הצוללת | פודקאסט

האם זו הנפילה של אילון מאסק?

אילון מאסק וטסלה כבר ניצבו שלוש פעמים מול פשיטת רגל, ובכל פעם הצליח מאסק - בכוחות עילאיים - לחלץ אותה מצרה. אך כעת, אחרי קריסה של 70% בערך המניה ושערוריות רבות סביב רכישת טוויטר, רבים שואלים: האם זהו רגע הנפילה? • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

ביוני 2018 העביר אילון מאסק כמה לילות במפעל של טסלה בקליפורניה בגלל תקלה בקו הייצור של המכוניות החשמליות. הוא היה סחוט נפשית ופיזית, ומצב רוחו נע בין אופטימיות משונה לייאוש עמוק. שנתיים קודם לכן הוא עשה את הלא ייאמן כשהציג לעולם, באירוע נוצץ, את מודל 3 - המכונית החשמלית שעליה חלם במשך עשור - אבל באותם ימים טסלה הייתה על סף פשיטת רגל. הייצור של מודל 3 היה בפיגור, ומאסק עשה הכול כדי לנסות לפצח את הבעיה. הוא לא התקלח ולא החליף חולצה שלושה ימים. שערו היה סתור ופניו שידרו עייפות. בטוויטר שורטיסטים לעגו לו וחזו שטסלה עומדת ליפול. במייל שלו בדיוק התקבלו הודעות מעובד שפוטר לא מזמן והאשים את מאסק בעיגול פינות ובסיכון חיי אדם.

מי שפגש את מאסק במפעל בימים הדרמטיים האלה הוא העיתונאי האמריקאי טים היגינס, כתב עטור פרסים שמסקר זה שנים את עולמות הטכנולוגיה והרכב בוול סטריט ג'ורנל. כעת יוצא לאור בעברית ספרו "משחקי כוח: סיפורה של טסלה - ההימור של המאה" (בהוצאת מטר), שנשען על אלפי מסמכים ושיחות עם עובדים בהווה ובעבר וזכה לביקורות אוהדות בארה"ב, אפילו מהעיתונאי הנודע וכותב הביוגרפיה של סטיב ג'ובס, וולטר אייזקסון.

למרות שהימים האלה של יוני 2018 נראו כנקודת שפל בתולדות טסלה, "מאסק הבטיח לי שהכול יהיה בסדר", כותב היגינס בספר. אבל כעבור כמה שבועות מצב רוחו השתנה מן הקצה אל הקצה. "זה לא שאני רוצה נואשות את התפקיד המסריח הזה", אמר, "אני עושה את זה כי אני מאמין בשליחות המחורבנת הזאת, כיוון שאני חושב שאנרגיה בת-קיימא חייבת להצליח".

מאז המשיכה רכבת ההרים של טסלה ומאסק לדהור בקצב מסחרר. כשהחל היגינס לכתוב את הספר, לפני ארבע שנים וחצי, הוא היה משוכנע שהוא עומד לספר לעולם על הכישלון המהדהד של טסלה ("אילון עצמו אמר שהם היו קרובים למוות"), תמונת מראה לכישלון בטר פלייס הישראלית. אך ככל שהתקדם בכתיבה, טסלה הקטנה קמה לתחייה והפכה לסיפור הצלחה פנומנלי - כך הוא מספר היום בראיון בלעדי לגלובס מביתו בסן פרנסיסקו.

כך, בשנת 2021, כבר הפכה טסלה ליצרנית המכוניות בעלת שווי השוק הגדול בעולם. משווי של 100 מיליארד דולר היא נסקה פי שמונה בתוך 244 ימים - הישג שלמניית אפל נדרש עשור להגיע אליו. מאסק הוכתר כאיש העשיר בעולם, והדיח מהפסגה את מייסד אמזון ג'ף בזוס. בתחילת 2022 טסלה כבר הגיעה לשווי שיא של 1.2 טריליון דולר.

אלא שרק שנה חלפה מאז, מניית טסלה קרסה שוב, ב-70%, והשורטיסטים חזרו לחגוג. גם עושרו של מאסק נחתך ב-200 מיליארד דולר בשנה החולפת - מחיקת הון כה שהפכה לשיא בפני עצמה.

ולא מדובר רק ברכישת טוויטר שהעיבה, אלא גם בעובדה שטסלה לא שחררה דגם חדש מאז 2020, בקורונה שמתפשטת שוב בסין וגרמה לסגירת המפעל המרכזי בשנגחאי ובירידות החדות בשווקים. ולכל אלה מצטרפת התחרות העזה שהתעוררה בשנים האחרונות בשוק המכוניות החשמליות, עם חברות סיניות ואירופיות שנושפות בעורפה של טסלה. מה יעלה כעת בגורל מאסק וטסלה?