גולדמן זאקס מזהירים: הרפורמה המשפטית יכולה לפגוע בשקל

הרפורמה המשפטית של ממשלת נתניהו מדאיגה גם את בית ההשקעות המוביל: "אחרי שהיווה אמצעי גידור מוביל שלנו מול הירידות בשווקים הגלובליים, השקל עשוי כעת להיות נתון לסיכוני מדיניות פנים יותר מאשר בשנים האחרונות" • איך בנק ישראל יוכל לשפר את פיחות השקל, והאם הקורלציה בינו לבין מדדי המניות הגלובליים הגיעה לסופה?

אי הוודאות הפוליטית יכולה להתבטא בחולשה נוספת של השקל / צילום: Shutterstock
אי הוודאות הפוליטית יכולה להתבטא בחולשה נוספת של השקל / צילום: Shutterstock

כלכלני ענקית ההשקעות גולדמן זאקס  התייחסו בסקירת המט"ח שלהם לחולשה האחרונה בשקל, לצד ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות ומעריכים - "אי הוודאות הפוליטית מדאיגה ויכולה להמשיך להתבטא בחולשה נוספת של השקל בטווח הקצר, אך ייקח זמן עד שהקשרים הבסיסיים שנוצרו בין הדולר-שקל ומניות הטכנולוגיה העולמיות יישחקו".

עינת גז מול דובי פרנסס: מה חשבו בקהילת ההייטק על הויכוח בין היזמת למשקיע
משקיעת הענק בהייטק הישראלי נגד הרפורמה המשפטית: "מגנים כל ניסיון לרמוס חירויות אישיות"
שביתת אזהרה בחברות הייטק נגד המהפכה המשפטית: אלו החברות שהצטרפו

ביום שישי האחרון נפגשו בכירי המשק עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לרפורמה המשפטית. מנכ״ל בנק הפועלים דב קוטלר התריע כי החלה משיכה של פיקדונות מישראל, גם אם בסכומים נמוכים, וגם ראשי חברות הייטק שונות הצטרפו למאבק ברפורמה ואיימו בהוצאת הכספים מישראל.

בגולדמן זאקס החמיאו תחילה למטבע המקומי, שבלט לטובה לאורך תקופת המגפה כמטבע המונע במיוחד על ידי גורמים גלובליים ולא מקומיים. "בפרט, גם כשההתפתחויות הפוליטיות המקומיות עצמן נותרו תנודתיות בשנים האחרונות, הדולר-שקל לאורך זמן דורג בעקביות כגידור המט"ח המוביל שלנו מול הירידות בשוק המניות הגלובלי".

עוד ציינו כלכלני הבנק כי במשך שנים רבות היה כלל אצבע יציב שכאשר מניות הטכנולוגיה העולמיות ירדו, שער הדולר-שקל עולה - "מה שמצביע על כך שהתפתחויות מניות גלובליות, ולא פוליטיות מקומיות, הן המפתח להשקפה צופה פני עתיד על השקל".

במהלך 6 החודשים האחרונים, המגמות הללו נמשכו באופן כללי. במהלך התקופה הזו, מציינים בבנק, השינויים במדד הנאסד"ק מסבירים כמעט 60% מהשינוי בתדירות הגבוהה בדולר-שקל: השיעור הגבוה ביותר בקרב המטבעות המרכזיים.

"אולם לאחרונה, רפורמות משפטיות שהציעה ממשלתו של ראש הממשלה נתניהו עוררו חשש בקרב חלק מהמשקיעים, כולל המקומיים, כי הרפורמות עלולות לצמצם את עצמאות השיפוט בישראל, וכי - למשל, על ידי צמצום בסופו של דבר על ידי הפחתת ההשקעות הזרות הישירות או צמיחת מגזר הטכנולוגיה בישראל - השקל עשוי להיות נתון לסיכוני מדיניות פנים יותר מאשר בשנים האחרונות", מזהירים בגולדמן זאקס. "בהתאם לחששות אלה, הדולר-שקל הציג סטייה בולטת השבוע מהמתאם האופייני שלו עם מדדי הטכנולוגיה הגלובליים".

כלכלני הבנק לא חורצים את דינו של המטבע המקומי עדיין, ומציינים ש"נותר לראות אם ההצעות ייושמו במלואן". עוד הם מעריכים שבנק ישראל יוכל ללוות את הפיחות המשמעותי בשקל באמצעות מדיניות מוניטרית ניצית, שעלולה לשפר את המצב. "אבל אולי הכי חשוב", מסכמים בגולדמן זאקס, "יש מעט סימנים לכך שההתפתחויות האחרונות ישפיעו על התנהגות הגידור המוסדית של משקיעים מקומיים, מה שעומד בבסיס המתאם הבולט בין דולר-שקל ומניות הטכנולוגיה הגלובליות, שהניעו את השקל במשך שנים. בסך הכל, בעוד שהעלייה האחרונה באי הוודאות הפוליטית מדאיגה ויכולה להמשיך להתבטא בחולשה נוספת של השקל בטווח הקצר, ייקח זמן עד שהקשרים הבסיסיים שנוצרו בין הדולר-שקל ומניות הטכנולוגיה העולמיות יישחקו".