החלום של הרכב השיתופי הפך למציאות קשה למשקיעים במניות גוטו

גוטו, שמוזגה ביוני לשלד בורסאי לפי שווי של 120 מיליון דולר, מתקשה לתרגם את חלום הרכב השיתופי לרווחים, וצנחה לשווי זעום של כ-10 מיליון דולר • המנכ"ל טוען כי המשקיעים, בהם אדם נוימן ומשפחת אונגר, "לא נלחצים כרגע; רובם מבינים ותומכים"

מוצרי GoTo / צילום: שי יחזקאל
מוצרי GoTo / צילום: שי יחזקאל

פרסום של עיריית תל אביב על אודות מיזם הרכב השיתופי "אוטותל" בשנת 2022, הוביל את מפעילת השירות, החברה הבורסאית גוטו , להעביר את הנתונים שפורסמו בדיווח לבורסה, וממנו ניתן ללמוד כי בשנה האחרונה גדלה קהילת המשתמשים בשירות בכ-2,600 מנויים חדשים, והיא עומדת כעת על כ-14,900 מנויים.

"כמו כן, במהלך 2022 בוצעו כ-580 אלף נסיעות בשירות, נתון המשקף גידול של כ-11% בהשוואה לשנת 2021", דווח עוד, וצוין כי בשנה החולפת שודרג צי אוטותל עם 260 רכבים חדשים.

 

מניית גוטו הגיבה לדיווח בזינוק יומי דו-ספרתי, אך עבור המשקיעים בה, ובראשם חברת שירותי הדרך שגריר, יבואן הרכב רמי אונגר והיזם אדם נוימן, התברר חלום התחבורה השיתופית ששיווקה גוטו כסיוט לא קטן עד היום, עם אובדן של רוב כספי השקעתם.

אדם נוימן / צילום: Shutterstock
 אדם נוימן / צילום: Shutterstock

לפני חצי שנה בלבד, ביוני 2022, השלימה גוטו את המיזוג שלה לתוך השלד הבורסאי נרהטק מדיה, כאשר לצורך המהלך הוערך שווייה בלא פחות מ-120 מיליון דולר. נכון להיום, ולאחר שהמניה צנחה מאז ב-76%, נחתך שווי השוק של החברה לכ-33 מיליון שקל בלבד (10 מיליון דולר). מדובר בפחות מעשירית מהשווי שבו הוערכה הפעילות לקראת מיזוגה.

נראה שהתוצאות הכספיות שפרסמה גוטו (לשעבר קאר2גו) למחצית הראשונה של 2022 היוו מקור מרכזי לדאגה למשקיעי החברה. החברה אומנם הציגה עלייה של כ-60% בהכנסות החציוניות ל-38.5 מיליון שקל עקב הרחבת פעילותה לגרמניה וספרד, אך רשמה הפסד גולמי והפסד תפעולי ענק שיותר מהוכפל ל-45 מיליון שקל.

זאת עקב הכפלה בהוצאות המכירה וההנהלה, וכן הפחתה של 11.6 מיליון שקל שבוצעה בגין פעילות קטנועים חשמליים שיתופיים של גוטו בגרמניה, וזאת "בעקבות בחינת ירידת ערך הקשורה להשפעות הגלובליות וביניהם עליית תשואות וירידה בשוקי ההון".

בשורה התחתונה נרשם הפסד של 44 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת ההפסד במחצית הראשונה של 2021 ודומה להפסד שנרשם בשנה הקודמת כולה.

למרות ההפסדים הכבדים שהיא רושמת בינתיים, והודות למהלך המיזוג וגיוסי כספים שנלוו לו, בקופתה של גוטו היו נכון לתום המחצית הראשונה של השנה מזומנים בסכום נאה של 73 מיליון שקל.

גוטו מפעילה מערכי שירות של תחבורה שיתופית בארץ ובחו"ל. החברה פועלת בת"א (אוטותל) ובערים נוספות בישראל, כמו חולון ובת ים, וכן בספרד, בגרמניה ובמלטה. גוטו מציעה מגוון רכבים לתחבורה שיתופית, לרבות מכוניות מסוגים שונים, קורקינטים וקטנועים חשמליים. במחצית הראשונה של 2022 פעלה החברה לסגור פעילויות מפסידות, בהן בתחום הרכב בנתניה והאופניים בתל אביב.

"בסוף, זו הדרך לצמצם את הגודש בכבישים"

מנכ"ל גוטו, גיל לייזר, טוען כי "אין קשר בין שוק ההון למציאות הכלכלית והתפעולית שאנחנו חיים בה. גוטו היא שחקן עם ותק של 14 שנים בתחום הרכב השיתופי. מיקוד הכספים שגייסנו נועד להוביל אותנו למצב שאנחנו מביאים את החברה לעצמאות פיננסית, כזו שיודעת לחיות מההכנסות והכספים שהיא מייצרת".

לדבריו, יש קושי של המשקיעים בת"א להפנים את העולם של הרכב השיתופי: "אנחנו עם המוצר הנכון ובזמן הנכון, אבל כמו כל שינוי שוק זה לוקח זמן. גוטו ממשיכה לצמוח משנה לשנה. בסופו של יום היכולת לנוע ולהיות הבעלים של רכב פרטי הולכת ונהיית פחות אטרקטיבית, אז הרבה אנשים ורשויות מקומיות מאמצים את הפתרון של רכב שישרת כמה אנשים בו-זמנית. בסוף זו הדרך לצמצם את הגודש בכבישים".

תעודת זהות | גוטו

פעילות: הפעלת שירותי רכב שיתופי בישראל, ספרד, גרמניה ומלטה, וכן הפעלת שירות אוטותל בת"א, שלו כ־15 אלף מנויים
היסטוריה: הוקמה בשנת 2008 על ידי חברת שגריר, מוזגה לשלד בורסאי ביוני 2022. בעלי מניות בולטים בחברה הם שגריר, אדם נוימן ורמי אונגר
נתונים: מנכ"ל החברה הוא גיל לייזר. ההכנסות במחצית 2022 /1 - 38.6 מיליון שקל, הפסד תפעולי במחצית - 45 מיליון שקל

עוד מוסיף לייזר, כי "בשנה האחרונה ראינו בישראל עוד רשויות כמו פ"ת, חולון, בת ים וכפר סבא, שנכנסו לתחום הרכב השיתופי. באירופה אנחנו מחזקים את הפעילות בגרמניה. קנינו שם את החברה השנייה בגודלה בשוק שלנו, ואנחנו פועלים בהמבורג, במינכן ובברלין. נעבוד שם עם 600 אלף משתמשים. גם שם הרשויות עושות הכול כדי לגרום לאנשים לא להחזיק רכב פרטי".

על הנפילה במניית החברה הוא טוען, כי "כל מניות הטכנולוגיה ספגו ירידות השנה. יש צער רב שהמצב בשווקים משפיע על המניה, אבל יש לנו מספיק כסף. אנחנו עם טכנולוגיה מוכחת, ומאוד ממוקדים במגזרים הקיימים שלנו. המטרה שלנו היא להחזיר עטרה ליושנה ולהחזיר את המספרים (שווי שוק, ח' ש') למספרים שראינו במיזוג".

צירפה משקיעים בולטים למרות ההפסדים

טרם המיזוג לשלד הבורסאי וחרף הפסדיה הנערמים של גוטו, הצליחה בעלת השליטה בחברה, שגריר, לצרף לצידה כמה משקיעים בולטים לפי שוויים נאים. כך, במרץ 2021, השקיעה חברת טלקאר, יבואנית הרכב של רמי אונגר, כ-3.5 מיליון דולר בגוטו לפי שווי חברה של 45 מיליון דולר. יצויין כי את ההשקעה הוביל מנכ"ל טלקאר, גדי אונגר. עוד קודם לכן, ביולי 2020, היה זה אדם נוימן, מייסד חברת חללי העבודה השיתופיים WeWork, שהזרים לחברה כ-10 מיליון דולר, לפי שווי של כ-30 מיליון דולר.

בחודש פברואר האחרון החליטה שגריר לפצל מתוכה את גוטו ולמזגה לשלד הבורסאי של נרהטק, מהלך שהושלם בחודש יוני. שגריר נותרה בעלת המניות הגדולה בגוטו גם כיום (21%).

בעלי המניות הגדולים בגוטו, טוען היום לייזר, אינם מתרגשים מהירידה בערך המניה. "רוב בעלי המניות שלנו נכנסו מתוך אמונה בדרך. אף אחד מהם לא נלחץ כרגע. למזלנו רובם איתנים, מבינים ותומכים".