"לא ציפינו לזכות בשני המכרזים": סולגרין מחזירה קרקע ותשלם קנס של מיליוני שקלים

לאחר הקריסה במניית חברת האנרגיה הסולארית, שזכתה בשני מכרזי רמ"י בנגב תמורת כמיליארד שקל, מובילה בעלת השליטה קרן ג'נריישן מהלך משולב של החזרת הקרקע היקרה מבין השתיים בד-בבד עם מינוי מנכ"ל חדש לסולגרין וחיזוק ההון שלה

ארז בלשה, מנכ''ל ג'נריישן קפיטל / צילום: כדיה לוי
ארז בלשה, מנכ''ל ג'נריישן קפיטל / צילום: כדיה לוי

מה שקריסה במניה יכולה לעשות: לא חלף חודש מאז דיווחה חברת האנרגיה הירוקה סולגרין על זכייתה בשני מכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להקמת שדות סולאריים בנגב תמורת יותר ממיליארד שקל, וכעת נאלצת החברה שנשלטת על ידי קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל  להודות בטעות שביצעה ולהחזיר את הקרקע היקרה יותר שבה זכתה, גם במחיר תשלום "קנס" של 5 מיליון שקל.

מניית סולגרין נפלה למחרת יום הדיווח על זכייתה בצמד מכרזי הענק (4 בינואר) ב-22% ומאז לא הצליחה להתאושש. בשנה האחרונה נפלה המניה ביותר מ-60%, גם בשל רכישה כושלת שביצעה סולגרין בארה"ב, והיא משקפת לחברה שווי שוק של קצת יותר מ-200 מיליון שקל.

הבנקים המשיכו לייקר את ההלוואות, מה קרה בפיקדונות? 
מכירת סוף עונה גם בשוק המניות: איך זה ששווי פוקס גבוה פי 14 מזה של קסטרו 

כעת כאמור מעדכנת סולגרין את המשקיעים כי היא מוותרת על זכייתה מכרז העיקרי מבין השניים בהם זכתה, רכישת קרקע ללהקמת שדה סולארי ברמת חובב תמורת 717 מיליון שקל. החברה תשאיר בידיה את המכרז הקטן יותר, רכישת קרקע בכ-330 מיליון שקל ברמת בקע. מהלך החזרת הקרקע ברמת חובב יהיה כרוך בחילוט ערבות בהיקף של 5 מיליון שקל שהעמידה סולגרין לרמ"י כשעדיין לא ברור בשלב זה האם תהיינה למהלך השלכות משפטיות מצד רמ"י.

 

את הנסיגה מהמכרז ברמת חובב מנמקת סולגרין בדיווח לבורסה ב"צורך למקד את מאמציה הניהוליים, התפעוליים והכספיים בקידום תוכנית העבודה והתוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח של החברה, לצד מימוש זכייתה של החברה במכרז רמת בקע".

בד-בבד, מובילה בעלת השליטה קרן ג'נריישן (בעלת כ-57% מהמניות) שינויים בצמרת ההנהלה של סולגרין. מנכ"ל קרן ג'נריישן ארז בלשה, המשמש כדירקטור בסולגרין, מונה לתפקיד ממלא מקום המנכ"ל החברה לתקופה של כשלושה חודשים שלאחריה ימונה מנכ"ל חדש, דרור שרון. המנכ"ל הנכנס מכהן מאז 2018 כמנכ"ל סנסטאר טכנולוגיות (לשעבר: מגל מערכות ביטחון).

המנכ"ל הקודם של סולגרין, תום שפרן, הודיע על התפטרותו בתחילת דצמבר האחרון. קדמה לכך עזיבת סמנכ"ל הכספים, גיא ליברמן באוקטובר האחרון ולפני כן, זו של יו"ר החברה, גל בוגין ביולי אשתקד. מי שמשמש בתפקיד יו"ר החברה הוא אלדד פרשר, לשעבר מנכ"ל בנק מזרחי טפחות.

ממשיכים לראות בסולגרין החזקה אסטרטגית עם פוטנציאל

הזעזועים בסולגרין נמשכים זה יותר משנה על רקע החשש כי החברה נטלה הימורים פיננסיים הגדולים על מידותיה. במהלך 2021 היא ביצעה השקעה שהתבררה במהרה כיקרה ובעייתית, ברכישת השליטה בחברה אמריקאית בשם קוביקס (Kuubix), הפועלת בתחום התקנת מערכות סולאריות בארה"ב. סולגרין השקיעה בחברה במהלך 2021 ובשנה שחלפה מעל ל-300 מיליון שקל בקוביקס, השקעה שככל הנראה ירדה לטמיון לנוכח הרעה משמעותית בתוצאות החברה האמריקאית.

בשיחה עם גלובס אמר ארז בלשה, ממלא מקום המנכ"ל הנכנס, כי "מה שקרה לסולגרין בארה"ב היה תקלה שהזיזה את החברה מהמסלול". לדבריו, "אנחנו (קרן ג'נריישן, ח' ש') לקחנו את המושכות, הזזנו את היו"ר, המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים של סולגרין ומינינו יו"ר חדש (פרשר, ח' ש'). אנחנו מגבירים את השליטה והמעורבות. נכנסנו באופן מאוד משמעותי לפרטים וגיבשנו תוכנית עסקית חדשה".

בלשה הוסיף כי "אנחנו מגבירים את השליטה של ג'נריישן בסולגרין והמעורבות שלה. אני הולך לעסוק בסולגרין בשלושת החודשים הקרובים באופן שוטף. להיות מעורב בכל קבלת ההחלטות המשמעותית".

לגבי נטישת החלק העיקרי במכרזים שבהם זכתה לאחרונה סולגרין בנגב, מציין בלשה, כי "שוק החשמל בישראל עובר למודל שוק (שבו החשמל יימכר ישירות לצרכנים, ולא רק דרך חברת חשמל). לכן התחום הזה נהיה יותר אטרקטיבי למי שיש אפשרויות ייצור לא רק באנרגיה ירוקה, אלא חיבור בטכנולוגיות של ייצור. בנינו הערכות בישראל ואנחנו מצפים להיות מובילי שוק: מייצור חשמל ועד האספקה של החשמל, וגם שימוש במתקני אגירה".

לדברי בלשה, "באירוע מול רמ"י, ניגשנו לשני המכרזים מתוך ראייה ארוכת טווח של עולם 'מודל השוק'. היה לנו ברור שזכייה במכרז אחד שמה אותנו במקום מצוין. בסוף זכינו בשני המכרזים. לאחר שחלפו שבועיים מאז הזכייה ראינו שלסולגרין יש היקפי השקעה גדולים שהיא צריכה לעשות בשנתיים הקרובות, לכן אנחנו חושבים שזכייה במכרז אחד בהחלט מספקת אותנו.

"לא היתה לנו ציפייה לזכות בשני המכרזים, אז אנחנו לוקחים את רמת בקע ומשחררים את רמת חובב. נאלץ לוותר על ערבות שהפקדנו בגובה של 5 מיליון שקלים. אך לעומת הסכומים שאנחנו אמורים להשקיע במיזם (שעליו מוותרים) זה נראה לנו נכון".

במקביל ג'נריישן קפיטל תעבה את ההון של סולגרין. הקרן מעמידה הלוואה מזכה בהיקף של עד 100 מיליון שקל לסולגרין, שתיועד בעיקר לטובת האצת קצב הקמות הפרויקטים בישראל. ההלוואה, כך נמסר מג'נריישן קפיטל, לא תישא ריבית והפרשי הצמדה ותומר להון במסגרת הנפקת הון קרובה של סולגרין, אשר צפויה להתבצע לאחר פרסום הדוחות הכספיים השנתיים.

תכננה להקים בנגב פרויקטים סולאריים בהיקף של עד 520 מגוואט

בתחילת החודש הודיעה סולגרין  על זכייתה במכרזי רמ"י לחכירת 2,800 דונמים בנגב, שעליהם תכננה להקים פרויקטים סולאריים בהיקף של עד 520 מגוואט בתוספת של אגירת חשמל.

הקמת השדות, דיווחה סולגרין, אמורה להסתיים עד שנת 2028. סולגרין העריכה כי את הפרויקט ברמת בקע יעלה להקים בין 440-460 מיליון שקל בעוד שברמת חובב הוערכה עלות ההקמה של 780-820 מיליון שקל.

ההצעה של סולגרין שהסתמכה על הרפורמה במשק החשמל שנועדה לאפשר לחברות סולאריות למכור לציבור חשמל תוך ניצול פערים מול התעריף הרשמי של חברת החשמל, הייתה ככל הידוע גבוהה משמעותית מיתר ההצעות שהוגשו במכרז.

החברה העריכה כי הללו יצרו לה רווח לפני פחת, מסים והפחתות (EBITDA) של עד 200 מיליון שקל כ"א לשנה לאחר השלמתם. עם זאת בשוק העריכו כי המחיר שהוצע היה גבוה מדי ומאיים על האיתנות הפיננסית של סולגרין, מה שהסביר את הנפילה במניה.

לפי מצגת סולגרין למשקיעים מנובמבר האחרון, מעבר לתסבוכת בארה"ב, לחברה פרויקטים נוספים באירופה, באיטליה, יוון וגרמניה. סך צבר הפרויקטים, קודם לזכייה בנגב, כלל הקמת מערכות ב-1.2 ג'יגה וואט בשלבי ייזום שונים ומערכות אגירה בהיקף של 5.5 ג'יגה וואט.

לחברה יש נכון לסוף הרבעון השלישי מערכות בהספק של 103 מגוואט שכבר מותקנות ופועלות. מערכות אלה אמורות לייצר לחברה הכנסות של 125 מיליון שקל בשנה, ורווח לפני פחת מיסים והפחתות (EBITDA) של 100 מיליון שקל. בעלת השליטה בסולגרין היא כאמור ג'נריישן קפיטל כאשר שלושה גופים מוסדיים משמשים כבעלי עניין: הפניקס (16%), כלל ביטוח (8%) ומגדל (7.7%).