המשנה ליועמ"שית: "אם הרפורמה תעבור הממשלה תהיה החוק". יריב לוין תקף התנהלות היועמ"שית בתגובה

הדיון על הרפורמה המשפטית שמקדם השר יריב לוין התנהל בשידור חי בוועדת החוקה • יריב לוין: "אולי כדאי שהייעוץ המשפטי ישמע מה יש לשר לומר" • מוקדם יותר, היו"ר שמחה רוטמן הופרע ע"י חברי האופוזיציה וח"כ טלי גוטליב תקפה את יועמ"שית הכנסת וצעקה כי "היא בניגוד עניינים"

ועדת החוקה, היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ועדת החוקה, היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הבוקר (ב') החל רצף דיונים בוועדת החוקה של הכנסת, בנושא הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה וקורעת את המדינה. מדובר ביום הדיונים הראשון והוא רצוף באירועים טעונים, כאשר על הפרק שינויים מהותיים רבים במערכת המשפט, מעמדם של היועצים המשפטיים ובפרט היועמ"שית ועוד רפורמות בנוגע לסמכויות הממשלה לעומת הרשות השופטת.

הרפורמה של יריב לוין לא תפתור את הבעיות האמיתיות | פרשנות 
מספרים במחלוקת: כמה אנשים השתתפו בהפגנה בהבימה? | בדיקת גלובס 
השקרים הלבנים של בועת ההייטק: החברות שיחקו במספרים, המשקיעים נרדמו | ניתוח 

13:22 | יריב לוין נגד היועמ"שית: "אולי כדאי שהייעוץ המשפטי לממשלה ישמע מה יש לשר המשפטים לומר"

השר יריב לוין תקף את עמדת היועמ"שית ואמר כי "חוות הדעת שאני שומע כאן לראשונה נכתבת מפוזיציה ולא ממקום נקי", והמשיך "האין דוגמה מאלפת יותר לרפורמה אחרי מה ששמענו. המשנה ליועמ"שית מציג עמדה משפטית בנוגע לליבת הסמכויות של משרדי. מתי אתם חושבים שאני שמעתי את חוות הדעת הזאת? תאמינו או לא - עכשיו". לוין הוסיף "הייתי בישיבה עם היועצת המשפטית והמשנים, לרבות עו"ד גיל לימון - אתם חושבים שמישהו אמר לי דבר וחצי דבר - על מה שעומד להיאמר פה? כלום. אתם חושבים שמישהו שאל, אולי ישמעו את דעתי? אולי כדאי שהייעוץ המשפטי לממשלה ישמע מה יש לשר המשפטים לומר לפני שהוא מופיע בוועדת החוקה? שישקלו את דעתי. מה פתאום". 

לוין הוסיף בעוקצנות: "שמתי לב שאין עציצים במשרדי הייעוץ המשפטי. הבנתי למה - אני העציץ".

לוין המשיך ואמר "היועמש"ית אמרה לי שהסיבה העיקרית שהיא לא יכולה להגיש תזכיר במהירות כי נדרש מחקר משווה. איך יוצאת חוות דעת בלי התייחסות לדין הזר, בניגוד לכללים שלכם? אין אף מדינה בעולם שיכול להתרחש מה שקרה עכשיו - שהיועץ הוא המחליט והוא המכתיב. והשר אולי ניתן לו שמישהו ייצג אותו בביהמ"ש. לכל טרוריסט מגיע יעוץ משפטי".

לוין: "אף אחד לא שמכם לקבוע מהו האינטרס הציבורי". חברת הכנסת מלינבוסקי צעקה "אל תעשה לינץ'". לוין המשיך, "מסתבר שעשו איתי ישיבה אתמול כדי לעשות וי. עו"ד לימון - אין לי כוונה לתקוף אותך ברמה האישית. יש לי טענות קשות אליך ברמה המקצועית". חה"כ סגלוביץ': "דבריך לא מכובדים ולא מכבדים".

שר המשפטים לשעבר, ח״כ גדעון סער בטוויטר: "שר המשפטים ציפה שאנשי הייעוץ המשפטי לממשלה יהיו עציצים ויאפשרו לו לחסל באין מפריע את הייעוץ המשפטי המקצועי למשרדי הממשלה הקיים מקום המדינה ולהמירו במערך של משרתים פוליטיים. הוא כנראה גם ציפה לקבל מחיאות כפים על זה. עם ישראל לא ימחא כפים. להיפך: כל יום ההתנגדות בציבור תלך ותתרחב".

11:00 | המשנה ליועמ"שית: "אם יתקבלו ההצעות שעל הפרק - הממשלה ושריה יפסיקו להיות כפופים לדין"
הבוקר (ב') החל רצף דיונים בוועדת החוקה של הכנסת, בנושא הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה. הנושא הראשון שעולה לדיון הוא מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה וכלל היוע"משים למשרדי הממשלה. הצעת החוק לשינוי חוק יסוד הממשלה, נערכה על ידי יו"ר הוועדה שמחה רוטמן ועוזרו עו"ד שמעון נטף, ללא מעורבות של הייעוץ המשפטי לממשלה או הכנסת. לדיון התייצב המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון.

השר יריב לוין לא נכח בשעתיים הראשונות של הדיון והוא צפוי להגיע לדיון בהמשך היום. 

גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה אמר כי "מי שגם כותב את החוק, גם מחליט עבור עצמו אם הוא מקיים את החוק, גם שולט בבחירת השופטים שעוסקים בביקורת שיפוטית על החלטותיו, וגם מוסמך לעקוף את פסיקתם כשהיא אינה לרוחו - איננו כפוף למעשה לחוק. במצב הזה, הממשלה אפילו לא תהיה מעל לחוק. הממשלה תהיה החוק".

עו"ד טלי גוטליב התפרצה לדברי לימון יצרה מהומה. "אנחנו לא עבריינים. חלים עלינו כללים והוראות חוק ואנחנו לא מחפשים לברוח מהם". בהמשך עו"ד לימון התייחס לחוק היועמ"שים, "בהתאם להסדר המוצע הברירה תהיה בידיו של השר אם לקיים את חוות הדעת או לקבוע לעצמו את הדין. כיצה השר ימצא לעצמו את הדין. האם השר יתעמק בתקדימים ודברי ההסבר? לפי נוסח ההצעה - התשובה היא שלילית. השר יקבע את המצב המשפטי".

בתחילת הדיון יו"ר הוועדה שמחה רוטמן הופרע על ידי חברי האופוזיציה אך לא אפשר להם לשאול שאלות וחבר הכנסת יוראי להב הרצנו מ"יש עתיד" הוצא מהדיון בתחילתו כשהוא צועק "זו הזכות שלי לשאול שאלות". חברי האופוזיציה טענו שמתנהל "פייק דיון. פייק נוסחים".

היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפק ביקרה את הדרך בה רוטמן הביא את הצעת החוק לוועדה. "הצעות חוק מטעם הוועדה הן סוג של קונצנזוס. הצעת חוק שעוסקת בייעוץ המשפטי לממשלה ולא בעניינים הקשורים לעבודת הכנסת מעוררת שאלות האם מקומה בהצעה מטעם הוועדה".

ח"כ טלי גוטליב ביקרה בחריפות את המכתב שכתבה עו"ד אפק לרוטמן, "מאיפה התעוזה לכתוב ליו"ר הוועדה על חוסר אובייקטיביות"?". גוטליב תקפה את היועמ"שית של הכנסת בטענה ש"היא בניגוד עניינים" ובוועדה נוצרה מהומה. רוטמן אמר שהוא נכון לשמוע את ההערות. "אני מבטיח שכל הצעת חוק שאבקש לקדם, נדון בשאלה אם מדובר בחוק שראוי לידון בהצעה מטעם ועדה או בדרכים אחרות".

היועמ"שית לכנסת עו"ד אפק הבהירה כי המסמך שרוטמן הציג הוא מצע לדיון ולא הצעת חוק. לדבריה, יש לרוטמן כיו"ר הוועדה סמכות לקיים דיון על נושא שבהמשך יגיע להצעת חוק והוסיפה כי הייעוץ המשפטי לכנסת לא הספיק להתייחס למצע בשל המועד שהופץ ולוחות הזמנים, כפי שנהוג לעשות. אפק הוסיפה "אני לא בטוחה שההסדר שבפניכם הוא הסדר שמקומו בחוק יסוד ושמהטעם הזה נכון להתקדם בו כהצעה מטעם ועדה, אני מניחה שהנושא יתברר במהלך הדיונים. אם בתום הדיונים נסבור שהצעת החוק לא מתאימה להיות הצעת חוק מטעם ועדה נאמר את דברנו בצורה ברורה". עוד אמרה כי "הונח נוסח. נכון לרגע זה קשה לדבר על הליך. זו דרך חתחתים להעביר הצעת חוק".

על הטענה כי אפק מצויה בניגוד עניינים נוכח הצעת החוק אמרה אפק: "הצעת החוק עוסקת בייעוץ המשפטי לממשלה ולכן רשאים למלא את תפקידנו באופן מלא ואין כל ניגוד עניינים". ח"כ אורנה ברביבאי שאלה את אפק: "הוצאת מכתב ברור ומנומק. לתשובה שלך יש משמעות גדולה לתהליך ריסוק של מערכת המשפט. אם יש יועמ"ש כנסת ופוליטיקאי מתעלם ממה שאת כותבת - זה רק הפרומו".

אפק הוסיפה לשאלות חברי הכנסת, "אם בסוף הדיונים ובטרם הצבעה אנחנו נאמר את עמדתנו ונסבור שההצעה לא מתאימה להיות מטעם ועדה - נאמר את הדברים בצורה הכי בהירה שאפשר. ההחלטה תהיה בהצבעה בוועדה. ככל שתתקבל החלטה להתקדם בהליך באמצעות הצעה מטעם הוועדה, אנחנו נאמר את עמדתנו ואתם תחליטו בהצבעה בוועדה".

טענות מהאופוזיציה על התנהלות רוטמן כיו"ר הוועדה

גם חברי האופוזיציה ביקרו את התנהלותו של רוטמן בדרך הבאת הצעת החוק לדיון בוועדה - באופן עצמאי ללא הייעוץ המשפטי. חברת הכנסת אפרת רייטן מהעבודה שאלה את אפק - "ההצעה עקפה את הייעוץ המשפטי. איך עליי לנהוג ביועצים חיצוניים?".

גדעון סער שר המשפטים לשעבר שאל את אפק "האם יש לוועדה סמכות להגיש הצעת חוק לקריאה ראשונה? איך עוסקים בנושא של הרשות המבצעת תוך עקיפת הממשלה?".

ח"כ אורית פרקש הכהן מהמחנה הממלכתי, הוסיפה "מאיפה הסמכות של הכנסת להעביר חקיקה כזו, והאם אי אפשר להגיד שהחקיקה סותרת את יסודות המשטר ואת מגילת העצמאות שדורשת רוב יותר גדול?".

רוטמן טען כי חברי הכנסת קארין אלהרר וגלעד קריב ביקשו כי מצע לדיון ולכן פעל במהירות. חברת הכנסת אלהרר השיבה "ככה לא מחוקקים. אתה רוצה לחוקק - תעבור את הפרוצדורה הנכונה". לדבריה, "עושה רושם שאתה נלהב להעביר הצעת חוק. אני עשר שנים בבית הזה. לא היה דבר כזה. מביא הצעת חוק ובעצם עוקף את הפרוצדורה של הגשת הצעת חוק פרטית או תזכיר ממשלתי. שולח מייל שמטעה את חברי הוועדה". היא הוסיפה "כשמביאים הצעת חוק מטעם הוועדה - זה אמור להיות קונצנזוס בטח חוק יסוד. אין שום סיבה לחוק יסוד בעניין הזה".

יו"ר הוועדה הקודם גלעד קריב אמר "זו פסאדה של הזמנה לדיאלוג". הוא פנה לרוטמן ואמר: "אתה אדם שמרן שמעריך את המסורת אך מתגלה כרפורמטור דרמטי. במקרה שלנו - אתה מבצע רפורמות במנהגים מקודשים. דורס אותם ברגל גסה". קריב הוסיף "יש נוהג של היוועצות, מתן זכות תגובה שבה הייעוץ המשפטי משחק תפקיד חשוב. הוספת חטא על פשע - באישון לילה ללא תיאום עם הייעוץ המשפטי של הכנסת, ועקיפתו והבאת יעוץ מקצועי".

רוטמן ולוין הדגישו כי הם מתכוונים לשמוע את כל המתנגדים לרפורמה ולקיים דיונים בכל הנושאים. לוועדה הוזמנו מומחים, ראש מערכת המשפט בעבר בהווה, שרי משפטים ויועצים משפטיים וגורמים התומכים ומתנגדים לרפורמה. לדיון הוזמנו היום המשנה ליועצת המשפטית עו"ד גיל לימון, פרופ' דניאל פרידמן, שר המשפטים לשעבר, פרופ' שמעון שטרית, פרופ' מנחם בן ששון, פרופ' טליה איינהורן, חברת הכנסת לשעבר זהבה גלאון.

חברי האופוזיציה ביקשו להעביר את הדיון לאולם גדול יותר מאחר והיועצים של חברי הכנסת לא הורשו להיכנס בשל היעדר מקום.