תושבי פריז הולכים להצביע: האם להעיף את הקורקינטים מהרחובות?

ראשת העיר של בירת צרפת הודיעה על המשאל העירוני שיתקיים ככל הנראה ב-2 באפריל • המהלך מגיע בעקבות שורת תאונות בהן נהרגו נוסעי קורקינטים, העובדה כי הם פוזרו על מדרכות והפריעו לתנועה וטענות לנהיגה פרועה של המשתמשים בהם

פריז / צילום: Shutterstock
פריז / צילום: Shutterstock

תושבי פריז יהפכו בעוד כמה חודשים לראשונים באירופה שיצביעו בסוגיה המפלגת את מי שגרים במטרופולינים גדולים ברחבי העולם: אם לאפשר את המשך פעילותם של קורקינטים ממונעים שיתופיים המפוזרים ברחבי הערים. ראשת העיר של בירת צרפת, אן הידלגו, הודיעה השבוע על המשאל העירוני שיתקיים ככל הנראה ב-2 באפריל, אחרי חודשים של התחבטות בשאלה אם לאפשר לציי הקורקינטים של מפעילות שונות לפעול בעיר עם תום הרישיון שניתן להן בעוד כשלושה חודשים.

פריז בהובלת הידלגו השקיעה רבות בשנים האחרונות במתן דגש על תחבורה שיתופית, ועל הקצאת נתחים משמעותיים מנתיבי התחבורה הקיימים בעיר לטובת אופניים (שיתופיים או פרטיים), קורקינטים ממונעים, תחבורה ציבורית ועוד.

המטרה היא לשפר את איכות החיים של התושבים על רקע פקקים בלתי פוסקים, וגם לצמצם את פליטות גזי החממה וגזים רעילים אחרים המשתחררים כתוצאה מהתנועה הצפופה בעיר. פריז היתה העיר הראשונה באירופה שהציעה מערכת אופניים שיתופיים, לפני קרוב ל-15 שנה, ובשנים האחרונות העניקה גם רישיונות למפעילות קורקינטים חשמליים שפיזרו את כליהן ברחבי העיר. ב-2018 הפכה העיר לאחת הראשונות באירופה שהציעה שירות זה.

אבל בעקבות שורת תאונות בהן נהרגו נוסעי קורקינטים, העובדה כי הם פוזרו על מדרכות והפריעו לתנועה, טענות לנהיגה פרועה של המשתמשים בהם ושלל תלונות אחרות המוכרות לתושבי כל עיר בהן פועלות הפלטפורמות השיתופיות, הידלגו ו"הירוקים" השותפים לקואליציה שלה הודיעו לפני כמה חודשים כי יש "לשקול מחדש" את המשך הפעילות. זאת, אף שהעיר כבר צמצמה את רישיונות ההפעלה לשלוש חברות בלבד, הגבילה את מספר הכלים ל-15 אלף לכל היותר, וגם השיתה כללים כמו הגבלת מהירות באזורים ציבוריים ואזורי חנייה מיוחדים.

337 תאונות בשמונה חודשים

אבל גם הכללים הללו לא סייעו לתחושת הבטיחות. בשמונת החודשים הראשונים של 2022 נרשמו בעיר 337 תאונות בהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים (לא רק שיתופיים - א.א), עלייה מ-247 בתקופה המקבילה אשתקד.

לפיכך, אחרי הדיווחים לפיהם הידלגו ושותפיה הקואליציוניים יחליטו לבטל את הרשיונות בשנה החדשה, הפתיעה ראשת העיר כשהכריזה השבוע בראיון לעיתון "לה פריזיאן", כי הדבר יובא למשאל בקרב תושבי פריז בלבד. "הם יישאלו שאלה פשוטה מאוד", אמרה לתקשורת, "האם אנחנו ממשיכים עם קורקינטים שיתופיים המפוזרים בעיר?".

הרשויות הבהירו כי אין כל כוונה לאסור על קורקינטים ממונעים בבעלות פרטית, שהפכו לפתרון תחבורה לרבים בעיר. בשנים האחרונות נרשמה מגמה של רכישת הכלים באופן פרטי, כדי להתנייד בעיר. ב-2021 רכשו אזרחים צרפתים כ-900 אלף כלים, וצרפת נחשבת לשוק הגדול ביותר באירופה לקורקינטים חשמליים.

הידלגו רמזה כי באופן אישי היא תומכת באיסור, לפי דיווח ב"גרדיאן" הבוקר (ג'), אך כי ההכרעה תהיה בידי תושבי העיר. היא אמרה כי לא מדובר בפתרון "ידידותי לסביבה" וגם אמרה כי תנאי העבודה של מי שבונים ומתחזקים את הכלים, ואלו האוספים אותם כדי להעביר ממקום למקום, "אינם מקבלים יחס הולם". גם בכיר בקואליציה שלה גם תמך באיסור, "כדי להחזיר את השקט לכבישים ולמדרכות", לדבריו.

חברות הקורקינטים שקיבלו עד כה רישיון פעילות בפריז - Lime, TIER ו-Dott - מבטיחות שורה של צעדים כדי להמשיך ולפעול בעיר, כולל קיבוע לוחית זיהוי לכל כלי כדי לאפשר אחריות אישית וקנסות על תאונות והפרעות לתנועה, או מניעה טכנית של אפשרות לנסוע בזוג על קורקינט אחד, מראה לא נדיר. נכון לעכשיו, רישיון הפעולה יהיה תלוי בהכרעת תושבי העיר. לפי הדיווחים, הן כעת נערכות להשקיע בקמפיין שישכנע את התושבים לתמוך בהמשך פעילותן.