6 הערות על פריחת שוק בגדי הגברים בעולם ובישראל

ב-2021 שוק אופנת הגברים העולמי נאמד בכ־533 מיליארד דולר, בהשוואה ל־915 מיליארד דולר לאופנת הנשים, ובשנים הקרובות הפער צפוי להצטמצם ● הצמיחה הגבוהה בשוק אופנת הגברים מגיעה מקטגוריית "האופנה המגדרית הנזילה": בגדים שאינם נענים לחלוקות המגדריות המסורתיות ● וגם בשוק הישראלי ניכרת התעוררות

סהר שלו | 26.01.2023

מתוך התצוגה של מותג בגדי הגברים הצרפתי  K way בשבוע האופנה במילאנו, החודש / צילום: Associated Press, Antonio Calanni

מתוך התצוגה של מותג בגדי הגברים הצרפתי K way בשבוע האופנה במילאנו, החודש / צילום: Associated Press, Antonio Calanni

1

"זה הזמן להשקיע באופנת גברים" הכריז בקיץ האחרון האתר "ווג ביזנס". על פי דו"ח שהפיקה researchandmarkets.com, העורכת מחקרי שוק עבור המותגים הגדולים, שוק אופנת הגברים העולמי ב־2021 נאמד בכ־533 מיליארד דולר, בהשוואה ל־915 מיליארד דולר לאופנת הנשים.

לפי הדו"ח, הפערים צפויים להצטמצם משמעותית לאור הצמיחה מואצת בקטגוריית הגברים: עד 2027 מכירות בגדי גברים יגיעו ל־746 מיליארד דולר, ומכירות בגדי הנשים לכטריליון דולר. פער של כ־42% בין גדלי השווקים עתיד להצטמצם בתוך 6 שנים ל־25% בלבד.

2

בין הסיבות לשוק אופנת הגברים הצומח מונה ה"ווג ביזנס" את הגישה הפלואידית־מגדרית המשתנה, את החזרה לבגדים מחוייטים יותר, לאחר עידן בגדי הנוחות של מגפת הקורונה, ואת הפופולריות הגוברת של קטגוריית התכשיטים לגברים. במקביל, ניכרת האטה באופנת הרחוב, סווטשירטים, סניקרס וחולצות טי, שהיו הכוח המניע מאחורי צמיחת אופנת הגברים מסוף שנות ה־90 ועד הקורונה.

גם דו"ח "מצב האופנה 2023" שפורסם בנובמבר 2022, אותו ערכו יחד חברת "מקינזי" ואתר חדשות האופנה "Business of Fashion", קובע כי הצמיחה הגבוהה בשוק אופנת הגברים מגיעה מקטגוריית "האופנה המגדרית הנזילה": בגדים שאינם נענים לחלוקות המגדריות המסורתיות של עולם האופנה. הדו"ח מביא כדוגמא סלבריטאים שאימצו את האופנה הזו, בין השאר, בטקסי פרסים, פרמיירות ושערי מגזיני אופנה, כמו בראד פיט שלבש חצאית בהקרנת הבכורה של הסרט "רכבת הקליע" והזמר הארי סטיילס שהונצח בשער של "ווג" האמריקאי בשמלה. הדו"ח מציין שדור ה-Z הוא קהל היעד המרכזי של האופנה המגדרית הנזילה.

3

לאופנת הגברים העולמית שלושה אירועים חשובים המתקיימים מדי שנה, בחודש ינואר: שבועות אופנת הגברים בפריז ובמילאנו ויריד הקניינות "פיטי אומו" בפירנצה. אלו אירועים ותיקים, בני כמה עשורים, המרכזים אליהם מאות קניינים, עיתונאים ולקוחות. אמנם שבועות אופנת הנשים מקבלים תשומת לב משמעותית גדולה יותר, אבל בשנים האחרונות ההתעניינות באופנת הגברים הולכת וגוברת. האופנה המגדרית הנזילה נוכחת גם בשבועות האופנה, למשל בתצוגות האופנה של "גוצ'י", ושל המעצבים המוערכים ראף סימונס וג'ונתן אנדרסון.

4

התעוררות התעשייה ניכרת גם בשוק הישראלי. יותר קולקציות גמר של סטודנטים ללימודי אופנה, יותר חנויות ייעודיות ויותר מותגים ומעצבים - ממוקדים בבגדי גברים.

נזכיר את הבולטים: המעצבים דורון אשכנזי, אלירן נרגסי, הד מיינר, המציג באופן קבוע בשבוע אופנת הגברים בפריז, וששון קדם שהקים השנה לתחייה את קו אופנת הגברים שלו. באוגוסט השנה השיקה רשת האופנה "פקטורי 54" חנות ייעודית לגברים בשם fivepointfour במתחם שרונה בתל אביב. החנות, שהושקע בה 16 מיליון שקלים ומשתרעת על פני כ־1,000 מ"ר, אוצרת מותגים ומעצבים עיליים בינלאומיים בדגש על אופנת רחוב. "קיימת היום בקרב גברים ישראלים, צעירים ומבוגרים, מודעות לאופנה שלא היתה מורגשת לפני עשור", אומר איתמר ריין, מנכ"ל החנות. "אם פעם גברים ישראליים חיפשו מותגי יוקרה כסמלי סטטוס, היום, בעיקר הצעירים שבהם, פתוחים לטרנדים עולמיים והם מבקשים מותגים חדשים וייחודיים".

5

גם מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון התייחס לתופעה והציג השנה תערוכה בשם "להפוך את הגבריות לאופנתית: האמנות שבבגדי גברים" ("Fashioning Masculinities: The Art of menswear" ) שאצרו קלייד ווילקוקס ורוזלינד מקבר. התערוכה, פרי שיתוף פעולה בין חברת האופנה גוצ'י והמוזיאון, כוללת מאות בגדים, צילומים, יצירות אמנות וטקסטים, ומשרטטת את האופן בו התפתחה אופנת הגברים במאות האחרונות. "זה רגע מרגש. ניכר כי בכל מקום משתנה היחס לאופנת גברים ולגבריות: מבתי אופנה ותיקים דרך אופנת רחוב ושטיחים אדומים ועד עמודי האינסטגרם והטיקטוק", אמרה אוצרת התערוכה רוזלינד מקבר ל"ניו יורק טיימס".

6

"אופנה מגדרית ניטרלית היא לא טרנד, היא מציאות", מצוטט המעצב ג'ונתן אנדרסון בדו"ח "מצב האופנה". "הפילוסופיה שלי היא שאי אפשר לומר לאנשים מה ללבוש. אתה לא יכול יותר להגיד: 'אני רוצה שמי שיקנה את זה יהיה גבר או אישה'". מילותיו של המעצב הראשי של גוצ'י אלסנדרו מיקלה, שהתפטר לאחרונה, היו חריפות יותר: "בחברה פטריאכלית, הזהות הגברית התעצבה על מודלים סטריאוטיפיים של גבריות רעילה... הגיע הזמן לחגוג את הגבר החופשי מהגדרות".

הקריקטורה השבועית 

איור: גיל ג'יבלי

 איור: גיל ג'יבלי

צרו איתנו קשר *5988