האינפלציה שוחקת את קרנות ההשתלמות והשכירים מפסידים מאות שקלים בחודש

האינפלציה בישראל הגיעה ב־2022 לשיא של 20 שנה ויצרה תגובת שרשרת בשלל סעיפים הצמודים למדד המחירים לצרכן, שעודכנו כלפי מעלה • מי שנותרו בחוץ הן קרנות ההשתלמות של עובדים שכירים, אחת מהטבות המס הגדולות ביותר, שהולכת ונשחקת • עבור חלק מהעובדים מדובר בהפסדים של כמעט 500 שקל בחודש

השכירים בישראל הפסידו אלפי שקלים בשנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
השכירים בישראל הפסידו אלפי שקלים בשנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן שבר ב-2022 שיא של 20 שנה עם עלייה שנתית של 5.3%. הקפיצה הגדולה באינפלציה משפיעה על מגוון רחב של סעיפים המתעדכנים כלפי מעלה. בין היתר: מדרגות מס הכנסה, חוזי שכר הצמודים למדד, חוזי שכירות, מוצרים פיננסים שונים כמו למשל תקרת ההפקדה לקופת גמל להשקעה ועוד.

השנה שהחוסכים יעדיפו לשכוח: כמה הפסידו קרנות הפנסיה וקופות הגמל ב-2022 
הבונוס החריג של מזרחי טפחות לעובדים לרגל חגיגות המאה לבנק 

כפי שפורסם בגלובס בשבוע שעבר, העלייה במדד תשקף חיסכון של בין 700 ל-5,000 שקל בשנה בתשלומי מס הכנסה עבור העובדים. במקביל, עודכנו למעלה גם שווין של נקודות הזיכוי במס, כשהמשמעות הישירה היא הגדלת ההכנסה נטו של שכירים והגדלת ערכן של הטבות המס.

ואולם, את "חגיגת ההצמדה למדד" והעלייה בנטו של העובדים בשל הפחתת נטל המס, מצנן מעט עניין שנוגע דווקא למה שלא מוצמד למדד: קרן ההשתלמות של העובדים. קרנות ההשתלמות אינן מוצמדות למדד המחירים לצרכן, ולכן עליית המדד לא משנה כלל את תקרת הפטור ממס על ההפקדות לקרנות ההשתלמות.

 

ככלל, קרנות השתלמות הן מכשיר פיננסי המאפשר לשכירים ולעצמאים לחסוך והיתרון הגדול שלהן הוא בפטור ממס רווחי הון לאחר שש שנים של חיסכון. זהו למעשה המכשיר הפיננסי היחידי לטווח זמן בינוני, שמעניק פטור גורף ממס על החיסכון. על פי ההערכות בקרב הגופים הפיננסים, לכשליש מהשכירים במשק יש חיסכון בקרן השתלמות. מלבד הפטור ממס בעת משיכת הכספים, קיים גם פטור ממס על הפקדת הכספים על ידי המעסיק עבור העובד, עד תקרת שכר של כ-15,700 שקלים.

"המקום היחיד שיש אפליה של שכירים"

"כל סכומי תקרות מדרגות המס צמודים לשיעור עליית המדד - מלבד הסכום הפטור ממס בידי עובד בעבור הפקדת מעסיק לקרן השתלמות", מסביר יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס. "מנגד, סכומי ההפקדות לקרן השתלמות של עצמאים, המזכים אותם בניכוי ממס - כן צמודים לשיעור עליית המדד. זה המקום היחיד בחקיקת המס ובכלל שיש אפליה של שכירים לעומת עצמאים".

סמוטריץ' יצטרך להחליט: מה יעלה בגורל הטבת המס להורים?

ברקע עליית המדד והעלייה בערך של כל נקודות זיכוי לה זכאים האזרחים, יש כמה נקודות זיכוי והטבות מס שתוקפן עומד לפוג. 

זאת, אם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לא יאריך אותן. המשמעותית מביניהן היא הטבת מס להורים לילדים בני 6 עד 12, פרי יוזמתו של שר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן.

"עלייה בסכום מדרגות המס מגדילה את נטו העובדים, אך נדרשת תשומת לב גם להטבות מס שעתידות להתבטל, ועלולות לפגוע מהותית בנטו ולקזז את ההטבה שקמה מכוח הצמדה למדד", אומר רו"ח שי פורת, מנהל תחום רגולציה וחשבות שכר בחברת הר־גל.

במאי אשתקד העביר ליברמן את הצעת החוק שיזם להגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק עבודה. החוק עבר, בין היתר, לאחר שחברי האופוזיציה, בה היה חבר גם סמוטריץ', הודיעו מראש כי יתנגדו לכל החוקים הממשלתיים שיעלו מעתה והלאה במליאה. החוק קובע כי בשנת 2022 תינתן נקודת זיכוי אחת נוספת להורה עבור כל ילד שגילו בין 6 ל־12 שנים. התוספת נוגעת ל־610 אלף הורים עובדים, בהיקף של 2.1 מיליארד שקל, כאשר שוויי כל נקודת זיכוי הוא 2,796 שקל בחישוב שנתי.

הפסד שנתי של יותר מ־5,000 שקל

בנוסף, החוק קובע את הגדלת מענק העבודה בשיעור של 40% בשנת 2022, ומי שהיה זכאי למענק עבודה בשנת 2021, יקבל סכום בשיעור 30% מסכום המענק כמקדמה על חשבון המענק לשנת 2022. התוספת עמדה בממוצע על 1,600 שקל לזכאי. במצב בו שני בני הזוג זכאים למענק העבודה, הסכום יכול להגיע עד ל־3,200 שקל.

"מדובר בהוראת שעה שפגה ב־31.12.2022. מכוח חוק פיזור הכנסת ההוראה הוארכה אוטומטית לחודשים ינואר ופברואר", אומר רו"ח פורת. שר האוצר סמוטריץ' נשאל לאחרונה במסיבת עיתונאים האם בכוונתו להאריך את הזיכוי שיזם ליברמן, אך לא השיב על כך. גם ברשות המסים עדיין לא יודעים האם הטבה תוארך, אך הספירה לאחור החלה ועד החודש הבא יידרש סמוטריץ' לקבל החלטה.

"בהתאם לתחשיב שביצענו, גבר נשוי או גרוש עם שני ילדים בטווח הגילאי המזכה בהטבה, המשתכר 10,000 ומעלה ברוטו יפסיד את מלוא ההטבה בסכום שנתי של 5,640 שקל", אומר פורת. "לאישה נשואה בעלת שני ילדים בטווח 6־12 המשתכרת 15,000 ומעלה מפסידה את מלוא ההטבה בסכום של 5,640 שקל. בשכר נמוך יותר, של 10,000 - הטבה מתקזזת בסכום של 336 שקל שנתית".

לדברי גינדי, "המשמעות היא שחיקה לאורך שנים של הטבת מס מאוד משמעותית לשכירים, למי שמרוויח וזכאי להפקדה של קרן השתלמות על שכר ברוטו של מעל 15,712 שקל: התקרה המקסימלית שבה ניתן להפקיד לקרן השתלמות בעבור עובדים בפטור ממס. כל שקל נוסף של שכר מעבר לתקרת ההכנסה, אשר יופקד להשתלמות, ייחשב כתשלום שכר החייב במס הכנסה ובביטוח לאומי, לכל דבר ועניין. כולנו יודעים שהשכר עלה משמעותית בשנים האחרונות, אבל תקרת הטבת קרן ההשתלמות לשכירים - לא השתנתה מזה שנים ארוכות".

במקביל, ניסיונות לבטל את הפטור לחלוטין

לאורך השנים עמד הפטור ממס על ההפקדות לקרן ההשתלמות על המוקד של האוצר, אשר שאף לבטל לחלוטין את הפטור ולקבוע כי כל הפקדה לקרן השתלמות תחויב במס. מנגד, עמדה ההסתדרות ודרשה מצידה דווקא להרחיב את הפטור ואף להצמיד אותו למדד המחירים לצרכן.

לדברי אדם בלומנברג, סמנכ"ל מדיניות וכלכלה באגף לעידוד מקצוע בהסתדרות, "מדובר בחסכון המרכזי שיש לעובדים בטווח הקצר בינוני, והוא נשחק עם הזמן. לאורך השנים היו דיונים בין האוצר להסתדרות בנוגע לתקרת הפטור. אנחנו בקשר עם כל ממשלה בשנים האחרונות בנושא הזה לשני הצדדים, כשהאוצר מבקש להוריד או להפחית את הפטור ממס וההסתדרות מנסה להעלות את התקרה שלו. עדיין לא הצלחנו לעדכן את התקרה".

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות
 יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

הנושא יעלה כעת גם מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ'?
"אני מניח שגם עם הממשלה הקרובה נדבר על כך. יש הרבה דברים בדרך ששני הצדדים רוצים להעלות, והנושא הזה ללא ספק יעלה בדיונים. אבל בסוף, תקרת הפטור היום עומדת על שכר של 15,700 והשכר הממוצע עומד על 12,000 - אז אם ההסתדרות רוצה לעזור קודם כל למכנה המשותף הנמוך ביותר, היא צריכה לשים יותר דגש על עולמות של קיצור שבוע העבודה ושכר מינימום.

"יכול להיות שצריך לבחון ונכון לבחון מנגנון הצמדה אחר בקרנות ההשתלמות, אך הגם שזה חשוב ההתמקדות שלנו כרגע לא תהיה בזה".

הפסד חודשי של מאות שקלים עבור השכירים

בשורה התחתונה, נראה כי המצב צפוי להישאר כפי שהוא. לדברי רו"ח שי פורת, מנהל תחום רגולציה וחשבות שכר בחברת הר־גל, המשמעות הכלכלית עבור העובדים השכירים היא אדירה, ואי ההצמדה של קרן ההשתלמות למדד המחירים משקפת הפסד חודשי של מאות שקלים.

"ערך תקרת השתלמות אשר הייתה צמודה לשיעור עליית המדד משנת 2002 ועד סוף שנת 2022 הינה כ־22,100 שקל. המשמעות היא שעובדים בעלי הכנסה מבוטחת של מעל 15,712 שקל (ופחות מ־22 אלף) היו יכולים להפקיד סכומים לקרן השתלמות בהטבת מס משמעותית הרבה יותר.

 

"כיום תקרת ההפקדה המקסימלית שפטורה ממס, מצד המעביד, עומדת על סך של 1,178 שקל. מעל תקרה זו נזקף שווי קרן השתלמות, כלומר העובד מחוייב לשלם מס הכנסה. אם התקרה הייתה צמודה למדד המחירים - תקרת הפטור החודשית המקסימלית נכון לשנת 2022 הייתה עומדת על סך של 1,657 שקל. המשמעות בפועל היא הפסד של כ־480 שקל לחודש כהטבת מס פוטנציאלית".