גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האסטרטגיה של הבנקים בנוגע לרפורמה המשפטית והקשר האפשרי לזהות בעל השליטה

שלושת הבנקים ללא גרעין שליטה השתתפו בסוף השבוע בפגישה עם ראש הממשלה - בשעה שבבנק מזרחי טפחות ובבינלאומי, שלהם בעל שליטה מובהק, העדיפו להיעדר ● במקביל, יוזמה של כל הבנקים שנחשפה בגלובס לפרסום מודעה משותפת, נתקעה ● איך מתכננים בבנקים להמשיך מכאן, ומה המשמעויות לגבי החוסכים הישראלים?

מנכ"לי הבנקים: לוין, ברבר-צדיק, קוטלר, לארי, חאג יחיא / צילומים: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, שלומי יוסף. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מנכ"לי הבנקים: לוין, ברבר-צדיק, קוטלר, לארי, חאג יחיא / צילומים: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, שלומי יוסף. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערכת הבנקאית הישראלית נחשבת לריכוזית מאוד, אך בין הבנקים יש פערים מסוימים במדיניות. בשבועות האחרונים הם באו לידי ביטוי דווקא באזור בו מנכ"לי הבנקים לא מרבים להתבטא - בפן החברתי־פוליטי.

האזהרה של מנכ״ל חברת הסליקה: "זה חוסר אחריות לחשוב שלא תגיע עלייה בדיפולטים בישראל"
כך נבלם שיתוף־פעולה בין הבנקים בנוגע למהפכה המשפטית | בלעדי

זה קרה בסוף השבוע, כששני מנכ"לים מתוך חמשת הבנקים הגדולים שלחו איתות לראש הממשלה בנימין נתניהו באשר להשפעת רפורמת המשפט על הכלכלה הישראלית ועל המערכת הבנקאית בפרט. במהלך פגישה שיזם נתניהו עם בכירי המשק, אמר מנכ"ל הפועלים, דב קוטלר: "אנחנו רואים בימים האחרונים שיש משיכה של פיקדונות". קוטלר הוסיף כי לא מדובר לפי שעה בהיקפים גדולים, והם לאו דווקא מגיעים מענף ההייטק.

מנכ"ל דיסקונט, אורי לוין, היה תקיף יותר. "אי־אפשר להתעלם מכל אנשי הכלכלה שמביעים חשש מהמהלכים, ולכן אתה חייב לעצור מיד ולקדם שינויים רק בהסכמה רחבה", אמר לראש הממשלה. "אולי אנחנו טועים, ואתה צודק, אבל מחיר הטעות שלך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה".

לוין אף השתתף בהפגנה שנערכה במוצאי שבת בתל אביב נגד הרפורמה, ונזכיר כי בדיסקונט הודיעו בעבר כי לא יוענק אשראי לחברות או גופים שייפלו אוכלוסייה מסוימת.

לעומתם, יו"ר בנק לאומי, סאמר חאג' יחיא, שנכח אף הוא בפגישה, לא הביע את דעתו במהלכה. נציגי שני הבנקים הנוספים, מזרחי טפחות והבינלאומי, לא השתתפו בפגישה. מנכ"לית הבינלאומי, סמדר ברבר־צדיק, הוזמנה אך שהתה בחו"ל, בעוד שבמזרחי טפחות העדיפו שלא להגיע לפגישה כדי לא להזדהות עם מי מהצדדים. כך שאל מול שני מנכ"לים אקטיביים, שלושה בנקים מעדיפים לשמור על ניטרליות.

שיתוף־הפעולה שבוטל

הפערים האלה בין הבנקים הביאו גם לסיכולה של יוזמה משותפת נדירה בין חמישתם. לגלובס נודע כי במטרה להרגיע את הרוחות בין תומכי ומתנגדי הרפורמה המשפטית, ומתוך ניסיון למנוע השפעה של הדיונים סביב אותה רפורמה על הכלכלה הישראלית, עלתה יוזמה לפרסום מודעה משותפת של הבנקים לאומי, הפועלים, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי.

בין הבנקים התנהלו מגעים על־מנת להגיע לנוסח מוסכם, כאשר חלקם היו תקיפים יותר, ואילו אחרים לא רצו להזדהות באופן פוליטי לכאורה. בסופו של דבר הבנקים כמעט וסיכמו על ניסוח מרוכך מאוד שקורא לסובלנות בציבור ובמערכת הפוליטית במטרה להרגיע את הרוחות. עצם הפגישה עם ראש הממשלה והדברים שנאמרו בה גרמו לחלק מהבנקים להתנגד לפרסום כדי לשמר קו ממלכתי.

למרות זאת, יש בבנקים גם מי שחושב שעוד מוקדם להספיד לחלוטין את היוזמה הנדירה של שיתוף־פעולה בין ראשי חמשת הבנקים הגדולים.

בעקבות דבריו של קוטלר בפגישה עם נתניהו, מבדיקת גלובס עולה כי לפי שעה בבנקים האחרים לא מזהים תנועה של כספים מהפיקדונות הזרים המוחזקים אצלם. עוד נודע לגלובס כי בנק ישראל פנה לבנקים על־מנת לבדוק אם אכן מתבצעת משיכה של כספי פיקדונות.

בפיקוח על הבנקים השיבו במענה לפניית גלובס כי "מבצעים כשגרה ניטור שוטף אחר מצב המערכת הבנקאית, ואין כל אינדיקציה לפעילות חריגה. המערכת הבנקאית איתנה ויציבה".

בנוסף, מתברר כי הבנקים לא ערכו בשלב זה דיונים ייעודיים בנושא הרפורמה המשפטית, כיוון שהם עצמם אינם גוף פוליטי, ולכן הם לא דנים בשאלה אם הרפורמה היא הכרחית. עם זאת, גורמים במערכת הבנקאית טוענים כי החששות שהעלו קוטלר ולוין כן נמצאים באוויר בחלק מהבנקים, בעיקר על רקע ההשלכות הפיננסיות, המשקיות והכלכליות של הרפורמה, דוגמת הוצאת כספים אפשרית מהארץ והפחתת דירוג האשראי של ישראל, כפי שהזהירו נגיד בנק ישראל אמיר ירון וקודמיו בתפקיד.

ברקע הדברים, נציין כי שלושת הבנקים שהשתתפו בפגישה הם בנקים ללא גרעין שליטה, מה שעשוי להקל עליהם להתבטא או לכל הפחות להיות נוכחים בפגישה מסוג זה. לעומתם, מזרחי טפחות נמצא בשליטת משפחת ורטהיים ואייל עופר, ואילו הבינלאומי נמצא בשליטת צדיק בינו.

"רק פרומו לעתיד"

לצד ההשפעה על הבנקים, ככל שמגמות אלה יימשכו, הן צפויות להשפיע גם על החוסכים הישראלים, כאשר בינתיים, לדברי גורמים בשוק, הם נובעים משינויים דווקא של גופים מוסדיים ישראליים, ולא של משקיעים זרים.

"מה שרואים עכשיו זה פרומו בלבד, כי התנועות שרואים באג"ח, בשקל/דולר ובחולשה של שוק המניות לעומת שווקים בעולם, נובעות בעיקר מהתאמות אלוקציה של גופים מוסדיים מקומיים אל מול המהלכים הפוליטיים שקורים פה, כשהמשקיעים הזרים עוד לא כל־כך פעילים", אומר בכיר באחד מהגופים המוסדיים הגדולים. "מכיוון שהתוצאות האלה מגיעות דווקא אחרי שנתוני המאקרו של ישראל שפורסמו לאחרונה נראים מעולה, כמו יחס החוב־תוצר והעודף בתקציב, אפשר לזקק ולייחס את זה לרפורמה.

"כשגוף מוסדי גדול שמנהל מיליארדי שקלים מחליט שהוא עושה אלוקציה מחדש ומסיט כמה אחוזי חשיפה מישראל לחו"ל, זו דרמה, וזהו רק קצה הקרחון".

לדבריו, השוק מסמן שאם הממשלה תקדם את התהליכים בלי נכונות לעשות זאת תוך הידברות ובהחלטות שקולות, הנזק לכיס של החוסך הישראלי יהיה כבד מאוד. "אפשר להניח שאם הרפורמה תעבור כמו שהיא, לחוסך הישראלי מצפה שנה של תשואה שלילית דו־ספרתית בחיסכון הפנסיוני, ואז צריך להחליט אם זה מחיר הולם בשביל המשילות", מסביר הבכיר בגוף המוסדי.

"מה הנקודה האופטימית בכל זאת? בשונה ממשברים פיננסיים מסובכים כמו הקורונה או הסאב־פריים, פה המשבר יכול להיגמר בקלות, אפילו על־ידי ביצוע שינויים תוך הידברות ובהדרגה. במקרה כזה הבורסה תעשה ריבאונד ותתיישר. לעומת זאת, אם התהליכים יימשכו ללא הידברות, המשבר הפיננסי עשוי להפוך למשבר ריאלי ולהשפיע על היכולת של החברות לגייס חוב ולפתח את העסקים שלהם, מה שיפגע בכלכלה".

"גופים יחשבו פעמיים"

לדברי בכיר נוסף, ההשפעה על הכלכלה הישראלית עשויה להתבטא בצד השני של צינור הזרמת הכספים לישראל וממנה. "לא בטוח שנראה משיכת גופים גדולה מהשקעות שכבר בוצעו בישראל, אבל יש גופים שיחשבו פעמיים אם לשים את 'השקל השולי', כלומר את ההשקעות העודפות שלהם, דווקא בבורסה בתל אביב או בחברה ישראלית, ויעדיפו להמתין כעת לגבי השקעות כאן", הוא מסביר. "ייתכן שהן יעדיפו ללכת למקום ודאי יותר מבחינה שלטונית ומבחינת מערכת המשפט, כך שלא יהיה מדובר בכסף שיוצא אלא כזה שנמנע מלהיכנס לישראל".

באשר לשיתופי־הפעולה שמייצרים הגופים המוסדיים עם גופי השקעה זרים במטרה לייצר תשואה עודפת, אותו גורם מסביר כי בשלב הזה הוא לא רואה אף גוף זר שלא מתכוון לעבוד עם גופים ישראלים, בעיקר כשמדובר בחוזים חתומים עם אותם מנהלי השקעות זרים. "לא שמענו מאף גוף שאנחנו עובדים איתו אפילו מילה שקרובה לכך, ואני לא רואה את המצב מתדרדר לכיוון הזה. גם לגבי הלוואות שנותנים גופים זרים בשוק המקומי, לא נראה כרגע שהם יימנעו מלתת הלוואות לחברות ישראליות". 

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"