סופו של עידן בכרטיסי האשראי: האם סמוטריץ' יזרז את מעבר הענף לידי חברות הביטוח?

בצל ההודעה על הפרדת כאל מבנק דיסקונט, הודיע שר האוצר על הקמת צוות שיבחן את השתלטות המוסדיים על חברות כרטיסי האשראי ומדוע לא לבטל סעיף המונע את מכירת כאל לחברת ביטוח • הערכות: לא יתערב בעסקאות כלל־מקס והראל־ישראכרט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, Menahem Kahana
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, Menahem Kahana

תם עידן בשוק כרטיסי האשראי בישראל. כאל, חברת כרטיסי האשראי האחרונה שעוד נמצאת בשליטתו של בנק, תצטרף בקרוב לשתי המתחרות שלה - ישראכרט ומקס, שהופרדו בשנת 2019 מידי הבנקים ששלטו בהן - הפועלים ולאומי. על כך החליט השבוע שר האוצר החדש, בצלאל סמוטריץ', שקיבל את המלצות הוועדה שהקים קודמו בתפקיד, אביגדור ליברמן, ועליה פורסם לראשונה בגלובס.

מנכ"ל חברת המכשור הרפואי הגדולה בעולם רוצה להפוך את ישראל לשוק הניסוי שלה | ראיון
השמרנות משתלמת: למה אפל היא ענקית הטכנולוגיה היחידה שלא מפטרת? 
שש שנים לחיסכון לכל ילד: איפה היה הכי כדאי להשקיע, ומי הגוף שמוביל? | בדיקת גלובס

אמנם עוד יעבור זמן רב עד שדיסקונט, המחזיק כיום ב־72% מכאל (היתר בידי הבנק הבינלאומי, שלא יצטרך למכור את אחזקותיו), ייפרד באופן סופי, כשההערכות מדברות על בין שלוש לארבע שנים. אך קרוב לוודאי שאם לא יהיו הפתעות בדרך, עד שזה יקרה, מקס וישראכרט ימצאו עצמן בידיים של בעלי שליטה חדשים המשתייכים לאותו התחום - ענף הביטוח.

במקס מקווים שבימים הקרובים תקבל כלל ביטוח את היתר השליטה והעסקה במסגרתה היא רוכשת את מלוא המניות של חברת כרטיסי האשראי על פי שווי של 2.47 מיליארד שקל. בישראכרט דיווחו השבוע על סיכום להארכת המו"מ מול חברת הביטוח הראל בשלושה שבועות עד ה־12 בפברואר, על מנת לבחון את הצעתה של הראל לרכוש את השליטה בה בתמורה ל־2.7 מיליארד שקל.

כעת, גדלו על פי הערכות של גורמים בענף הסיכויים שגם כאל תגיע בסופו של דבר לידיים של חברת ביטוח. זאת לאחר שיחד עם ההודעה שלו על הפרדת כאל מדיסקונט, הודיע סמוטריץ' שבכוונתו למנות בנושא צוות משרדי שיבחן את נושא השליטה של הגופים המוסדיים הגדולים בחברות כרטיסי החיוב באופן רוחבי.

על פניו נראה כי מדובר במהלך שדווקא עלול לסכל את השתלטות חברות הביטוח על חברות כרטיסי האשראי, מתוך חשש ליצירת ריכוזיות חדשה שתחליף את זו שאפיינה את שוק כרטיסי האשראי כשאותן חברות היו בידי הבנקים.

אולם מתברר כי אותה וועדה עשויה לייצר דווקא תהליך הפוך ולהכשיר את מכירתה של כאל לידי חברת ביטוח, כשנראה שהסיכויים המרביים אם אכן יתרחש תהליך כזה, חברה זו תהיה הפניקס.

נכון להיום, נאסר על פי חוק על הבנקים למכור את חברת כרטיסי האשראי ישירות לגוף מוסדי. כך, בנק הפועלים הפך את ישראכרט לחברה ציבורית ללא גרעין שליטה, ואילו לאומי מכר את לאומי קארד, כיום מקס, לידי קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס, שבהמשך חתמה על עסקה למכירתה לכלל ביטוח.

לאור העסקה הנרקמת בין הראל לישראכרט וזו שסוכמה בין כלל ביטוח לוורבורג פינקוס לרכישת מקס, עלתה השאלה מדוע יש צורך באותו איסור על מכירה מיד ראשונה, כששנים ספורות בלבד לאחר מכן המוסדיים הישראליים רוכשים בכל מקרה את אותן חברות.

לכן נראה כי הצוות, בראשות הממונה על התקציבים, בשיתוף עם היועץ המשפטי במשרד האוצר והממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, יתכנס על מנת לבחון אם עדיין ישנה הצדקה לאנומליה שנוצרה בין החוק למה שמתרחש בפועל בתוך פרק זמן קצר.

הנגיד מגלה תמיכה בדיון מחודש

על פי הודעת משרד האוצר, הצוות צפוי לעבוד מהר ולמסור את מסקנותיו כבר בשבועות הקרובים ולא למשוך את הדיונים, לאחר התייעצות עם המאסדרים הרלוונטיים, כאשר בכוונת השר להתייעץ עם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בנושא, שמגלה תמיכה בדיון מחודש שעשוי להביא לביטול הסעיף הרלוונטי בחוק.

בכל מקרה, מסתמן כי הצוות ידון בעיקר בעתידה של כאל והוא לא צפוי להתייחס לעסקאות שכבר נחתמו כמו זו למכירת מקס, או עסקאות שנמצאות בתהליך כמו בין הראל לישראכרט. לאור הנטייה של גופים ממשלתיים שלא להתערב בעבודתם של רגולטורים, נראה כי רק אם במהלך דיוני הצוות יעלו ממצאים "קיצוניים" באשר להחזקה של גופים מוסדיים בחברות כרטיסי האשראי, כמו למשל ניצול המידע באופן לא הולם, עשויה להיות למסקנות השלכות על שתי העסקאות המתרקמות.

צפי לתחרות בין הפניקס להראל על אשראי צרכני

ההחלטה של סמוטריץ' באשר להפרדת כאל מדיסקונט התקבלה כחלק מהמדיניות להגדלת התחרות בשוק הבנקאות והאשראי. לאור התזוזה של השליטה מהבנקים לחברות הביטוח, כולל הקמת צוות שעשוי לבטל את איסור המכירה הישירה למוסדיים, נראה כי שר האוצר החדש מאמין שהתחרות האמיתית בתחום האשראי הצרכני צריכה להיעשות אל מול הבנקים, וכניסה של חברות ביטוח עם האמצעים הכלכליים והגישה שלהם לציבור, היא שיכולה לעשות את השינוי.

במקרה, באוצר פרסמו את החלטתו של השר החדש זמן קצר לאחר שישראכרט דיווחה כי הגיעה לסיכום עם הראל לפיו פרק הזמן לניהול המו"מ עם חברת הביטוח יוארך בשלושה שבועות, עד ל־12 בפברואר. בחברת כרטיסי האשראי אמנם ציינו כי במהלך אותם שלושה שבועות יימשכו המגעים בקשר לפנייתה של הראל, אך גם הבהירו כי הארכה תאפשר להם לבחון גם חלופות נוספות.

נזכיר, כי דבר המגעים בין הראל לישראכרט פורסם לאחר שישראכרט חתמה על מזכר הבנות מול חברת ביטוח אחרת, הפניקס, להקמת מיזם משותף למתן אשראי צרכני ללקוחות הפניקס, תחת חברה חדשה - הפניקס אשראי. אם בסופו של דבר תירכש ישראכרט על ידי הראל, המיזם המשותף עם הפניקס יבוטל.

הפניקס זועמת על המהלך של ישראכרט ואף טענה כי הוא נעשה בחוסר תום לב ודורשת לבטל אותו, תוך איום כי אף תפנה לבית המשפט ותתבע את חברת כרטיסי אשראי על סכום של מאות מיליוני שקלים. במקרה כזה, לא מן הנמנע כי הפניקס תתחרה בסופו של דבר בהראל גם בתחום האשראי הצרכני, אם תרכוש את כאל כשזו תוצע למכירה.

סמוטריץ' מיתן את צמצום מסגרות האשראי מצד הבנקים

לצד ההודעות הנוגעות לרכישות חברות כרטיסי האשראי, פרסם שר האוצר החדש, בצלאל סמוטריץ', גם הודעה שצפויה להרגיע עשרות אלפי משקי בית, שעלולים היו לחוות צמצום של מסגרות האשראי שלהם בקרוב. השר הודיע כי בכוונתו לפרסם תזכיר חוק שיבטל את החובה שהוטלה על הבנקים הגדולים - לאומי והפועלים, לצמצם את מסגרות כרטיסי האשראי, שאמורה הייתה להיכנס לתוקף בעוד כשבועיים.

סמוטריץ' ונגיד בנק ישראל, אמיר ירון, הסכימו בנושא זה, והשר הודיע שבכוונתו להפחית את חובת צמצום המסגרות.

בבנק ישראל ובאוצר כיוונו לכך כדי להקל על הציבור, בייחוד בעת זו של עליית ריבית והתייקרות מוצרים רבים, שמצמצמות את ההכנסה הפנויה וגורמות לציבור להשתמש במסגרות האשראי.

נזכיר, כי מכון המחקר והמידע של הכנסת מצא כי צמצום המסגרות פוגע בעיקר במעמד הביניים, כיוון שכאשר הציבור מנצל את מלוא מסגרת האשראי, הוא חשוף לכך שלא יאושרו עסקאות שהוא מבקש לבצע, וכך נפגע דירוג האשראי שלו.