חוק ההסדרים: "עוסק זעיר" לא יגיש הוצאות

עוסקים פטורים עם מחזור של עד 107,692 שקל בשנה יוכלו לקבל הכרה כ"עוסקים זעירים" ולא לדווח על הוצאות מוכרות לצורכי מס, כך לפי טיוטת חוק ההסדרים • עפ"י המודל, הם יקבלו הכרה אוטומטית ב-20% מהכנסתם השנתית כהוצאה מוכרת • עם זאת, עבור עסקים פטורים עם שיעור הוצאות הגבוה מ-20% מדובר בחדשות רעות

בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר
בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר

על פי ההצעה בטיוטת חוק ההסדרים, עוסקים פטורים עם מחזור של עד 107,692 שקל בשנה יוכלו לקבל הכרה כ"עוסקים זעירים" ולא לדווח על הוצאות מוכרות לצורכי מס. במקום זאת, הם יקבלו הכרה אוטומטית ב-20% מהכנסתם השנתית כהוצאה מוכרת לצורכי מס, ויימוסו רק על 80% הנותרים. כך, הם לא יצטרכו לשמור קבלות ולהגיש אותן, ועל פי דברי ההסבר לחוק - לא יצטרכו גם להגיש דוח שנתי, דוח רווח והפסד והצהרות הון.

עם זאת, לא כל העסקים הקטנים ייהנו מההקלה הזו, ועבור עסקים פטורים עם שיעור הוצאות הגבוה מ-20% מדובר בחדשות רעות מאחר שלא יוכלו להגיש יותר את מלוא ההוצאות וליהנות מהטבת עסק פטור. עסקים שלא יהיו מעוניינים להצטרף למודל החדש, יוכלו להגיש את מלוא הוצאותיהם, אך הם יצטרכו לעבור לשלם מע"מ כמו עוסק מורשה. כלומר, חלק מהעוסקים הפטורים ירוויחו, ואחרים - יאלצו להתכנס ל-20% הוצאות מוכרות או לשלם מע"מ. 

הפצצה שמחכה לחברות ההייטק בחוק ההסדרים
מס הנסועה על רכב חשמלי חוזר: והפעם בחוק ההסדרים
אכיפה בנת"צים והקלה ביבוא מזון: טיוטת חוק ההסדרים נחשפת
עוד נגיסה ברפורמת בכר: בנקים קטנים יוכלו שוב לשווק ביטוחי רכב? 

על פי דברי ההסבר לחוק, המטרה היא ליצור מודל "שמפשט במידה ניכרת את הרגולציה והבירוקרטיה על עסקים אלה. כל זאת, כדי שיוכלו למצות את זכויותיהם ולמלא את חובותיהם באופן עצמאי ובדרך פשוטה ונגישה".

כיום, יש כ-400 אלף עוסקים שמרוויחים עד 107,692 שקל בשנה. כיום, הם נקראים "עוסקים פטורים" משום שאינם מחויבים בתשלום מע"מ, וכ-60 אלף תיקים חדשים של עוסקים פטורים נפתחים כל שנה. ההצעה, אם כן, היא להמיר את כולם למודל תשלום מסים שנקרא "עוסק זעיר".

על פי המודל המוצע, "על בעל העסק הזעיר להיכנס למערכת תאומי המס פעם אחת בשנה, ולדווח על מחזור עסקאותיו, ועל פרטים שונים הרלוונטיים לעניין קבלת זיכויים שונים בהתאם להנחיות המערכת". פרטים שיהיו דומים למדי לאלו הנדרשים במסגרת טופס 101 לשכירים כיום. לאחר מכן "המערכת תחשב באופן עצמאי את שיעור המס לתשלום, בהתחשב הן בנתונים האישיים של בעל העסק, שמאפשרים הטבות מס שונות, והן בניכוי ההוצאות". בסוף השנה, העוסק יזין את מחזור עסקאותיו בפועל וישלם את המס בהתאם.

עוסק שלא מעוניין במודל החדש (למשל, אם הוצאותיו גבוהות מ-20% מהכנסותיו) יוכל להישאר במודל הקודם ולדווח על הוצאותיו כרגיל. עם זאת, הוא לא יוכל ליהנות יותר מההטבה של פטור ממע"מ המוענקת כיום לעוסקים בעלי מחזור של עד 107,692 שקל בשנה. הטבה זו תישמר למי שיצטרף למסלול החדש, במסגרתו 20% מההוצאה תוכר ועבודה רבה תיחסך מהעסקים ומרשות המסים כאחד. כאמור, מי שהוצאותיו הן מעל 20% מההכנסות יצטרך לבחור - להתכנס ל-20% בלבד כהוצאה מוכרת או לשלם מע"מ כמו כל עוסק מורשה.

המודל מלווה במספר מגבלות נוספות, שנועדו למנוע את ניצולו לרעה כמקלט מס - על פי דברי ההסבר "לא יתאפשר לשכיר לתת שירות כעצמאי אצל מעסיקו ב-3 השנים שקודמות לשנת הכספים הרלוונטית, לצורך ניצול ההוצאה הנורמטיבית או לדרוש הוצאה במסלול הנורמטיבי על הכנסה שהפיק מקרובו. בנוסף, ייקבעו מגבלות לגבי יציאה וחזרה מהמודל בין השנים, כדי למנוע אפשרות להסיט הוצאות".