הפגנות | סיקור שוטף

עשרות אלפים מפגינים בכיכר הבימה בת"א נגד המהפכה המשפטית

עפ"י ההערכות, כ-80 אלף בני אדם הגיעו להפגנה • שופטת העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה: "אנחנו בשעת מבחן גורלית לעתידה הערכי של מדינת ישראל" • שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני: "בחירות לא נותנות את הכוח להרוס את הדמוקרטיה עצמה" • הפגנות מתרחשות במקביל גם בירושלים ובחיפה; בתל אביב יצאה צעדת מחאה

כיכר הבימה בתל אביב, הערב / צילום: בן כהן
כיכר הבימה בתל אביב, הערב / צילום: בן כהן

21:53

המפגינים הגיעו לצומת עזריאלי בתל אביב, אך השוטרים חוסמים את הירידות לנתיבי איילון. התנועה בשני הכיוונים נמשכת בשעה זו כסדרה.

שוטרים חוסמים את הירידה לאיילון דרום / צילום: ניצן שפיר
 שוטרים חוסמים את הירידה לאיילון דרום / צילום: ניצן שפיר

21:50

בינתיים הנאומים בהפגנה המרכזית נמשכים. עו"ד אבי חימי, יו"ר לשכת עורכי הדין, אמר כי "ה'רפורמה' המכובסת שמנסים לכפות עלינו מאיימת להרעיל את הדמוקרטיה הישראלית. דמוקרטיות לא מתות עם טנקים ברחובות. דמוקרטיות מתות בצל מכת"זיות".

21:38

כמה מאות מפגינים צועדים ברחוב קפלן בתל אביב, החסום לתנועה בזמן שההפגנה בהבימה נמשכת. המפגינים חוסמים את צומת השלום בעיר.

על-פי ההערכות, כ-80 אלף בני אדם הגיעו להפגנה הערב.

20:06

שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני אמרה בנאומה בהפגנה: "בחירות לא נותנות את הכוח להרוס את הדמוקרטיה עצמה. אנחנו נעצור אתכם ולא נתפשר, כי הדמוקרטיה בישראל, החירות שלנו והזכויות שלנו הן לא מסחרה פוליטית".

21:00

אורה פלד-נקש, חובלת במילואים והאישה הראשונה שסיימה קורס חובלים, נאמה בהפגנה ואמרה: "בתור ילדה חלמתי להיות טייסת, אבל זה היה חלום שלא היה יכול להתגשם, עד שהגיעו אליס מילר והבג"ץ שנקרא 'בג"ץ אליס מילר'. הייתי בכיתה ט', ובזכות הפסיקה הזו יכולתי להתמיין לקורס טיס. החלום שלי נהיה אפשרי.

"אומנם לא התקבלתי לקורס טיס, אבל התקבלתי לקורס חובלים במחזור הראשון שנפתח לנשים. זה היה בזכות נערה בשם הילה שחר שעתרה גם היא לבג"ץ, וצה"ל נעתר לה ללא צורך בפסיקה. אני לא רוצה אפילו לדמיין איך החיים שלי היו נראים בלי שני הבג"צים האלה. כנראה שאחרת לגמרי".

במקביל, החלה צעדת מחאה מהבימה ברחובות תל אביב: "צעדת הלפידים".

מאושר לשימוש ללא קרדיט
 מאושר לשימוש ללא קרדיט

20:25

שופטת בית המשפט העליון בדימוס ונשיאת התנועה לאיכות השלטון, השופטת אילה פרוקצ'יה, נאמה בהפגנה ואמרה: "אנחנו בפתח עידן חדש שיש בו הגדרה חדשה של דמוקרטיה - לא דמוקרטיה ערכית אלא דמוקרטיה קטועה הנשענת כולה על 'רצון הבוחר', שאינה נותנת עוד כל משקל לערכי יסוד דמוקרטיים אחרים".

פורקצ'יה הוסיפה: "אנחנו בשעת מבחן גורלית לעתידה הערכי של מדינת ישראל. בכוחות משותפים, ובאמצעים חוקיים נעשה הכול כדי להגן על ערכיות חיינו בארץ הזו".

20:20

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, מקיים בשעה זו ישיבת הערכת מצב מלשכתו בתל אביב ומקבל עדכונים שוטפים מההפגנות המתקיימות הערב בתל אביב, בירושלים ובחיפה.

20:12 

כ-1,000 איש מפגינים בשעה זו מחוץ לבית הנשיא בירושלים. המפגינים קוראים לנשיא המדינה יצחק הרצוג: "הבית בוער - בוז'י תתעורר".

בתל אביב, הזמר עברי לידר אמר בהפגנה: "אנחנו חוששים למדינה שלנו, לזכויות שלנו ולערכים שלנו". לידר שר עם הקהל את שירו "זכיתי לאהוב" והמשיך משם להופעתו בהיכל התרבות. 

20:05

המשטרה הורתה לאזרחים לא להתקרב לאזור כיכר הבימה בשל העומס במקום.

19:55 

כ-20 אלף מפגינים נמצאים כעת בכיכר הבימה. מוקדם יותר יו"ר "המחנה הממלכתי", בני גנץ, קרא למפגינים לבוא עם "דגל ישראל ביד אחת ומטרייה ביד השנייה".

ההפגנה הערב בכיכר הבימה / צילום: מחאת התנועה לאיכות השלטון
 ההפגנה הערב בכיכר הבימה / צילום: מחאת התנועה לאיכות השלטון

19:30

לפי הערכות המארגנים, כעשרות אלפי מפגינים נמצאים כעת בכיכר הבימה בתל אביב. המפגינים נושאים שלטים ועליהם כתוב: "עוצרים את הטירוף - נלחמים על המדינה", "בג"ץ מגן על כולנו", "עד כאן - עוצרים את ההפיכה המשטרית". ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הגיע להפגנה. 

ההפגנה בכיכר הבימה, הערב
 ההפגנה בכיכר הבימה, הערב

19:00

ההפגנה בתל אביב החלה, וכיכר הבימה מלאה למרות מזג האוויר הגשום. אלפי מפגינים צועדים כעת מהרחובות הסמוכים בדרך לכיכר.

מפגינים בכיכר הבימה, הערב / צילום: ניצן שפיר
 מפגינים בכיכר הבימה, הערב / צילום: ניצן שפיר


16:47

בתל אביב תתקיים הערב (שבת) הפגנת ענק בכיכר הבימה בתל אביב נגד המהפכה המשפטית שמתכננת הממשלה החדשה בראשות בנימין נתניהו. לפי הערכות המארגנים, צפויים להגיע עשרות אלפי מפגינים. ההפגנה תחל בשעה 19:00, ובשעה 20:00 ינאמו שופטת בית המשפט העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה, שהייתה חברה בוועדה לבחירת שופטים ויו"ר ועדת הבחירות; שרת המשפטים לשעבר, עו"ד ציפי לבני; ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי; והחובלת הראשונה בצה"ל, אורה פלד-נקש. ההערכה היא שבהמשך הערב יצאו המפגינים לצעדת מחאה ברחובות מרכזיים בתל אביב.

הפגנות נוספות יתקיימו הערב בירושלים ובחיפה. בירושלים מתכננים המפגינים צעדה, שאושרה על-ידי המשטרה בצעידה על המדרכות, מבית הנשיא ועד כיכר פריז - ליד מעון ראש הממשלה הרשמי בבלפור.

מה אומרים סעיפי רפורמת לוין? מורה נבוכים | ניתוח 
בשוק ההון מתחילים להזהיר מבריחת משקיעים בגלל "הסיכון הפוליטי". האם החששות מוצדקים? | ניתוח
נשיאת העליון אסתר חיות מגיבה על המהפכה המשפטית: "תוכנית לריסוק מערכת המשפט"

אילו רחובות ייחסמו לתנועה?

המשטרה הודיעה כי החל מהשעה 18:00 ייחסמו הרחובות הסובבים את כיכר הבימה בתל אביב לתנועת כלי רכב: ️דיזינגוף-המלך ג'ורג' לכיוון מזרח, ️דיזינגוף-תרס"ט לכיוון דרום ומזרח, ️דיזנגוף-שדרות חן למזרח, ️דיזנגוף-אבן גבירול לכיוון מזרח ולכיוון צפון, ️המלך ג'ורג'-בן ציון לכיוון מזרח, ️שדרות בן ציון-מלצ'ט לכיוון מזרח, ️אחד העם-רוטשילד לכיוון מזרח, ️חשמונאים-רוטשילד לכיוון מזרח, אבן גבירול-מרמורק לכיוון מערב ושדרות רוטשילד-ברדיצ'בסקי לכיוון מערב.

כיכר הבימה, מוקדם יותר היום / צילום: ניצן שפיר
 כיכר הבימה, מוקדם יותר היום / צילום: ניצן שפיר

את ההפגנה מובילה התנועה לאיכות השלטון וארגוני מחאה נוספים, תחת הכותרת "נלחמים על הדמוקרטיה". בין ארגוני המחאה: הדגלים השחורים, קריים מיניסטר ו"קומי ישראל". התנועה הקיבוצית גם הודיעה על הצטרפותה למחאה. מזכ"ל התנועה ניר מאיר וחברי ההנהלה קראו לחברים להצטרף להפגנה הערב.

להפגנה צפויים להגיע פוליטיקאים ממפלגות האופוזיציה יש עתיד, כחול לבן והעבודה, בהם בני גנץ וגדי אייזנקוט. יו"ר יש עתיד וראש האופוזיציה, יאיר לפיד, לא צפוי לבוא.

מתנועת ‎הדגלים השחורים נמסר: "ההפיכה המשטרית של נתניהו לא תצלח, הוא הולך להיתקל בעם ישראל שלא יוותר על החופש שלו מפני עריצות הביביזם. הרבבות שיצאו הערב הם רק תחילתו של מאבק בלתי מתפשר של עם שלא יוותר על הפרדת הרשויות וערכי השוויון והחופש".

"מחאת ההייטקיסטים"

בין המפגינים הצפויים להשתתף בהפגנה הערב ישנה קבוצת הייטקיסטים שהתארגנו יחד נגד הרפורמה, תחת הכותרת "מחאת ההייטקיסטים". בקבוצת הוואטסאפ של המחאה נכתב כי "המשאב היקר ביותר לתעשיית ההייטק הישראלית הוא העובדים שלה, אנחנו, ויש דברים שלא נסבול: פגיעה בדמוקרטיה ובמנגנונים המגנים עליה, פגיעה בחוק יסוד וזכויות הפרט, הגדלת אי-השוויון ועידוד מוסד של ניוון במקום קידמה. פגיעה בדמוקרטיה תפגע בכולנו, בפרנסה שלנו וביכולתנו להישאר במדינה שלנו".

מוביל המחאה, תמיר רונן, אמר היום לגלובס: "אם יש פסקת התגברות, אין הפרדת רשויות. אם אין הפרדת רשויות, יש דיקטטורה. אם יש דיקטטורה, אין הייטק. אם אין הייטק, אין 15% מהתוצר, אין 25% מתשלומי מס ההכנסה האישיים, ואין 54% מסך היצוא של מדינת ישראל".

רונן קרא לעובדי ההייטק "לרדת מהגדר ולהצטרף למאבק למען הדמוקרטיה ונגד הרס המדינה מבפנים. כעובדי ההייטק, המגזר המשמעותי ביותר במשק הישראלי, יש לנו את הכוח", אמר.

שינוי במינוי שופטים, כוחו של בג"ץ וסמכויות הייעוץ המשפטי

הממשלה מקדמת, בהובלת שר המשפטים יריב לוין ובתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שינוי מהותי במערכת המשפט, המכונה "רפורמת המשילות". הרפורמה כוללת את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואופן מינוי נשיא לבית המשפט העליון, הגבלת יכולת ההתערבות של בג"ץ בהחלטות וחקיקת הכנסת ושינוי סמכויות הייעוץ המשפטי לממשלה.

לוין פרסם בשבוע שעבר טיוטת הצעות חוק כצעד ראשון להליך חקיקה מהיר, ובשבועות הקרובים צפויים דיונים בוועדת החוקה בכנסת לשמיעת עמדות מתנגדי הרפורמה.

היועצים המשפטיים לממשלה ופרקליטי מדינה בעבר פרסמו מכתב בו הם מביעים את התנגדותם העזה למהלך. לעמדתם, השינויים יהפכו את בית המשפט לגוף מעין-פוליטי ויחלישו את הביקורת על הממשלה וזרועותיה. על המכתב חתומים השופטים בדימוס אהרן ברק, יצחק זמיר, מיכאל בן יאיר, אליקים רובינשטיין, עדנה ארבל, מני מזוז ודורית ביניש; לצד היועמ"שים לממשלה בעבר: יהודה וינשטיין, ערן שנדר ומשה לדור.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הגיבה מוקדם יותר השבוע לרפורמה בנאום חסר תקדים. "זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת", אמרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברי נשיאת העליון חיות ואמר כי הוא קיבל מנדט מהציבור למהלך. "רוב גדול בציבור מסכים שיש צורך לערוך תיקונים במערכת המשפט. דיברנו על זה לפני הבחירות, וקיבלנו על כך מנדט ברור מהציבור". נתניהו הוסיף כי "דמוקרטיה תהיה פה גם אחרי הרפורמה, וכך גם הגנה ראויה לזכויות המיעוט".

גם שר המשפטים יריב לוין הגיב לנאום נשיאת העליון ואמר: "לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות, לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים".