בני הזוג שהקימו מטבח ללא גלוטן: "התקן המחמיר בארץ פוגע גם ביצרנים וגם בצרכנים"

דני וגלית מרשק, בני 47 ממושב קדרון, הורים ל־3 ילדים • בעלי חברת דני וגלית אפייה בריאה • "מפעלים עם תקנים כמו שלנו בחו"ל נחשבים מפעלים ללא גלוטן, כך שאם היינו משלחים את המוצרים שלנו לחו"ל ומייבאים אותם חזרה לארץ, יכולנו לציין שהם ללא גלוטן" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

דני וגלית מרשק, בעלי חברת דני וגלית אפייה בריאה / צילום: עומר סבח
דני וגלית מרשק, בעלי חברת דני וגלית אפייה בריאה / צילום: עומר סבח

"אחד האתגרים שאנחנו מתמודדים איתם הוא בייצור מוצרים ללא גלוטן", מספרת גלית מרשק, שיחד עם בעלה הקימה ומתפעלת את חברת 'דני וגלית אפייה בריאה'. "לפני כ־6 שנים הקמנו מפעל אפייה מופרד לחלוטין עם תקני מזון בינלאומיים, לצורך קו מוצרים ללא גלוטן. אלא שבארץ קיימת תקנה משנת 1994 שמאפשרת רק למפעלים עם תקן GMP, שהוא תקן מחמיר בעולם המזון, לציין על המוצרים שהם ללא גלוטן. בגלל התקינה המחמירה גם הצרכנים נפגעים וגם היצרנים נפגעים".

דני ממשיך ומסביר: "הצרכנים נפגעים בגלל שיש מגוון מאוד מצומצם שנשלט על ידי מפעלים גדולים, מה שמשפיע על התחרות ועל המחירים. צריך לקחת בחשבון שאם אחד מבני המשפחה חולה בצליאק, ברוב המקרים כל המשפחה נאלצת לעבור לבית ללא גלוטן, מה שמייקר משמעותית את סל הקניות וגם מגביל מאוד את הנגישות עבור הצרכנים.

"מצד היצרנים, לנהל תקן GMP מייקר עלויות, צורך משאבים בתפעול היומיומי ומאתגר מפעלים בסדר גודל כמו שלנו. הפרדוקס הוא שקיים תקן פחות מחמיר למוצרים מיובאים - מפעלים עם תקנים כמו שלנו בחו"ל נחשבים מפעלים ללא גלוטן, כך שאם היינו משלחים את המוצרים שלנו לחו"ל ומייבאים אותם חזרה לארץ, יכולנו לציין שהם ללא גלוטן. קיימות היום עמותות שמנסות לקדם שינוי בתקינה אבל זה מה שנקרא יושב על שולחן הוועדות בכנסת ומחכה".

את העסק שלהם הקימו דני וגלית ממש מהמטבח הביתי לפני 14 שנים, בעקבות שינוי תזונתי שעשו במשפחתם. "חווינו שאוכל בריא יכול להיות טעים ומפנק וחיפשנו איך אפשר להעביר את זה הלאה", משתף דני. "היום אנחנו בעלים של 2 מפעלים המתמחים באפייה בריאה מדגנים מלאים. המפעל הראשון מיועד לאפייה של עוגיות כוסמין, תערובות גרנולה וקרקרים. המפעל השני עוסק באפייה ללא גלוטן תוך שימת דגש על רכיבים מזינים כמו קמח שקדים, פירות מיובשים ואגוזים למיניהם".

המפעלים נמצאים באשדוד וגלית מסבירה על הקושי שטמון בכך. "אשדוד היא עיר שנמצאת בטווח ירי מעזה ובמהלך מבצעים צבאיים יש לנו אתגר גדול עם הגעה של עובדים, מה שמשפיע מאוד על התפעול השוטף. אנחנו נמכרים ברחבי הארץ וצריכים לעמוד בהתחייבות מול חנויות שיהיה להם מלאי שוטף וזה בהחלט מאתגר".

כיום, המוצרים שלהם נמכרים בכ־600 נקודות מכירה ברחבי הארץ כולל אתר אונליין, והם עובדים עם מגוון הרשתות הגדולות. "השאיפה שלנו היא ללמוד ולהתחדש בכל הקשור לתזונה מיטיבה ולהעביר את זה הלאה", מסכמת גלית.

"כל תחום הבריאות הוא כבר מיינסטרים היום ואנחנו חושבים שהעוגיות שלנו יכולות להיות בכל בית ובכל שכבת גיל. דבר נוסף שאנחנו שואפים אליו הוא התרחבות לחו"ל, כל המוצרים שלנו טבעוניים וזה אתגר שהצלחנו לפצח. השוק הראשון שאנחנו רוצים לפנות אליו הוא השוק באנגליה שיש בו פתיחות לטעמים חדשים, קהל טבעוני גדול וקהל שוחר בריאות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il