הטעות של פקידי האוצר שהקפיצה את מחירי החשמליות בישראל באלפי שקלים

אגף החשב הכללי במשרד האוצר יצא למכרז שעשוי להגיע לאלפי מכוניות חשמליות לצי הרכב הממשלתי, והעניק ליבואנים תמריץ לייקר את הדגמים • בה בעת, הוכפל מס הקנייה ל־20% על אותן מכוניות • התוצאה: התייקרות של אלפי שקלים

שני אגפים באוצר הצליחו להקפיץ את מחירי הרכב החשמלי/ צילומים: יח''צ. עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
שני אגפים באוצר הצליחו להקפיץ את מחירי הרכב החשמלי/ צילומים: יח''צ. עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

אחרי שנה של צמיחה מסחררת ברכב החשמלי, יושב כיום פלח השוק הזה על הגדר. בשבועיים האחרונים נרשמה בישראל ירידה משמעותית בקצב ההזמנות החדשות, הן של לקוחות פרטיים והן של ציים. זאת לצד גל של ביטולי הזמנות קיימות ואין ספור פניות לקבלת מידע. גם שוק היד השנייה לרכב חשמלי, שהפגין בשנה שעברה פעילות ערה, נכנס בהדרגה לקיפאון.

טכנולוגיה של מכונית יוקרה במחיר נמוך: החשמלית הסינית שמאתגרת את השוק | מבחן דרכים
כמה מוציאים משרדי האוצר והתחבורה על השכרת חניות לעובדיהם | בלעדי

קשה לבוא אל הלקוחות בטענות. בפרק זמן של פחות מחודש עבר שוק הרכב החשמלי שורה של זעזועים, שלצרכנים קשה מאוד להכיל ולעבד: הציפיות לביטול העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי נמשכו ממש עד הדקה ה־90 אבל נכזבו למרות הבטחות מהמערכת הפוליטית; מחירוני הרכב החשמליים התייקרו לכל רוחב השוק; וטסלה יצאה במהלך של חיתוך מחירים, שהצליח לבלבל באופן יסודי לא רק את הלקוחות הקיימים שלה אלא את השוק כולו. אין פלא שגם הלקוחות וגם המשווקים יושבים כרגע על הגדר.

הנחתה כפולה של משרד האוצר

מי שתרם יותר מכול לזינוק במחירים ולקיפאון בשוק הם שני אגפים במשרד האוצר, שפעלו בלי תיאום ביניהם ותרמו כל אחד לחוד לזינוק חד במחירונים בתחילת ינואר. אגף התקציבים באוצר הפעיל את כל כלי הנשק שברשותו כדי להביא לכך שמס הקנייה על רכב חשמלי יעלה בינואר כמתוכנן, כולל איום בכך שאי העלאת המס תיצור גירעון תקציבי ולפרסום תחזיות קודרות על ירידת הכנסות המדינה מבלו דלק אם קצב הצמיחה של שוק הרכב החשמלי יימשך.

מאחורי הקלעים, גם לאגף החשב הכללי באוצר הייתה תרומה לא מבוטלת לזינוק במחירים. בחודש נובמבר ערך אגף החשב הכללי מכרז פורץ דרך להצטיידות בכלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין עבור צי הרכב הממשלתי, כולל רכבי שרד עבור ממלאי תפקידים בכירים בשירות המדינה, מרמת השרים ומטה.

אמנם היקף ההצטיידות הראשונית הוא קטן, כמעט ניסיוני, אבל זה נחשב מכרז אסטרטגי. ליבואנים המשתתפים ברור שזכייה במכרז היא "כרטיס כניסה" להצטיידות משמעותית בהרבה של המדינה ושל חברות ממשלתיות ברכב חשמלי. כפי שהוצהר, המדינה תעבור לרכישת רכב חשמלי בלבד מ־2025. בנוסף, לזכייה במכרז רכב ממשלתי נלווית יוקרה שמהווה נכס שיווקי מול לקוחות פרטיים וציים.

כמעט כל היבואנים הרלוונטיים הגישו הצעות לפי מחירוני סוף 2022. אבל באמצע דצמבר, כשכבר היה ברור שאפסו הסיכויים לביטול העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי ורכבי פלאג-אין, פנו המשתתפים לאגף החשב באוצר בבקשה להבהיר מי יספוג את עליית המס בינואר 2023.

 

אנשי החשב הכללי חשבו, ולבסוף הגו פתרון: בעדכון למכרז, שנשלח למשתתפים ב־13 בדצמבר, נכתב: "במקרה שבו מחיר המחירון של רכב יעלה במהלך שנת ההתקשרות הראשונה בשיעור של 7% או יותר ממחיר המחירון בעת המועד האחרון להגשת ההצעות, וזאת עקב עליית שיעור המס על כלי רכב בשיעור של 10% או יותר ביחס לשיעור המס שחל במועד האחרון להגשת ההצעות (סוף 2022), התמורה (שתשלם המדינה) עבור כל רכב תהיה המחיר העדכני פחות, שיעור ההנחה עליו התחייב המציע במהלך הצעתו".

הנה תרגום לשפה מדוברת: אם כתוצאה מעליית המס מחירי המחירון של הרכב החשמלי יעלו בפחות מ־7%, אתם תספגו את המס. אם יעלו ביותר מ־7%, ההתייקרות עלינו.

בענף הרכב שפשפו עיניים בתדהמה, אבל מיהרו ליישר קו: בתחילת ינואר עלו מחירי המחירון של דגמים חשמליים ופלאג-אין פופולריים, שהשתתפו במכרז (וחלקם בדיעבד גם זכו בו), ב-7% לפחות.

הכלל הוא שאם נותנים לך, תיקח

העלאת המחיר בשיעור האמור לא הייתה מחויבת המציאות. אמנם מס הקנייה עלה, אבל יבואנים רבים הספיקו לצבור עד סוף דצמבר מלאים משמעותיים של רכב חשמלי, ששוחררו ממכס במס הקנייה המופחת. אלה היו אמורים לספק את הביקוש לפחות ברבעון הראשון.

יתר על כן, דגמים חשמליים פופולריים מתוצרת קוריאה, כגון יונדאי איוניק 5 וקיה נירו, שזכו במכרז, נהנו בסוף 2022 מביטול מכס בשיעור 7% עקב כניסתו לתוקף של הסכם הסחר עם דרום קוריאה חודשיים קודם לכן. כלומר, יבואני הדגמים הללו היו יכולים, תיאורטית, לספוג את העלייה או את חלקה ולשמור על מחירונים יציבים או לכל היותר לייקר את כלי הרכב בשיעור נמוך של 2%־3%.

אבל הכלל הידוע בעסקים אומר: "אם נותנים לך, תיקח". ובמקרה הזה, אם היבואנים היו מייקרים את כלי הרכב בשיעור צנוע הם היו צריכים לספוג בעתיד את עליית המס בכלי הרכב שיסופקו למדינה. השורה התחתונה? הנחתה כפולה של האוצר על הלקוחות הפרטיים.

אגף התקציבים דאג שמס הקנייה על רכב חשמלי יעלה בינואר ואגף החשכ"ל כמעט אילץ את היבואנים להעלות את המחיר ב־7% לפחות. ומי ישלם את המחיר? כולם. לקוחות פרטיים, לקוחות הליסינג ששווי השימוש שלהם התייקר במקביל להתייקרות במחירונים, וגם המדינה, אם כי היא כמובן תגלגל את זה למשלמי המסים.

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.