מחבר רב המכר "הברבור השחור" מזהיר: "הדיסנילנד בשווקים נגמר"

נאסים טאלב אמר כי דור של משקיעים שכח את חשיבות תזרים המזומנים, לאור גל של כסף קל • טאלב נקב בטוויטר כחברה שתתקשה תחת המדיניות המוניטרית החדשה

נאסים טאלב, מחבר רב המכר ''הברבור השחור'' / צילום: ויקיפדיה/Sarah Josephine Taleb (עיבוד תמונה)
נאסים טאלב, מחבר רב המכר ''הברבור השחור'' / צילום: ויקיפדיה/Sarah Josephine Taleb (עיבוד תמונה)

"שנים של ריבית אפסית יצרו סדרה עצומה של בועות נכסים, והמשקיעים ברובם אינם ערוכים לעולם של ריביות גבוהות". כך אמר נאסים טאלב, מחבר רב המכר "הברבור השחור", באירוע של קרן הגידור Universa שלה הוא מייעץ. "כל השנים האלה, נכסים התנפחו בטירוף. כמו גידול", אמר טאלב במפגש שהתקיים במיאמי ביום שני. "דיסנילנד נגמר, והילדים חוזרים לבית הספר", הוסיף.

אסטרטגיית הריבית של הפד השנה תלויה במהירות שבה היא מאיטה את הכלכלה
הראלי של פתיחת 2023 בשוק המניות מנחית מהלומה כואבת על שחקני השורט  

לדבריו, קשה להצדיק את רמות המחיר הנוכחיות בשוק המניות, "אלא אם כן בדרך נס יצליח הפדרל ריזרב להחזיר את הריבית לרמה של 1%, מה שלא יקרה", הוא העריך.

בנוסף, לדבריו, הפדרל ריזרב מעלה את הריבית לרמות שהן יותר מוכרות מההיסטוריה. אבל דור של משקיעים ב־15 השנה האחרונות שכח את חשיבות תזרים המזומנים, לאור גל של "כסף קל" שהגיע בעקבות המשבר הפיננסי של 2008-2009.

בין היתר, ציין טאלב כי הקריפטו הוא סימן לתמימות בשוק, לאחר תקופה ארוכה של ריביות נמוכות. כמו כן הוא נקב בשמה של טוויטר כדוגמה לחברה השורפת מזומנים שתתקשה לפעול תחת המדיניות המוניטרית החדשה בארה"ב. "הכסף לא יורד יותר כמו גשם", אמר טאלב, שהוסיף כי הרוכש של טוויטר, אילון מאסק, הוא "מוח פיננסי מבריק" שקיבל שיעור קשוח בנושא תזרים מזומנים.

הוגה תיאוריית הברבור השחור העריך כי יש "עושר אשלייתי" בסך יותר מחצי טריליון דולר, במה שהוא מזהה כ"גידולים" - כל מה שהתנפח תחת משטר הריבית הנמוכה, מביטקוין ועד מחירי הנדל"ן.

אירועי "ברבור שחור" הם לפי התיאוריה שלו אירועים שקשה לחזות, ולכן יותר סביר שהם יתרחשו מאשר שיחזו אותם. בספרו, טאלב טוען כי רובם המוחלט של האירועים המכוננים בהיסטוריה היו בלתי צפויים בשעתם, בעוד שבדיעבד אנו מביטים לאחור ומסבירים אותם באמצעות סיבתיות רציונלית.

"הדרך לריביות נורמליות תהיה כואבת"

מארק שפיצנגל, מנהל ההשקעות הראשי של קרן Universa, שלה כאמור מייעץ טאלב, הזהיר השבוע מפני "פצצת זמן על חבית חומר הנפץ הגדולה בהיסטוריה הפיננסית" של מינוף ומבנה חוב. במכתב למשקיעים לרגל 15 שנים לקרן, שפיצנגל כתב כי "התיקון שפעם היה טבעי ובריא, הפך לגיהינום מידבק שמסוגל להרוס את המערכת לחלוטין. העולם היום ממונף מדי, כשמבנה החוב פשוט גדול מדי". הוא לא נקב במועד שבו תגיע להערכתו המפולת, אך העובדה שבאופן מודע דוחים אותה, לדבריו, תורמת לעוצמתה בסופו של דבר.

הקרן היא מה שמוגדר "קרן לסיכוני זנב", שנועדה להגן על משקיעים במהלך אירועי השוק הקשים ביותר. קרנות מסוג זה אמורות לשגשג ולהרוויח מתקופה של ירידות בשוק.

באירוע במיאמי השבוע אמר טאלב כי "הדרך חזרה לריביות נורמליות תהיה כואבת מאוד לחלקים בציבור המשקיעים. לא לנו, כמובן. במצב כיום, יש יותר חוב ממה שהיה אי פעם בהיסטוריה. לפי הערכות שווי שמתקבלות אצלנו, זה לא הולך 'לעבוד חלק' כמו ב־15 השנים האחרונות".

פסימיות גם בנוגע למטבעות קריפטו

טאלב ושפיצנגל השמיעו נבואות זעם דומות בעבר. בדימוי הגידולים הממאירים טאלב השתמש בספטמבר האחרון, כשאמר בראיון ל־CNBC כי הנדל"ן הוא גידול והביטקוין הוא גידול, וכי "כל מי שמתחת ל־גיל 40 הוא למעשה חסר ניסיון בשווקים". כבר ב־2010 אמר טאלב כי "משבר החובות מתפשט כמו סרטן".

את דעתו על מטבעות הקריפטו, ובראשם הביטקוין הביע טאלב מפורשות בפברואר 2021, אז הודיע בציוץ בטוויטר כי הוא נפטר מהביטקוין שברשותו בעקבות התנודתיות הרבה במחירו. "מטבע לא אמור להיות תנודתי יותר ממה שאתה קונה או מוכר איתו, אי אפשר לתמחר מוצרים בביטקוין. מבחינה זאת, זה כישלון (לפחות לעת עתה)", כתב אז.