בכיר לשעבר ברשות המסים: זה עורך הדין שחשוד ביצירת נאמנות פיקטיבית

השבוע פורסם כי עו"ד מוכר חשוד בסיוע ללקוחו ליצור נאמנות פיקטיבית על מנת להתחמק ממס בהיקף מיליוני דולרים • לגלובס נודע כי עוה"ד החשוד הוא מומחה המס עו"ד שמעון כהן, לשעבר בכיר ברשות המסים • מדובר בחקירה שניה המתנהלת נגד עו"ד כהן בחשד לביצוע עבירות מס

עו''ד חשוד בסיוע לעברות מס בשווי מיליוני דולרים / צילום: Shutterstock, Africa Studio
עו''ד חשוד בסיוע לעברות מס בשווי מיליוני דולרים / צילום: Shutterstock, Africa Studio

עוה"ד החשוד בסיוע ללקוחו ליצור נאמנות פיקטיבית על מנת להתחמק ממס בהיקף מיליוני דולרים הוא מומחה המס עו"ד שמעון כהן, לשעבר בכיר ברשות המסים. כך נודע לגלובס.

המהפכה במערכת המשפט יצאה לדרך - ונקודה מרכזית אחת נותרה בחוץ | פרשנות
ביקשה לקבל יותר בחלוקת הרכוש כי גרושה "בעל בטלן". מה קבע בית הדין? | דעה

מדובר בחקירה שניה המתנהלת נגד עו"ד כהן בחשד לביצוע עבירות מס, בין היתר באמצעות הסכמי נאמנות פיקטיביים. בחקירה נוספת נחשד כהן, יחד עם איש העסקים דודי אפל ובני הזוג דוד ומזל אשד, בהעלמת הכנסות בגובה עשרות מיליוני שקלים.

השבוע פורסם כי עו"ד מוכר חשוד שסייע ללקוחו להעלים מס בהיקף מיליוני דולרים, לאחר שדיווח על הסכם נאמנות פיקטיבי שיצר לכאורה אביו המנוח של הלקוח, שהיה תושב חוץ. רשות המסים עצרה בראשית השבוע את ארי פערל, תושב קריית יערים ובעליה של חברה לריפוד מכוניות, בחשד לביצוע עבירות מס. על פי החשד, פערל ועורך דינו, החשוד גם כן בפרשה, ניסו להתחמק מתשלום מס בהיקף מיליוני דולרים באמצעות יצירת נאמנות פיקטיבית ודיווח על הסכם נאמנות כוזב.

מנגנון הנאמנות מאפשר לאדם (יוצר הנאמנות) למנות אדם אחר (נאמן) להחזיק בנכס עבורו או עבור צד שלישי (הנהנה), בין אם זה הורה שמעביר נכסים לנאמנות עבור ילדיו או נכדיו או אנשים עתירי נכסים שמעבירים נכסים לניהול חיצוני עבור כל המשפחה וכדומה. השימוש בנכסים נעשה בהתאם להוראות שנתן היוצר לנאמן מראש.

כיהן ברשות המסים כ-15 שנים בתפקידים בכירים

שמו של עוה"ד לא פורסם עד כה, אך לגלובס נודע כאמור כי מדובר בעו"ד שמעון כהן. כהן הוא עורך דין ורואה חשבון בעל משרד המתמחה בתחום המיסוי הבינלאומי, מיסוי נאמנויות, הליכי גילוי מרצון ובניית מבני מס לקבוצות ישראליות וזרות. טרם הקמת המשרד, כיהן ברשות המסים בישראל במשך כ-15 שנים בתפקידים בכירים, הן בתפקידי שטח והן בתפקידי מטה לרבות מנהל תחום מיסוי בינלאומי, סגן פקיד שומה חיפה וסגן פקיד שומה ת"א 1, מנהל היחידה למיסוי בינלאומי, מנהל מקצועי של הקורס להכשרת מפקחי מס הכנסה, מנהל החטיבה המקצועית ומנהל המוסד להחלטות מיסוי מקדמיות.

בתפקידו האחרון ברשות המסים שימש כהן כמנהל החטיבות המקצועיות ומ"מ סמנכ"ל מקצועי.

כהן לא נעצר במהלך החקירה החדשה אך בבקשה לשחרור לקוחו, פרעל, ממעצר נטען, כי בשנת 2016 פנה עוה"ד החשוד בפרשה - כהן כאמור, בשמו של פרעל, למשרד פקיד שומה ת"א 3 בטענה כי יש לפטור את לקוחו מחבות מס בגין הכנסות מסוימות, מכיוון שאותן הכנסות מקורן בחשבון נאמנות שהקים אביו של הלקוח, שהיה תושב חוץ ונפטר בשנת 2018, על שם הלקוח, בני משפחתו ומטרות צדקה שונות.

בדיווח של כהן נטען כי מקור הכספים בנאמנות הינו בהכנסות שאינן חייבות במס בישראל, וכי לקוחו עלה לארץ בשנת 2007, כ-10 שנים לפני חתימת הסכם הנאמנות. על פי בקשת השחרור ממעצר, לאחר דיוני שומה שהתקיימו בפקיד שומה ירושלים 1 וחקירה סמויה שבוצעה בפקיד שומה חקירות ת"א עלה החשד, כי העובדות שנמסרו לפקיד שומה ת"א 3 היו "כוזבות או חצאי אמת". מהחקירה עולה, כי פערל הינו תושב הארץ מזה שנים רבות וכי הנאמנות המדוברת כלל לא הייתה קיימת טרם ההסדר שהושג במרמה בשנת 2016, ולכן ההכנסות ממנה חייבות, לכאורה, במס .

חקירה זו נגד עו"ד כהן מצטרפת לחקירה תלוי ועומדת המתנהלת נגד כהן, איש העסקים דוד אפל ובני הזוג אשד.

סכסוך הנדל"ן וחקירת המס

בדצמבר אשתקד נעצרו איש העסקים דוד אפל, עו"ד כהן ודוד אשד ורעייתו מזל אשד בחשד להעלמת הכנסות בהיקף עשרות מיליוני שקלים, ביצוע תרמית נגד רשות המסים, עריכת הסכם נאמנות פיקטיבי והצגת מצגים כוזבים לרשות המסים כדי להתחמק ממס (כל אחד על פי חלקו) .

ברקע החקירה, כפי שנחשף בגלובס, התנהל בין עו"ד כהן ובני הזוג אשד סכסוך משפטי בהיקף עשרות מיליוני שקלים סביב רווחי פרויקט בניה בעלות 70 מיליון ליש"ט בנוטינגהם, אנגליה. בפברואר אשתקד הגיש עו"ד כהן תביעה נגד דוד אשד ורעייתו בטענה, כי השניים הוליכו אותו שולל והפרו התחייבויות כלפיו במסגרת הפרויקט להקמת מעונות סטודנטים באנגליה. בתגובות שהגישו בני הזוג לביהמ"ש נטען כי עורך הדין ניסה להשתלט שלא כדין על נכסיהם ומעל בכספים.

מבקשת המעצר ושחרור בערובה שהוגשה נגד עו"ד כהן בחקירה הראשונה, שרק חלק מפרטיה הותרו לפרסום, עלה כי עוה"ד חשוד בהעלמת הכנסות "בשיטות מתוחכמות ומגוונות מרשות המסים, בסכומים של עשרות מיליוני שקלים". עוד נכתב בבקשת המעצר, כי עו"ד כהן "פעל תוך הצגת מצגי שווא, וסייע ללקוחותיו להעלים מסים בגובה עשרות מיליוני שקלים נוספים".

בנוגע לאפל, הותר אז לפרסום כי הוא חשוד כי תיווך בעסקה בין עו"ד כהן ללקוחותיו מבלי לדווח למס הכנסה. בני הזוג אשד חשודים בעריכת הסכם נאמנות פיקטיבי על מנת להתחמק ממס. זאת, באמצעות עו"ד כהן.

כל החשודים הכחישו את החשדות המיוחסים להם - עו"ד שמעון כהן באמצעות עו"ד אורי קורב, בני הזוג אשד באמצעות עו"ד חיים כהן ואפל באמצעות עו"ד איתן מעוז.

עו"ד אורי קורב, המייצג את עו"ד שמעון כהן, מסר בתגובה: "מדובר בחקירה שנמשכת כבר כשנה וחצי. מרשנו משתף פעולה בחקירה ומסר את גרסתו ביחס לטענות שהועלו בפניו. למרבה הצער, יש מי שמוצא לנכון להדליף מהחקירה ולהציג דברים באופן מסולף. אנו בטוחים שלאחר שגרסתו תשמע, התיק ייסגר".

***חזקת החפות: ארי פרעל, עו"ד כהן, אפל ובני הזוג אשד הנם בגדר חשודים בלבד (בתיקי חקירה שונים), הם לא הורשעו בביצוע עבירה ועומדת להם חזקת החפות