ההערה שצירפו באוצר לתחזיות: "שורר חוסר ודאות בנוגע למדיניות הפיסקלית של הממשלה"

הכלכלנית הראשית באוצר פרסמה היום תחזיות שעלו בהתכנסות האחרונה של "פורום קונצנזוס", ובהן תחזיות מאקרו למדדים כמו צמיחה, אינפלציה, אבטלה, ריבית ומטבע – וגם דיסקליימר חשוב שמבהיר מדוע ממש לא בטוח שכל התחזיות האלה יתממשו

שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר / צילום: איל יצהר
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר / צילום: איל יצהר

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, פרסמה היום (ג') תחזיות שעלו בהתכנסות האחרונה של "פורום קונצנזוס", במסגרתו מתייעצים נציגי האוצר עם מומחי כלכלה מהמגזר העסקי ומהמגזר הציבורי. ממצאי הדיון, שנערך בתחילת החודש, כוללים תחזיות מאקרו למדדים כמו צמיחה, אינפלציה, אבטלה, ריבית ומטבע - וגם דיסקליימר חשוב שמבהיר מדוע ממש לא בטוח שכל התחזיות יתממשו. 

העלייה החדה ביותר ב-15 שנים: מחירי השכירות מזנקים ומושכים איתם את האינפלציה
שר האוצר סמוטריץ' מקדם תקציב דו-שנתי. איך תתנהל הממשלה עד שיעבור? 

כפי שמודים ברמיזה כותבי המסמך באוצר, לפחות חלק מהתחזיות לשנה הבאה הן עדיין בגדר ניחוש מושכל, כל עוד לא תתבהרנה תוכניות הממשלה החדשה. "מדיניות הממשלה, ובפרט המדיניות הפיסקלית, שתקודם בארץ בתקופת התחזית היא בעל השלכות משמעותיות על הכלכלה המקומית, ובעת הזאת עדיין שורר חוסר ודאות בנוגע למדיניות זו", כתבו באוצר בסוף הסקירה, תחת רשימת הסיכונים.

מומחי הפורום צופים למשק הישראלי צמיחה מתונה של 2.7% בשנת 2023. מדובר בתחזית נמוכה מזו של האוצר, העומדת כיום על 3%, לאחר שהורדה בחודש שעבר מ-3.5%. בשנת 2024, תחזיות הצמיחה של המומחים (3.3%) ושל האוצר (3.2%) כמעט ונפגשות. 

קצב עליית האינפלציה יתמתן

כלכלני הפורום צופים כי קצב עליית האינפלציה יתמתן ויחזור אל תוך טווח היעד של בנק ישראל כבר בסוף השנה הנוכחית. "בממוצע, חוזים מומחי הקונצנזוס אינפלציה בשיעור של כ-2.8% בישראל בסוף שנת 2023, וכ-%2 בישראל בסוף שנת 2024", נכתב בסקירה. זאת, אל מול אינפלציה גבוהה של 5.3% בשנת 2022.

אולם נראה כי לא שרר קונצנזוס בפורום לגבי התחזיות האופטימיות לאינפלציה. בתחתית סקירת הכלכלנית הראשית צוין כי "לבסוף, האינפלציה בישראל עוד לא שינתה כיוון, וישנו החשש כי היא תתייצב מעל היעד, ומנגד, החשש שהמדיניות המוניטרית שננקטה הידקה יתר על המידה באופן שעלול לגרום להאטה משמעותית יותר מהמצופה".

בפורום צופים כי השקל יוסיף להיחלש בתקופה הקרובה, באופן שיקשה להוריד את האינפלציה. עם זאת, המומחים סבורים כי "עד סוף השנה צפוי השקל להמשיך במגמת הייסוף ארוכת-טווח אשר נתמכת על-ידי הגורמים הבסיסיים במשק הישראלי (כמו היצוא בהייטק - א"ד)". 

"ריבית בנק ישראל תגיע בשיא ל-3.9%" 

ומה באשר לריבית? סביב שולחן הדיונים "הייתה הסכמה על כך שריבית הפדרל ריזרב תגיע בשיא ל-4.9% וככל הנראה תישאר בטווח זה עד סוף 2023". כיום עומדת הריבית בארה"ב על 4.5%. כמו כן, "רוב המומחים העריכו כי ריבית בנק ישראל תגיע בשיא ל-3.9% ותישאר בטווח זה עד סוף 2023", לעומת ריבית של 3.75% כיום.

חלק מהפורום הסתייג וטען כי ייתכן תהליך הורדת ריבית כבר ברבעון השלישי של 2023, אך הייתה הסכמה כי גם כשהריבית תרד, היא לא צפויה להתקרב לסביבת האפס כפי שהייתה לפני כשנה.

עוד עולה מהתחזיות כי שיעור האבטלה יטפס מעט ב-2023, כתוצאה מההאטה בצמיחה. התחזית הממוצעת של חברי הפורום היא כי אחוז האבטלה יגיע ל-4.5% בסוף השנה, כאשר חלק מחברי הפורום אף העריכו כי המשק יגיע ל-5% אבטלה. בחודש דצמבר האחרון עמד שיעור האבטלה בישראל על 4.3%.