גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס אובר החדש של מרצדס מפואר, אבל המחיר שאפתני

ה־GLC300, הקרוס־אובר המשפחתי החדש של מרצדס, הגיע לארץ בחודש שעבר ● הרכב גדול, מפואר ונוח, אך עבור חצי מיליון שקל, הוא ראוי למנוע מעודן יותר

מרצדס GLC 300 / צילום: יח''צ
מרצדס GLC 300 / צילום: יח''צ

שוק הרכב הישראלי החל את 2023 עם נתונים מרשימים - בחודש ינואר עלו על כבישי ישראל כ־47 אלף מכוניות חדשות וקרוב לוודאי שאלמלא עיכובים לוגיסטיים בנמלים, היו מצטרפים אליהם עוד כמה אלפים והיה נשבר שיא מסירות חודשי חדש. גם בינואר השנה הייתה לפלח מכוניות היוקרה נוכחות בולטת מאוד בטבלה - כמעט 12% מהמסירות היו של מכוניות פאר שבעליהן המתינו, לעיתים חודשים רבים, כדי שברישיון הרכב שלהם יהיה כתוב "שנת העלייה על הכביש - 2023".

סקר גלובס: הציבור רוצה שינוי במערכת המשפט. אבל איזה? 
חולמים לגדל כדורגלן צמרת כמו אוסקר גלוך? זה יעלה לכם, והרבה

בין אלו בלטה מרצדס, שעד לפני עשור הייתה נחשבת למותג נישה וכיום היא מתברגת בעקביות למקום גבוה בכלל המסירות. רק בינואר למשל, מרצדס מסרה כ־1,400 כלי רכב בארץ. אפשר לראות בכך סמל לפער ההולך ומתרחב בחברה הישראלית, בין אלה "שיש להם" ושמחים להפגין את זה, לבין אלה שאין להם או אלה שמנסים לשמור על מה שנותר להם במציאות של אינפלציה גואה, יוקר מחייה נוסק והשקעות נשחקות.

אנו נתמקד הפעם באחד מלהיטי המכירות של מרצדס בישראל, ה־SUV GLC300 בגודל מדיום, שנחת כאן בחודש שעבר לאחר חידוש מקיף עם תג מחיר שנע סביב חצי מיליון שקל, פלוס מינוס.

חדות ואקוסטיקה

המונח "SUV בגודל מדיום" הוא יחסי. בפועל הדור החדש, שצמח בכמעט כל ממד, הוא ארוך, רחב ומרווח כמעט כמו דגמי אקסטרה לארג' מלפני שני דורות. העיצוב החיצוני לא השתנה דרמטית לעומת ה־GLC היוצא, והוא מזוהה מיידית עם "הקו המשפחתי" של מרצדס. זה אומר חרטום שבמרכזו גריל ענק עם סמל מרצדס בגודל פריזבי, צמד פנסי הייטק די גדולים, ועיטור נוצץ לכונס האוויר שמתחת לגריל.

 

פרופיל הצד עגלגל וזורם עם משטחי שמשות גדולים וללא תפיחות אגרסיביות או אלמנטים דרמטיים, למעט חישוקי ענק בגימור של מתכת נוצצת, שמהווים חלק מחבילת AMG האופציונלית. גם הזנב חסר מאפיינים ייחודיים והעיצוב בכללו ידידותי ו"משפחתי", למעט הסמל והממדים. מי שירצה יותר דרמה יצטרך להזמין את הרכב הזה בצבעים כהים עם חלונות מושחרים או את גרסת ה"קופה" המוחצנת.

מרצדס מותירה את מתחרותיה מאחור בשנים האחרונות מבחינת עיצוב תא הנוסעים. גם התא של ה־GLC החדש הוא מקלט מבודד של יוקרה. זה מתחיל במערך תצוגה דיגיטלי שכולל לוח מחוונים על בסיס מסך אופקי, ולצדו מסך אנכי רחב ודקיק. שני המסכים בטכנולוגיית OLED חדים מספיק גם עבור מי ששכח את משקפי הקריאה שלו, ומערך התפריטים שלהם הוא מהברורים בתעשייה.

הקו היוקרתי מאפיין גם את דיפוני הפנים שעטויים בעור ובחומרים פלסטיים רכים. יש גם פתחי אוורור עם תאורה פנימית שמתחלפת בהתאם למצב הנהיגה, ומתגי מתכת קרירים ומוצקים. ההגה נראה כמו תכשיט, ובגרסת ה"פלטינום" שלקחנו למבחן יש גם מערך מרשים של רמקולים High End שחבויים בפינות שונות ויוצרים סביבה אקוסטית עשירה.

בכל הנוגע להנדסת האנוש, מרצדס נצמדת למסורת עם ידית הילוכים קטנה על עמוד ההגה ושלל מתגי מגע קטנטנים על ההגה עצמו. כפיצוי, מקבלים את מערכת תפעול קולית משובחת שמאפשרת להפעיל כמעט כל פונקציה בשפה טבעית בלי להוריד מבט מהכביש. כמקובל בפלח, האבזור מכובד וכולל מערכת נהיגה סמי־אוטונומית. איכות הייצור מרשימה, אם כי החישוקים הגדולים מחדירים לא מעט רעשי כביש ורוח.

תנוחת הישיבה גבוהה, סף הכניסה והיציאה נוח, ומרחב המחייה מתאים למשפחות פעילות. המושב אחורי יכול להכיל ללא קושי שלושה מבוגרים רחבים עם המון מרחב לרגליים, מרחב ראש נדיב ותצפית טובה מבעד לחלונות הגדולים. המושבים עוצבו מחדש והם נוחים גם לנסיעה ממושכת. תא המטען הענק הוא מהגדולים בפלח ויכול "לבלוע" בקלות ציוד פיקניק של חמישה נוסעים, אם כי חלק מהמתחרים בפלח מציעים שורת מושבים שלישית על חשבון תא המטען.

החיסרון: רעשי המנוע

כמו כל יצרני הרכב האירופאים, מרצדס משקיעה בשנים האחרונות את מירב המשאבים במערכות הנעה "ירוקות", בעיקר של הנעה חשמלית ומערכות פלאג־אין. מנועי הבנזין המסורתיים זוכים לפחות ביקוש ותשומת לב הנדסית, ונראה שכך גם מנוע ה־2 ליטר טורבו של גרסת ה־300 בה נסענו. על הנייר יש לרכב הספק מכובד של כ־250 כ"ס, ועם לחיצה אגרסיבית, הוא מאיץ במרץ בכל השיפועים. אבל באופן מסתורי המנוע הזה מצליח להשמיע קולות של מנוע דיזל, והוא נשמע די מחוספס ומאומץ תחת האצה אגרסיבית.

בשיוט עירוני או על הכביש המהיר צליל המנוע נדם ומערכת סיוע היברידית "קלה" מסייעת לגלישה חרישית בפקקים. ובכל זאת, נראה שהנעות הפלאג־אין הן בחירה הרבה יותר טובה וחסכונית.

ה־GLC בהחלט ראויה למנוע רציני לאור השלדה שנחשבת לאחת הטובות בפלח. הגרסה בה נהגנו כללה מתלי אוויר וחבילת AMG, ועל כבישים מפותלים היא משילה מעליה את הדימוי המשפחתי, והופכת למכונת נהיגה רצינית ומהנה. ההיגוי במצב הספורט חד ומהיר, נטיית הגוף בפניות מזערית, ולמרות המשקל העודף - המכונית "רוקדת" בפניות בחינניות של בלרינה. מתלי האוויר מעניקים נוחות נסיעה טובה מאוד ומפצים על צמיגי הספורט הרחבים.

מרצדס GLC300 בגרסת הבסיס עולה 510 אלף שקל וגרסת הפלטינום בה נסענו, שמוסיפה לחבילה מתלי אוויר ואבזור נוחות נוסף, עולה 550 אלף שקל. זה מחיר די שאפתני גם לרכב בפלח הזה וניתן למצוא אופציות זולות יותר שהן חזקות ולא פחות מפוארות ומרווחות. אבל הנתונים מראים שלמעלה מ־650 איש גילו נכונות לשלם את המחיר בשנה שעברה (כולל יבוא עקיף) כדי להציב בחניה את ה־GLC עם סמל הכוכב המשולש.

חלק מהמתחרות

אאודי Q5 45TFSI

381 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של אאודי Q5 45TFSI. בסיס הגלגלים הוא באורך 2.83 מ', תא הנוסעים מפואר, וההנעה הכפולה מספקת שפע של אחיזה. מנוע 2 ליטר טורבו מייצר 265 כ"ס ומאיץ את הרכב ל־100 ב־6.1 שניות.

אאודי Q5 45TFSI / צילום: יח''צ

לקסוס RX350H

440 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת של לקסוס RX350H. הרכב, מהגדולים בפלח, הוא מרווח ותא הנוסעים חדשני. להנעה אחראי מנוע 2.5 ליטר בנזין ושני מנועים חשמליים שיוצרים הנעה כפולה עם הספק משולב של 250 כ"ס.

לקסוס RX350H / צילום: יח''צ

ב.מ.וו X3 30E

440 אלף שקל עולה גרסת הפלאג־אין של ב.מ.וו X3. לרכב יש מנוע 2 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת עם הספק משולב של 292 כ"ס וטווח חשמלי של עד 44 ק"מ. הממדים החיצוניים והפנימיים נדיבים ותא הנוסעים חדשני.

ב.מ.וו X3 30E / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א