

סשה טרופנוב, עובד אמזון. נחטף ב–7 באוקטובר / צילום: פרטי

עובדי אמזון: בחברה העולמית המליצו לנו לא להביע הזדהות עם העובד החטוף

מאז נחטף סשה טרופנוב, מהנדס חומרה באמזון, עובדי החברה בישראל ערכו שלל יוזמות הקוראות לשחרורו ● החברה העולמית, לעומת זאת, לא הביעה הזדהות רשמית כלל ● כעת מתברר כי מאחורי הנמכת הפרופיל הציבורי עומדת מדיניות, וכי אמזון אף הנחתה את העובדים שלא להביע תמיכה פומבית

צה''ל תקף בירי ארטילרי בכפר כילא / צילום: Associated Press, Mohammad Zaatari

גל תקיפות בלבנון: מטרות חיזבאללה הופצצו ב-5 מרחבים שונים

מצרים חידשה את הכנסת הסיוע ההומניטרי דרך מעבר כרם שלום ● בצה"ל מבהירים: אין אירוע חטיפת חייל בניגוד להודעת דובר חמאס ● אלפים במחאות בת"א: פרשים, מכת"זיות ועימותים עם שוטרים ● דובר צה"ל: לוחם מילואים נפצע קשה בקרב בצפון רצועת עזה ● במספר מרחבים במקביל: צה"ל תקף מטרות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון ● עדכונים בולטים

רכב חשמלי בהטענה / צילום: Shutterstock

בניסיון למלא את הקופה בעוד מאות מיליוני שקלים: באוצר בוחנים גזרה חדשה

משרד האוצר בוחן להעלות את המס על רכבי בנזין, על־ידי הקטנת ההטבה הכספית של "המס הירוק", שמוענקת לכל כלי הרכב המיובאים לארץ, בהתאם לרמת הזיהום שלהם ● וגם: שלושה דגמי פרימיום חדשים של ב.מ.וו, אאודי ו־JEEP הושקו בארץ ● השבוע בענף הרכב

NIO EL7 / צילום: יח''צ

אם אתם מוכנים לשלם יותר מחצי מיליון שקל על חשמלית סינית, זו כנראה המכונית שאתם צריכים

ל-EL7 של NIO הסינית יש מחיר שאפתני, אבל היא מציעה ממדים מכובדים, תא מרווח, חבילת ביצועים, אבזור וטכנולוגיה - שעליה גובים המתחרים האירופים עשרות אחוזים יותר

שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הערב / צילום: צילום מסך ממסיבת העיתונאים

מסר בן 110 מברלין: כך עושים כלכלת מלחמה

ב-1914 תעשיין יהודי מבריק העביר את כלכלת גרמניה אל מסלול של מלחמה ארוכה ● דמוקרטיות ודיקטטורות למדו את השיעור המדהים שהעניק ולטר רתנאו

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

ביה"ד הבינלאומי לצדק בהאג הורה לישראל לעצור את הפעולה ברפיח

בעקבות הבקשה שהוגשה ע"י דרום אפריקה, הורה בית הדין הבינלאומי בהאג לישראל לעצור פעולת צה"ל ברפיח, אשר יכולה להשפיע על תנאי החיים של האזרחים והורה לאפשר גישה חופשית לסיוע הומניטרי ● השופטים לא הוציאו צו גורף להפסקת המלחמה חרף הבקשה ● ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים שיחת חירום עם היועמ"שית, שרים ומשפטנים ● בניגוד לדיון הקודם, השופטים כמעט ולא הזכירו את סוגיית החטופים ואירועי 7.10

מהמנכ''לים שפרשו / צילומים: איל יצהר, שלומי יוסף, רמי זרנגר, יונתן בלום, יוסי זמיר, ענבל מרמרי, עידן גרוס, קרן בן ציון, גבע טלמור, שרפן לופו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

53 מנכ"לים עזבו את תפקידם מאז החלה המלחמה. השאלה היא למה

קושי לגייס משקיעים, לחץ גובר והזדמנויות חיצוניות: בשמונה חודשי המלחמה 10% ממנכ"לי חברות בבורסה המקומית עזבו בזה אחר זה את תפקידם ● התופעה, שחוצה ענפי מסחר - החל מנדל"ן, דרך תעשייה ועד תחום הקנאביס - אפילו התפשטה לחברות ישראליות שנסחרות מעבר לים ● מדוע זה קורה דווקא עכשיו, ואיך אפשר להסביר את התופעה?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה חיובית בת"א; אלקטריאון עולה ב-4%, נייס יורדת ב-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.7% ● ביום שני הקרוב צפויה להתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל ● ביום שני לא יתקיים מסחר בארה"ב ● איך משפיעה המלחמה על ניהול תיק האג"ח ולמה בסוכנות הדירוג S&P הסתכלו רק על חצי הכוס הריקה כשבחנו את מצבה של ישראל? ● ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניית אנבידיה

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן / צילום: איל יצהר

"בשנים הקרובות נראה 8,000 היתרי בנייה בשנה בירושלים, ואפילו יותר"

עד 2019 ניתנו בירושלים בערך 2,500 היתרים בשנה. מהנדס העיר יואל אבן מספר על השינוי שמתחולל בעיר ועל קידום הבנייה: "אנחנו יושבים ליזמים על הראש" ● האזינו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בלי ממ"ד ובלי מעלית: בכמה נמכרה דירת 3 חדרים בבאר שבע?

בשכונה ב' בבאר שבע, בבניין ישן נמכרה דירת 3 חדרים, 71 מ"ר ב־700 אלף שקל ● הקונים הם זוג צעיר ללא ילדים שקנה את הדירה למגורים ● דירת 3 חדרים במודיעין, שהייתה על המדף 3 חודשים נמכרה ב-2 מיליון שקל ●  ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אודאי בלדוטה, יוסי כרמיל / צילום: צילום מסך מיוטיוב, שי שבירו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברת התרופות הישראלית שנמחקת מהמסחר בניו יורק

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • חברת התרופות תרו השלימה את המיזוג עם חברת סאן ● סלברייט צללה לאחר הדוחות ● והאב הגישה בעיכוב את הדוח המורחב שלה לשנת 2023

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

חתולים בחצר / צילום: Shutterstock

חתולים לא באמת שונאים אותנו, הדרך לליבם היא פשוט ארוכה יותר

נהוג לראות בחתולים בעל חיים אגואיסטי ומנוכר, וגם מחקרים מצאו שהיחס של החתול לבעליו מושתת על אינטרסים ● אלא שיש לכך קשר הדוק ליחס המועט שהם התרגלו לקבל מאיתנו

אפליקציית ICQ / צילום: Shutterstock

הרשת החברתית ICQ תיסגר: ממליצה לעבור לרשת הבית של פוטין

ICQ, שהיתה לרשת החברתית הפופולרית בישראל בשנות התשעים, נסגרת ● זאת לאחר ניסיונות כושלים להשיק מחדש את האפליקציה ולהפוך אותה פופולרית בקרב משתמשים ברוסיה תחת VK, הרשת החברתית הרוסית ● ICQ הותירה בישראל מורשת של תרבות יזמית וגם הפכה לא מעט ישראלים למיליונרים ● מכירתה נחשבת לאקזיט האיקוני הראשון

אין עם מי לדבר בחברות התעופה / צילום: Shutterstock

המכה החדשה שמנחיתות עלינו חברות התעופה

המתנה של שעות על הקו, טיסות שמבוטלות ללא פתרון ופיצויים שמאחרים להגיע ● חברות התעופה הישראליות נשארו לבד במגרש, וללקוחות שצריכים אותן אין עם מי לדבר ● איזה מוקד החליף את הנציגים בבוטים, ולמי אין בכלל שירות טלפוני? ● בדיקת גלובס

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תשיב מיליארד שקל לבעלי דירות בגין גביית מס שבח שלא כדין

ביהמ"ש המחוזי בת"א קיבל תביעה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גבייה שלא כדין של מס שבח מבעלי דירות שהשכירו אותן לאורך השנים בפטור ממס ● כאשר בעלי הדירות ביקשו למכור אותן, הרשות החליטה לחשב "פחת" על הדירות, באופן שהגדיל את מס השבח

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

התביעה לא תימחק: חדי הקרן וויז ואורקה הולכים למשפט ב-2025

בתביעה שהוגשה על ידי חד קרן הסייבר הישראלי אורקה סקיוריטי ביולי האחרון, נכתב כי "וויז בנתה את העסק שלה על בסיס תוכנית עסקית פשוטה: להעתיק את אורקה״ ● בית המשפט האמריקאי מחייב את וויז לספק מסמכים שהחברה טרם הסכימה לספק, אשר יחשפו את עיצוב המוצר של וויז שאורקה טוענת שהועתק ממנה