תערוכה מציוריה של אחת האמניות הישראליות הגדולות שאתם חייבים לראות והקונצרט שאסור לכם להחמיץ

קונצרט מיצירותיו של ברהמס בקונסרבטוריון שטריקר בתל אביב, בו יופיעו שלושה מוזיקאים ישראלים מובילים: הכנר גיא בראונשטיין, הצ'לן צבי פלסר והפסנתרנית מירי ימפולסקי • במוזיאון הרצליה נפתחה תערוכת יחיד לאביבה אורי, אחת הציירות החשובות באמנות הישראלית, שהלכה לעולמה ב-1989 • היא כוללת 40 עבודות מהקריירה הארוכה של האמנית, ומטרתה לעורר מודעות מחודשת לייחוד והחשיבות של יצירתה

מתוך התערוכה: אביבה אורי, ללא כותרת, 1967 (אוסף בנו כלב) / צילום: אברהם חי / באדיבות מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית
מתוך התערוכה: אביבה אורי, ללא כותרת, 1967 (אוסף בנו כלב) / צילום: אברהם חי / באדיבות מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

תערוכה

אביבה אורי: כוחו של גורל
מוזיאון הרצליה לאומנות עכשווית
אוצר: בנו כלב
תאריך נעילה: 20.5.23
ימים ושעות פתיחה: ב'-ה': 10:00-14:00, ג', ה': 16:00-20:00, ו' ושבת: 10:00-14:00
כתובת: רח' הבנים 4 הרצליה
טלפון: 09-9551011
זמינות כרטיסים באתר: www.herzliyamuseum.co.i

בשבוע שעבר נפתחה במויזאון הרצליה "כוחו של גורל", תערוכת יחיד לאמנית הישראלית אביבה אורי (1989-1922). התערוכה כוללת 40 רישומים של אורי מתוך האוסף של האספן והחוקר בנו כלב, שגם אצר את התערוכה, מתוך מטרה לעורר מודעות מחודשת לייחוד והחשיבות של יצירתה.

על התערוכה

התערוכה כוללת עבודות מהקריירה הארוכה של אורי, והיא מתפרשת על פני שני חללי תצוגה שונים. על ידי הצבה של רישומים זהים אחד ליד השני, כלב ביקש לבחון את הגבול הדק שבין כוח יצירתי לאובססיה, היבטים שאפיינו את עשייתה של אורי.

הקשר הזוגי של אורי עם הצייר דוד הנדלר, מי שהיה בן זוגה שנים ארוכות, מוצג גם הוא בתערוכה, באמצעות רישומים ופתקי אהבה שהחליפו ביניהם.

על האמנית

אביבה אורי נולדה בצפת ב־1922. הקריירה שלה כציירת החלה בשנות הארבעים, ולימים הפכה לאחת האמניות החשובות והמשפיעות בישראל.

היא מזוהה בעיקר עם רישומים מופשטים על נייר, מצויירים בקווים תזזיתיים, המביעים רגש אינטנסיבי וסערות נפש. בחלק מהעבודות ניתן לזהות מוטיב המזכיר נוף, פרט פיגורטיבי, משפט או מילה המרמזים על עמדה או הלך רוח המתקשר בעבודה.

עבודה אחת

"רקוויאם לציפור" הוא שמה של סדרת ציורים שאורי יצרה בשנות השבעים בהשראת מלחמת יום כיפור. אחת מהעבודות היא רישום קטן של מה שנראה כמדורות ענק, ובו כתוב שמו של המלחין הבריטי בנג'מין בריטן ושל אחת מיצירותיו - "רקוויאם המלחמה", שהנציחה את החורבן שגרמה מלחמת העולם השנייה. לדעת כלב, הרישום מוכיח כי בריטן היה ככל הנראה אחד ממקורות ההשראה של אורי כשציירה את ציוריה על המלחמה.

ערך שוק

בימי חייה הוצגו ציוריה של אורי במיטב הגלריות וכמעט בכל המוזיאונים בארץ, ורבים מהם כלולים באוספי המוסדות. כיום מחזיקות בעיזבון עבודותיה של אורי גלריה גורדון וגלריה גבעון, שתיהן בתל אביב. הדפסים חתומים של אורי מוערכים בכ־2,000 דולר, טווח מחירי העבודות הקטנות הוא בין 4,000-8,000 דולר, ומחירי העבודות הגדולות יכולים להגיע עד לכ־30,000 דולר. ב־2015, נמכר ציור של אורי ב־64 אלף דולר במכירה פומבית ב"תירוש".

קונצרט

"ברהמס בין חברים"
הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה "שטריקר" 
תאריך: 28.1.23
שעה: 20:30
כתובת: רחוב לואי מרשל 25 ת"א
משך קונצרט: כשעתיים
טווח מחירים: 110-145 שקלים
זמינות כרטיסים באתר: www.icm.org.il

קונסרבטוריון "שטריקר" בתל אביב מקיים את אחת מהסדרות הקאמריות הטובות בארץ, בה מתארחים בקביעות הרכבים מעולים. הקונצרט הקרוב בסדרה נקרא "ברהמס בין חברים", ובמסגרתו יופיעו שלושה מוזיקאים ישראלים מובילים המרבים לנגן יחד: הכנר גיא בראונשטיין, הצ'לן צבי פלסר והפסנתרנית מירי ימפולסקי. סיפורו של הכנר בראונשטיין מעניין במיוחד, כיוון שעזב לפני מספר שנים קריירה יציבה ומתגמלת כנגן ראשי בתזמורת הפילהרמונית המהוללת של ברלין וחזר לפעול ככנר סולן עצמאי.

הכנר גיא בראונשטיין / צילום: בועז ארד
 הכנר גיא בראונשטיין / צילום: בועז ארד

בתוכנית יבוצעו ארבע יצירות מאת יוהנס ברהמס ומלחינים אחרים הקרובים אליו בצורות שונות. את הקונצרט תפתח רפסודיית "רוסלקה" (Rusalka) מאת אנטונין דבוז'אק, בעיבוד לכינור ולפסנתר של גיא בראונשטיין. אחריה תבוצע שלישיית הפסנתר מספר 3 של יוהנס ברהמס, יצירה יפהפייה ועשירת מבע. בהמשך תבוצע הסונטה לצ'לו ולפסנתר אופוס 4 של המלחין ההונגרי זולטאן קודאי (Kodály), ולסיום - שלישיית הפסנתר מספר 1 של רוברט שומאן, שהיה מתומכיו המובהקים של ברהמס.

כתמיד, מעניק מרכז שטריקר כניסה חופשית לצעירים עד גיל 21 וכרטיסים במחיר של 45 שקלים בלבד לצעירים בני 22-35 (שניהם על בסיס מקום פנוי).