ביהמ"ש ביטל הימנעות מהרשעה של חברה: "יש להימנע מהסתרת מידע מרוכשים פוטנציאליים"

בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור המשרד להגנת הסביבה, והפך החלטה הקובעת כי אין להרשיע את חברת מפעת בזיהום הסביבה, מאחר שההרשעה תקשה עליה מבחינה עסקית • השופטים: "בית המשפט לא יכול לתת יד להסתרת מידע מפני רוכשים"

פסולת / צילום: מועצה אזורית משגב
פסולת / צילום: מועצה אזורית משגב

בית המשפט המחוזי בלוד קיבל את ערעור המשרד להגנת הסביבה, והפך החלטה הקובעת כי אין להרשיע את חברת מפעת - אחת החברות הוותיקות בארץ בתחום הטיפול בפסולת - בזיהום הסביבה, זאת מאחר שההרשעה תקשה עליה מבחינה עסקית. "בית המשפט לא יכול לתת יד להסתרת מידע מפני רוכשים", קבעו השופטים מיכל ברנט
שמואל בורנשטיין ועמית מיכלס, והרשיעו את מפעת. 

תביעת הענק הולידה התנצלות גורפת: אתר וואלה מחק ידיעה בנוגע למזכ"לית הסתדרות המורים והתנצל בפניה 
מתחת לרדאר ובניגוד לחוק: המימון המפוקפק של עיתון תנועת ש"ס דרך הקופה הציבורית | תחקיר

מפעת, הפועלת מזה למעלה מ-50, שנה הודתה כי הפעילה בין השנים 2014-2017 שתי תחנות מעבר לפסולת, סמוך לירחיב ולתל יצחק, בניגוד לחוק, וגרמה למפגעים סביבתיים חמורים של זיהום מים, זיהום אוויר, זיהום הקרקע, ריח חזק ובלתי סביר. זו לא פעם ראשונה שחברת מפעת עוברת על החוק, ולחובתה הרשעה בעבירות זהות משנת 2014.

למרות זאת, ולמרות הרשעות קודמות שיש לחברה בתחום הסביבתי, השופט עודד מורנו מבית משפט השלום בפתח תקווה לא הרשיע את החברה, על-מנת שלא לפגוע ברכישתה על-ידי להב אנרגיה ירוקה של להב אל.אר שבשליטת אבי לוי ועל-ידי קרן נוקד (20%) של רועי ורמוס, שלומי ברכה ושי יצחקי.

להב אל אר נסחרת בבורסה בשווי של כ-909 מיליון שקל ועוסקת בתחום הנדל"ן המניב והאנרגיה המתחדשת,  והיא בעלת השליטה בחברת דלק ישראל ודלק נכסים. 65% מהשליטה במפעת נרכשה על-ידי להב אנרגיה ירוקה תמורת כ-64 מיליון שקל, בעסקה מורכבת שכוללת כמה תתי-עסקאות. כיום החברה נמצאת בשליטת חברת להב אנרגיה ירוקה.

השופט מורנו בחר להגן על הפגיעה האפשרית העתידית במפעת אם ירשיע אותה, כדי לפתח את תחום פינוי הפסולת בישראל. מורנו ציין כי מהעדויות שהוצגו בפניו עולה כי "המדינה זקוקה לגופים פרטיים על-מנת לקדם את הליך מיון הפסולת והקמות תחנות מעבר, והנאשמת שבפניי (מפעת), למרות העבירות בהן הודתה במרוצת השנים, ממשיכה להוות פרטנר לעבודה עם המדינה".

השופט מורנו הטיל על החברה פיצוי בסכום של מיליון שקל לטובת הקרן לשמירת הניקיון, הפעיל התחייבות קודמת בסכום הקרוב למיליון שקל והטיל התחייבות חדשה. במקביל הורשע שמואל וולנסי, מנהל ובעלים במפעת בעת ביצוע העבירות, ונגזרו עליו 200 שעות לשירות הציבור, מאסר על-תנאי, קנס של 125 אלף שקל והתחייבות. 

זלזול מתמשך 

שופטי בית המשפט המחוזי קבעו כי העבירות מצביעות על זלזול מתמשך מצד החברה בהוראות החוק ובציבור בכללותו, וכי מידת פגיעתן של העבירות באינטרס הציבורי גבוהה. בנוסף, בית המשפט המחוזי קבע כי עליו להימנע מלתת יד להסתרת מידע רלוונטי מפני רוכשים פוטנציאליים בדרך של הימנעות מהרשעה.

בית המשפט המחוזי המיר את הפיצוי שהוטל על החברה לקנס, והאריך את ההתחייבות שהוטלה עליה למשך שלוש שנים במקום לשנה.

מלהב אנרגיה ירוקה נמסר: "מחברת מפעת נמסר כי כל האירועים המדוברים היו לפני החלפת השליטה, וכל ההנהלה הוחלפה בהנהלה חדשה, כך שהיום השליטה במפעת אינה קשורה למעשים שנעשו. בנוסף, כל הליקויים תוקנו, והמקום עובד עם רישיון עסק והחברה נוהגת לפי כל הכללים".

המשרד להגנת הסביבה יוצג על-ידי עו"ד אסף תומר בליווי הלשכה המשפטית של המשרד. מהמשרד נמסר: "החלטת בית המשפט מחזקת את העובדה שאף מפעל, חברה או תאגיד אינם מעל החוק, ומי שמזהם - משלם. חברת מפעת פעלה באופן שיטתי נגד החוק ופגעה בסביבה, והמשרד פעל להרשיע אותה ולמצות עימה את הדין. הפעלת תחנות מעבר לפסולת בניגוד לחוק פוגעת בסביבה, באיכות החיים ובבריאות הציבור" .