אפליקציות | ניתוח

האם אפליקציית החדשות של מייסדי אינסטגרם תצליח לשנות את השוק?

קווין סיסטרום ומייק קריגר, שמכרו את אינסטגרם לפייסבוק לפי שווי של מיליארד דולר, מגייסים כעת את הבינה מלאכותית לטובת צרכני החדשות • ב־Artifact הם יציעו תכנים בהתאמה אישית - סוג של טיקטוק, רק לכתבות ומאמרים - ואולי על הדרך יחזקו את העיתונות הממוסדת

קווין סיסטרום, מייסד משותף של אינסטגרם / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
קווין סיסטרום, מייסד משותף של אינסטגרם / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

הכותב הוא מנכ"ל Anyverse, מרצה ומומחה בינלאומי לחדשנות וטכנולוגיה

צמד המייסדים של אינסטגרם חוזרים עם סטארט־אפ חדש, שמכל הנושאים בעולם, מתעסק דווקא בחדשות. או יותר נכון, בניסיון לייצר חוויית צריכת חדשות מסוג אחר. למה הם עושים את זה, ומה הסיכוי שלהם להצליח במקום שבו אחרים נכשלו? בואו נצלול.

מה מחפשות ביונסה, נעמי קמפבל וקיילי ג'נר בעמוד האינסטגרם של קיבוצניקית מהצפון? | ראיון
 העיתונאי רועי שושן על ההצלחה במונדיאל והחשבון הפתוח עם וואלה | ראיון

נתחיל מהפרסונות עצמן: קווין סיסטרום ומייק קריגר הקימו את אינסטגרם ב־2010 ותוך שנה וחצי הספיקו למכור אותה לפייסבוק לפי שווי חברה של מיליארד דולר. בזמנו זה נשמע סכום דמיוני, אבל בדיעבד העניין התברר כאחת העסקאות המוצלחות ביותר בהיסטוריה של מיזוגים ורכישות בעולם הטק.

לאחר הרכישה השניים המשיכו לעבוד בחברה כמנהלים של אינסטגרם, עד שנת 2018 שבה הם פרשו. לפי דיווחים שונים, זה קרה בשל מחלוקת עם מארק צוקרברג והנהלת פייסבוק (היום מטא) על רמת ההתערבות באינסטגרם ברמה המוצרית.

בכל מקרה, כדי להבין עד כמה ההצלחה של אינסטגרם הייתה חריגה, צריך להכיר את הנתונים הבאים: ראשית, בזמן הרכישה לחברה היו רק כ־30 מיליון משתמשים ועשרות עובדים בלבד.

שנית, פייסבוק ביצעה את הרכישה זמן קצר לפני ההנפקה. זה שידר לשוק מצד אחד ביטחון עצמי גבוה, ומצד שני סוג של שגעון גדלות - אבל צוקרברג ראה ככל הנראה משהו שאחרים לא ראו.

ושלישית, העסקה עצמה נסגרה במהירות הבזק - כמה ימים לפני כן אינסטגרם גייסה 50 מיליון דולר לפי שווי של כ־400 מיליון דולר (תשואה נאה למשקיעים שהשקיעו בסיבוב הזה - יותר מפי 2 על הכסף תוך ימים).

האגדה מספרת כי צוקרברג ראה את האפליקציה שהם השיקו לאנדרואיד (עד אז הם פעלו רק במכשירי IOS) בתחילת אפריל, הבין את ההתלהבות, ועד 9 באפריל כבר סגר עסקה.

פוטנציאל השינוי

אחרי כל זה דרכם של השניים לא נפרדה, או בכל אופן לא להרבה זמן. מסתבר שהם עובדים כבר יותר משנה על הסטארט־אפ Artifact, שהוא למעשה אפליקציה לקריאת חדשות (סוג של News Reader) שמרכזת חדשות ממקורות מוסמכים כמו "ניו יורק טיימס", "וול סטריט ג'ורנל" וכדומה, ומנגישה אותם למשתמשים בצורה מרוכזת ופשוטה.

על פניו, לא משהו שלא ראינו הרבה חברות אחרות עושות כבר שנים רבות. כמה מהבולטות היו Flipboard שגייסה למעלה מ-200 מיליון דולר, Pocket שגייסה עשרות מיליוני דולרים, פרויקטים כמו Apple News, Google News, Feedly וכמובן גם פלטפורמות סושיאל שונות כמו טוויטר, פייסבוק, לינקדאין ואחרות, שמהוות היום מקור משמעותי עבור רוב העולם המערבי בכל הנוגע לחדשות.

עם זאת, סיסטרום וקריגר טוענים כי הפתרון שלהם שונה בשני היבטים. הראשון, הם ישלבו הרבה יותר בינה מלאכותית בחוויית המשתמש, כך שככל שמשתמש יצרוך יותר תוכן, כך התוכן יותאם אליו בצורה אוטומטית. תחשבו על סוג של טיקטוק, רק לכתבות ומאמרי עיתונות.

ההיבט השני הוא חברתי - על־פי סיסטרום וקריגר, Artifact מאפשרת למשתמשים גם לנהל שיח עם חברים ומכרים סביב תכנים, ובכך לייצר ולעודד שיח אקטואלי. בפועל זה נשמע מעט מדי, בוודאי בעידן של Generative AI, ולא מחדש מספיק כדי לשנות את שוק צריכת החדשות כפי שאנחנו מכירים אותו בשנים האחרונות.

עם זאת, צריך לזכור שני דברים. הראשון הוא שהחבר'ה האלה יצרו את אחד המוצרים המוצלחים בהיסטוריה, ולפי לא מעט משתמשים שנמצאים כרגע בקבוצת בטא שמשתמשת ב־Artifact, יש שם חוויה ייחודית. לכן, בהחלט יכול להיות שהם פיצחו משהו, גם אם המרכיבים הם לא משהו שלא ראינו.

הדבר השני הוא ששוק החדשות בהחלט דורש שינוי. לא רק בצד של המלצות אישיות, אלא יותר במקום של מתן כלים למשתמש להבחין בין עובדות לדעות, בין נתונים מבוססים למבוססים פחות, ובהתאמה אישית לקורא במבנה התוכן ובסגנון הכתיבה.

תקראו אחרת

לתפיסתי כלי בינה מלאכותית יכולים כבר היום לייצר חוויית צריכת תוכן אחרת לגמרי, ומי שימקסם את זה יכול באמת לשנות את השוק. איך? תחשבו על מצב שבו כל אחד ואחת מאיתנו קורא כתבה ב"וול סטריט ג'ורנל", אבל כלי Generative AI בנה את האורך של הכתבה מחדש ואת סגנון הכתיבה בצורה שתהיה הכי מתאימה לנו, בהתבסס על הכתבה המקורית.

אם אני מעדיף להבין היבטים פיננסים בידיעות, הוא יבליט את ההיבט הזה, ואם אחר מעדיף את ההיבטים החברתיים, הוא יבליט אותם עבורו וירחיב עליהם. אם קורא שלישי מעדיף טקסטים קצרים ושורות תחתונות, הוא יקבל אותו בצורה הזו.

יתרה מכך, בכל מקום שבו נרצה להתעמק בטקסט, כלי בינה מלאכותית יאפשרו זאת בצורה פשוטה. כיום המשתמש יכול לחפש מידע על הנושא בגוגל או ללחוץ על היפרלינקים ולסטות מהכתבה. באמצעות בינה מלאכותית, אפשר לרחף מעל מילה או מושג ולקבל עליה סוג של סיכום, עם אפשרות להעמיק. בצורה כזו ניתן להעשיר את הקריאה ואת ההבנה של הנושא בצורה משמעותית.

כיוצר תוכן וכצרכן חדשות, יש בעיניי עוד היבטים שיכולים לשדרג את חוויית הקריאה וצריכת התוכן, אבל לא ברור אם החבר'ה של Artifact בדרך לשם. כרגע המוצר בבטא, אבל ניתן להניח שהוא יושק לקהל הרחב בקרוב, אחרת הם לא היו יוצאים בחשיפה תקשורתית בחתימה גבוהה.