"חשש למעמדה של ישראל כמרכז עסקים בינלאומי": משרדי עוה"ד הגדולים מזהירים מהרפורמה המשפטית

17 משרדי עורכי הדין הגדולים בארץ פרסמו הודעה משותפת נגד הרפורמה במערכת המשפט שמתכנן השר יריב לוין • המשרדים מזהירים כי "מימוש התוכנית המוצעת עלול לפגוע באופן שבו נתפשת מדינת ישראל בזירה העולמית כמדינה דמוקרטית ולפגיעה קשה בכלכלה הישראלית באופן שישפיע על כלל תושבי המדינה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

משרדי עורכי הדין הגדולים בארץ התאגדו ומפרסמים הודעה משותפת נגד הרפורמה במערכת המשפט בה הם מזהירים מפני השלכות המהלך. "כמי שנמצאים בלב העשייה המשפטית, העסקית והמסחרית בישראל, אנו מבקשים להתריע, כי אם התוכנית והצעות החוק יצאו אל הפועל, ישנו חשש אמיתי למעמדה של ישראל כמרכז עסקים בינלאומי, ההשקעות הזרות בישראל עלולות לפחות באופן דרמטי, גופים זרים יבקשו למשוך את כספם, דירוג האשראי של ישראל ירד, ואף מעמדנו ב-OECD עלול להיות בסכנה".

פירמה אחת, 520 עורכי דין: המיזוג הגדול ביותר בענף יוצא לדרך 
המהפכה שמסעירה את רואי החשבון: כך יראו בקרוב הדוחות הכספיים 
אפילו ביטול עילת הסבירות לא יעזור: בג"ץ סגר בפני דרעי את האפשרות לחזור לכהן כשר | פרשנות

עוד נכתב כי "מימוש התוכנית המוצעת עלול לפגוע באופן שבו נתפשת מדינת ישראל בזירה העולמית כמדינה דמוקרטית ולפגיעה קשה בכלכלה הישראלית באופן שישפיע על כלל תושבי המדינה".

17 משרדי עורכי דין, מהגדולים ביותר בארץ, חתומים על ההודעה: ארדינסט בן נתן טולידאנו עם המבורגר עברון, גולדפרב זליגמן וגרוס שהודיעו היום על מיזוג והפכו למשרד הגדול בארץ, מיתר, הרצוג, פישר, אגמון עם טולצ'ינסקי, נשיץ ברנדס אמיר, ERM, שבלת, ארנון, גורניצקי, AYR, פרל כהן, פירון, ש.הורוביץ וברנע.

"אנו, החתומים מטה, ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, מבקשים להתריע מפני פגיעה בחוסנה ובעצמאותה של מערכת המשפט ובמערכת הבלמים, האיזונים והריסוּנִים אשר עומדים בבסיס המשטר הדמוקרטי שאנו כל כך גאים בו, לצד היותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי" נכתב בהודעה.

לדבריהם, המשרדים החתומים מונים כ-3,500 עורכי דין מכל גווני הקשת הפוליטית. "כמי שמופיעים מדי יום בפני בתי המשפט ובתי הדין, אנו מכירים היטב את מערכת המשפט, ומכירים גם בקשיים ובבעיות של המערכת. בכל מערכת נדרשת בקרה רציפה אחר קשיים וליקויים שעשויים להתעורר בה, ובהתאמה נדרשת עריכת תיקונים ושיפורים מתאימים. כך גם מערכת המשפט איננה חסינה מביקורת ומהצורך לתקן את הטעון תיקון - אך לא זו הדרך".

"אנו קוראים לראש הממשלה ולשר המשפטים לקיים שיח ציבורי רחב ופתוח בשילוב כלל הזרמים בציבור ואנשי מקצוע ולבחון אילו תיקונים נדרשים במערכת המשפט, תוך שמירה על עצמאותה, וזאת בטרם יתקיים דיון פרלמנטרי בהצעות שהועלו על ידם".

עו"ד ליאור אבירם, השותף המנהל בפירמת עורכי הדין שבלת ושות', מסר: "לכל אזרח בישראל וגם לי כמובן, יש עמדה אישית וערכית, שהיא תוצאה של נסיון חייו והשקפתו, לגבי השינויים החקיקתיים המוצעים. האמירה של הפירמות הגדולות של עורכי-הדין, שלראשונה אי פעם, התחברו לקריאה בנושא שהוא לכאורה פוליטי, מהווה זעקה גם מכיוון מקצועי-עיסקי ייחודי מאד: מתוך הבנה עמוקה של מה שעל הפרק בעולם המשפטי (לרבות על זכויות האדם בישראל וערכי היסוד של הדמוקרטיה), אך לא פחות מכך - הבנה עמוקה של האפקט שהשינויים הללו עלולים לייצר על העולם העיסקי-כלכלי במדינה ובכך גם להשפיע על רמת חייהם, אושרם ועושרם של כלל אזרחי ישראל. מחובתנו מתוקף מעמדנו לפעול בנחישות למען מדינה דמוקרטית ומערכת משפט עצמאית וחזקה".