אליהו יקבל מידע מצומצם ולא ישב במשרדי מגדל: דרישות רשות שוק ההון

מ"מ הממונה על הרשות, עמית גל, שלח מכתב חריף למגדל כדי לצמצם את התערבותם של בעל השליטה והיו"ר בחברת הביטוח • עוד דורש גל כי ימונה יו"ר למגדל ביטוח למשך 3 שנים לפחות • הבשורות הטובות לאליהו: הרשות לא מתנגדת למינוי אגסי למנכ"ל • מגדל: "דוחים את הטענות"

שלמה אליהו / איור: גיל ג'יבלי
שלמה אליהו / איור: גיל ג'יבלי

רשות שוק ההון מנסה לסיים את רכבת בעלי התפקידים בצמרת חברת הביטוח מגדל . מ"מ הממונה על הרשות, עמית גל, שלח היום (ג') מכתב חריף לחברה בו הוא מציב שורה של דרישות שנועדה לצמצם את מעורבותו של בעל השליטה במגדל, שלמה אליהו, ושל יו"ר החברה האם מגדל אחזקות, חנן מלצר שעובד בצמוד לאליהו, בהתנהלות החברה, כולל יצירת הפרדה מלאה בין מקום מושבו של היו"ר, לבין משרדי חברת הביטוח.

דירקטוריון מגדל אישר את מינוי רונן אגסי לתפקיד מנכ"ל החברה
לאומי יפעיל את סעיפי החוזה שימנעו את מינויו למנכ"ל מגדל בשנה הקרובה
"שלמה אליהו מקבל אנרגיה ממלחמות": מאחורי הקלעים של הטלטלה במגדל

"במכתב המופנה לחברי דירקטוריון החברה ולחברי דירקטוריון מגדל ביטוח, הודיע הממונה בפועל כי מכתבו בהמשך לטענותיו בדבר התמשכות הפגיעה בניהולה התקין של מגדל ביטוח ובממשל התאגידי שלה. וזאת, בין היתר, על רקע אי מינויו של יו"ר דירקטוריון קבוע למגדל ביטוח ובגין החשש הנטען במכתבו לפגיעה בעצמאות דירקטוריון מגדל ביטוח, כפי שבאה לידי ביטוי גם בכל הנוגע להפעלת סמכותו למנות את מנכ"ל מגדל ביטוח. כן טען הממונה בפועל כי לעמדתו לא קיבל מענה מספיק בנוגע לצעדים שתנקוט מגדל ביטוח להגברת יציבותה הניהולית", הסבירו במגדל בדיווח שנמסר לבורסה.

לאור זאת, הורה גל על שורה של פעולות שהוא דורש ממגדל במטרה לתקן את אותם הפגמים. באשר להגבלות על מלצר, כותב מ"מ הממונה כי יש ליצור ביסוס הפרדה מבנית בין החברה לבין מגדל ביטוח. זאת, לרבות ביצוע הפרדה מוחלטת בין מקום מושבו של יו"ר דירקטוריון החברה לבין מקום מושבם של בעלי תפקידים במגדל ביטוח, לנוכח מעורבותו הנטענת של יו"ר החברה בניהול מגדל ביטוח באופן שעלול לפגוע בניהולה התקין. יש איסור על העברת מידע ממגדל ביטוח לחברה על ידי עובדים או נושאי משרה, לרבות דירקטורים, באופן החורג מהוראות הדין לעניין העברת מידע בין תאגיד לבעל מניות או בעל שליטה בו, ובכפוף לנוהל שייקבע על ידי הדירקטוריון, אשר יסדיר את הפעילות מול בעל השליטה ויאושר על ידי הרשות", הוסבר במכתב.

צעדים נוספים עליהם הורו ברשות הם מינוי של יו"ר דירקטוריון למגדל ביטוח בעל רקע וניסיון הולמים לתקופה של 3 שנים לכל הפחות. זאת מאחר שבמהלך העשור שעבר מאז רכש אליהו את השליטה במגדל, התחלפו בו כ-6 יושבי ראש. עוד הבהיר גל כי הוא דורש כי לפחות מחצית מחברי דירקטוריון מגדל ביטוח יהיו דירקטורים בלתי תלויים, כאשר את שתי ההוראות האחרונות הוא דורש לעגן בתקנון מגדל ביטוח.

ויש גם שתי בשורות טובות לאליהו

"הממונה בפועל ציין במכתבו כי אין באמור כדי למצות בהכרח את הצעדים שינקוט בעניינה של מגדל ביטוח. מגדל ביטוח התבקשה להעביר לרשות את השינויים הנדרשים בתקנון מגדל ביטוח ואת הנוהל כאמור עד ל-15 במרץ", הסבירו במגדל, להם ניתן עד ל-5 בפברואר להגיב למכתבו של גל.

במגדל ציינו כי החברה דוחה את הנטען במכתב, וכי ההשגות והטענות ישטחו במסגרת המענה למכתב, תוך שהחברה שומרת על כל זכויותיה וטענותיה.

המכתב המדובר מכיל בכל זאת שתי בשורות טובות לאליהו. הראשונה היא שברשות שוק ההון לא מתנגדים למינויו של רונן אגסי, המועמד המועדף על אליהו, כמנכ"ל מגדל ביטוח. זאת, בכפוף לסיום כהונתו בבבנק לאומי בתוך 60 יום. הבשורה השנייה היא שברשות לא מתנגדים למינויו של הדירקטור כרמי גילון, ראש השב"כ לשעבר, לתפקיד יו"ר זמני עד ה-15 במרץ. המשמעות היא שעוד לפני מועד זה יהיה על מגדל לבחור יו"ר דירקטוריון קבוע. נראה אם החברה תעשה זאת על פי דרישות הרשות מהיום לתקופה של שלוש שנים לפחות.

נזכיר כי כרגע מתפקדת מגדל ביטוח ללא מנכ"ל וללא יו"ר קבוע, לאחר ששגיא יוגב הודיע באוקטובר על עזיבה ושבועות ספורים לאחר מכן עשה זאת גם היו"ר יפתח רון-טל. השניים טענו במכתבי ההתפטרות שלהם כי עשו זאת בשל סביבת עבודה בלתי אפשרית שנוצרה בשל התערבותו של אליהו בניהול החברה.