גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיבוב פרסה שעולה לנו עשרות מיליונים: הקבורה השקטה של העיר החרדית כסיף

לא עברה שנה מאז אושרה ההקמה של העיר החרדית ליד ערד, והיא כבר זוכה בימים אלו לקבורה שקטה ● כסיף היא לא העיר החרדית הראשונה שיועדה לגאול את המגזר ממצוקת הדיור הקשה שלו, ונגנזה ● כמה זה עולה לנו? כ־100 מיליון שקל במקרה של כסיף, וזו כנראה רק ההתחלה ● וגם: מי היו כוכבי השבוע?

אריה דרעי, שר הפנים הנכנס. פליק פלאק מפואר על חשבוננו / צילום: רפי קוץ
אריה דרעי, שר הפנים הנכנס. פליק פלאק מפואר על חשבוננו / צילום: רפי קוץ

בשקט בשקט, בימים אלו זוכה העיר כסיף לקבורת חמור. פרק נוסף בקורות העיר החרדית החדשה, ליד צומת תל ערד, שהקמתה אושרה רק במרץ 2022, תוך הכרזה נרגשת ממי שהיה אז ראש ממשלה, נפתלי בנט, על "ממשלה שדואגת לכולם". עיר שכללה תוכניות ל־20 אלף דירות בשלב ראשון, פתרון ל־100־150 אלף תושבים לפחות, ששר השיכון זאב אלקין אמר כי תהיה "הפתרון המשמעותי למצוקת הדיור במגזר החרדי".

איילת שקד חוזרת למגזר הפרטי ולא חוסכת ביקורת מהממשלה הנכנסת | ראיון
ת"א בראש, רמת השרון וגבעתיים אחריה: שיאניות המחירים של דירות 4 חדרים | בדיקת גלובס
פתיחה חלשה ל־2023: מתוך 13 מגרשים ששווקו במכרזי רמ"י, שישה נותרו ללא הצעות

שלוש חלופות נבחנות במקום כסיף

אז לא. כעת כבר ברור שכסיף לא תהיה עיר חרדית, אם בכלל תקום אי פעם. החרדים חזרו לשבת על סיר הבשר, ולא מתאים להם ללכת לסוף העולם. כבר במרץ אשתקד, במקביל לאותה החלטת ממשלה, אמר מי שהיה אז יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן כי "ההבטחות על הקמת כסיף הן רק זריית חול". ומי שממש רוצה לגור באזור, ולא מעט חרדים רוצים (בעיקר חסידי גור), יכול לקנות כבר עכשיו דירה בזיל הזול בעיר ערד הסמוכה. בסוף דצמבר, למשל, נרכשה שם דירת 73 מ"ר (3 חדרים), תמורת 605 אלף שקל.

אבל זה לא משנה את העובדה שבשנה האחרונה שוב שיחקנו ב"נדמה לי" ועל הדרך, בזבזנו לאורך השנים עשרות מיליוני שקלים בתכנון עיר חרדית. עשינו זאת גם בתכנון שכונות ויישובים מעורבים ברחבי המדינה, שכעת צפויים לעבור הסבה מהירה לתכנון עבור חרדים בלבד. מדובר על משהו כמו 100 מיליון שקל - למתכננים, יועצים, בודקים וכדומה. אבל זה כסף ציבורי, אז למי אכפת?

ההסכמים הקואליציוניים של הממשלה, שנחתמו בסוף דצמבר, כללו התחייבות להקים עיר חרדית חדשה, "בהמשך להחלטת הממשלה היוצאת, ולאור העובדה שממשלות ישראל הכירו לאורך השנים בצורך להקים עיר חרדית חדשה". באופן ברור ובולט, אף אחד לא העז להזכיר שם את העיר כסיף - שתוכננה ואושרה בדיוק לשם כך. במקום זה, נכתב שם, "משרדי השיכון והפנים, בשיתוף רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון, יגישו לממשלה בתוך 90 יום הצעה למיקומו של היישוב העירוני בעל הצביון החרדי". ואם מישהו עדיין חושב שמותר להעלות גם את שמה של כסיף כפוטנציאל לאותה עיר, קובעים ההסכמים כי המיקום ייקבע "בשים לב לנגישות למוקדי תעסוקה והזדמנויות להתפתחות כלכלית של היישוב החדש, לרבות בהיבט של זמינות תשתיות נדרשות לשם כך".

כשהשליטה במשרדי הפנים והשיכון חזרה לידיים חרדיות, הגבולות הגיאוגרפיים שבתוכם תצטרך לקום העיר החרדית התקרבו משמעותית למרכז הארץ. 3 אופציות נבחנות עכשיו: ליד קרית גת, ליד קרית מלאכי, או באחד מהיישובים החדשים עליהם הכריזה שרת הפנים היוצאת שקד בשנה האחרונה. אחת האפשרויות החמות היא היישוב החדש טליה (ליד להבים שמצפון לבאר שבע) שתוכנן מראש להיות יישוב עירוני שיכלול כ־15־20 אלף יחידות דיור.

כל האפשרויות הללו אמנם לא נמצאות בגבולות הרצויים למגזר - בין ירושלים לבני ברק (להבדיל מהיישובים החרדיים בית"ר עלית, מודיעין עלית ואלעד) - אבל אופציית כסיף הרחוקה בהרבה ציננה מעט את החלומות של החרדים. מה גם שבשבוע הבא יצויין עשור (17 בינואר 2013) מהטראומה הכי גדולה שלהם בכל הנוגע למשבר הדיור - אז החליטה המדינה לפסול במחי יד 13 הצעות של עמותות חרדיות שהגישו את ההצעות הגבוהות ביותר במכרזים הראשונים שיצאו להקמת העיר החדשה חריש (בטענה לתיאום מחירים), מהלך שגזר את גורלה להיות עיר מעורבת, וקבר חלומות והבטחות של כמה עשורים שחריש היא הפתרון לציבור החרדי.

מצוקת הדיור של הציבור החרדי לא נפתרה מעצמה

בינתיים מצוקת הדיור של הציבור החרדי מחריפה. כבר בשנת 2016 קבעה הממשלה שרק החברה החרדית זקוקה לעוד 200 אלף דירות לפחות עד 2035, אבל הרבה לא נעשה, ואנחנו בעיקר מתגלגלים מפארסה אחת לשנייה.

ואולי האפשרות המסתמנת להסב שוב את השטח שממערב קרית גת לטובת עיר חרדית היא הדוגמה הכי טובה ומייאשת לפליק פלאק המפואר של ממשלות ישראל. בקדנציה הקודמת כשר פנים, קידם דרעי הקמה של העיר החרדית "שפיר" על הקרקע. ואז אלקין ושקד זרקו את התוכניות לפח (דרעי אמר כי מדובר ב"עושק כבשת הרש"). השניים החליטו שהתכנון יהיה מעורב - בניינים גבוהים, מבני ציבור לאוכלוסייה כללית ועוד. כעת, המחוג עושה את כל הדרך חזרה. על חשבוננו כמובן.

כוכבי השבוע

בלתי מספיק: סבן אילבן היא רק עוד פיצוציה בתל אביב

זו כמעט שגרה. רשת אמריקאית פותחת סניף בישראל, והמוני ישראלים פרובנציאליים מסתערים. אז מה אם כבר בתור העמוס והמבולגן מרגישים שזו ממש לא ניו יורק. אבל הרשתות הללו גילו שבארץ המובטחת זה לא מספיק לעשות עלייה רועשת, ורבות מהן נכוו עם הפסדים וברחו חזרה למולדת. זה קרה כבר לסטארבקס, דאנקן דונאטס, קאנטקי פרייד צ'יקן, גאפ והיד עוד נטויה.

השבוע הייתה זו סבן אילבן, שהביאה לישראל קבוצת אלקטרה. החנות הראשונה נפתחה בדיזנגוף סנטר ותוך חצי שנה מתכננת הרשת לפתוח עוד 8 סניפים - כולם בתל אביב. השם אולי מאוד אמריקאי, אבל בסופו של יום קיבלנו סתם עוד פיצוציה בנאלית ויקרה. מכולת משודרגת, שמציעה לנו קרטון חלב או קפה הפוך ב־9 שקלים. כן, בדיוק כמו באינספור הפיצוציות הבנאליות השכנות שלידה.

מצוין: החתונה הקתולית של חיפה וקבוצת אדאני 

לא הרבה כותרות חיוביות יצאו מהעיר חיפה בשנים האחרונות. קברניטי העיר בעיקר מתגוששים בינם לבין עצמם (ראש העיר נגד המועצה ולהפך), תושביה נודדים לערים אחרות, חזירי הבר לא הולכים לשום מקום, ומחירי הנדל"ן מעידים עד כמה היא מתרחקת מגוש דן.

ויחד עם זאת, לפחות בכל הנוגע לים, חיפה משיבה לעצמה כעת את הבכורה וההובלה. השבוע השלימה קבוצת אדאני ההודית, יחד עם גדות הישראלית, את רכישת נמל חיפה הממשלתי, במחיר כולל של 4.1 מיליארד שקל. לידו, הסינים כבר מפעילים מזה כשנה את נמל המפרץ, וגם נמל מספנות ישראל הקטן עובד לא רע. אלמלא הנמל באשדוד היה בבעלות ממשלתית, הייתם כבר מרגישים את הברכיים הרועדות של עובדיו. האם הנמל החיפאי המתעצם יקרין גם על העיר עצמה? ימים יגידו. לא מזיק שהזוכה הטרייה תולה תקוות רבות בפיתוח הנדל"ן שליד הנמל, שאמור להצדיק את המחיר הגבוה ששילמה.

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?